قبل از خرید غذاساز به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از خرید غذاساز به چه نکاتی توجه کنیم؟

در حال خرید غذاساز هستید؟ نمی‌دانید کدام یک از مدل‌های موجود در بازار را انتخاب کنید؟ نگران نباشید. باز هم همراهتان هستیم تا از مهم‌ترین نکات پیش از خرید غذاساز بگوییم، نکاتی که شما را در داشتن یک دستگاه فوق‌العاده راهنمایی می‌کند.

 

غذاساز خوب؛ آچارفرانسه آشپزخانه

یک غذاساز خوب، می‌تواند چندین کار را با کیفیت مناسب انجام‌دهد. از خردکردن میوه و انواع سبزی گرفته تا مخلوط‌کردن مواد کیک، خمیر نان یا مایه کوفته. از این‌رو اکثر کسانی که از این دستگاه همه‌کاره استفاده کرده‌اند، آن را آچارفرانسه می‌دانند و معتقدند به بخشی جدایی‌ناپذیر از آشپزخانه‌شان تبدیل شده‌است.

ولی همین وسیله اگر با دقت و بدون بررسی نکات مهم پیش از خرید، انتخاب شود، آنطور که انتظارش را دارید، برایتان مفید نخواهدبود. بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً پیش از خرید غذاساز، به نکات زیر توجه کنید.

نکات مهم پیش از خرید غذاساز


همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، برای آن که یک غذاساز مناسب، ایده‌آل و به اصطلاح همه‌کاره داشته‌باشید، باید بدانید که هنگام خرید به چه چیزهایی دقت کنید. کدام نکات را رعایت و از خرید چه دستگاهی صرفه‌نظر کنید.

چون در صورت داشتن یک وسیله مناسب می‌توان در کنار صرفه‌جویی زمان برای درست‌کردن غذاهای متنوع و خوشمزه، از آشپزی هم لذت برد. در ادامه به بیان برخی از مهم‌ترین نکات پیش از خرید غذاساز می‌پردازیم. همراهمان باشید.

1)  قبل از خرید غذاساز، میزان استفاده‌ خود از این وسیله را درنظر بگیرید

همانطور که می‌دانید، غذاساز از قطعه‌های مختلفی تشکیل شده‌است و هرکدام قابلیت انجام کاری را دارد. مثلاً قطعه‌ای برای خردکردن انواع مواد غذایی، برخی برای له‌کردن، تعدادی برای گرفتن آب‌ میوه‌ها و سبزی‌ها و... طراحی و تولید شده‌است.

بنابراین بدیهی است که هرچه قابلیت‌های این وسیله برای انجام کارهای مختلف بیشتر باشد، تعداد قطعات هم بیشتر باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که شاید هرگز از برخی قطعات استفاده نکنید یا در طول ماه یا سال، فقط یکی دوبار به آن‌ها احتیاج داشته‌باشید.

اگر چنین است، پیشنهاد می‌کنیم، غذاسازی خریداری کنید که بتواند نیاز شما را برآورده کند و با میزان استفاده شما از آن مطابقت داشته باشد.

درواقع قطعات زیادی نداشته‌باشد و همان تعداد قطعه هم بتواند کار شما را راه بیندازد. در غیر اینصورت، بهتر است وسیله‌ای خریداری کنید که برای کارهای زیادی طراحی شده‌است.



2) درصورت داشتن وسایل برقی مختلف مانند آب‌میوه‌گیری و...، نیازی به خرید غذاساز همه‌کاره نیست

متأسفانه یکی از مشکلاتی که برخی از ما هنگام خرید وسایل برقی، به‌ویژه وسایل آشپزخانه داریم، توجه نکردن به کارایی هرکدام از آن‌ها است. مثلاً آب‌میوه‌گیری، چرخ‌گوشت، مخلوط‌کن و آسیاب‌کن را از قبل خریداری‌ کرده‌ایم، ولی باز هم هنگام خرید غذاساز به دنبال یک مدل همه‌کاره هستیم.

صادقانه بگویم، خرید این دستگاه با این میزان قابلیت فقط هدردادن پول است. ضمن این‌ که به­طور معمول وسایل برقی که به­صورت تخصصی برای انجام کاری مشخص تولید می‌شوند، کارایی بهتر و ایده‌آل‌تری در عملکرد از خود نشان می‌دهند.

درواقع هرگز نمی‌توان از یک غذاساز که مجهز به آبمیوه‌گیری هم هست، انتظار داشت تا عملکردی به ­خوبی و به کیفیت یک دستگاه آبمیوه‌گیری داشته‌باشد.

