روش های کاربردی و آزمایش شده برای پاک کردن لکه جوهر از لباس ( روش های طبیعی)

روش های کاربردی و آزمایش شده برای پاک کردن لکه جوهر از لباس ( روش های طبیعی)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که لباستان با لکه جوهر کثیف شده است. لکه‌های جوهر همیشه نقطه‌ای را در لباس پیدا می‌کنند که بسیار به چشم می‌آید و دقیقاً در آن نقاط می‌نشینند و از این جهت بسیار هم دقیق هستند. بسیار پیش آمده است که جلوی پیراهن ها، یا جایی که خودکار را داخل جیب پیراهن یا جیب شلوار گذاشته‌اید با لکه‌های جوهر نقش دار شده است. شیطنت بچه‌ها و نقاشی روی لباس خودشان یا لباس‌های دیگر یکی از نگرانی‌های مادرهای خانه دار است.

روش‌های کاربردی و آزمایش شده برای پاک کردن لکه جوهر از لباس (روش‌های طبیعی)


نگران نشوید راه حل‌های ساده و بسیار کاربردی برای پاک کردن لکه جوهر از لباس وجود دارد که با بکار بردن ان‌ها می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با لکه لباستان خداحافظی کنید. اگر با لکه‌ها بلافاصله و با روش صحیح برخورد شود، اکثر آن‌ها از بین می‌روند. حالا با خیال راحت می‌توانید مجدداً از لباستان استفاده کنید. 
نکاتی که هنگام روبرو شدن با لکه لباس باید رعایت کنید. 
زمانی که با لکه جوهر روبرو می‌شوید، اصلاً نگران نباشید، قبل از هر چیز جنس پارچه خود و نوع لکه را بررسی کنید تا به بهترین و مناسب‌ترین روش بتوانید لکه را از روی لباس خود حذف کنید. نکات زیر را قبل از شروع به کار در نظر بگیرید: 
اخطار هرگز قبل از پاک کردن لکه جوهر لباس را نشوید. شستن و خشک کردن لباس باعث ماندگاری لکه می‌شود و برداشتن لکه را بسیار مشکل می‌کند. 



  • نکته ۱: بهترین کاری که موقع لکه دار شدن لباس می‌توانید انجام دهید، این است که فوراً دست به کار شوید و لکه را از بین ببرید.
  • نکته ۲: هنگام استفاده از مواد شیمیایی مانند سفید کننده و مواد آرایشی با احتیاط عمل کنید. حتماً دستان خود را بعد از استفاده شستشو دهید و اجازه ندهید که با چشم یا دهان‌تان تماس داشته باشند.
  • نکته ۳: روی سطح پوشاک آزمایش نکنید. برای امتحان کردن راه حل‌ها نقطه‌ای از لباس که معمولاً کمتر دیده می‌شود را استفاده کنید برای مثال بهتر است لباس چرخانده شده و زیر سجاف را انتخاب کنید.
  • نکته ۴: هنگام استفاده از هر یک از راه حل‌های ذکر شده در این مقاله، حتماً پارچه پنبه‌ای را در زیر لکه استفاده کنید تا لکه به قسمت پشتی لباس نشت نکند.
  • نکته 5: لکه جوهر مبتنی بر آب را می‌توان با شستشوی منظم در آب گرم از بین برد. بلافاصله پس از ایجاد لکه، منطقه را با یک پنبه تمیز کنید، بدترین جوهرهای مبتنی بر آب را هم می‌توانید از بین ببرید.
  • نکته ۶: پارچه‌های بسیار ظریفی مانند ابریشم برای رفع لکه بهتر است به خشک کن تمیز داده شوند.

روش‌های کاربردی حذف لکه جوهر از لباس‌ها


برای حذف لکه جوهر از لباس استفاده از مواد سفیدکننده شاید اولین گزینه‌ای باشد که به ذهنتان می‌رسد؛ اما مساله این است که مواد سفیدکننده رنگ لباس را تغییر می‌دهند و لباس ممکن است به کلی غیرقابل استفاده می‌شود. روش‌های دیگری وجود دارند که می‌توان بدون آسیب به بافت لباس لکه را حذف کرد. 

مراحل حذف لکه جوهر از لباس

  • قدم اول در حذف لکه جوهر تعیین نوع لکه جوهر است. لکه جوهر بر اساس نوع مواد دسته‌بندی دارند:
    لکه‌های مبتنی بر آب: این نوع لکه‌ها قابل شستشو هستند و با برخی از ساده‌ترین مواد به راحتی حذف می‌شوند (لکه‌ای که منجر به خیس شدن پارچه می‌شود و ماده جوهری رقیق و مایع است)
    لکه‌های مبتنی بر رنگ یا روغن: این نوع لکه‌ها سختی بیشتری دارند و بر روی بافت پارچه کشیده می‌شوند. مثل لکه خودکار
نکته: لکه‌های جوهر تازه که دقایق اندکی از ریختن آن روی پارچه می‌گذرد از هر نوعی باشند قابل رفع هستند. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که قبل از خشک شدن لکه جوهر در لباس، به داد آن برسید قدم اول این است لکه را با نمک بپوشانید. یک حوله کاغذی را مرطوب کنید و به آرامی نمک را از آن جدا کنید. این فرایند را تکرار کنید تا لکه از بین برود.



