رعایت ابعاد لوستر برای منزل

رعایت ابعاد لوستر برای منزل

طراحی و چیدمان خانه یکی از دغدغه­ های فکری هر علاقه­ مند به محیط خانه است. در کنار زیبایی محیط خانه و لذت بردن از آن، امروزه مدرن و مجلل بودن خانه، یکی از نکات بارز در زندگی افراد به­ شمار می­رود که متناسب با این دغدغه جدید و اقتصاد خانواده اقدام به خرید­های زیادی صورت می ­گیرد.

خرید لوستر، یکی از مواردی است که انتخاب مناسب و متناسب آن با محیط خانه جلوه­ای دو چندان به محیط می‌بخشد. البته علاوه بر بحث زیبایی و لوکس­ شدن خانه، باید به این مورد توجه شود که براساس نظریه روانشناسان، زندگی در محیط تاریک و دلگیر، به وجود افکار منفی و در نهایت افسردگی افراد دامن می‌زند.
خرید لوستر، با ابعاد مناسب و نورپردازی متناسب در فضا، باعث کاهش بیماری ­هایی از این دست می‌شود. چرا که اغلب لوسترها در سقف قرار گرفته و اگر خرید لوستر با آگاهی بوده و ابعاد لوستر مناسب و هوشمندانه انتخاب شود، نورپردازی مناسبی در خانه به ­وجود می‌آید که علاوه بر صرفه اقتصادی، زیبایی خانه را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

برای خرید مناسب یک لوستر 3 مورد باید بررسی شود که به تفکیک در مورد هر کدام توضیحاتی در ادامه داده می‌شود.

  • ابعاد لوستر، سایز مناسب لوستر برای محیط
  • فضایی که لوستر در آن قرار می‌گیرد.
  • سبک سایر وسایل خانه، هماهنگی با چیدمان و دکوراسیون محیط

برای خرید لوستر ابتدا باید فضایی که قصد دارید در آن­ لوستر قرار بگیرد را مشخص نمایید.

در گذشته معمولا لوستر در مرکز سقف جای می‌گرفت، ولی امروزه با توجه به تفاوت‌هایی که در طراحی و چیدمان خانه به وجود آمده مکان قرارگیری لوستر متفاوت می‌باشد.

  • باید به این مورد توجه کرد که لوستر در فضایی مربعی شکل یا دایره­ای شکل نصب می‌شود یا در یک محیط مستطیل شکل و دالانی مانند؟
  • فضایی که باید تحت تاثیر نور لوستر قرار بگیرد، به چه صورتی است؟
  • نور لوستر قرار است به مرکز یک میز تابانده شود؟

اگر پاسخ هر کدام از این سوالات مثبت باشد، بنا به شرایط محیط و جواب سوال، انتخاب لوستر برای منزل متفاوت خواهد شد. برای نمونه، ابعاد میز، طرح و رنگ میز اهمیت بالایی در انتخاب و خرید لوستر دارد. اگر قرار است نور لوستر در کل محیط پراکنده شود، پس ابعاد محیط، طرح و رنگ دیوارهای محیط اطراف لوستر حائز اهمیت هستند.

رنگ­های روشنی همچون رنگ سفید تا 80 درصد از نور دریافتی‌شان را منعکس می‌کنند، اما رنگ­ های تیره­ای مثل مشکی، تنها 4 درصد از نور را منعکس کرده و مابقی را به خود جذب می‌کنند.

پس در انتخاب و خرید لوستر رنگ محیط اطراف و وسایل و لوازمی که در آن محیط قرار دارند، تاثیرگذار بوده و قبل از خرید باید مورد بررسی قرار بگیرند.

علاوه بر رنگ، طرح و جنس محیطی که لوستر قرار است در آنجا نصب شود نیز، در انتخاب و خرید لوستر مهم است.

برای نمونه اگر نور لوستر به صورت مستقیم به میز صاف و صیقلی تابیده شود، نوری که این میز از خود منتشر می‌کند بسیار بیشتر از نوری است که به سطحی ناهمسان برخورد می‌کند. با کمی دقت می‌توان از تاثیر طرح و جنس دیوارهای اطراف محیط پیرامون لوستر به ­خوبی اطلاع پیدا کرد.

خوب تا اینجا مشخص شد که محیطی که قرار است لوستر در آنجا قرار گیرد از نظر طرح و رنگ مهم است. مورد دیگری که می‌توان گفت از اهمیت بالاتری نسبت به طرح و رنگ برخوردار است، اندازه محیطی است که لوستر باید در آنجا قرار گیرد.

