قبل از خرید شمع این چند نکته را بدانید

قبل از خرید شمع این چند نکته را بدانید

اگر به‌دنبال خرید شمع هستید اصلا این کار را دست کم نگیرید. زیرا نکاتی وجود دارد که هنگام خرید شمع حتما باید در نظر داشته باشید. 

برخلاف زمان قدیم، امروزه علاوه‌بر شمع‌های تولد، شمع‌های متنوع دیگری تولید می‌شوند که کاربرد متفاوتی دارند. از شمع‌های وارمر گرفته تا شمع‌های معطر و تزئینی و…. 

در این مقاله نکات مهمی را ذکر می‌کنیم که دانستن آن‌ها برای خرید هر نوع شمعی ضروری است. علاوه‌بر آن به شما کمک می‌کنیم که انتخاب سالم‌تری داشته باشید و با توجه به نیاز خود، بهترین نوع شمع را انتخاب کنید.

 

چگونه شمع سالم‌تری بخریم؟



شاید الان به این موضوع فکر می‌کنید که شمع‌ها سالیان سال است که مورد استفاده انسان‌ها قرار می‌گیرند. پس چطور می‌توانند برای سلامتی ما ایجاد خطر کنند؟ 

درواقع، عناصری که برای ساخت شمع‌های امروزی به‌کار می‌رود کاملا متفاوت با عناصر شمع‌های قدیمی است و این موضوع تاثیر زیادی بر نوع کاربرد و میزان سلامتی شمع‌ها گذاشته است. 

در ادامه نکاتی را می‌گوییم که به شما کمک می‌کند هنگام خرید، شمع سالمتری انتخاب کنید.

 

  1. ترکیبات شمع را شناسایی کنید.

در زمان‌های قدیم شمع‌ها کاملا از مواد گیاهی و طبیعی درست می‌شدند که ممکن بود برای انسان مفید هم باشند؛ اما امروزه بیشتر مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها شیمیایی است که بعضی از این ترکیبات برای سلامتی انسان خطرناک هستند. 

یکی از موادی که در ترکیبات شمع‌ها دیده می‌شود، پارافین است. به‌طور کلی سوختن هرچیزی به معنای آزاد شدن یک سری گازها و ذرات ناسالم است و از آنجایی که پارافین از مشتقات نفت هست، گازهای آزاد شده از آن می‌توانند خطرناک باشند. 

این ماده شیمیایی بیشتر در ترکیبات شمع‌های مومی دیده می‌شود که با مواد طبیعی دیگر مانند سبزیجات، سویا یا حیوانات درست شده‌اند. شما می‌توانید هنگام خرید ترکیبات شمع‌ها را بررسی کنید تا پارافین کمی داشته باشند یا کاملا از سویا درست شده باشند. 

سالم‌ترین شمع‌های مومی، شمع‌هایی هستند که از موم طبیعی مانند موم عسل درست شده‌اند و هیچ گونه ترکیبات مصنوعی غیرضروری مانند رنگ‌های مصنوعی در آن‌ها به‌کار نرفته است. 

موم عسل زمان سوختن شمع را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که شمع شما در طولانی مدت و بدون تولید هیچگونه دوده روشن باقی بماند. 

بنابراین، مواد تشکیل‌دهنده شمع یکی از موارد بسیار مهم است که باید هنگام خرید درنظر داشته باشید.

  1. جنس فیتیله شمع را بررسی کنید

فیتیله شمع معمولا از کتان، ترکیبات فلزی مانند قلع یا از هردوی این مواد درست شده است. در مواقعی هم فیتله‌ها رشته‌های زیادی هستند که در هم تنیده شده‌اند. 

در بیشتر فیتیله‌ها ترکیب این دو مواد دیده می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که شمع‌هایی که از فیتله کتان درست شده‌اند، انتخاب بهتری برای سلامتی شما هستند.

 

  1. از شمع‌هایی که عطر مصنوعی دارند دوری کنید.

درواقع، بیشتر عطرهایی که در صنعت شمع‌سازی استفاده می‌شوند ترکیبات مختلف شیمیایی هستند که سوختن آن‌ها باعث آزاد شدن گازهای خطرناک می‌شود. بیشتر این عطرها از مشتقات نفت هستند، درنتیجه استفاده از آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود. 

اگر هدف شما از خریدن شمع، عوض شدن هوای خانه است و اصرار دارید که شمع شما عطردار باشد، بهتر است شمعی تهیه کنید که با استفاده از روغن‌های طبیعی عطردار شده باشد تا خطری برای سلامتی شما ایجاد نکند.

 

بیشتر بخوانید: دکوراسیون خلاقانه خانه با شمع


شمع­ تزئینی بخریم یا شمع معطر؟

این موضوع یکی از بزرگترین چالش‌های افراد هنگام خرید شمع است؛ درصورتی که تصمیم‌گیری در این مورد کار بسیار ساده‌ای است. 

