چطور دکوراسیون آشپزخانه را زیباتر کنیم

چطور دکوراسیون آشپزخانه را زیباتر کنیم

به قول معروف آشپزخانه قلب تپندۀ خانه است؛ به‌ویژه خانه‌های ایرانی که مردم هنوز در آن غذاهای خوشمزه می‌پزند و تمیز و زیبا نگهش می‌دارند.

هر کسی با توجه به دیدگاه و سلیقۀ خود آشپزخانه را می‌چیند و تزئین می‌کند. اگر در حال ساختن خانه هستید، می‌توانید دربارۀ سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی مطالعه کنید یا از مشاوران طراحی داخلی کمک بگیرید. آن‌ها می‌توانند با توجه به نیاز و سلیقۀ شما و اصول طراحی دکوراسیون داخلی  آشپزخانۀ دلخواهتان را برای شما بسازند.

اما اگر خانۀ شما از قبل ساخته شده است و قصد تغییر دکوراسیون آشپزخانه را دارید، این مطلب را بخوانید.

در این مطلب می‌خواهیم به شما کمک کنیم دکوراسیون آشپزخانه با ایده‌های خوب بچینید و از زیبایی و کارایی آن لذت ببرید.

 

دکوراسیون آشپزخانه را از دیوار شروع کنید

معمولاً دیوارها در دکوراسیون آشپزخانه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اگر امکان تغییر رنگ دیوار را دارید، می‌توانید رنگ یا کاغذدیواری یا کاشی را به عنوان ملاک دکوراسیون در نظر بگیرید و بقیۀ بخش‌ها را با آن هماهنگ کنید.

در این‌جا به چند ایده برای استفاده از دیوار در آشپزخانه اشاره می‌کنیم:

 

  1. قفسه‌های باز

استفاده از قفسه‌های کوچک و بزرگ چوبی یا ام دی اف با رنگ یا بدون رنگ، متناسب با رنگ دیوار و کابینت‌ها جلوۀ زیباییی به آشپزخانه می‌دهد.

در این قفسه‌ها می‌توانید ظرف‌های فانتزی ادویه، گیاهان کوچک، ظروف چوبی کوچک و ... بگذارید.

قفسه‌های باز در شکل‌ها و طرح‌های مختلف در کنار کابینت‌های بسته جلوۀ خوبی به آشپزخانه می‌دهند.

هرچقدر آشپزخانۀ شما بزرگ‌تر باشد، می‌توانید از قفسه‌های روی دیوار برای اشیای تزئینی استفاده کنید. اما اگر آشپزخانۀ کوچکی دارید، سعی کنید از این قفسه‌ها برای لوازم مورد نیاز برای آشپزی و غذاخوردن استفاده کنید.

یک ایدۀ جالب برای استفاده از قفسۀ باز برداشتن در کابینت‌ها و طبقه‌بندی و رنگ‌آمیزی آن‌ها به دل‌خواه است.


 

  1. ظروف آشپزخانه به جای تابلو

از بعضی از ظروف آشپزخانه می‌توانید مثل تابلو استفاده کنید. ظرف‌هایی که طرح‌های زیبا و سنتی دارند، یا درآن‌ها نوشته‌هایی هست که باورها و علایق شما را نشان می‌دهند. همچنین از ظروف چوبی بامبو در هر بخشی از دیوارهای آشپزخانه می‌توانید استفاده کنید. این ظرف‌ها علاوه بر کاربردی بودن، بسیار زیبا هستند و حس طبیعت را به آشپزخانه منتقل می‌کنند.


 

  1. تخته سیاه بسازید

اگر دیوار روشن و خالی در آشپزخانه دارید، می‌توانید یک ایدۀ جسورانه را به کار ببندید. رنگ سیاه را بردارید و یک تخته سیاه روی دیوار ایجاد کنید.

با گچ‌های رنگی، برنامه‌های غذایی روزانه یا جمله‌های انگیزشی روی آن بنویسید. عکس‌های یادگاری را در گوشه و کنار آن بچسبانید.

با این کار به دکوراسیون آشپزخانه هویت تازه‌ای می‌بخشید.

با چسباندن موکت‌های جدید ساده یا طرح‌دار متناسب با دکوراسیون داخلی آشپزخانه می‌توانید یک تابلوی اعلانات زیبا درست کنید که روی آن با سوزن‌های رنگی یادداشت‌ها، بریده‌های جالب روزنامه و مجله، عکس‌های یادگاری و... را بچسبانید.



کابینت در دکوراسیون آشپزخانه

بیشتر اوقات ما وارد خانه‌ای می‌شویم که کابینت‌های آن از پیش تعبیه شده‌اند. ما دکوراسیون داخلی خانه را با توجه به کلیت آن پسندیده‌ایم. اما با کمی خلاقیت و ایجاد هماهنگی می‌توانیم کابینت‌ها را در دکوراسیون آشپزخانه طوری تزئین کنیم که دلخواه ما باشند.

