چگونه در 30 دقیقه به تمیز کردن سریع آشپزخانه بپردازیم؟

چگونه در 30 دقیقه به تمیز کردن سریع آشپزخانه بپردازیم؟

امروزه خانم‌ها علاوه بر کار خانه و رسیدگی به فرزندان، وقت زیادی در روز را برای کارهای بیرون از خانه اختصاص می‌دهند. در نتیجه 24 ساعت در شبانه‌روز برای یک خانم کارمند با فرزند که کار خانه هم دارد خیلی کم به نظر می‌رسد. من هم تصمیم گرفتم تا بر حسب تجربه چند نکته را با شما در میان بگذارم تا کمک کوچکی به خانم‌های امروزی کرده باشم.

در این مقاله قرار است که در مورد نحوه تمیز کردن آشپزخانه در 30 دقیقه صحبت بشود. اگر روزانه 30 دقیقه برای تمیز کردن آشپزخانه وقت بگذارید، وقت کم می‌آورید؟ قطعا نه!

نکاتی که در این جا اشاره می‌کنم، نکات خیلی آسان و کاربردی است و با هر سطح مالی که داشته باشید و اندازه آشپزخانه‌تان هر چقدر هم که باشد، باز هم می‌توانید از تک تک آن‌ها برای نظافت آشپزخانه خود در کوتاه‌ترین مدت زمانی استفاده کنید.

قدم به قدم با این مقاله همراه شوید.


گام اول برای تمیز کردن سریع آشپزخانه: همه‌ی وسایل تمیزکننده را در یک جا قرار دهید.

برای این که بتوانید به نظافت روزانه‌ی خود در آشپزخانه سرعت ببخشید و آن را تبدیل به عادتی کنید که در آخر آشپزخانه‌ی شما را برق بیندازد، باید تمام لوازم نظافت را در ابتدا تهیه کنید. سپس برای آن‌ها جای مشخصی را تعیین کنید و همه‌ی آن لوازم را در همان جا قرار دهید. معمولاً هم جای لوازم نظافت و تمیزکننده آشپزخانه، زیر سینک ظرفشویی است. لوازمی که برای تمیز کردن سریع آشپزخانه در 30 دقیقه به آن‌ها نیاز دارید را در ادامه برای شما لیست می‌کنم:

  • تی‌شوی میکروفایبر (میکروفایبرها در جذب باکتری‌ها و جرم‌ها قوی‌تر عمل می‌کنند)
  • یک اسپری هم کاره (خودم معمولاً از محلول 50% آب و 50% دیگر سرکه استفاده می‌کنم و کمی لیموترش هم به آن اضافه می‌کنم)
  • مایع سفیدکننده مخصوص ظروف
  • جارو و خاک‌انداز
  • یک مسواک!
  • پارچه‌ای برای خاک‌گیری سطوح آشپزخانه

لیستی که در این‌جا ارائه دادم، معمولی‌ترین وسایلی است که می‌توان در هر خانه آن را پیدا کرد.


نکات اصلی که در مورد تمیز کردن سریع آشپزخانه باید بدانید

  • اول از همه سینک ظرفشویی آشپزخانه را باید تمیز کنید.
  • در هر مرحله فقط یک کار را انجام دهید و تمرکز خود را بر آن بخش بگذارید (تمام آشغال‌های روی کانتر را جمع‌ کنید، باقی‌مانده‌ی غذا را دور بریزید و غیره). با انجام هر وظیفه‌ای سعی کنید از اول آشپزخانه تا آخرش را فقط همان کار را انجام دهید.
  • به محض این که آشپزخانه کثیف شد، شروع به نظافت کنید. مثلاً اگر بعد این که شام درست کردید آشپزخانه بهم ریخته شد و نیاز به نظافت داشت، باید سریعاً آن را تمیز کنید. دلیل این کار این است که هرچه نظافت را به عقب بیندازید، احتمال اینکه انجامش دهید، خیلی کمتر می‌شود. به محض این که آشپزخانه کثیف شود و شما هم آن محل را ترک کنید و به رختخواب بروید، احتمال اینکه برای تمیز کردن به آن برگردید بسیار کمتر می‌شود. به محض این که به نظافت بپردازید، سریعاً یک باری را از روی دوش خود برمی‌دارید و وقت زیادی در ادامه برای راحتی خود خواهید داشت.
  • حواستان نباید پرت شود. اگر می‌خواهید آشپزخانه را سریعاً تمیز کنید، حتی برای قرار دادن زباله‌ها در بیرون خانه نیز نباید تا دم در بروید. زیرا به محض این که پای خود را از آشپزخانه بیرون بگذارید، فکرتان درگیر عوامل دیگری خواهد شد و از کار خود کمی دور می‌شود و در نتیجه وقت زیادی را از دست می‌دهید.
  • سعی کنید از شر بهم‌ریختگی‌ها و شلختگی‌های آشپزخانه خلاص شوید و کابینت‌های خود را به گونه‌ای بچینید که همیشه بدانید چه چیزی را کجا باید قرار دهید. بهم‌ریختگی‌های روی کانتر شما را سردرگم می‌کند و کار نظافت آشپزخانه را به مراتب کندتر می‌کند.
  • از افراد خانواده یا کسی که با او زندگی می‌کنید بخواهید که کمی به شما کمک کند. خیلی از کارهای آشپزخانه وقت کمی را برای مرتب شدن و تمیز کردن سریع آشپزخانه می‌گیرد. با همکاری دیگران بار زیادی از دوش شما برداشته می‌شود و کارها سریع‌تر انجام می‌شود.




