چطور کف پارکت خانه را در کوتاه‌ترین زمان تمیز کنیم؟

چطور کف پارکت خانه را در کوتاه‌ترین زمان تمیز کنیم؟

پارکت کردن کف خانه، باعث می‌شود خانه شیک‌تر و تمیزتر به نظر برسد. احتمالاً برای شما پبش آمده به جایی که کف آن پارکت است، قدم گذاشته باشید و متوجه مزایای آن شده‌اید. شاید اصلاً خانه خودتان پارکت شده باشد. در هر صورت، زیبایی که کف پارکت به خانه و چیدمان شما می‌دهد، وصف‌نشدنی است.

اما این زیبایی بادوام نیست. نه به این معنی که برای همیشه از بین می‌رود؛ بلکه برای حفظ و نگهداری آن باید تلاش کنید. احتمالاً باید برنامه مشخصی برای آن داشته باشید و وقتی را به تمیز کردن کف پارکت خانه‌ی خود اختصاص دهید.

بالاخره بچه‌ها نیاز به بازی دارند. شاید حیوان خانگی داشته باشید. همه‌ی این موارد با هم می‌تواند کف پارکت خانه‌ی شما را از برق‌ زدن بیاندازد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که برای برق انداختن پارکت‌ها، چه کاری باید انجام بدهیم؟

موضوع این مقاله، پاسخ جامع و گام‌به‌گام به سوال بالا است. سعی من بر این بوده تا با استفاده از تجربه و دانش خودم، یک راهنمایی برای شما گردآوری کنم که در ادامه با هم به آموزش و یادگیری آن می‌پردازیم.

روش اول- مراقبت جامع و کلی از کف پارکت خانه شما

1.کف خانه‌تان را جارو برقی بکشید. برای تمیز کردن کف پارکت خانه‌تان، جارو برقی کشیدن می‌تواند اولین قدم موثر باشد. کف‌های پارکت از چوب‌هایی با اندازه‌ها و اشکال مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، به همین دلیل جارو برقی می‌تواند درزهای بین آن‌ها را به طور کلی تمیز کند. علاوه بر این، جارو برقی خاک و کثیفی‌های دیگر را می‌گیرد تا بعداً بتوانید بهتر روی آن را تمیز کنید.

  • نکته: کشیدن جارو برقی روی کف پارکت خانه، شاید بتواند آشغال‌های کوچک و گرد و غبار آن را تمیز کند، اما آن را برق نمی‌اندازد. برای برق انداختن کف پارکت خانه، لازم است بقیه مقاله را مطالعه کنید.

2.کف پارکت را جارو یا دستمال بکشید. حالا  که با جارو برقی روی کف پارکت را کشیده‌اید و آشغال‌ها و خاک آن را گرفتید، شاید بهتر باشد از دستمال پارچه‌ای معمولی، یا طی‌شوی پارچه‌ای برای  تمیز کردن پارکت استفاده کنید. برخی از این طی‌شوها برای مصارف خاص کف پارکت ساخته شده‌اند. اما اگر دسترسی به آن ندارید، اصلاً اشکالی ندارد. می‌توانید همان کار را با پارچه تمیز انجام دهید. با این کار، تمام کثیفی‌هایی که جارو برقی آن‌ها را جا انداخت، از بین می‌برید.


3.کف پارکت را با کمی آب و جارو، تمیز کنید. اگر کف پارکت خانه شما با جارو برقی و طی‌شو تمیز شده است، حالا آن را با جارو و کمی آب باید تمیز کنید. ترفند مهم در تمیز کردن کف پارکت، این است که آن را فقط با مقدار کمی از آب و جارو تمیز کنید. از یک گوشه‌ی کوچک خانه برای این کار شروع کنید و کم‌کم به تمام نقاط خانه بروید. سپس جارو را تمیز کنید و دوباره آن را روی کف پارکت بکشید. به خاطر داشته باشید که پس از این کار، باید حتما‍ً کف پارکت را خشک کنید. خشک کردن کف پارکت را با یک پارچه‌ی تمیز انجام دهید.

4.برای تمیز کردن کف پارکت، یک برنامه منظم داشته باشید. مثل سایر بخش‌های خانه، تمیز کردن کف خانه، مخصوصاً اگر پارکت باشد نیز به یک برنامه‌ی دقیق و منظم برای تمیز شدن نیاز دارد. پیشنهاد من به شما برای تمیز کردن و برق انداختن کف پارکت، این است که این برنامه مراقبت جامع و کلی از کف را هر دو هفته یک بار انجام دهید تا در نهایت نیازی به تمیز کردن عمیق پارکت نداشته باشید. همچنین با این برنامه، از پوسته پوسته شدن چوب آن نیز خودداری خواهید کرد.