3) خرید غذاساز همه‌کاره؛ بهترین ترفند برای صرفه‌جویی در زمان

برخی از خریداران صرفه‌جویی در زمان را مهم‌ترین دلیل استقبال و رضایت از غذاساز عنوان می‌کنند. همانطور که می‌دانید، یک غذاساز همه‌کاره قادر به انجام کارهای مختلفی برای تهیه و آماده‌سازی انواع غذا و نوشیدنی است.

حال اگر فرصت کافی برای آشپزی و تهیه مواد مورد نیاز آن را ندارید، در صورتی که مجبور به آماده‌سازی حجم قابل توجهی از غذا و نوشیدنی هستید، پیشنهاد ما خرید دستگاه غذاساز همه‌کاره است. درواقع با خرید این وسیله دیگر نیازی به روشن‌کردن دستگاه‌های مختلف نیست و می‌توان بیشتر کارها را تنها با یک دستگاه انجام داد.

4) به فضای آشپزخانه خود برای خرید غذاساز توجه کنید



یکی دیگر از نکاتی که بهتر است پیش از خرید غذاساز به آن توجه کنید، درنظر گرفتن فضای آشپزخانه است. اگر آشپزخانه شما بسیار کوچک است و تعداد کابینت‌ها و فضای قرارگیری وسایل برقی در آن کم است، توصیه می‌کنیم در انتخاب مدل غذاساز بیشتر دقت‌کنید.

می‌دانیم که یک غذاساز همه‌کاره، از قطعات مختلفی تشکیل شده که برای نگهداری آن‌ها به فضای زیادتری نیاز است. از این رو اگر محدودیت فضا دارید، به‌دنبال مدل‌های ساده‌تر بروید. در این صورت دیگر نگران قراردادن ظروف مختلف و قطعات این وسیله در فضای کوچک آشپزخانه نخواهید بود.

5) به گنجایش ظرف غذاساز توجه کنید

قبلاً در مورد توجه به میزان استفاده از دستگاه غذاساز صحبت کردیم. این‌بار گنجایش ظرف این وسیله برقی را بررسی می‌کنیم. بدنیست بدانید که اندازه ظرف این محصول با توجه به مدل تولیدشده، متفاوت است. بنابراین در بازار با غذاسازهایی مواجه می‌‌شوید که ممکن است، دارای ظروف بزرگ، کوچک یا متوسط باشند.

حال برای آن‌که انتخاب درستی داشته‌باشید، کافی است این بار هم به ­میزان استفاده شما از این دستگاه توجه کنید. به بیانی ساده‌تر، وسیله‌ای را انتخاب کنید که با نیازتان متناسب باشد.

برای فهمیدن این مسئله، باید هم به تعداد اعضای خانواده توجه کنید و هم به حجم غذا و نوشیدنی که هر روز ملزم به تهیه آن هستید. با توجه به موارد زیر بهتر می‌توانید برای انتخاب غذاساز مناسب، تصمیم‌گیری کنید.

  • خانواده‌ای کم‌جمعیت هستید
  • خیلی اهل میهمانی‌دادن و برگزاری دورهمی‌های خانوادگی نیستید
  • به آشپزی علاقه‌ زیادی ندارید

در این صورت، بهتر است از مدلی استفاده کنید که حجم ظرف آن کوچک یا متوسط باشد. در غیر اینصورت باید گنجایش ظرف بزرگ باشد تا در طول تهیه مواد غذایی، مجبور به استفاده مکرر از دستگاه نشوید. این کار علاوه بر کاهش طول عمر دستگاه و افزایش زمان برای آماده‌سازی غذا، مصرف برق را هم بالا می‌برد.




6) غذاسازی بخرید که عملکردهای آن در اولویت باشد

دلیل اصلی ما از خرید غذاساز، کمک به آشپزی لذت‌بخش و صرفه‌جویی در زمان است. حال اگر بدون تحقیق دستگاهی را خریداری کنیم که نتواند جوابگوی نیاز ما باشد، انتخابی نادرست کرده‌ایم.

برای جلوگیری از این اتفاق، ابتدا انتظارتان را از کاری که قرار است یک غذاساز برای شما انجام دهد، مشخص کنید. درواقع ببینید کدام قابلیت این دستگاه در اولویت است.

مثلاً شما بیش از هر کاری، وسیله‌ای را می‌خواهید که مواد غذایی را خردکند، آب میوه و سبزی‌ها را هم به­راحتی بگیرد. پس به ­دنبال مدلی باشید که این قابلیت‌ها را داشته‌باشد.

