ظروف چینی یک‌بارمصرف یا یک‌عمرمصرف؛ مسئله این است

ظروف چینی یک‌بارمصرف یا یک‌عمرمصرف؛ مسئله این است

ظروف چینی جزو ظروف متنوع و پرنقش‌ونگاری هستند که دلربایی خاصی دارند و ممکن است به هنگام خرید، کمتر توجه‌تان به کیفیت و مرغوبیت آن جلب شود. به‌همین دلیل هنگام خرید باید توجه کنید که در کدام دسته از مصرف‌کنندگان ظروف چینی قرار دارید:

  • اگر جزو آن دسته افرادی هستید که برای شما زیبایی و چشم‌نوازی نسبت به کیفیت ظروف چینی اهمیت بیشتری دارد و اعتقاد دارید که چینی مال شکستن است و هر از گاهی دوست دارید از تنوع بی‌انتهای این ظروف بهره‌مند شوید، با خیال راحت زیباترین ظروف چینی را بر اساس مد روز و یا سلیقه شخصی‌تان خریداری کنید.

نگران ناهمواری‌‌های سطحی ظروف چینی خود و همچنین لک و خال‌‌هایی که در آن نقش‌ونگار دل‌فریب پنهان شد‌ه‌اند، نباشید. از طرفی پس از شستشو در ماشین ظرف‌شویی یا دستی و یا پس از پذیرایی در یک مهمانی شلوغ ظروف چینی‌تان را بررسی کنید؛ یا مثل روز اول است و یا دیگر از آن نقش‌ونگار و شکل اولیه اثری نخواهید دید و این چرخه خرید و نگه‌داری را  پیوسته تکرار خواهید کرد!

  • اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید از ظروف چینی خریداری شده‌تان برای مدت زیادی، با همان علاقه و اشتیاق روز اول، نگه‌داری و حتی با گذر زمان آن را تکمیل کنید و همین‌طور دوست دارید پس از یک مهمانی شلوغ و باشکوه ظروف چینی خود را کاملا سالم، بدون لب‌پر شدگی، با خیال راحت در ماشین ظرف‌شویی بگذارید، یا بتوانید بدون نگرانی از ترکیدگی، ظرف چینی به­همراه محتویاتش را در ماکرویو قرار دهید، همچنین پس از گذشت مدتی طولانی شکل اولیه و نقش‌و‌نگار زیبای آن را ببینید، باید هنگام خرید به چند عامل مرتبط با کیفیت ظروف چینی توجه کافی داشته باشید:
  • تأثیر مواد تشکیل‌دهنده بر کیفیت ظروف چینی؛
  • تأثیر فرایند تولید بر کیفیت ظروف چینی؛
  • تأثیر شفافیت و رنگ بر کیفیت ظروف چینی؛
  • تأثیر ضخامت و وزن بر کیفیت ظروف چینی؛
  • تأثیر کیفیت سطح بر کیفیت ظروف چینی؛
  • عبور نور از ظروف چینی.

تأثیر مواد تشکیل‌دهنده بر کیفیت ظروف چینی

از نظر مواد به‌کار‌رفته در ظروف چینی، می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  • چینی پورسلین: مواد به‌کاررفته در چینی پورسلین شامل خاک کائولن، فلدسپات (نوعی ماده جلادهنده در دمای پایین است)، سیلیس، بال‌کلی (نوعی خاک چسبنده است) و مواد دیگری است. بسته به میزان مورد استفاده هر کدام، کیفیت ظروف چینی متفاوت خواهد شد؛
  • چینی استخوانی: در این ظروف، علاوه­بر مواد اولیه به‌کاررفته در ظروف چینی از درصدی پودر استخوان جانداران (که به طور عمده استخوان گاو یا عاج فیل است) استفاده می‌شود. به­ همین دلیل رنگ آن به سفیدی و شفافی ظروف چینی پورسلین نیست. از طرفی کیفیت این نوع از ظروف چینی به میزان پودر استخوان به‌کاررفته در آن بستگی دارد. با این وجود، به‌دلیل استفاده از پودر استخوان، ترکیبات اصلی در آن کمتر به کار رفته است و دوام ظروف چینی استخوانی، را کمتر می‌کند. البته اگر به­ دنبال چینی نازک هستید، این نوع چینی برای شما مناسب است.

