رنگ اتاق خواب از نظر روانشناسی

رنگ اتاق خواب از نظر روانشناسی

رنگ اتاق خواب از نظر روانشناسی تاثیر محسوسی روی روحیه شما می‌گذارد. با کمک رنگ‌ها شما می‌توانید محل خواب خود را به مکانی آرامش بخش تبدیل کنید و خواب خوبی را در آنجا داشته باشید. البته باید بدانید که انتخاب رنگ اتاق خواب تا حد زیادی نیز به سلیقه شما بستگی دارد و مهم‌ترین مساله این است که شما با دیدن چه رنگی حالتان خوب می‌شود. البته این آزادی در سلیقه نباید به سمتی برود که رنگ‌هایی را برای اتاق خواب خود انتخاب کنید که آرامش شما را به هم بریزند. 

رنگ اتاق خواب از این نظر که ما صبح اولین جایی که چشمان خود را باز می‌کنیم، آنجا را می‌بینیم و این رنگی که که می‌بینیم، در طول روز می‌تواند در روحیه ما تاثیر گذار باشد. قبل از خواب نیز آخرین چیزی که می‌بینیم فضای اتاق خواب است و فضای آن در خواب ما تاثیر گذار خواهد بود. 

سلول‌های شبکیه چشم شما نسبت به هر رنگی واکنش خاصی را نشان می‌دهند و این واکنش با توجه به فرایندهایی روی کیفیت خواب، روحیه و حتی فشار خون شما تاثیر گذار است. 

سلول‌های شبکیه چشم اطلاعات دریافتی از محیط را به مغز ارسال کرده و از این طریق روی احساسات انسان‌ها تاثیر می‌گذارند.





رنگ آبی

آبی از جمله رنگ‌هایی است که توصیه می‌شود، در رنگ‌آمیزی اتاق خواب خود از آن بهره ببرید. از نظر علم روانشناسی رنگ آبی می‌تواند باعث آرامش بیشتر شما شده و خواب بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد. تحقیقات نشان داده است، آبی در اتاق خواب موجب خونسردی شما شده و دیدن کابوس‌های شبانه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

این رنگ می‌تواند مقدار خواب شما را نیز تا حد زیادی افزایش دهد، به گونه‌ای که متوسط زمان خواب در اتاقی با این رنگ حدود ۷ ساعت و ۵۲ دقیقه است. 

آبی خاکستری تیره یکی از رنگ‌های این خانواده است که خونسردی و آرامش شما را در اتاق خواب افزایش می‌دهد. این رنگ را می‌توانید با افزودن تعدادی از آثار هنری به صورت تابلو بر روی آن کامل کنید.





رنگ زرد

برای رنگ اتاق خواب از لحاظ روانشناسی زرد بعد از آبی در رده دوم قرار دارد و افرادی که از این رگ در اتاق خواب خود استفاده کرده‌اند به طور متوسط ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه می‌خوابند. این رنگ همچنین می‌تواند باعث به خواب رفتن سریع‌تر شما نیز شود. بنابراین اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، بهتر است رنگ اتاق خود را به رنگ زرد تغییر دهید یا می‌توانید از ترکیب رنگ‌های آبی و زرد استفاده کنید. رنگ زرد از جمله رنگ‌هایی است که گرم محسوب می‌شود و می‌تواند حس آرامی را به شما منتقل کند.





رنگ سبز

با کمک رنگ سبز می‌توانید ۷ ساعت و ۳۶ دقیقه در شب بخوابید. سبز می‌تواند حس نشاط و سر زندگی را به زندگی شما اضافه کند. رنگ سبز نرم خنثی که در پسته، مریم گلی و کرفس وجود دارد در صورتی که اتاق خواب شما مورد استفاده قرار بگیرد حس رضایت و آرامش را در شما به وجود خواهد آورد. با استفاده از رنگ طوسی در کنار رنگ سبز می‌توانید یک اتاق با طراوت بالا داشته باشید. این ترکیب رنگ به شما کمک می‌کند که علاوه بر استفاده از مزایای رنگ سبز بر زیبایی اتاق خود بیفزایید.