بد نیست بدانید که نمی‌توان کالایی را یافت که بتواند تمام کارها را با هم انجام ‌دهد. مثلاً هیچ غذاسازی نمی‌تواند همزمان خرد کند، پوره‌ کند، چرخ ‌کند، آب‌ میوه و سبزی بگیرد، مخلوط ‌کند، آسیاب کند، خلال کند و...، اما می‌توان مدلی را انتخاب کرد که برخی از این عملکردها را به خوبی انجام‌ دهد. انتخاب این مدل، به اولویت کاری که شما از آن انتظار دارید، بستگی دارد.

7) فراموش نکنید که هیچ غذاسازی بدون صدا نیست

معمولاً زمانی که برای خرید یک وسیله برقی پرمصرف هستیم، انتخاب مدلی کم‌صدا در اولویت است. درواقع به دنبال کالایی هستیم که هنگام استفاده صدای کمی از خود تولید کند و این یک ویژگی مثبت برای آن وسیله درنظر گرفته می‌شود.

اما نمی‌توان انتظار داشت که این ویژگی در تمامی کالاهای برقی وجود داشته باشد. بد نیست بدانید، شما هرگز نمی‌توانید غذاسازی پیدا کنید که در هنگام استفاده از آن صدای کمی ایجاد کند.

درواقع حداقل صدایی که این محصول از خود تولید می‌کند 68 و حداکثر 90 دسی‌بل است. پس اگر به سروصدا خیلی حساس هستید، حتما هنگام خرید غذاساز به ­میزان صدای تولیدشده توسط آن توجه کنید. چون اگر این نکته را درنظر نگیرید، ممکن است دستگاهی بخرید که سروصدای آن هنگام کار آزارتان دهد.




8) هنگام خرید غذاساز حتما به گارانتی آن توجه کنید

همه می‌دانیم که گارانتی درواقع نوعی ضمانت‌نامه از طرف شرکت تولیدکننده برای اطمینان‌خاطر مصرف‌کننده از کیفیت و خدمات پس از فروش است. درواقع زمانی که با خرید یک محصول به‌ویژه کالاهای برقی پرمصرف مانند غذاساز، گارانتی دریافت کنیم، تقریباً خیالمان از کیفیت و کارایی آن راحت است. ضمن این‌که در صورت خرابی یا آسیب‌دیدگی کالایی که خریداری کرده‌ایم، نگرانی برای تعمیر و خدمات پس از فروش نخواهیم داشت.

اما هرگز یک نکته مهم در مورد گارانتی یا ضمانت‌نامه را فراموش نکنید. آن هم دریافت یک ضمانت‌نامه معتبر است. همچنین سعی کنید، مدل انتخابی شما به تعداد زیادی در سطح بازار کشور موجود بوده و دفاتر خدمات پس از فروش آن تمامی شهرها را پوشش دهد.

9) به اندازه دهانه ظرف غذاساز توجه کنید

یکی دیگر از نکات مهمی که باید هنگام خرید غذاساز آن را درنظر بگیرید، اندازه دهانه ظرف این وسیله برقی است. اهمیت این نکته زمانی که بخواهید سبزی‌ها و مواد اولیه بزرگ را خرد کنید، بیش از هرزمانی مشخص می‌شود.

درواقع اگر دهانه ظرف کوچک باشد، برای آن که سبزی یا ماده غذایی مورد نظر را بتوانید داخل ظرف بریزید، مجبور به خردکردن دستی آن خواهید شد و این یعنی صرف انرژی و زمان بیشتر! اما اگر یادتان باشد، گفتیم که یکی از ویژگی‌های مهم غذاساز، صرفه‌جویی در زمان هنگام آشپزی است.

فقط حواستان باشد، دهانه ظرف آن‌قدر هم بزرگ نباشد که مواد غذایی هنگام مخلوط‌ یا خردشدن از دستگاه بیرون بریزد.

10) به جنس ظرف غذاساز دقت کنید

از دیگر نکاتی که لازم است هنگام خرید غذاساز به آن توجه کرد، جنس ظرف آن است. البته بیشتر این محصولات از جنس پلاستیک پلیمری با قابلیت نشکن تولید می‌شود. از مهم‌ترین دلایل استفاده از این جنس، مقاومت و استحکام بالای آن هنگام استفاده است. ضمن این که تمیزکردن آن راحت است و می‌توان آن را در ماشین ظرفشویی هم شست.