دومین گام برای تمیز کردن سریع آشپزخانه: در عرض سه دقیقه کانتر آشپزخانه را مرتب کنید.

این را خیلی خوب می‌دانم که ما خانم‌ها کانتر آشپزخانه‌مان خیلی شلوغ است. شاید به این شلوغی علاقه داشته باشیم. شاید هم جای کافی برای قرار دادن وسایلمان در آشپزخانه نداشته باشیم. احتمالاً هم آشپزخانه کوچکی داریم. نکته‌ای که اینجا مطرح است این است که هر چه کانتر خلوت‌تر باشد، دیرتر هم بهم‌ریخته می‌شود.
اصلاً کانتر خلوت آشپزخانه را دلبازتر میکند. پس تا می‌توانید از شر وسایل اضافی خلاص شوید، یا آن‌ها را در قفسه‌های داخل خانه بگنجانید. با این‌ کار وقت کمتری صرف تمیز کردن و گردگیری کانتر می‌کنید. همچنین نیاز به وقت گذاشتن زیاد برای جابجایی وسایل روی آن نخواهد بود.




گام سوم تمیز کردن سریع آشپزخانه: از شر باقی‌مانده غذا در عرض 2 دقیقه خلاص شوید

پنیر صبحانه مانده؟ برنج نهار؟ هرکدام این‌ها را سریعاً در ظرف مشخص خودش بریزید و در یخچال بگذارید و ظروف کثیف غذا را در سینک ظرفشویی قرار دهید. البته شما باید بلافاصله بعد اینکه هر وعده غذایی را خوردید باقی‌مانده آن را در یخچال بگذارید. اگر برخی از آن‌ها دور ریختنی است، از بقیه جدا کنید و در ظرف زباله تر قرار دهید.


گام چهارم تمیز کردن سریع آشپزخانه: ظرف‌های خود را بشورید

این جا باید یک نکته‌ای را متذکر شوم. اگر ماشین ظرفشویی ندارید، سعی کنید بلافاصله بعد غذا ظرف‌های خود را بشورید تا کار برایتان نماند. همانطور که گفتم، اصلاً نباید فکر کنید که الان بروید یکم بنشینید تا غذایتان هضم شود، حالا بعداً هم وقت هست. به محض اینکه احساس راحتی کنید، دیگر باید قید ظرف شستن و رسیدگی به کارها را بزنید. اگر می‌خواهید هوشمندانه عمل کنید باید ظرف‌های خود را بعد صرف غذا بشورید. اگر ماشین ظرفشویی دارید کار شما خیلی آسان‌تر است.

 

برای آن‌هایی که ماشین ظرفشویی دارند: اول از همه باید به شما تبریک بگویم! دوم اینکه خوش به حال شما! سوم هم باید توضیح خیلی مختصری بدهم. ظرف‌های کثیف را به مدت 1 دقیقه درون آب حاوی مواد شوینده بگذارید و با اسفنج روی آن‌ها بکشید.
پس از اینکه 1 دقیقه تمام شد، آن‌ها را باید به درون ماشین ظرفشویی منتقل کنید. ظروف را از درون سینک بردارید و درون ماشین ظرفشویی قرار دهید. کار خودتان را همان اول آسان کنید. بشقاب‌ها را در یک ردیف قرار دهید، فنجان‌ها را یک ردیف دیگر و همینطور تا آخر ادامه دهید. اجازه بدهید تا ماشین ظرفشویی تا آخرین لحظه‌ای که آشپزخانه را تمیز می‌کنید ظرف‌ها را به خوبی بشورد.
به این نکته توجه کنید که قبل از روشن کردن آن، همه‌جا را یک نگاه دیگر بیندازید تا ظرف کثیفی جا نمانده باشد. سپس آن را روشن کنید و به کار خود ادامه دهید. کل این پروسه شاید 3 دقیقه هم وقت شما را نگیرد.