رنگ نقره ای

میانگین ساعات خواب در اتاق‌هایی که با رنگ نقره‌ای پوشش داده می‌شوند ۷ ساعت و ۳۳ دقیقه است. این رنگ علاوه بر این که بر روی کیفیت خواب افراد تاثیر گذار است یک رنگ لوکس نیز محسوب می‌شود. 

رنگ نقره‌ای یکی از رنگ‌های شیک است که در سریع‌تر به خواب رفتن شما موثر باشد. افرادی که در اتاق‌های نقره‌ای به خواب می‌روند، در طول روز تمایل بیشتری به کار کردن و فعالیت دارند.





رنگ نارنجی

در صورتی که به دنبال رنگ اتاق خواب دخترانه می‌گردید، بهتر است رنگ نارنجی را امتحان کنید. این رنگ تاثیر مثبتی بر کارکرده معده نیز دارد و می‌تواند ۷ ساعت و ۲۸ دقیقه شما را در خواب نگه دارد. 

رنگ نارنجی اطمینان و پایداری را در فضای اتاق شما به وجود می‌آورد و در صورتی که شام یک غذای سنگین خورده باشید، به هضم غذانیز کمک می‌کند. نارنجی برای ریلکس شدن عضلات شما نیز موثر بوده و باعث سرعت بیشتر در به خواب رفتن شما می‌شود.




بهترین رنگ برای اتاق خواب زوجین

رنگ‌های خنک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رنگ کردن محل خواب است. این رنگ‌ها باعث کاهش اضطراب و استرس شما می‌گردد. رنگ با سایه‌های خاکستری، آبی، سبز و قهوه‌ای از جمله رنگ‌های خنکی هستند که برای ایجاد هارمونی رنگ‌ها در اتاق خواب مناسب می‌باشند. در صورتی که اتاق خواب شما کوچک به نظر می‌رسد، با این رنگ‌ها می‌توانید دید اتاق خودتان را وسیع‌تر کنید. به رنگ‌هایی مانند نقره ای، آبی، فیروزه‌ای و سبز را رنگ‌های خنک می‌گویند و با مخلوط کردن این رنگ‌ها می‌توانید یک رنگ مناسب برای اتاق خوابتان انتخاب کنید. 

در صورتی که اتاق شما دارای رنگ سفید است، می‌توانید کمی به آن رنگ خاکستری نرم اضافه کنید. خاکستری نرم از جمله رنگ‌هایی است که می‌تواند پس زمینه مناسبی برای طرح‌های مختلف در اتاق خواب شما باشد. 

در صورتی که می‌خواهید احساس صمیمیت در اتاق خواب شما جریان داشته باشد، رنگ‌های گرم را انتخاب کنید. رنگی که برای اتاق خواب زوجین انتخاب می‌شود، باید با سلیقه هر دو نفر همخوانی داشته باشد.

رنگ های ممنوع برای اتاق خواب از نظر روانشناسی

توصیه می‌شود از رنگ بنفش برای رنگ کردن محلی که در آن شب‌ها می‌خوابید، استفاده نکنید، این رنگ می‌تواند باعث کاهش ساعات خواب شما شود. رنگ ارغوانی نیز عملکردی شبیه به بنفش دارد و تحریک کننده است. رنگ بنفش و ارغوانی می‌تواند خواب شما را تا پنج ساعت و ۵۶ دقیقه کاهش دهد، بنابراین سعی کنید این رنگ‌ها را در اتاق‌های دیگر منزل مورد استفاده قرار دهید. 


تحریک‌کنندگی این رنگ‌ها موجب بیدار ماندن مغز شما شده و در طول شب نیز رویاهایی می‌بینید که کابوس گونه هستند و بسیار شفاف به نظر می‌رسند. همین امر سبب می‌شود که بعد از بیداری از خواب نیز احساس خستگی کنید. 