تنها ایرادی که به این جنس وارد می‌شود، کدر شدن آن پس از بارها استفاده است. البته این موضوع هم جای نگرانی ندارد، به شرطی که یک ضمانت‌نامه معتبر انتخاب کرده‌باشید و خدمات پس از فروش آن ایده‌آل باشد. در این صورت می‌توانید با قیمتی مناسب، یک ظرف دیگر خریداری کنید.

ظرف برخی از مدل‌های تولیدشده استیل است که خوشبختانه از استحکام بالایی برخوردار است. اما نکته منفی در مورد این مدل محصول، ظاهر نه‌چندان زیبا و جذاب آن‌ها نسبت به مدل شیشه‌ای یا پلاستیکی و مشخص نبودن مراحل‌ آماده‌شدن مواد غذایی هنگام استفاده است.

این که کدام مدل را انتخاب کنید، تنها به سلیقه و میزان استفاده شما از این دستگاه برمی‌گردد.

11) قطعات غذاساز به‌ویژه درپوش آن را هنگام خرید، بررسی کنید

معمولاً اکثر غذاسازهایی که در بازار موجود است، از لحاظ کیفی به‌ویژه چفت‌شدن درپوش مشکلی ندارند. به‌جز موارد کمی که احتمالا هنگام تولید دچار مشکل شده‌‌اند. با این حال، بد نیست زمانی که تصمیم به خرید یک مدل از این دستگاه می‌گیرید، قبل از پرداخت هزینه و نهایی کردن خریدتان، از فروشنده بخواهید، قطعات آن را وصل کند تا از سالم‌بودن و از همه‌ مهم‌تر چفت‌شدن در ظرف غذاساز مطمئن شوید.

12) جنس و رنگ بدنه غذاساز را فراموش نکنید



همانطور که جنس ظرف غذاساز مهم است، جنس بدنه این محصول هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هرگز فراموش نکنید که جنس بدنه یکی از مهم‌ترین عوامل در استحکام و طول عمر دستگاه است. بنابراین منطقی است که محصولی را انتخاب کنید که محکم باشد. به­ طور مثال استیل ضد زنگ را می‌توان گزینه مناسبی از لحاظ ماندگاری و استحکام معرفی کرد.

و اما رنگ بدنه هم، نکته دیگری است که باید حتماً به آن توجه کرد. همانطور که می‌دانید، به دفعات از این وسیله در آشپزخانه استفاده می‌شود. کارهایی مانند خردکردن، پوره‌کردن، له‌کردن، رنده‌کردن و ... همه همراه با کثیف‌کاری‌ است و احتمال لک‌افتادن روی بدنه دستگاه بالا است.

بنابراین اگر رنگ بدنه غذاساز روشن باشد، با ریختن کوچک‌ترین لکه، به وضوح کثیف‌شدن آن دیده می‌شود، ممکن است به راحتی از بین نرود و این کمی آزاردهنده خواهد بود.

13) قابلیت تنظیم سرعت در غذاساز؛ ویژگی که نباید از آن غافل شد

تولیدکنندگان غذاساز، مدل‌های مختلفی از این محصول را طراحی و وارد بازار کرده‌اند. در برخی از آن‌ها تنظیمات سرعت فقط به دو دکمه خاموش و روشن محدود می‌شود. این در حالی است که کالاهایی ساخته شده که تعداد تنظیمات سرعت آن‌ها حتی به 15 حالت می‌رسد.

جالب است بدانید، هر کدام از این سرعت‌ها با توجه به عملکردی که مصرف‌کننده انتظار دارد، انتخاب و استفاده می‌شود. در این صورت کارایی دستگاه بیشتر شده و رضایت خریدار از محصولی که تهیه کرده‌است، بیشتر خواهد بود.

به­ عنوان مثال، برای خردکردن مواد غذایی به­ صورت بسیار ریز، می‌توان از حالت سرعت زیاد دستگاه استفاده کرد. همچنین زمانی که قصد دارید چیپس تهیه کنید، بهتر است از بالاترین حالت سرعت استفاده کنید. خواهید دید که نتیجه کار بسیار بهتر از زمانی است که حالت سرعت کم‌‌تر را انتخاب کرده‌اید. 

14) توان دستگاه غذاساز، نکته‌ مهم دیگری که نباید از آن غافل شد

قدرت دستگاه غذاساز باید به‌گونه‌ای باشد که از عهده کارهایی که برای انجام آن طراحی و ساخته شده، برآید. معمولا این کالاها با قدرتی از 400 تا 1100 وات و در برخی از موارد، بیشتر از این میزان تولید می‌شود. اما نکته مهم این است که سرعت کار دستگاه با قدرت آن رابطه مستقیم دارد.