گام پنجم برای تمیز کردن سریع آشپزخانه: در یخچال را باز کنید و هر چیزی که به نظر فاسد و تاریخ انقضا گذشته است را در سطل زباله بیندازید

سریعاً در یخچال را باز کنید و از همان قفسه‌های روی در برای این کار شروع کنید. هرچیزی که مشکوک به فاسد شدن است یا تاریخ انقضای آن تمام شده است را سریعاً بیرون بریزید. به جای‌ میوه‌ای مراجعه کنید. میوه‌های فاسد را از آن‌هایی که سالم‌اند جدا کنید.
شاید لازم باشد یک دستی به روی جای میوه‌ای بکشید. اگر وقت کافی دارید انجامش دهید، اما اگر فقط در حد 30 دقیقه وقت دارید، سعی کنید فعلاً میوه‌های خراب را از آن جدا کنید. در نهایت به مواد غذایی که در یخچال قرار دادید، نگاه بیندازید. اگر چیزی در آن بین فاسد شده، آن را دور بیندازید. کل این فرایند شاید 5 دقیقه از وقت شما را بگیرد.




گام ششم برای تمیز کردن سریع آشپزخانه: از محلول پاک‌کننده برای اسپری کردن روی کانتر استفاده کنید

اکنون که روی کانتر را خلوت کرده‌اید، وقت آن رسیده که محلول پاک‌کننده را روی کانتر اسپری کنید و با یک پارچه‌ی ترجیحا میکروفایبر روی آن را تمیز کنید. به راحتی شاهد آن خواهید بود که کانتر آشپزخانه‌تان در 3 دقیقه به درخشش می‌افتد.



گام هفتم برای تمیز کردن سریع آشپزخانه: جرم‌هایی که روی فر را گرفته‌اند پاک کنید

نوبتی هم باشد دیگر نوبت جرم‌های روز اجاق گاز است. دور و اطراف شعله‌ها پر از میکروب و چربی است. از اسپری پاک‌کننده برای تمیز کردن آن استفاده کنید. این کار را هم می‌توانید در 3 دقیقه تمام کنید.




گام هشتم برای تمیز کردن سریع آشپزخانه: سریعاً وسایل کوچک آشپزخانه را تمیز کنید


از یک پارچه تمیز برای پاک کردن وسایل کوچکی که روی کانتر گذاشته‌اید، استفاده کنید. سریعاً خاک روی آن‌ها را بگیرید. اگر لازم است آن پارچه را نم‌دار کنید. حدوداً 5 دقیقه این کار برای شما زمان‌بر خواهد بود.

گام نهم برای تمیز کردن سریع آشپزخانه: کف آشپزخانه را جارو بکشید

جارو و خاک‌انداز را بردارید و به همان روش قدیمی تمام کف آشپزخانه را با آن جارو بکشید. یادتان باشد گوشه‌های آشپزخانه و جاهایی که به راحتی دیده نمی‌شوند را هم جارو بکشید. این پروسه هم تقریباً سه دقیقه زمان می‌برد.


گام دهم برای تمیز کردن سریع آشپزخانه: وقت آن است که سطل زباله را خالی کنید

هر چقدر هم که آشپزخانه شما تمیز شده باشد، مادامی که سطل زباله را در آشپزخانه نگه دارید انگار دست به هیچی نزده‌اید و آشپزخانه به اندازه کافی تمیز نشده است. این را  هم به یاد داشته باشید که تعداد زیادی غذای منقضی شده درون سطل زباله دارید. آشغال‌ها را به بیرون ببرید و یک کیسه‌ی زباله‌ی جدید درون سطل بگذارید.

حالا شما یک آشپزخانه تمیز دارید که برای تمیز کردن آن فقط 30 دقیقه زحمت کشیده‌اید. خدا قوت!

حرف آخر

اگر روزانه 30 دقیقه با توجه به نکات بالا، آشپزخانه‌ی خود را گام به گام تمیز کنید، به همه‌ی کارهای خود خواهید رسید. پس استرس نگیرید و نکات را به خاطر بسپارید تا بتوانید به درستی آن را انجام دهید.

برچسب‌ها