رنگ قرمز که باعث روحیه عشق ورزی و افزایش انرژی شما می‌شود، روی فشار خون شما نیز تاثیر گذار است. مقدار خواب در اتاق با رنگ قرمز ۶ ساعت و ۵۸ دقیقه تخمین زده شده است. کارشناسان توصیه می‌کنند اتاق خواب خود را قرمز رنگ نکنید.

رنگ طلایی حس محاسبات مالی را در برخی از افراد بر می‌انگیزد و یک رنگ گرم و روشن به شمار می‌آید. متوسط خواب در محل‌هایی که طلایی رنگ هستند، شش ساعت و ۴۳ دقیقه است. جالب است بدانید بانکداران و نمایندگان املاک اغلب تمایل دارن دکوراسیون طلایی برای اتاق خود انتخاب کنند. 

رنگ قهوه‌ای و خاکستری نیز از جمله رنگ‌هایی هستند که مقدار خواب شما را کاهش خواهند داد. رنگ قهوه‌ای رنگ غم‌انگیزی محسوب می‌شود و متوسط خواب در اتاق‌هایی با این رنگ ۶ ساعت و ۵ دقیقه است. رنگ خاکستری نیز می‌تواند خواب شما را تا ۶ ساعت ۱۲ دقیقه کاهش دهد؛ بنابراین این رنگ را در مخلوط با آبی، سبز و… به کار ببرید. خاکستری گرچه در ظاهر شبیه نقره‌ای است، ولی تحقیقات نشان داده است تاثیر خوبی در زمان خواب ندارد. تحقیقات نشان داده است بریتانیایی‌هایی که اتاق خواب خاکستری رنگ دارند، ساعت‌های بیشتری را در رختخواب به خرید اینترنتی می‌پردازند. 

خاکستری اشباع شده از جمله رنگ‌هایی است که حس ثبات را به شما منتقل می‌کند. رنگ خاکستری آبی از جمله طیف‌های خاکستری است که می‌تواند آرامش را به خواب شما هدیه کند. قهوه‌ای و خاکستری رنگی هستند که افراد در آن احساس افسردگی می‌کنند. این رنگ‌ها می‌توانند باعث بی‌قراری در خواب شما شوند.





رنگ مناسب اتاق خواب کودکان

برای کودکان همچنین می‌توانید از سایه‌های نرم‌تر آبی، صورتی و نارنجی استفاده کنید. این رنگ‌ها حس دلپذیری را به کودکان شما القا می‌کنند.





رنگ اتاق خواب بزرگسال

دقت کنید در اتاق خوابتان از رنگ‌های تند استفاده نکنید یا خیلی کم از آن برای کشیدن طرح‌ها بهره ببرید. با ترکیب رنگ آبی و سبز در اتاق خواب می‌توانید منظره دریا در کنار جنگل را برای ذهن خود تداعی کنید. به صورت یک قانون کلی می‌توان گفت که رنگ‌های پایه نسبت به رنگ‌های رقیق شده باعث می‌شوند که میزان خواب کمتری داشته باشید.

سخن آخر

مواردی که گفته شد را باید در کنار رنگ مورد علاقه خود مورد توجه قرار دهید. به خاطر داشته باشید که جنسیت، فرهنگ، سن و تجربه شخصی در تاثیر رنگ بر روی احساسات شما تاثیر گذار بوده و بهتر است قبل از انتخاب رنگ به این موارد دقت داشته باشید. 

لازم به ذکر است که خواب راحت علاوه بر رنگ اتاق خواب به عواملی مانند نور، سر و صدای موجود در محیط، بو و بافت رخت خواب نیز بستگی دارد و صرفا با عوض کردن رنگ اتاق خواب نمی‌توانید بهترین نتیجه را بگیرید.

 

 

برچسب‌ها