تابه گریل را با کف صاف بخریم یا شیاردار: راهنمای کامل

تابه گریل را با کف صاف بخریم یا شیاردار: راهنمای کامل

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که بین خرید تابه با کف صاف و گریل، گیر کرده باشید. این مطلب برای شما نوشته شده است.

خرید لوازم آشپزخانه، مثل تابه و قابلمه هم شک و تردیدهای مخصوص خودش را دارد. ممکن است خریدی انجام بدهید که بعدها به‌درد شما نخورد و از آن ناراضی باشید.

یکی از این خریدهای مهم، تابه است. برخی از تابه‌ها صاف هستند و کاربرد مشخصی دارند. اما تابه‌های گریل که این روزها در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند، دو نوع کف صاف و کف شیاردار دارند که در هنگام خرید، احتمالاً بین این دو به شک می‌افتید.

قبل از این که اصلاً بدانید کدام یک بهتر است، شاید بهتر باشد که با مفهوم اصلی گریل کردن آشنا شوید و ابزارهای مختلف برای این کار را بشناسید تا انتخاب دقیق­تری در مسائل جزئی مربوط به آن داشته باشید.

 گریل کردن نوعی متفاوت از پخت بعضی از غذاها است که اخیراً توجه مردم را به خود جلب کرده و بین رستوران­ها رواج پیدا کرده است. در واقع، گرایش ایرانی‌ها به غذاهای ایتالیایی زیاد شده‌ و این را می‌توان از افزایش ناگهانی رستوران‌های ایتالیایی در ایران متوجه شد. گریل‌کردن هم سبک پخت و پز غذاهای ایتالیایی است.

پخت غذا در این روش با استفاده از مقدار بسیار زیادی گرما صورت می­گیرد که از طرف بالا، پایین و کناره­ ها به مواد غذایی وارد می­شود. این روش  برای پخت گوشت (استیک، ماهی و...) و سبزیجات در حرارت بالا و زمان بسیار کم  کاربرد دارد.

گریل کردن، آب موجود در مواد را از بین می­برد و چربی اضافه آن را جدا می­کند و در نهایت غذای خشکی به وجود می­آورد. ولی نسبت به آشپزی با روغن بسیار سالمتر است و می­تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.

برای گریل کردن از دو نوع ابزار می­توان استفاده کرد: دستگاه گریل یا گریل گازی (صفحات صاف فلزی که در معرض مستقیم گرما هستند) و تابه­ های گریل که هرکدام از این­ها با توجه به نیازهای شما انواع متفاوتی دارند.

در ادامه انواع تابه گریل وتفاوت­ها و کاربردهای آن‌ها را بررسی می­کنیم.

انواع مختلف تابه ­های گریل

اگر می­خواهید در خانه همان غذای خوش طعم گریل شده­ ای که در رستوران­ها می­خورید را داشته باشید باید از یک ابزار مناسب استفاده کنید. زمانی که غذا گریل می­شود، طعم عناصر اصلی آن مورد توجه قرار می­گیرد. به­ همین علت باید از مواد خام خوبی استفاده کنیم که این موضوع به نوع تابه ­ای که استفاده می­کنیم هم مربوط است.

همانطور که پیش­تر گفتیم تابه­ های گریل انواع مختلفی دارند:

تابه­ گریل برقی: تابه ­های گریل برقی با ایجاد گرما در سیم پیچ­های موجود در آن­ها مواد را گریل می­کنند. ولی برخلاف اسم­شان هیچ دود و شعله­ای ایجاد نمی­کنند. بنابراین برای فضاهای بسته پیشنهاد می­شوند. اگرچه کارکردن با آن­ها سرگرم کننده و بی ­دردسر است، اما به علت برقی بودن فقط در منزل قابل استفاده هستند.

تابه گریل دو طرفه:  به این نوع تابه­، تابه ­های رژیمی هم می­گویند. تابه­ های گریل دو طرفه، مواد غذایی را در یک فضای بسته، که توسط یک قفل مغناطیسی مرکزی ایجاد شده است، آماده می­کنند. در نتیجه شما برای آشپزی در این تابه ­ها روغن کمتری مصرف خواهید کرد. با استفاده از تابه های گریل دو طرفه، شما غذای سالم‌تری خواهید داشت و روزانه کالری کمتری مصرف خواهید کرد.

بیشتر این تابه ­ها برای استفاده در فر و روی گاز ساخته می­شوند. ولی به­ طور کلی انواع مختلفی دارند؛ حتی نمونه برقی این تابه­ ها هم در بازار موجود است.

تابه گریل غیر برقی: این تابهها هم مانند تابه­ های گریل برقی جنس­ها و اشکال مختلفی دارند که در هنگام خرید باید به آن­ها توجه داشته باشید. اما به طور کلی به دو بخش تابه گریل شیاردار و تابه گریل صاف تقسیم می­شوند.

تابه گریل شیاردار یا صاف

بهترین انتخاب بین این دو نوع تابه به نیازهای خودتان بستگی دارد. اما قبل از انتخاب مواردی هست که باید در نظر بگیرید. تنها تفاوت این دو تابه در نوع سطح آن­ها است که هر کدام معایب و مزایای خودشان را دارند.

تابه ­های گریل صاف همانطور که از اسم‌شان پیداست، سطح کاملا صافی دارند. در نتیجه تمیز کردن آن­ها کار آسانی است. اگر با راه و روش گریل کردن آشنا نیستید و تازه می­خواهید برای یادگیری آن اقدام کنید، این نوع تابه­ های گریل بهترین انتخاب برای شما هستند. چون که سطح صاف آن­ها از چسبیدن مواد غذایی به تابه و یا ترک خوردن مواد غذایی با لایه­ های  نازک جلوگیری می­کند.

