تشخیص ظروف مسی تقلبی

تشخیص ظروف مسی تقلبی

برای کسانی که قصد خرید ظروف زیبای مسی را دارند اصل بودن ظروف فاکتور مهم به شمار می رود. اما واقعاً معیار و یا راهی برای تشخیص ظروف مسی از تقلبی وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم شما را با نکاتی آشنا کنیم که به شما در تشخیص اصل بودن ظروف مسی کمک زیادی می‌کند با ما همراه باشید.

تشخیص ظروف مسی تقلبی از روی رنگ آنها

اولین راه برای تشخیص ظروف مسی تقلبی این است که رنگ بدنه آن‌ها را بررسی کنید، ظروف مسی اصل به رنگ سرخ و درخشان هستند که این موضوع به ما، با کیفیت بودن و خلوص مس به کار رفته در این ظروف را نشان می‌دهد.
در ظروف مسی تقلبی چون معمولاً از آلیاژ مس و برنج به نسبت ۱ به ۲ ساخته می‌شوند، رنگ بدنه آن‌ها زرد است و درخشش ندارند، برنج آلیاژی از مس، روی و دیگر فلزات است. پس اگر مقدار مس به‌کار رفته در برنج زیاد باشد، به دلیل شباهت ظاهری که به مس پیدا می‌کنند ممکن است افراد را دچار اشتباه کنند و تشخیص ظروف مسی تقلبی را سخت کند.

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن ظروف مسی


تشخیص ظروف مسی تقلبی با صدا

 یکی دیگر از روش‌های شناخت ظروف مسی تقلبی ضربه زدن به ظروف است. فلز مس نرم است، زمانی که به ظروف مسی اصل و باکیفیت ضربه می‌زنید صدای ضعیف از خود تولید می‌کند، ولی وقتی به ظروف مسی تقلبی یا بی‌کیفیت ضربه بزنید صدای بلند و تیزی تولید می‌کند.

تشخیص از طریق آهن‌ربا



یک راه بسیار راحت تشخیص از طریق آهن‌ربا است. اگر آهن‌ربا ظروف بچسبد نشان دهنده این است که ظروف آهنی را با لایه‌ای از مس پوشانده‌اند و به عنوان یک ظرف مسی به فروش می‌رسانند.

 

تشخیص از طریق وزن ظروف

ظروف مسی اصل سنگین هستند، با توجه به گران شدن قیمت مس افراد سعی می‌کنند ظروف مسی را سبک‌تر تولید کنند. محصولاتی که روکشی به  جنس آلیاژ روی آنها وجود دارد ظروف مسی اصل به شمار نمی‌آیند.

تشخیص از طریق لبه‌های ظروف و قالب‌گیری

لبه‌های ظروف مسی به خاطر اینکه باعث بریدن‌ دست نشوند، یا لب‌ها هنگام نوشیدن زخمی نشود خم‌کاری می‌شوند و در نتیجه سطح لبه ظروف و جام‌ها کاملاً یک‌دست، صاف و صیقلی هستند. بخش قالب‌گیری ظروف مسی بسیار مهم است.
ظروف مسی اصل و با کیفیت به نوع قالب‌گیری می‌شود، که هر مدل ظروف مسی دارای یک اندازه هستند و حتی یک میل هم تفاوت اندازه ندارند. جای دسته‌ها به صورت اصولی روی ظروف قرار گرفته و دسته‌ها به محکم‌ترین شکل روی ظروف مسی نصب شده است.دقت کنید درب ظروف مسی به درستی و راحتی در محل خود قرار بگیرد.

تشخیص از طریق درون ظروف



درون ظروف‌های مسی از لایه قلع اصل استفاده شده است. در ظروف و تقلبی اغلب به جای قلع اصل از آلیاژهای دیگری استفاده می‌کنند و یا ممکن است به درستی و با دقت این کار را انجام ندهند. برای تشخیص لایه قلع به این نکته توجه داشته باشید که درون ظروف مسی باید کاملا درخشان، صاف، بدون سوراخ و لکه‌های سیاه باشد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی محصولات خانه و آشپزخانه خزر


ظاهر ظروف مسی اصل

در ظروف مسی تقلبی به جای مس از ورقه‌های مس استفاده می‌کنند و در مقایسه با استاندارد بسیار نازک است و این نازکی باعث می‌شود که ظروف به راحتی سوراخ شوند و یا خراش بردارند و یا حتی پوسته پوسته شده باشند.

ظروف مسی اصل و با کیفیت نباید پوست پوست شده باشند و باید کاملاً صاف و بدون هیچ‌گونه فرورفتگی و خوردگی و خراش باشند.

تشخیص ظروف تقلبی با توجه به  چکش‌کاری و ظرافت ساخت

چکش کاری در ظروف مسی اصل بسیار مهم است. چکش‌کاری در ظروف مسی باید منظم و ریز باشد. شکل اندازه چکش‌کاری باید یک‌دست و در یک ردیف قرار گرفته باشد. چکش زنی ریز بهتر و زیباتر است و ظروفی که توسط دست چکش‌کاری می‌شود و تعداد نقاط چکش‌ها نسبت به سطح مشخص بیشتر باشد، زمان بیشتری برای تولید آن برده شده است و قیمت آن بالاتر خواهد بود. هرچه ظرافت و دقت در ساخت ظروف مسی بیشتر باشد اصل بودن آن را تضمین می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به شما نکاتی را برای تشخیص ظروف مسی اصل از ظروف تلقبی بیان کنیم. اگر تجربه ای در زمینه خرید ظروف مسی دارید در قسمت دیدگاه نظرات ارزشمند خود را برای ما ارسال کنید.