راهنمای خرید خرد کن از صفر تا صد + نکات بسیار مهم

راهنمای خرید خرد کن از صفر تا صد + نکات بسیار مهم

با خرید خرد کن برای همیشه از دست خرد کردن پیاز و تحمل سوزش چشم نجات پیدا می‌کنید. خردکن که ما آن را با نام 123 هم می‌شناسیم، وسیله‌ای است که اگر در آشپزخانه خود داشته باشید، مانند این است که یک یار کمکی در کنار خود دارید. شما می‌توانید مسئولیت خرد کردن هر آنچه که می‌خواهید را بر عهده این دستگاه بگذارید و مطمئن باشید که در کمترین زمان ممکن، کار را به شما تحویل می‌دهد. دیگر نیازی نیست برای تهیه سالاد، خرد کردن سبزی، تهیه پیاز داغ، حتی خرد کردن دانه‌های آجیل و کارهای خسته‌کننده دیگر، زمان و تلاش زیادی صرف کنید؛ با خرید خرد کن می‌توانید همه این کارها را در کسری از دقیقه انجام دهید.

خردکن‌ها در انواع مختلف و با قابلیت‌های گوناگون در بازار موجود هستند. هنگامی ‌که برای خرید خرد کن به مغازه‌های فروش لوازم خانگی مراجعه می‌کنید، ممکن است نتوانید تصمیم بگیرید کدام مدل را بخرید یا ندانید دستگاه شما باید چه مشخصاتی داشته باشد. در این مقاله یک راهنمای جامع و کامل برای خرید خرد کن آماده کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم دستگاه مناسب خود را خریداری کنید.

انواع خرد کن

اولین گام در خرید خرد کن، این است که با انواع مختلف آن آشنا باشید. به طور کلی، خردکن‌ها در دو نوع به بازار عرضه می‌شوند؛ خردکن برقی و خردکن دستی. در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

 

خردکن دستی

خردکن دستی ارزان‌ترین خردکنی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. بهترین ویژگی خردکن دستی، این است که معمولا تیغه‌های متنوعی دارد که باعث می‌شوند بتوانید مواد مختلف را هر جور که می‌خواهید خرد کنید. اگر خردکن دستی را انتخاب می‌کنید، باید از نیروی بازوی خود برای خرد کردن مواد غذایی استفاده کنید؛ اما کار با این خردکن، مسلما نسبت به خرد کردن با چاقو زمان و انرژی بسیار کمتری می‌برد.

مزیت خردکن‌های دستی علاوه بر تعداد متنوع تیغه‌ها، ارزان بودن آن‌ها است. همچنین خردکن دستی نیازی به برق ندارد و باعث می‌شود بتوانید از آن در هر جایی حتی در پیک‌نیک و سفر استفاده کنید.

خردکن برقی

خردکن‌های برقی مانند غذاسازهای کوچک هستند و می‌توان از آن‌ها برای تهیه سس‌ها و چاشنی‌ها استفاده کرد. این خردکن‌ها برای کسانی که می‌خواهند زمان آماده‌سازی غذا را به نصف کاهش دهند، عالی هستند. خردکن برقی همانطور که از نامش پیداست، با برق کار می‌کند و نسبت به خردکن دستی گران‌تر است.

خردکن‌های برقی می‌توانند تک‌کاره یا چندکاره باشند. خردکن‌های تک‌کاره تنها کار خرد کردن غذا را انجام می‌دهند؛ اما خردکن‌های چندکاره مجهز به قطعاتی هستند که با آن‌ها می‌توانید کارهای دیگری مانند رنده کردن، آسیاب کردن و خرد کردن به اشکال مختلف را انجام دهید. طبیعتا خردکن‌های برقی چندکاره، گران‌تر از تک‌کاره‌ها هستند. توجه داشته باشید که قابلیت‌های مختلف خردکن برقی چندکاره، چندان ارتباطی با خرد کردن مواد غذایی به اشکال گوناگون ندارد. این قابلیت بیشتر مخصوص خردکن دستی و به دلیل تنوع تیغه‌ها است.

