جرم گیری و رسوب زدایی ماشین لباسشویی

جرم گیری و رسوب زدایی ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی به ­عنوان یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی نقش مهمی را در تمیزی لباس‌های ما دارد. شاید به سبب همین عملکرد شستشو و تمیز کنندگی لباسشویی گمان کنیم که این وسیله خود به تمیز کردن و شستشو احتیاج ندارد، اما واقعیت این است که ماشین لباسشویی به­ خاطر آلودگی و کثیفی که از لباس‌ها می‌زداید و همچنین رطوبت داخل دستگاه، محل مناسبی برای تجمع میکروب و رشد قارچ‌ها است.
از سوی دیگر عواملی مانند وجود املاح و رسوبات در آب باعث رسوب گرفتن این دستگاه می‌شود. بنابراین ماشین‌لباسشویی نیز در بازه‌های زمانی مشخص نیاز به رسوب زدایی و جرم گیری دارد.

در این مقاله قصد داریم ابتدا مشکلاتی را که نشان می‌دهد ماشین لباسشویی شما به جرم گیری احتیاج دارد بیان کنیم و سپس روش‌ها، نحوه جرم گیری و میکروب زدایی ماشین لباسشویی را توضیح دهیم.

چه زمانی جرم گیری و رسوب زدایی ماشین لباسشویی ضروری است؟

بروز برخی مشکلات احتمالی مانند بوی بد ماشین لباسشویی نشان‌دهنده این است که ماشین لباسشویی شما به جرم گیری و رسوب زدایی نیاز دارد. البته لازم به ذکر است که با داشتن برنامه منظم برای جرم گیری ماشین لباسشویی می‌توان از بروز این مسائل جلوگیری کرد. از جمله مشکلاتی که نشان­ دهنده ضرورت انجام جرم گیری ماشین لباسشویی است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. بوی بد لباسشویی

با جرم گرفتن و تمیز نکردن لباسشویی در اثر رشد قارچ و باکتری بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود، چرا که رطوبت و فضای بسته ماشین لباسشویی مکانی مناسب برای رشد باکتری فراهم می‌کند.

 

  1. چرک مرده شدن لباس‌ها یا بوی نامطبوع لباس

همانگونه که پیش از این ذکر شد ماندن باکتری‌ها در محیط مرطوب ماشین لباسشویی بوی بدی ایجاد می‌کند و این بوی نامطبوع می‌تواند به لباس‌های شما هم سرایت کند.

 

  1. عدم آبگیری لباس‌ها

 رسوب گرفتن فیلتر یا محفظه دیگ ماشین لباسشویی می‌تواند مانع آبگیری درست لباس‌ها شود. در واقع عدم آبگیری مناسب لباس‌ها یکی از مشکلاتی است که به شما در مورد جرم گیری و میکروب زدایی ماشین لباسشویی هشدار می‌دهد.

 

  1. وجود کپک و لکه‌های سیاه در واشر پلاستیکی درب لباسشویی

 همواره بخشی از آب کثیف ناشی از شستشو در قسمت پلاستیکی درب ماشین لباسشویی باقی می‌ماند که با رشد قارچ و و کپک می‌تواند منجر به بیماری‌های پوستی شود.

میکروب زدایی ماشین لباسشویی چه مزایایی دارد؟

جرم گیری و میکروب زدایی ماشین لباسشویی در فواصل زمانی منظم مزایای زیادی را به­ همراه دارد که برخی از مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • افزایش عمر مفید ماشین لباسشویی
  • از بین بردن بوی نامطبوع ماشین لباسشویی
  • پیشگیری از ایجاد رسوبات و خرابی‌های احتمالی
  • تمیز شدن فیلتر و در نتیجه مصرف برق کمتر
  • کاهش مصرف مواد شوینده
  • افزایش کیفیت شستشوی لباس‌ها

جرم گیری بخش‌های مختلف ماشین لباسشویی

وقتی صحبت از جرم گیری ماشین لباسشویی است باید بدانید که جرم گیری و میکروب زدایی ماشین لباسشویی تنها مختص دیگ لباسشویی نیست بلکه بخش‌های مختلف ماشین لباسشویی، هر کدام به­ گونه‌ای به جرم گیری نیاز دارد. این بخش‌ها شامل موارد زیر است:

 

  1. محفظه مواد شوینده (جاپودری)

محفظه مواد شوینده قابلیت جدا شدن دارد، پس می‌توانید آن را جدا کرده، سپس به­وسیله مواد شوینده و یک مسواک جرم‌های باقی مانده در این قسمت را از بین ببرید. در نهایت پس از آبکشی و خشک شدن محفظه، آن را مجدداً نصب کنید.

 

  1. فیلتر ماشین لباسشویی

فیلتر ماشین لباسشویی قسمتی از این وسیله است که محل تجمع پرز‌ لباس‌ها، اشیا ریز جدا شده از لباس مانند دکمه و… می‌باشد. در واقع فیلتر کثیف‌ترین بخش ماشین لباسشویی است که حتماً می‌بایست به­طور منظم تمیز شود. اگر محتویات آن تخلیه نشود علاوه­بر ایجاد بوی نامطبوع، می‌تواند در عملکرد ماشین لباسشویی اختلال ایجاد نماید.