درواقع هرچه توان یا قدرت این محصول بیشتر باشد، غذاساز عملیات آماده‌سازی مواد غذایی را سریع‌تر انجام می‌دهد. پس بدیهی است که هرچه این قابلیت بیشتر باشد، مناسب کارهای سنگین‌تر خواهد بود. از این رو مدلی که قدرت آن 750 به بالا باشد، کیفیت و کارایی لازم را دارد.

هرچند ممکن است برای خرید این مدل کالا، مجبور به پرداخت هزینه‌ای بیشتر شوید، ولی مطمئن باشید که ارزشش را خواهد داشت، به‌ویژه زمانی که با کم‌ترین سرعت، غذای خود را آماده می‌کنید.

15) غذاسازی بخرید که مجهز به میکروسوییچ باشد

یکی دیگر از نکات مهمی که نباید هنگام خرید غذاساز از آن غافل شوید، قابلیت میکروسوییچ یا قفل قطعات مختلف این دستگاه قبل از نصب‌شدن به طور کامل یا قبل از شروع به کار است. چرا که اگر این قابلیت وجود نداشته باشد، احتمال آسیب‌دیدن کودکان پررنگ می‌شود.

ضمن این که ممکن است، با روشن‌کردن اتفاقی دستگاه محتویات داخل ظرف غذاساز به دلیل ایجاد اشکال در دستگاه به بیرون پرتاب شود.

16) عملکرد لحظه‌ای؛ قابلیتی ارزشمند در بالا رفتن کارایی غذاساز

قابلیت «Pulse»، که به آن عملکرد لحظه‌ای هم گفته می‌شود، ویژگی است در غذاساز که پس از مخلوط‌کردن مواد غذایی، ماده‌ای یکنواخت و یک‌دست را آماده کرده و تحویل می‌دهد.

درواقع با کمک این قابلیت، مواد درون ظرف با چرخش‌های پرقدرت مخلوط و این کار در لحظه و به ­صورت منقطع انجام می‌شود.

حال فرض کنید، می‌خواهید مقدار کمی از مواد غذایی را داخل ظرف غذاساز بریزید و آن را خرد کنید. اینجا است که ارزش این قابلیت کاملا مشخص می‌شود. دستگاه با کمک آن، این مقدار کم از مواد غذایی را به­ خوبی خرد می‌کند.




17) در صورت امکان، غذاساز با صفحه لمسی خریداری کنید

هرچه تکنولوژی و علم پیشرفت کند، وسایل برقی مجهز به قابلیت‌ها و فناوری‌های مدرن‌تری می‌شوند. غذاساز هم از این قاعده مستثنی نیست. صفحه لمسی در بسیاری از وسایل برقی مدرن استفاده شده و علاوه بر ظاهر زیبایی که به آن‌ها می‌بخشد، در آسان‌تر تمیزکردن این وسایل هم نقش موثری ایفا می‌کند.

البته فراموش نکنید که نمی‌توان از کیفیت بالای غذاسازهایی که مجهز به صفحه لمسی نیستند، چشم‌پوشی کرد. تنها تفاوت آن‌ها در جذابیت ظاهری و راحتی در تمیزکردن است.

18) قطعات غذاساز قابلیت شست‌وشو داشته باشند

پس از هر بار استفاده از وسایل برقی مانند غذاساز، شست‌وشوی قطعات آن از مهم‌ترین عوامل نگهداری و طول آن‌ها محسوب می‌شود. اما این‌که این قطعات را بتوان به راحتی از دستگاه جدا کرد، نکته‌ای است که هنگام خرید باید از فروشنده پرسیده شود.

ضمن این که سعی کنید، مدلی را خریداری کنید که تمامی قسمت‌های آن را بتوان داخل ماشین ظرفشویی شست.

و اما کلام آخر...

و اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید بیش از سایر نکات به آن توجه کنید، انتخاب مدلی است که کارایی لازم را داشته باشد. این هم به­ میزان استفاده شما از این دستگاه بستگی دارد. توصیه می‌کنیم حتما غذاسازی را خریداری کنید که عملکردهای آن واقعا به درد شما بخورد و از آن‌ها استفاده کنید.

از خرید وسیله‌ای که ممکن است سالی یک بار هم از آن استفاده نکنید، واقعاً خودداری کنید. این کار فقط هزینه‌ای اضافی بر دوش شما خواهد بود.