اگر از قبل یک غذاساز دارید، به خرید خردکن نیازی نخواهید داشت؛ اما اگر غذاساز ندارید و نمی‌توانید تصمیم بگیرید که یک غذاساز یا خردکن بخرید، بخش بعدی را مطالعه کنید.

خرید خردکن برقی یا غذاساز؟

غذاسازها معمولا گران‌تر و حجیم‌تر از خردکن‌های برقی هستند. این دستگاه‌ها قابلیت‌های متنوعی دارند و بسته به قطعاتی که داخل بسته‌بندی آن‌ها وجود دارد، کارهایی مانند پوره کردن، چرخ کردن، خرد کردن، برش دادن، رنده کردن، هم زدن، له کردن و حتی ورز دادن خمیر را انجام می‌دهند.

اگر به دنبال وسیله‌ای هستید که به صورت اختصاصی تنها کار خرد کردن را برای شما انجام دهد و بتوانید انواع مختلف سبزیجات و مواد غذایی را با آن خرد کنید، خردکن گزینه‌ مقرون‌به‌صرفه‌تر و ارزان‌تری از غذاساز است و کار شما را راه می‌اندازد. با خرید خرد کن مجبور نیستید بابت قابلیت‌هایی که استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌کنید، هزینه‌ای بپردازید.

 

هنگام خرید خرد کن چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

قبل از اینکه اقدام به خرید خرد کن کنید، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید خردکن برقی بخرید یا داشتن خردکن دستی برای شما کافی است. همچنین لازم است با مشخصات یک دستگاه خوب آشنا باشید.

 

خرد کن برقی یا دستی؟

اینکه یک خردکن دستی یا برقی را انتخاب می‌کنید، به حجم و تنوع موادی که در هر وعده آماده می‌کنید، بستگی دارد. خردکن دستی، دارای عملکردها و ملحقات متنوعی است که به شما امکان می‌دهد مواد غذایی را به راحتی و در اشکال گوناگون آماده کنید. از طرف دیگر، یک خردکن برقی تک‌کاره، ممکن است عملکردهای محدودی داشته باشد؛ اما خیلی سریع‌تر و راحت‌تر از خردکن دستی می‌توانید با آن کار کنید.

خردکن‌های دستی معمولا نیاز به نیروی زیادی ندارند؛ اما کار با آن‌ها برای افراد مبتلا به آرتروز یا افرادی که قدرت محدودی در بازوها و دست‌های خود دارند، می‌تواند سخت باشد. اگر در دست و بازوهای خود احساس درد می‌کنید، خرید خرد کن برقی برای شما بهتر است.

 

ظرفیت خردکن

ظرفیت کاسه دستگاه هنگام خرید خرد کن معیار بسیار مهمی ‌است؛ زیرا میزان موادی را که می‌توانید خرد کنید، تعیین می‌کند. بیشتر خردکن‌ها نسبت به غذاساز ظرفیت کمتری دارند و در مجموع، ظرفیت آن‌ها بین 1 تا 4 پیمانه است. یک خردکن استاندارد با ظرفیت 1 تا 4 الی 5 پیمانه، برای آماده‌سازی حجم کم مواد غذایی مناسب است. برای آماده کردن مقدار زیادی از مواد، می‌توانید از یک خردکن بزرگ با ظرفیت 7 تا 15 پیمانه استفاده کنید.

توجه داشته باشید که یک خردکن بزرگ، نیاز به جای بیشتری برای نگهداری دارد؛ بنابراین اگر آشپزخانه شما کوچک است یا تعداد کابینت‌هایتان زیاد نیست، اقدام به خرید خرد کن متناسب با فضا و مکان خود کنید.