 

  1. از فضای بالای کابینت استفاده کنید

از قدیم بر اساس رسم نانوشته‌ای در خانه‌های ایرانی لوازم برقی را بالای کابینت و دور از دسترس قرار می‌دادند. در واقع این موضوع به این دلیل بود که کمتر از این ابزارها استفاده می‌شد. معمولاً غذاها را به روش‌های سنتی می‌پختند.

اما رفته‌رفته با مدرن‌شدن زندگی‌ها این ابزارها در کنار ابزارهای جدیدتر و به‌روزتر به روی کابینت‌ها آمدند تا در کنار دست افراد قرار بگیرند.

حالا فضای بالای کابینت‌ها اغلب خالی است. با ایده‌های خلاقانه می‌توانید این بخش را زیبا کنید. مثلاً گیاهان رونده را روی کابینت قرار بدهید که ادامۀ شاخ و برگ آن‌ها از کنار کابینت به سمت پایین بیاید. یا از ظروف سنتی بزرگی که با دکوراسیون آشپزخانه هماهنگ باشد، برای تزئین استفاده کنید.

اگر سقف بلندی دارید و فاصلۀ کابینت از سقف زیاد است، می‌توانید از ظروف چوبی بامبو که به شکل گلدان یا خمره‌های پهن و باریک بلند طراحی شده‌اند، استفاده کنید. همچنین از ظروف شیشه‌ای یا گلدان‌های بلند استیل و چینی.



 

  1. روی کابینت‌هار ا شلوغ نکنید

یکی از نکته‌های مهم در دکوراسیون آشپزخانه و به طور کلی در دکوراسیون داخلی مدرن، خلوت‌بودن و ساده بودن محیط است.

تا جایی که امکان دارد فضای روی کابینت را خالی بگذارید. استفاده از ایده‌های مینیمال در این زمینه بسیار کاربردی است.

مثلاً یک کابینت خالی سفید با یک دو وسیلۀ برقی و یک وسیلۀ تزئینی با رنگ متضاد فضای میانی آشپزخانه را دلنشین‌تر می‌کند؛ نه کابینتی که روی شبیه فروشگاه لوازم برقی باشد و کاملاً پر شده باشد.

حتی اگر به شلوغی و استفاده از رنگ‌ها و وسایلی که با هم هماهنگی ندارند، علاقه دارید، سعی کنید این نوع چینش را هم با نظم خاصی انجام دهید.

 

از در کابینت‌ها گالری بسازید

با توجه به رنگ کابینت‌ها و جنس آن‌ها می‌توانید روی در کابینت تزئینات مختلفی را به کار بگیرید. مثلاً انواع تزئینات آهنربایی برای درهای فلزی کابینت در بازار هست که می‌‎توانید به سلیقۀ خود آن ‌ها را انتخاب کنید و استفاده کنید.

تا جایی که به رنگ و جنس کابینت آسیب نرسد، عکس‌ها و نوشته‌هایی که دوست دارید روی آن‌ها بچسبانید.

 

دکوراسیون آشپزخانه را سبز کنید

با گل‌ها و گیاهان مختلف در گلدان‌های متنوع یا ظرف‌های شیشه‌ای پر از آب می‌توانید طراوت و تازگی را به آشپزخانه ببرید.

 

  1. سبزی بکارید

از گلدان‌های پهن با خاک مناسب برای کاشتن بذر سبزیجات استفاده کنید. امروزه کاشتن سبزی در خانه اصلاً کار سختی نیست.

گلدان‌هایی که با دکوراسیون آشپزخانه متناسب باشند، انتخاب کنید. اگر نور طبیعی ندارید از لامپ‌های خاصی که برای رشد گیاه در بازار وجود دارد استفاده کنید. انواع بذر سبزیجات را هم می‌توانید از فروشگاه‌ها و عطاری‌ها تهیه کنید.

استفاده از رنگ سبز و پرطراوت سبزیجات و حاصل دسترنج خودتان، آشپزخانه را برای شما دلنشین‌تر می‌کند.


 

  1. از گلدان‌ها استفاده کنید

یکی از عناصر مهم زیباسازی آپارتمان‌ها و خانه‌های مدرن گلدان است. می‌توانید از گلدان‌های آماده و متناسب با دکوراسیون داخلی آشپزخانه استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با استفاده از ظرف‌هایی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌‎کنید، گلدان‌های خلاقانه بسازید.

 

بدیهی است که برای دکوراسیون آشپزخانه هزاران ایده وجود دارد. ما فقط به چند مورد اشاره کردیم. اما نکته‌ای که مهم است این است که آشپزخانه باید جایی برای آرامش باشد؛ آرامشی که در آن بتوان آشپزی کرد یا در آن به همراه خانواده دور هم جمع شد برای گفت‌وگو و غذاخوردن.

این آرامش را می‌توانید با درنظرگرفتن روحیه و شخصیت خودتان و خانواده در دکوراسیون آشپزخانه ایجاد کنید.

در واقع با هویت بخشیدن به آشپزخانه در آن آرامش بیشتری خواهید داشت.

 

برچسب‌ها