لکه نوع یک: حذف لکه‌های جوهر مبتنی بر آب را از روی لباس


لباس لکه دار شده را روی یک حوله تمیز و خشک پهن کنید. آب را روی قسمت جوهردار بریزید و آن قسمت را آغشته به آب کنید و با یک پارچه تمیز دیگر روی لکه بکشید. با تکرار این عمل به تدریج لکه به پارچه تمیز کننده منتقل می‌شود. 
مقدار کمی از مواد شوینده مایع را روی لکه جوهر بمالید و اجازه دهید مواد شونیده به مدت سه تا پنج دقیقه روی پارچه بماند. 
با توجه به نوع پارچه با استفاده از گرم‌ترین آب توصیه شده، پارچه را بشویید. قبل از خشک شدن، بررسی کنید و مطمئن شوید کل لکه برداشته شده است. اگر اثری از لکه جوهر در لباس باقی مانده است، مراحل بالا را مجدداً تکرار کنید.

حذف لکه‌های دائمی جوهر را از روی لباس

پارچه را تست کنید: یک حوله سفید تمیز بگیرید و لکه جوهر لباس را در بخش بالای حوله قرار دهید. الکل را روی یک درز پنهان پارچه آزمایش کنید. اگر پارچه تست آسیب دیده به نظر نمی‌رسید، به مرحله بعدی بروید. 
لکه را با الکل تمیز کنید: از یک حوله کاغذی یا پارچه تمیز برای مالیدن الکل روی لکه استفاده کنید. این کار لکه را رقیق کرده و حذف آن در شستشو را آسان‌تر می‌کند. حوله‌ای که در زیر آن قرار دارد ممکن است مرطوب شود. در صورت بروز این اتفاق، لباس را به بخش تمیز و خشک حوله منتقل کنید تا از برگشت مجدد جوهرهای جدا شده جلوگیری شود. این روند را تا زمانی ادامه دهید که دیگر جوهری وجود نداشته باشد
برای حذف لکه جوهر خودکار، پس از استفاده از الکل، پودر لباسشویی را بر روی آن منطقه بمالید و بگذارید سه تا پنج دقیقه روی آن بنشیند.
لباس را بشویید: اگر لکه از بین رفته، با استفاده از گرمترین آب که برای پارچه بی‌خطر است، لباس خود را بشویید. اگر لکه همچنان باقی مانده است، محلول سفید کننده و آب خنک را با هم مخلوط کنید. لباس را کاملاً در محلول فرو ببرید و بگذارید حداقل هشت ساعت خیس شود. اگر لکه باقی بماند، یک محلول تازه را مخلوط کرده و تکرار کنید. یادتان باشد که قبل از خشک کردن لباس، بررسی کنید که لکه کاملاً از بین رفته است. 
نکته: دقت کنید الکل را روی پارچه ابریشم، پشم یا ریون استفاده نکنی.


د.