 

  1. لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

لاستیک درب لباسشویی محلی است که معمولاً رسوبات، رطوبت ناشی از شستشو در آن باقی مانده و پس از مدتی باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. بنابراین رسوب زدایی این قسمت نیز یکی از مراحل جرم گیری ماشین لباسشویی خواهد بود. می‌توانید با یک اسفنج کفی و مقداری سرکه آن را تمیز کنید و در پایان آن را با دستمال خشک نمایید.

 

  1. دیگ ماشین لباسشویی

عدم مرغوبیت پودرهای ماشین لباسشویی و وجود رسوبات و املاح در آب از جمله دلایلی است که باعث رسوب گرفتن سوراخ­های دیگ ماشین لباسشویی می‌شود. از سوی دیگر کثیفی ناشی از شستشوی لباس‌ها و رطوبت داخل ماشین لباسشویی نیز بر رسوبات آن افزوده می‌شود که اگر در دوره‌های زمانی مناسب مانند یک ماه تا سه ماه بسته به میزان استفاده از ماشین لباسشویی جرم گیری نشود می‌تواند دردسرهایی را به­همراه داشته باشد.

انواع روش‌های جرم گیری ماشین لباسشویی

جرم گیری ماشین لباسشویی با سرکه و جوش شیرین

برای رسوب‌زدایی از ماشین لباسشویی به مقدار یک دوم پیمانه آب و و یک دوم پیمانه جوش‌شیرین را ترکیب کرده و دو پیمانه سرکه به آن اضافه کنید. محلول به­دست آمده را از طریق درب ماشین لباسشویی درون ماشین ریخته و آن را روشن کنید. شستشوی خالی لباسشویی با این محلول باعث می‌شود تمام رسوبات باقیمانده در لباسشویی در محلول حل شود. پس از اتمام کار ماشین، دیگ و درب لباسشویی را با یک اسفنج تمیز کنید تا رسوبات باقیمانده خارج شود.

توجه داشته باشید که شستشوی لباسشویی در این حالت با آب در دمای 60 درجه بهتر است زیرا در دماهای پایین‌تر باکتری و میکروب‌ها از بین نمی‌رود.

 

جرم گیری ماشین لباسشویی با پودر یا قرص جرم گیری

پودر یا قرص جرم گیری محصولی است که می‌توانید از بسیاری از فروشگاه‌ها تهیه کنید. این قرص‌ها به ­دلیل خاصیت آنتی باکتریال و ضدقارچ و ضد بو بودن عملکرد بسیار مناسبی در میکروب‌زدایی ماشین لباسشویی دارند. البته بهتر است دقت داشته باشید که برخی برندهای ماشین لباسشویی مانند ال‌جی و بوش پودر جرم‌گیر ماشین لباسشویی مخصوص به خود دارند.

برای جرم گیری و رسوب زدایی لباسشویی یک قرص و یا به مقدار توصیه شده از پودر جرم‌گیر را درون دیگ شستشو قرار دهید، سپس ماشین لباسشویی را بر روی یک برنامه شستشو عادی و دمای 60 درجه قرار داده تا شروع به رسوب زدایی کند. پس از اتمام شستشو با یک اسفنج لاستیک درب لباسشویی و محفظه داخلی را تمیز و خشک نمایید.

 

نکات مهم در جلوگیری از جرم گرفتن لباسشویی

نحوه رسیدگی به ماشین لباسشویی بعد از هر بار  شستشو تاثیر مهمی در جلوگیری از رشد باکتری و قارچ‌ها دارد. برای این منظور بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

  • پس از هربار شستشو سریعاً لباس‌ها را از محفظه لباسشویی خارج کنید و اجازه ندهید که زمان زیادی درون آن باقی بماند، زیرا باقی ماندن لباس‌ها برای مدت طولانی درون ماشین لباسشویی باعث رشد باکتری و ایجاد بوی نامطبوع در ماشین و لباس‌ها می‌شود.
  • پس از اتمام کار شستشو درب لباسشویی را باز بگذارید تا با جریان هوا درون محفظه، رطوبت و بخار به جا مانده از شستشو خشک شود.
  • لاستیک دور درب ماشین لباسشویی را بعد از پایان شستشو خشک کنید، زیرا باقی ماندن رطوبت روی لاستیک آن در بلند مدت لکه‌هایی سیاه روی آن ایجاد می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام آنچه در رابطه با جرم گیری ماشین لباسشویی نیاز است، مطرح کنیم. پس اگر می‌خواهید ماشین لباسشویی‌تان عمر مفید بیشتری داشته باشد و کمتر نیاز به تعمیرات پیدا کند، توصیه می‌کنیم جرم گیری ماشین لباسشویی را در دوره‌های زمانی دو یا سه ماهه انجام دهید.