آموزش جامع تعمیر ظروف چینی شکسته یا ترک برداشته

آموزش جامع تعمیر ظروف چینی شکسته یا ترک برداشته

ظروف چینی سالیان سال است که در میان ایرانیان به‌عنوان یکی از ظروف پر استفاده شناخته می‌شود. انواع مختلف این ظروف ممکن است در کارهای روزانه آشپزخانه، سرو غذا و در مواردی به‌عنوان وسایل تزئینی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مشکلات معمول که ممکن است برای این ظروف به ­وجود آید، ترک خوردن است.
برای تعمیر ترک‌ یا شکستگی‌ها در ظروف چینی روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم آموزش چند شیوه تعمیر ظروف چینی را در اختیار شما قرار دهیم، تا راهکارهای مناسبی برای ظروف چینی ترک خورده یا شکسته‌ خود داشته باشید.


ظروف چینی را اینجا ببینید.

 



روش‌های تعمیر ظروف چینی شکسته یا ترک برداشته

روش‌های مختلف برای آسیب دیدگی‌های گوناگون ظروف چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنا بر مشکل به­ وجود آمده و روشی که برای تعمیر انتخاب می‌کنید، نیاز به وسایل مختلفی دارید که به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. برای پیدا کردن روش درست باید ابتدا انواع مشکلات احتمالی به­ وجود آمده در ظروف چینی را بهتر بشناسید. در این صورت دید بهتری از آموزش تعمیر ظروف چینی شکسته یا ترک برداشته خواهید داشت. به‌همین دلیل در بخش‌ بعد ما مشکلات شکستگی و ترک خوردن ظروف چینی را مطرح کرده و راهکارهایی برای برطرف­سازی آن ارائه می‌دهیم.

 



شکستن ظروف چینی

در زمان شکستن ظروف چینی باید مواردی مانند: "نوع ظرف چینی، شدت شکستگی (در صورتی­که ظرف موردنظرتان به‌طور کلی خرد شده باشد، دیگر تعمیر آن فایده‌ای نخواهد داشت) و محل شکستگی." توجه داشته باشید. چرا که بر اساس این فاکتورها باید یکی از روش‌های تعمیر ظروف چینی شکسته را انتخاب کنید.

 

استفاده از چسب 1 2 3

 این نمونه چسب که به نام چسب قطره‌ای یا چسب فوری نیز در بازار شناخته می­شود، استحکام بالایی دارد و به شما اجازه می‌دهد که بتوانید با سرعت زیادی قطعات چینی شکسته شده را بچسبانید. اما باید بدانید که این چسب‌ها بیشتر در شرایطی استفاده می‌شوند که شکستگی ظروف مربوط به قسمت بیرونی آن باشد.  در شکستگی‌هایی مانند شکستن درب یا دسته قوری به کارگیری چسب فوری برای تعمیر ظروف چینی شکسته بسیار راحت است.

 

با این حال برای ظروفی که با غذا یا نوشیدنی‌های گرم در ارتباط هستند (مانند سرویس چای‌خوری چینی یا قوری) بهتر است که استفاده نشود. چرا که حرارت، اسیدی بودن و یا سایر خواص خوراکی‌های مختلف در این ظروف، ممکن است ساختار شیمیایی چسب را تحت تاثیر قرار دهد و باعث آزادسازی ترکیبات مضر شود. همچنین ممکن است این عوامل چسبندگی آن را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث شکستگی مجدد ظرف شود. البته می­توانید از این روش برای تعمیر ظروف چینی تزئینی خود استفاده کنید.



درست کردن چسب مخصوص

 وسایل مورد نیاز برای انجام این روش عبارتند از "سشوار، خلال دندان یا کبریت، بیکینگ پودر، چسب دوقلو و موم عسل"

 برای تعمیر ظروف چینی شکسته به این روش، ابتدا باید قطعات چینی شکسته را به‌صورت جداگانه تمیز کنید. سپس بزرگترین قطعه آن را مانند یک تکه بزرگ پازل در نظر گرفته و سپس بقیه قسمت‌ها را به آن بچسبانید. برای چسباندن می­توانید از چسب‌های قطره‌ای یا چسب دوقلو استفاده کنید. برای اینکه در زمان چسباندن شکل اصلی ظرف حفظ شود باید کمی موم عسل را گرم کنید و به‌عنوان قالب آن را به‌کار بگیرید.