اگر لوستر بسیار بزرگ­تر از آنچه فضا نیاز دارد، باشد، نه تنها زیبایی که انتظار داشته‌اید را به محیط اطراف نداده، بلکه این ناهمگونی سبب زشتی و عدم تناسب با محیط نیز شده است. علاوه بر اینکه لوستر بزرگ، طبیعتاً هزینه اولیه بیشتری نسبت به لوستر کوچک داشته و در طول زمان با توجه به اینکه به مصرف انرژی و برق بیشتری نیاز دارد، از لحاظ اقتصادی نیز به ­صرفه نخواهد بود.

این مشکل در حالت برعکس نیز وجود دارد، یعنی لوستر کوچک در محیط بزرگ، نه زیبایی بصری به محیط می‌دهد و نه نور مناسبی برای محیط به­ وجود می‌آورد. عدم برقراری نور مناسب یعنی وجود تاریکی محیط که همان­طور که گفته شد بر روی روان و اعصاب افراد تأثیر منفی می­گذارد.

برای اینکه بتوانید ابعاد لوستر را متناسب با محیطی که قصد دارید، در آنجا نصب کنید، انتخاب کنید. بهتر است قبل از خرید لوستر، ابعاد لوستر انتخابی را مشخص کنید تا در زمان صرفه­ جویی کرده باشید.

برای این کار برخی ازسایت­های خارجی به صورت آنلاین با دریافت، طول، عرض و ارتفاع محیط به شما ابعاد مناسب جهت خرید لوستر را می‌دهند. البته باید توجه کنید که این ابعاد به اینچ و فوت هستند و باید قبل از وارد نمودن اطلاعات محیط و بعد از دریافت ابعاد لوستر برای خرید، ابعاد لوستر را تبدیل نمایید.

ما برای راحتی کار شما راه دیگری را پیشنهاد می‌کنیم.

  • فضاهای 3*3 یا کوچکتر => قطر لوستر 45-50 سانتی­متر
  • فضاهای 4*4 => قطر لوستر 66-70 سانتی­متر
  • فضاهای 5*5 => قطر لوستر 60-80 سانتی­متر

 

اگر قصد نصب لوستر بر روی یک میز را دارید، بهتر است لوستر را در ارتفاع 75 cm از سطح میز نصب کنید تا فضای میز به حد کافی روشن شده و در استفاده از میز تداخلی به­ وجود نیاید. همچنین عرض مناسب برای ابعاد لوستری که قصد نصب آن را بر روی یک میز دارید، بهتر است به ­گونه­ ای باشد که لوستر در مرکز میز قرار گرفته و نور به هر طرف به صورت یکسان منتشر شود. برای مثال اگر یک میز 1 متری (100 cm) دارید، بهتر است، ابعاد لوستر انتخابی با عرض 40 cm بوده و در مرکز میز نصب نمایید. در این صورت لوستر از هر طرف تا لبه میز 30 cm فاصله داشته و تناسب به ­خوبی رعایت شده است. به طور کلی بهتر است که

  • ارتفاع لوستر از سطح میز => 75 سانتی­متر
  • عرض میز نسبت به عرض لوستر => 2.5 برابر

به ­یاد داشته باشید، این درست است که در خرید لوستر، ابعاد لوستر، بسیار مهم هستند، اما ظاهر لوستر و تعداد لامپ به ­کار رفته در آن نیز در میزان پراکندگی نور در محیط اثرگذار هستند. استانداری که برای نور یک لوستر بیان می‌شود، به این صورت است که نور لوستر نباید از 200 وات (200w) کمتر و همچنین نباید از 400 وات (400w) بیشتر باشد، کم یا زیاد بودن نور لوستر در محیط اثرات منفی برجای گذاشته و دامنه دید افراد را به‌شدت کاهش می‌دهد.

نتیجه­ گیری

به طور کلی می‌توان گفت در خرید لوستر ابتدا باید نیازسنجی کرده و سپس متناسب با نیاز و محیطی که قصد دارید، لوستر در آنجا نصب شود، اقدام به خریدِ لوستری با ابعاد مناسب نمایید.

قبل از خرید لوستر یا هر وسیله دیگری هرچه بیشتر تحقیق کنید و مزایا و معایب انتخاب‌های دیگران را رصد کنید، خرید بهتر و مطمئن­تری را تجربه خواهیدکرد، چرا که افرادی که قبل از شما از محصولی استفاده کرده ­اند بهترین گزینه برای مشورت گرفتن هستند.

پس به یاد داشته باشید، ابتدا فضایی که قصد دارید در آنجا لوستر نصب کنید را به دقت مشاهده کرده، سپس براساس مشاهدات و اندازه و ابعاد محیط، ابعاد لوستری هم‌راستا با سلیقه و متناسب با دکوراسیون خانه ­تان را انتخاب نمایید تا در طولانی مدت از انتخاب خود راضی باشید.