وقتی می‌خواهید ظرفیت را تعیین کنید، به این فکر کنید که از خردکن، بیشتر برای خرد کردن چه چیزی استفاده می‌کنید؟ اگر به دنبال راهی کارآمد برای خرد کردن پیاز، سیر، سبزی و مقدار کمی آجیل هستید، به ظرفیت زیادی نیاز ندارید.

انتخاب دستگاه با ظرفیت مناسب، برای عملکردی که به دنبال آن هستید، مهم است. اگر مقدار کمی مواد را در یک کاسه با ظرفیت بزرگ بریزید، ممکن است دستگاه فقط مواد خرد شده را بچرخاند؛ در حالی که ظرفی که خیلی کوچک است، شما را ملزم می‌کند که مواد خود را در دفعات متناوب اضافه کنید و این، کاری خسته‌کننده است. به این فکر کنید که چگونه از خردکن خود بیشترین استفاده را خواهید کرد و بر اساس آن، دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

جنس تیغه خردکن

اکثر خردکن‌های باکیفیت، دارای تیغه‌هایی از جنس استیل ضد زنگ هستند. استیل ضد زنگ، یک ماده محبوب برای تیغه‌های خردکن مواد غذایی است و دلایل خوبی هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تیغه‌ها در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بیشتری دارند که این ویژگی، به ویژه هنگام خرد کردن غذاهای آبکی مانند گوجه‌فرنگی، خیار و پیاز بسیار مفید است.
  • استیل ضد زنگ بسیار محکم و بادوام است. با این ویژگی، نه‌تنها تیغه‌ها برای مدت طولانی دوام می‌آورند، بلکه خطر خرد شدن یا ترک خوردن که می‌تواند منجر به ایجاد خرده‌های فلزی خطرناک در غذای شما شود هم کاهش پیدا می‌کند.
  • قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارد.
  • استیل ضد زنگ نیاز کمی ‌به تعمیر و نگهداری دارد که کار شما را بسیار راحت می‌کند.
  • استیل ضد زنگ برای تماس با مواد غذایی به هیچ پوششی نیاز ندارد و به تنهایی مناسب است، از طرفی، هیچ طعم فلزی به غذای شما نمی‌دهد.

 

جنس بدنه و کاسه

یکی دیگر از نکات مهمی ‌که هنگام خرید خرد کن باید در نظر بگیرید، جنس بدنه دستگاه است. خردکن‌هایی که در بدنه آن‌ها از فلز یا ترکیب پلاستیک و فلز استفاده شده است، مقاوم‌تر از دستگاه‌های تمام‌پلاستیک هستند. جنس کاسه دستگاه هم اهمیت دارد. بهتر است خردکنی بخرید که کاسه آن از جنس شیشه باشد. اگرچه خطر شکستن چنین کاسه‌ای وجود دارد و قیمت آن بالاتر است؛ اما از نظر سلامتی بسیار بهتر است. در کاسه‌های پلاستیکی، ممکن است از مواد نامرغوبی استفاده شده باشد که سلامتی شما و خانواده‌تان را به خطر بیندازد. در بخش‌های بعدی بیشتر در این‌ باره توضیح خواهیم داد.

 

قدرت موتور

موتورهای قدرتمند همیشه بهترین انتخاب‌ها هستند و کار شما را در عرض چند ثانیه انجام می‌دهند. موتور خردکن‌های مختلف، قدرت‌های متفاوتی دارند. قدرت موتور بهترین خردکن‌ها معمولا بین 200 تا 500 وات است. نکته‌ای که در مورد موتور خردکن باید در نظر داشته باشید، این است که موتور این دستگاه‌ها ممکن است در بالا یا در پایین مخزن دستگاه قرار گیرد که به آن‌ها به ترتیب، موتور بالا و موتور پایین می‌گویند. قدرت خردکن‌های موتور پایین بیشتر است؛ اما مخزن و تعداد تیغه‌ها در آن کمتر است. خردکن‌های موتور بالا تعداد تیغه‌های بیشتری دارند؛ اما قدرتشان در مقایسه با خردکن‌های موتور پایین کمتر است.

