آشنایی با انواع ظروف مخصوص نوشیدنی‌های سرد و کاربرد هر یک

آشنایی با انواع ظروف مخصوص نوشیدنی‌های سرد و کاربرد هر یک

ظروف مخصوص نوشیدنی آن‌قدر متنوع هستند که موقع خرید ممکن است، متعجب شوید که هرکدام چه کاربردی دارند. این تنوع در پایین‌ترین سطح ظروف مخصوص نوشیدنی را در دودسته مخصوص نوشیدنی‌های گرم و مخصوص نوشیدنی‌های گرم قرار می‌دهد. هر دسته ظروف مخصوص به خود را دارد.

 

در فصل تابستان با افزایش دمای هوا تمایل به استفاده از نوشیدنی‌های سرد افزایش پیدا می‌کند. این نوشیدنی‌ها چه در منزل و چه در کافه‌ها سرو می‌شوند. لیست ظروف مخصوص نوشیدنی را در این مقاله آورده‌ایم. هر خانم‌های خانه‌دار یا کافه من‌ها ظروف مخصوص نوشیدنی را بسته به نوع نوشیدنی و کاربرد ویژه آن استفاده می‌کنند.

 

ظرف مخصوص نوشیدنی سرد یا گلس

گلس در انگلیسی معادل کلمه فارسی لیوان است و به ظروف شیشه‌ای گفته می‌شود که مخصوص نوشیدن آب، شربت و انواع دیگر نوشیدنی‌های سرد است. این لیوان‌ها در اندازه‌ها و اشکال مختلف هستند و بسته به شکلی که دارند، کاربردشان متفاوت است. در ادامه لیستی از این ظروف مخصوص نوشیدنی را معرفی می‌کنیم.

گیلاس شامپاین

لیوانی است با پایه‌بلند و بخش کاسه‌ای باریک. این ظرف مخصوص نوشیدنی‌های گازدار است. پایه نگه‌داری این گیلاس را در دست راحت‌تر می‌کند، از طرفی هم این گیلاس‌ها با ظاهر باریک و زیبا در تعداد
بالابه‌راحتی داخل سینی جا می‌گیرند تا حملشان در مهمانی‌ها راحت‌تر باشد

.

لیوان بلند

این لیوان با قدبلند و سادگی زیبایش برای نوشیدنی‌های ساده و شفاف و همین‌طور گازدار استفاده می‌شود. این لیوان معمولاً برای نوشیدنی‌هایی مانند آبجو کاربرد دارد.

جام (Goblet)

ظروف مخصوص نوشیدنی تنوع بالای دارند، در میان ظروف گلس جام‌ها از قدیمی‌ترین نوع گیلاس‌ها هستند. این ظروف هم مانند گیلاس شامپاین پایه‌های بلند دارند اما بخش کاسه بزرگ‌تر و پهن‌تر است و به‌نوعی مخصوص نوشیدنی‌های با حجم بالا است. این ظرف مخصوص نوشیدنی از جنس‌های مختلفی تهیه می‌شود انواعی مانند سرامیک، سنگ، چوب یا شیشه؛ اما نوع شیشه‌ای آن این روزها رواج بیشتری دارد.

گیلاس کوکتل یا مارتینی (Cocktail Glass)

کوکتل یکی از انواع نوشیدنی‌های معروف و سرد است. برای نوشیدن آن ظرف مخصوصی در نظر گرفته‌شده است. ویژگی خاص این نوشیدنی این است که همراه با یخ سرو می‌شود، به همین علت ظرف مخصوص نوشیدنی با پایه‌بلند است تا گرمای دست را به نوشیدنی منتقل نکند. بخش کاسه‌ای لیوان به شکل مخروطی است.

هوریکین یا گیلاس طوفان (Hurricane Glass)

این لیوان که دارای ظرفیت بالایی است برای نوشیدنی‌های با مخلوط یخ مناسب است. حجم نوشیدنی در این ظرف 20 اونس است. پایه‌ای بسیار کوتاه و بخش کاسه‌ای بسیار بلند.

گیلاس لیکوئر (liqueur Glass)

این لیوان در میان ظروف مخصوص نوشیدنی ظرفیت کمتری دارد، ظرفیت این لیوان 1 تا 3 اونس است. از طرفی نوشیدنی لیکونر یک نوشیدنی بسیار سنگین است که میزان کمتری از آن در هر وعده نوشیده می‌شود. پایه آن به نسبت کمی بلندتر از ظروف مخصوص نوشیدنی هوریکین یا گیلاس طوفان است.

گیلاس مارگاریتا (Margarita Glass)

یک گیلاس بلند با کاسه پلکانی و پایه‌ای بلند است. این گیلاس با طراحی خاصی که دارد یخ را همراه نوشیدنی نگه‌داری می‌کند و برای نوشیدنی مارگاریتا استفاده می‌شود.

پیلزنر (Pilsner Glass)

پیلزنر یک لیوان از سری ظروف مخصوص نوشیدنی است که پایین‌تنه آن باریک و با حرکت به ­سمت بالا به‌تدریج بازتر می‌شود. این لیوان مخصوص نوشیدنی‌هایی مانند آبجو است.

کاسه پانچ (Punch Bowl)

در میان ظروف مخصوص نوشیدنی این ظرف همان‌طور که از نامش هم پیداست ظرفیت بالایی دارد. این کاسه برای نگهداری نوشیدنی‌های با ترکیب یخ کاربرد دارد. در کنار آن معمولاً از لیوان‌های کوچک برای سرو استفاده می‌شود.

راک (Rock Glass)

لیوانی شیشه‌ای با قدکوتاه و دیواره‌های ضخیم که معمولاً قابلیت نگهداری یخ را برای مدت‌زمان طولانی دارد. نام دیگر این ظرف Old-Fashioned است.

سخن نهایی

ظروف مخصوص نوشیدنی آن‌قدر تنوع دارند که در نگاه اول ممکن است اگر این ظروف را نشناسید یا کاربردشان را ندانید، همه را مشابه هم بدانید و به‌جای هم بکار ببرید. فلسفه استفاده از هر ظرف بر اساس نوشیدنی است که در آن بکار برده می‌شود. نوع نوشیدنی، این‌که آیا نیاز به یخ دارد یا نه اینکه چه حجمی از مایع نوشیدنی در هر وعده باید صرف شود، همه جز نکاتی هستند که موقع انتخاب ظرف مخصوص نوشیدنی در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به این نکات لیست تمام این ظروف مخصوص نوشیدنی سرد در مقاله بالا آورده شده است.

برچسب‌ها