تفاوت مهم این دو نوع تابه گریل این است که غذاهای تهیه شده در تابه­ های گریل صاف ظاهری یک دست دارند. در صورتی که تابه­ های گریل شیاردار باعث ایجاد خطوط قهوه­ ای رنگ و جذابی می­شوند که طرفداران زیادی دارد. البته که این خطوط تنها برای جذابیت غذا نیستند و باعث ترد شدن سطح غذا هم می­شوند.

از مزیت تابه­ های گریل شیاردار این است که آب مواد غذایی را به ­خوبی از آن­ها جدا می­کند. این موضوع باعث می­شود که مواد غذایی فقط آب پز یا کبابی نشوند، بلکه به طور کامل گریل شوند. ولی همانطور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم تمیز کردن آن­ها اصلاً کار راحتی نیست و همینطور برای گریل کردن موادی که بافت ظریف دارند مانند سبزیجات و ماهی مناسب گزینه مناسبی نیستند.

این نوع تابه­ های گریل توسط شیارهایی که دارند چربی و روغن اضافه را هم از غذا جدا می­کنند و باعث ایجاد طعم کبابی و دودی در آن­ها می­شوند.

پیشنهاد ما این است که اگر طرفدار غذاهای گریل شده و ایتالیایی هستید، هر دو نوع تابه­ گریل را تهیه کنید. با این کار می­توانید غذاهای گریل متنوعی آماده کنید. ولی اگر فقط توانایی خرید یک نوع تابه گریل را دارید و با گریل کردن غذاها آشنایی ندارید، تابه گریل صاف انتخاب بهتری برای شما است.



 عمیق یا سطحی بودن شیارها

مسئله ­ای دیگر در رابطه با تابه ­های گریل شیاردار عمیق یا سطحی بودن شیارهای آن است که به­ طور محسوسی در طعم غذا و بخار شدن سس موجود در آن تاثیر دارد. شیارهای عمیق به جذب بهتر روغن از غذا کمک می­کنند و خطوط  قهوه­ ای رنگ جذابی روی غذا ایجاد می­کنند. در انتهای این شیارها خمیدگی و انحنا وجود ندارد که این موضوع باعث عمیق شدن آن­ها می­شود.

عمق شیارهای تابه گریل به جنس آن هم بستگی دارد. معمولا تابه ­های گریل چدن شیارهای عمیق­تری نسبت به تفلون دارند. این به آن علت است که تابه­ های گریل تفلون از یک لایه نازک آلمینیوم درست شده اند و هرچه عمق شیارها بیشتر شود، آسیب پذیری آلمینیوم بیشتر می­شود و در نتیجه تابه گریل خیلی زود از بین می­رود.

از طرف دیگر تابه­ های گریل چدن مقاومت گرمایی بیشتری هم دارند. پس شیارهایی عمیق ­تر و داغ­تر ایجاد میکنند که باعث ایجاد خطوطی بهتر بر روی غذا می­شوند. شیارهایی با عمق  mm5 بهترین گزینه هستند.

جنس تابه گریل

گریل کردن مواد غذایی در دمای خیلی بالا صورت می­گیرد. این به آن معناست که تابه­ گریل شما باید جنس خوبی داشته باشد و در برابر گرما مقاوم باشد. تفلون و چدن از بهترین جنس­ها برای یک تابه­ی گریل هستند. جنس­های دیگری هم در بازار موجود است مانند استیل ضد لک و موارد دیگر که برای کاربردهای مختلف مناسب هستند ولی خرید آن­ها برای گریل کردن مواد پیشنهاد نمی­شود.

از بین تابه ­های گریل شیاردار و صاف، آن­هایی که از جنس تفلون هستند سبک­تر اند و نسبت به تابه­ های گریل چدن راحت­تر می­توان از آن­­ها استفاده کرد. همچنین مواد غذایی به آن­ها نمیچسبد و تمیز کردنشان راحت­تر است.

ولی ب­طور کلی عملکرد تابه ­های  گریل چدن خیلی بهتر از تفلون است و با این حال  ارزان­ترهم هستند. طول عمر تابه ­های گریل چدن بسیار زیاد است، مقاومت گرمایی بالایی دارند و آن­ها را در فر هم می­توان استفاده کرد، و با توجه به نکاتی که در مورد نوع شیارهای آن­ها گفته شد، غذای لذیذتری هم در آن می‌توان درست کرد.

 این تابه­ های گریل، به علت استفاده از آهن در ترکیبات‌شان وزن بیشتری دارند. اگرچه در طول گریل کردن نیاز چندانی به برداشتن تابه گریل نیست، ولی اگر مشکلات فیزیکی دارید باید این موضوع را در نظر داشته باشید.

به طور کلی گریل کردن راه و روش مخصوصی دارد که با ابزارهای متنوعی صورت می­گیرد. تابه های شیاردار یا صاف هرکدام تاثیر متفاوتی بر ظاهر غذا دارند که به سلیقه شخصی خودتان مربوط می­شود. اما  این تابه ­ها تاثیری هم بر طعم غذا دارند که تا حدی محسوس است ولی برای داشتن بهترین انتخاب حتی  دانستن محسوس ترین تفاوت­ها باعث ایجاد تصمیمی درست می­شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم راه و روش‌های درستی را برای تصمیم‌گیری صحیح بین تابه گریل کف صاف یا کف شیاردار به شما پیشنهاد کنیم. حالا شما باید در این مورد تصمیم بگیرید که کدام یک را برای خود خریداری کنید.

شما کدام نوع از تابه گریل رابرای خودتان انتخاب می‌کنید؟ تابه گریل کف صاف می‌خرید یا کف شیاردار؟ اگر توضیحات این مقاله فروشگاه لیروفا به شما در خرید تابه گریل کمک کرد، آن را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.