قبل از هرچیزی شما باید نیاز خود را شناسایی کنید. هدف شما از خریدن شمع چیست؟ آیا می‌خواهید از شمع برای زیبایی دکور خانه خود استفاده کنید یا عطر و کیفیت آن برای شما اهمیت دارد؟ 

پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد استفاده تزئینی از شمع‌هایتان را دارید، ظاهر و قیمت آن‌ها را در اولویت قرار دهید. شمع‌های تزئینی معمولا برای تنوع در دکور خانه استفاده می‌شوند. این شمع‌ها ظاهر دلنشینی دارند اما به‌خاطر رنگ‌ها و مواد مصنوعی به‌کار رفته در آن‌ها، برای روشن کردن و استفاده مداوم مناسب نیستند. 

بنابراین، اگر قصد شما از خرید شمع ایجاد نور و فضای آرامش بخش است، ظاهر شمع باید در اولویت آخر شما قرار گیرد. برای این کار شما به یک شمع باکیفیت نیاز دارید که سوختن آن فضای خانه را آلوده نکند و باعث آرامش شما شود.

 

چگونه کیفیت شمع را تشخیص دهیم؟



امروزه، شمع‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شوند و تنوع زیادی پیدا کرده‌اند؛ به‌طوری که انتخاب برای خریداران سخت شده است. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که ظاهر زیبای شمع به‌معنای باکیفیت بودن آن نیست. 

در ادامه نکاتی را بیان می‌کنیم تا شما با ویژگی‌های یک شمع باکیفیت آشنا شوید.

 

زمان سوختن شمع

زمان سوختن شمع کاملا به ترکیبات و فیتیله آن بستگی دارد که اگر بین این دو مورد تعادل برقرار باشد، شمع به‌خوبی آب می‌شود. این زمان در بسته‌بندی شمع قید شده که با توجه به آن و ترکیبات نوشته شده بر روی بسته‌بندی می‌توانید کیفیت شمع را برررسی کنید. 

البته همیشه انتظار نمی‌رود که شمع دقیقا به اندازه زمان نوشته شده آب شود بنابراین مقدار کمی خطا را در نظر داشته باشید.

 

اندازه شعله شمع

اندازه ۱ تا ۱.۵ سانتی‌متر برای شعله شمع متعادل است. اگر شعله از این بیشتر باشد شمع به‌سرعت آب شده و باعث ایجاد دوده سیاه می‌شود. اگر هم شعله شمع کوچک باشد، به رنگ آبی درآمده و هیچ گرما و نور مفیدی تولید نمی‌کند.

کیفیت شمع‌های شیشه‌ای

هنگام خرید شمع‌های شیشه‌ای، علاوه بر کیفیت شمع، حتما به کیفیت شیشه آن هم توجه داشته باشید. این شیشه‌ها باید طوری ساخته شده باشند که در برابر شعله شمع در طولانی مدت مقاوم باشند. 

برخی شرکت‌ها برای کم کردن هزینه تولید شمع‌های شیشه‌ای از شیشه‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که درنهایت منجر به شکستن شیشه می‌شود. پس هنگام خرید این شمع‌ها حتما از کیفیت شیشه اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: چند اشتباه متداول در استفاده از شمع


نکات مهم در خرید شمع‌های معطر

امروزه شمع‌های زیادی در بازار ادعای معطر بودن می‌کنند، اما تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند کل فضای خانه شما را عطرآگین کنند. باید در نظر داشته باشید که در خرید شمع معطر، هر چقدر خرج کنید همان قدر عطر دریافت خواهید کرد. 

حداقل کاری که یک شمع معطر باید انجام دهد این است که بوی خوبی ایجاد کند و اگر عطر این شمع‌ها خوشایند نباشد این به معنای پایین بودن کیفیت عطر به‌کار رفته در آن‌ها است. 

درصد عطر در ترکیبات شمع‌ها متفاوت است و هیچ ربطی به کیفیت آن‌ها ندارد. اما این باور ایجاد شده که هرچه مقدار عطر در شمع بیشتر باشد، ماندگاری آن در فضا بیشتر خواهد بود. درنتیجه شمع‌های معطری که عطر بیشتری در آن‌ها به‌کار رفته قیمت بیشتری دارند. پس گول شمع‌های معطر ارزان قیمت را نخورید. 

هنگام خرید این شمع‌ها عنصر معطر را در بین ترکیباتشان بررسی کنید. اگر برای عطردار کردن شمع از عنصرهای شیمیایی مانند گازوئیل یا روغن‌های بنزینی استفاده شده باشد، شمع هنگام سوختن عطر ناخوشایندی ایجاد می‌کند. 

از طرف دیگر استفاده از عناصر طبیعی باعث خوشبو شدن شمع‌های عطردار و بالا رفتن کیفیت آن‌ها می‌شود. برای مثال استفاده از موم طبیعی عسل به‌جای پارافین در شمع‌های مومی باعث می‌شود که شمع هنگام سوختن عطری شیرین و خوشایند ایجاد کند.

جمع‌بندی

در این روزها که صنعت شمع‌سازی پیشرفت چشمگیری کرده است، تنوع زیادی از شمع‌ها با کاربردهای متفاوت در فروشگاه‌ها وجود دارد که باعث سردرگمی خریدارن می‌شود. در این مقاله سعی کردیم که با ذکر چند نکته مهم تصمیم‌گیری را برای شما آسان کنیم. 

با رعایت نکات گفته شده در این مقاله شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، بهترین نوع شمع را انتخاب کنید و از همه مهم‌تر با انتخاب شمع‌های مناسب برای سلامتی خود ارزش قائل شوید.