 

 برای پوشاندن محل قطعات گم شده ظرف چینی و یا قسمت‌های لب پر شده، می­توانید از ترکیب بیکینگ پودر و چسب استفاده کنید. ترکیب این دو ماده چسب خمیری بسیار قوی در اختیار شما می­گذارد که به­ وسیله آن به‌سادگی می‌توانید بخش‌های مختلفی که لب‌پر شده است را هم ترمیم کنید.

 

به‌یاد داشته باشید که در این روش، تا مراحل پایانی مومی که به ­عنوان قالب در نظر گرفته‌اید را از محل مورد نظر خارج نکنید. همچنین در مراحل پایانی و بعد از خشک شدن چسب‌ها، با کمی حرارت موم را نرم کنید تا به‌راحتی کنده شود. در مرحله نهایی نیز ظرف چینی خود را بشویید و آب‌بندی شدن آن را با ریختن مقداری آب درون آن امتحان کنید.

 



بند‌زنی ظروف چینی

یکی از روش‌های قدیمی برای تعمیر ظروف چینی بند‌زنی است که امروزه بسیار کم دیده می­شود. این روش قدیمی به‌ این صورت بوده است که در آن استاد بند‌زنی چینی، که به آن چیلانگر یا چیلونگر نیز گفته می­شد با استفاده از وسایلی مانند: " کمان (که شامل الماس، قیف برنجی، چوب نازک درخت بید و نخ لحاف دوزی است)، مفتول، سندان، چکش، چسب‌ها و خمیرهای مخصوص بند زنی" اقدام به تعمیر ظروف چینیمی­کرد.

 

ترمیم ترک‌های ظروف چینی شکسته

در این قسمت از آموزش تعمیر ظروف چینی شکسته یا ترک برداشته در مورد برطرف‌سازی ترک‌های ظروف چینی صحبت می‌کنیم. برای ترمیم ترک‌های ظروف چینی بهترین روش این است که ابتدا نوع ترک را مشخص کرده و سپس با توجه به آن، روش مناسب برای خود را انتخاب کنید. مورد مهمی که در این بخش باید به آن دقت کنید این است که ترک ایجاد شده صرفا روی وضعیت ظاهری ظرف تاثیر گذاشته است یا باعث اختلال در عملکرد آن هم شده است.

 

●       روش اول

 این روش در شرایطی مورد استفاده می­گیرد که ترک ظروف چینی عمیق باشد و مشکلاتی مانند نشتی آب را به‌همراه آورد. در چنین شرایطی استفاده از چسب قطره‌ای برای بخش بیرونی و خمیر ترمیم چینی که می‌تواند ترکیب چسب و بیکینگ پودر باشد، تاثیر مناسبی دارد. البته در نظر داشته باشید که قبل از انجام هرگونه چسب کاری یا آب‌بندی، باید محل مورد نظر را با دقت بالایی تمیز کنید.

●       روش دوم

این روش بیشتر برای ترک‌های ریز کاربرد دارد، چنین است که ابتدا ظرف چینی ترک خورده را در یک ظرف شیر بیاندازید و سپس به­ آرامی و حدود نیم­ساعت ظرف مورد نظر خود را در شیر بجوشانید. در صورتی­که ترک ریز باشد پروتئین‌های درون شیر، در آن قسمت جمع شده و ترک را می­پوشاند. به‌شکلی که گفته می‌شود ظرف چینی جوش خورده است. البته این روش ممکن است همیشه هم جوابگو نباشد.

جمع‌بندی

تعمیر ظروف چینی شکسته و ترک برداشته بیشتر برای ظروف تزیینی و قدیمی که ارزش مادی و معنوی زیادی برای صاحب آن دارد، به‌کار می‌رود. با این حال در این مقاله سعی شد، روش‌های مناسب برای تعمیر انواع شکستگی و ترک در ظروف چینی مورد بررسی قرار گیرد. امیدواریم اطلاعات ذکر شده برای شما مفید و کاربردی باشد.

 

 

برچسب‌ها