 

قابل شستشو در ماشین ظرفشویی

اگر تمیز کردن یک محصول آسان نباشد، احتمال اینکه پس از اولین استفاده باز هم بخواهید از آن استفاده کنید، کم است. به همین دلیل، انتخاب یک دستگاه قابل شستشو در ماشین ظرفشویی بهترین گزینه است؛ زیرا کاری راحت‌تر از جدا کردن قطعات دستگاه، قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی و فشار دادن یک دکمه وجود ندارد.

علاوه‌بر راحتی، محصولاتی که می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد، ایمن‌تر هم هستند. از آنجا که یک ماشین عملیات شستن را برای شما انجام می‌دهد، احتمال آسیب ناشی از تمیز کردن تیغه‌های استیل ضد زنگ کاهش پیدا می‌کند.

به دنبال خردکن‌هایی باشید که تیغه‌های آن‌ها قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی باشند؛ اما اگر مدلی پیدا کردید که بتوانید تیغه‌ها و کاسه را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، کار خودتان را بسیار راحت‌تر کرده‌اید.

 

بدون BPA

Bisphenol-A یا BPA یکی از مسائلی است که امروزه در مورد آن حساسیت زیادی وجود دارد. BPA ماده‌ای است که در پلاستیک‌های پلی‌کربنات و رزین‌های اپوکسی یافت می‌شود و از دهه 1960 در ظروف، لوازم خانگی و بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌شده است.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که BPA می‌تواند به غذا یا نوشیدنی‌ها نفوذ کند و باعث مشکلات مرتبط با مغز، رفتار، غده پروستات و افزایش فشار خون شود. اگرچه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده است BPA در دوزهای پایین بی‌خطر است؛ اما بهتر است وسیله‌ای را خریداری کنید که در دفترچه راهنمای آن عبارت BPA-Free قید شده باشد.

اگر خیلی نگران هستید، می‌توانید خردکنی را انتخاب کنید که تماما از فلز ساخته شده باشد. در هر صورت، بهتر است لااقل مناطقی که با غذا تماس دارند، بدون BPA باشند. تأکید ما بر خرید خرد کن با کاسه شیشه‌ای است؛ زیرا پلاستیک BPA ممکن است در قسمت‌هایی از خردکن وجود داشته باشد؛ اما بخش‌هایی که با غذا در تماس هستند، باید عاری از مواد شیمیایی باشند.

 

تجهیزات جانبی

خردکن‌ها دارای ضمائم و لوازم جانبی مختلفی هستند تا عملکرد دستگاه را به حداکثر برسانند. به این ترتیب، قادر خواهید بود کارهای زیادی را با یک دستگاه انجام دهید. همچنین بسیاری از خردکن‌های دستی، دارای تیغه‌های مختلفی هستند که می‌توان از آن‌ها برای اهداف مختلف استفاده کرد؛ بنابراین قبل از خرید خرد کن، به لوازم جانبی دستگاه دقت کنید تا دقیقا بدانید که چه چیزی را می‌خرید و چقدر بابت آن هزینه پرداخت می‌کنید.

 

سخن پایانی

خردکن‌های غذا، ابزارهای سازگار و انعطاف‌پذیری هستند. به همین دلیل است که امروزه در آشپزخانه‌ها بسیار رایج شده‌اند. ماهیت ارگونومیک و چندمنظوره بودن خردکن‌ها، آن‌ها را به ابزارهای کاربردی تبدیل کرده است. از خردکن می‌توانید برای خرد کردن مواد غذایی نرم‌تر مانند میوه‌ها و همچنین مواد سفت‌تر مانند آجیل و گوشت استفاده کنید. با خرید خرد کن،‌ یک وسیله ارزشمند به آشپزخانه و زندگی خود اضافه کرده‌اید.

برچسب‌ها