سایر روش‌های پاک کردن لکه جوهر از لباس

  • حذف لکه جوهر با محلول لاک پاک کن
    محلول لاک پاکن روی لکه‌های دائمی جوهر می‌تواند موثر باشد، اما در عین حال می‌تواند به بافت پارچه‌ها آسیب برساند. ابتدا آن را روی یک درز داخلی یا یک ناحیه پنهان از لباس تست کنید. اگر همه چیز خوب پیش می‌رود، به روشی که در مورد الکل آموزش داده شد، لکه را پاک کنید.
  • حذف لکه جوهر با اسپری موی سر
    اسپری‌های مو که الکل در ترکیبات آن‌ها وجود دارد، می‌تواند یکی از مواد موثر در حذف لکه جوهر باشد. سعی کنید اسپری مو با الکل زیاد پیدا کنید که اغلب ارزان‌ترین مارک‌ها بهترین انتخاب هستند. یک حوله تمیز را در زیر پارچه‌ای که لکه دار قرار دهید. اسپری مو را در فاصله حدود ۲۰ سانتی از لکه جوهر نگه دارید و اسپری کنید. با یک حوله تمیز دیگر روی لکه بکشید. پس از یک دقیقه با روشی که در مورد الکل گفته شد، سطح پارچه را تمیز کنید.
    نکته: اگر قبلاً از این روش استفاده نکرده اید. حتما تست کنید تا مطمئن شوید که اسپری باعث لکه در پارچه نمی‌شود.
    نکته مهم: اسپری مو روی پارچه پلی استر کار می‌کند، اما برای جدا کردن لکه چرم استفاده نکنید، زیرا الکل به چرم آسیب بی‌رساند.
  • حذف لکه جوهر با شیر
    یک کاسه کم عمق را با شیر پر کنید و لکه جوهر را یک شب در شیر بخیسانید. این کار به آرامی جوهر را به شیر برگردانده و از این طریق آن را از پارچه خارج می‌کند. حداقل مدت ۳۰ دقیقه سطح آغشته شده را در شیر خیس کنید. (برخی توصیه می‌کنند یک شب در شیر بماند) و سپس طبق توصیه‌های گفته شده شستشو دهید.
    نکته: محلول شیر بر روی پارچه چرمی تا حدی موثر است. علاوه بر انکه هیچ آسیبی به بافت چرم وارد نمی‌کند.
  • حذف لکه جوهر با سرکه و ذرت
    ابتدا لکه جوهر را با سرکه مرطوب کنید. سپس خمیری را با نسبت دو به سه سرکه و آرد ذرت ایجاد کنید و روی پارچه کار کنید. قبل از شستن لباس بگذارید خمیر کاملاً خشک شود.
  • حذف لکه جوهر با سرکه
    لکه را با سرکه سفید تمیز کنید. کل لباس را در محلول با نسبت ۱ به ۱ سرکه سفید و آب به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید. در حالی که لباس در حال خیس شدن است، هر ۱۰ دقیقه یکبار لکه را با یک اسفنج یا پارچه به آرامی روی لباس بکشید. سپس مثل همیشه لباس خود را بشویید.
    توجه داشته باشید در ابندای کار از آب گرم استفاده نکنید، زیرا آب گرم می‌تواند لکه را ثابت کند.
  • حذف لکه جوهر با خمیر دندان
    شاید تا قبل از این از خمیر دندان برای مسواک زدن استفاده کرده باشید؛ اما یک پیشنهاد دیگر استفاده از خمیر دندان برای حذف لکه جوهر است. خمیر دندان ممکن است روی برخی پارچه‌های رنگی اثر نامطلوب بگذارد و رنگ اطراف لکه را محو کند، اما برای پارچه‌های سفید بسیار موثر است. خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه روی سطح لکه قرار دهید و سپس به روش گفته شوده بشویید.
  • حذف لکه جوهر با ضدعفونی کننده دست
    استفاده از ضد عفونی کننده دست روی لکه‌های قلم یک ایده عالی است. این روش در مورد پارچه‌های رنگی بسیار اثر گذار است. فقط چند دقیقه لکه را در مقداری ضد عفونی کننده دست خیس کنید؛ و سپس از محلول خارج کنید و شستشو دهید.
  • حذف لکه جوهر با گلیسیرین و مایع ظرفشویی
    از گلیسیرین و مایع ظرفشویی استفاده کنید. ۱ قاشق غذاخوری (۱۴.۷۸ میلی لیتر) گلیسیرین و ۱ قاشق چای‌خوری (۴.۹۲ میلی لیتر) مایع ظرفشویی را در یک کاسه مخلوط کنید. یک پارچه سفید را درون مخلوط گلیسیرین فرو کنید و یک طرف لکه را خیس کنید. هنگامی که دیگر لکه‌ای برداشته نمی‌شود، طرف دیگر لکه را خیس کنید. حدود ۵ دقیقه بگذارید لباس بماند. سپس با استفاده از انگشت خود گلیسیرین بیشتری روی لکه بمالید. سپس لباس را با آب بشویید تا گلیسیرین و صابون جدا شود.
    نکته: گلیسیرین روش خوبی برای برطرف کردن لکه‌های قدیمی است و روی تمام پارچه‌ها اثر گذار است.
  • حذف لکه جوهر با ترکیب جوش شیرین و آب
    برای حذف لکه با جوش شیرین، یک ترکیب ۲ تا ۱ جوش شیرین و آب را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید تا خمیر شل شود. برای قرار دادن خمیر روی لکه جوهر از یک توپ پنبه‌ای استفاده کنید، سپس با توپ پنبه آغشته کنید. پس از برداشتن لکه یا دیگر بلند نشدن، خمیر را با یک دستمال تمیز یا حوله کاغذی پاک کنید
    جوش شیرین برای استفاده در کلیه مواد بی‌خطر است.



سخن آخر

در لغت نامه ما ایرانی‌ها هیچ کار نشدنی وجود ندارد. همیشه می‌توان برای رفع هر مشکلی راهی را یافت. در مورد پاک کردن لکه جوهر هم می‌توان با رعایت نکات گفته شده آن را پاک کرد و لباستان را بار دیگر به تن کنید. در این مقاله سعی شد با شناخت نوع لکه و با توجه کامل به نوع پارچه، مناسب‌ترین انتخاب را برای حذف لکه جوهر از لباس و محافظت از پارچه آن داشت.
لیروفا
برچسب‌ها