تأثیر فرایند تولید بر کیفیت ظروف چینی

ظروف چینی از خانواده سرامیک‌‌ها هستند. با این تفاوت که در فرایند تولید آن‌ها میزان و تعداد دفعات حرارتی که به ترکیب مواد اولیه داده می‌شود، متفاوت است. اما شما هنگام خرید از کجا می‌توانید متوجه کیفیت فرایند تولید شوید؟ و اصلا چه اثری بر روی کیفیت ظروف چینی مورد نظرتان دارد؟

وقتی حرارت پخت این ظروف پایین باشد، خلل و فرج در بافت آن ایجاد می‌شود و شما با مشاهده سطح ناصاف روی ظروف چینی به­راحتی متوجه خواهید شد که آیا حرارت کافی دیده است یا نه. اگر تحت حرارت لازم که برای ظروف چینی 1400 درجه است، قرار نگرفته باشد، علاوه­بر ناصافی و کاهش مطلوبیت ظاهری ظرف، دوام آن کمتر خواهد شد.

چنانچه استاندارد‌های لازم در فرایند تولید ظروف چینی، به‌خصوص عملیات حرارتی چندگانه (عملیات حرارتی پخت، عملیات حرارتی لعاب کاری، عملیات حرارتی طراحی) رعایت شده باشد، به ­دلیل اینکه چند بار تحت حرارت بالا بوده و مجدد سرد شده است، نسبت به ضربه و حرارت مقاومت پیدا می‌کند. بنابر این:

  • به ­راحتی می‌توانید از آن در ماکروویو استفاده کنید، بدون آنکه دچار ترکیدگی سطحی و یا شکستگی شود؛
  • با اصابت مداوم قاشق و چنگال دچار خراشیدگی نمی‌شود؛
  • به­تدریج گرم می‌شود و حرارت را سریع انتقال نمی‌دهد؛
  • با سرد و گرم شدن نمی‌شکند.

تأثیر شفافیت و رنگ بر کیفیت ظروف چینی

شناخت تفاوت رنگ در ظروف چینی نیاز به دقت زیادی دارد. اگر می‌خواهید کیفیت رنگ و شفافیت ظروف چینی مورد نظرتان را بررسی کنید، بهترین راه این است که آن را کنار چند ظرف چینی از تولیدی‌های دیگر، قرار دهید. رنگ برخی از ظروف چینی به خاکستری یا کرم متمایل است. هر چه سفیدی و شفافیت ظروف چینی بیشتر باشد نشان­دهنده مرغوبیت مواد اولیه به ­کار رفته و در نتیجه کیفیت ظروف چینی است.

 

تأثیر ضخامت و وزن بر کیفیت ظروف چینی

وزن ظروف چینی نسبت به ظروف دیگر به ­دلیل مواد اولیه و فرایند تولید آن بیشتر است. البته وزن ظروف چینی به­تنهایی معیار خوبی برای سنجش کیفیت آن نیست. بهتر است به وزن متناسب با ضخامت ظروف چینی مورد نظر توجه شود. بعضی از طرح‌‌های ظروف چینی به­ دلیل برجسته بودن، قطر آن را بیشتر نشان می‌دهد. هر چه چینی سنگین‌تر باشد، با دوام‌تر است.

تأثیر کیفیت سطح بر کیفیت ظروف چینی

کیفیت سطح یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کیفیت و مرغوبیت ظروف چینی است. در بررسی کیفیت سطح ظروف چینی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • گاهی در مواد اولیه به‌کار‌رفته در تولید ظروف چینی به اندازه لازم به یک‌دستی و کیفیت آن دقت نمی‌شود و باعث می‌شود دانه‌‌های تیره رنگی در سطح آن به چشم بیاید؛
  • گاهی در فرایند تولید ظروف چینی ممکن است لکه‌‌هایی بر روی رنگ و سطح سفید آن ایجاد شود؛
  • در برخی از ظروف چینی که در شرایط استاندارد تولید نشده و حرارت لازم را ندیده باشند، فرورفتگی و برآمدگی در سطح آن مشاهده می‌شود.

بنابراین هنگام بررسی کیفیت ظروف چینی به صیقلی بودن سطح آن، یعنی بدون فرورفتگی، برآمدگی و عاری از هرگونه دانه و لکه تیره بودن، توجه کافی داشته باشید.


عبور نور از ظروف چینی

در نهایت اگر بخواهید اغلب عوامل تأثیرگذار در کیفیت ظروف چینی را با یک عامل بسنجید، آن عبور نور از ظروف چینی است. ظروف چینی بسیار با کیفیت نور را از خود عبور می‌دهند و این خود به این معنی است که ظرف دارای وزن، ضخامت و مواد اولیه به‌کاررفته مناسبی است.

 

کلام آخر ...

اگر تا این قسمت همراه مقاله بود‌ه‌اید، از جمله افرادی هستید که می‌دانید کیفیت ظرف غذا کمتر از کیفیت خود غذا نیست. خرید ظروف چینی جزو سالم‌ترین ظروف برای سرو غذا هستند و بالا بودن کیفیت ظروف چینی سلامت بیشتر را تضمین می‌کند.