روش دوم- تمیز کردن عمیق کف پارکت

1.با انجام مراقبت کلی از کف پارکت، شروع کنید. در اینجا باید تمامی مراحلی که در روش اول ذکر کردیم را انجام دهید. جارو برقی بکشید، طی بکشید و با آب و جارو آن را تمیز کنید. یک تمیز کردن جانانه و اساسی، اول از همه نیاز به یک مراقبت کردن کلی دارد. می‌توانید اینجا هم از جارو کشیدن کف با آب استفاده کنید، اما کمی جلوتر قرار است آن را با تمیزکننده مخصوص انجام دهید. انتخابش با خودتان!

  • برای جارو کشیدن کف پارکت، دو حق انتخاب دارید. یا آب، یا تمیز کننده مخصوص. خودتان می‌دانید که کدام بهتر است.
  1. از محصولات تمیزکننده مخصوص برای تمیز کردن پارکت استفاده کنید. محصولات خاص تمیز کردن کف پارکت را پیدا کنید، چون در این مرحله به آن‌ها نیاز داریم. محلول‌های زیادی برای تمیز کردن کف پارکت خانه شما وجود دارند. برخی از این محصولات، کف خانه شما را به خوبی تمیز می‌کنند و روی آن را لایه‌ی اضافه‌ای از درخشان‌کننده کف هم می‌گذارند. این نوع از تمیز کننده‌ها مخصوص کف‌های چوبی ساختمان است. آن‌ها کف را تمیز می‌کنند، برق می‌اندازند و لایه‌ای هم برای محافظت روی آن می‌کشند.
  • به دنبال محصولات و محلول‌های تمیزکننده‌‌ی مخصوصی باشید که کف خانه شما را با محتویاتی که دارد تغذیه کند و آن را تقویت کند تا همیشه تمیز و براق به نظر بیاید.
  • تمیزکننده‌های مخصوص چوب برای کف پارکت مناسب‌اند. تا زمانی که در جایی از پاره‌ای چوب استفاده بشود، این تمیزکننده‌های مخصوص چوب برای آن مناسب‌اند.
  • شما برای تمیز کردن و بادوام نگه داشتن کف چوبی و پارکت خانه‌تان، باید به انتخاب تمیزکننده مناسب برای آن، به عنوان یک ضرورت نگاه کنید. اگر تمیز کننده مناسب را برای آن انتخاب کنید، می‌توانید آن را تا مدت‌ها مثل روز اول داشته باشید.
  • از محصولات واکسی و دیگر موارد این چنینی که فقط کف پارکت را براق می‌کنند، دوری کنید. این تمیزکننده‌ها نه تنها کف پارکت را تمیز نمی‌کنند، بلکه آن را از لایه‌ای دیگر از چربی آغشته می‌کنند و کار شما را برای تمیز کردن پارکت خانه‌تان بیشتر می‌کنند.

  1. خودتان دست به کار شوید و محلول تمیز کننده کف پارکت درست کنید. مانند دیگر موارد، این بار هم می‌توانید برای تمیز کردن کف پارکت خانه، خودتان محلول مناسب آن را بسازید. اگر ترجیح می‌دهید، خودتان این کار را انجام دهید، پس اصلاً نیازی به خرید محصول تمیز کننده مخصوص کف پارکت نیست. اغلب محلول‌هایی که در خانه برای تمیز کردن انواع وسایل و بخش‌های خانه می‌سازیم، فقط حاوی مقداری مایع ظرفشویی‌اند. کمی آب گرم را با ¼ از مایع ظرفشویی سبک مخلوط کنید و به عنوان محلول مخصوص تمیز کردن کف پارکت از آن استفاده کنید.
  • نکته مهم: بر خلاف دیگر مواردی که برای تمیز کردن آن‌ها از سرکه و آمونیاک استفاده می‌کردیم تا محلول خانگی تمیزکننده درست کنیم، در این جا استفاده از این دو مورد و موارد دیگری مثل تمیزکننده‌های pH بالا و صابون‌ها و شوینده‌های روغنی، کار درستی نیست. در نهایت استفاده از این موارد یا سطوح شما را خراب می‌کند یا بدتر از قبل خواهد شد. پس حواستان را به این موارد جمع کنید.
  1. حال از محصول تمیزکننده‌تان برای براق کردن کف پارکت استفاده کنید. نکته کلیدی و ترفند زیرکانه‌ای که برای تمیز کردن کف پارکت خانه‌تان می‌توانید از آن استفاده کنید، مخلوط کردن مقدار کمی آب با محلول تمیزکننده‌تان است. از دستورالعمل‌های روی محصول تمیزکننده مخصوص استفاده کنید، یا اگر از محلول خانگی خودتان استفاده می‌کنید، فقط مقدار کمی آب را به آن اضافه کنید. حالا باید طی‌شوی خود را در آن محلول قرار دهید تا کاملاً به آن آغشته شود. پس از آن، بگذارید که آب آن بچکد و بعد روی کف خانه بکشید و آن را طی بکشید.
  • نکته ضروری: به یاد داشته باشید که آب برای سطوح چوبی، حکم دشمن را دارد. تا می‌توانید مقدار آن را کم کنید. اما استفاده از آن با همان مقدار کم، می‌تواند معجزه کند.

روش سوم: کف پارکت خانه خود را ایمن نگه دارید

1.نقاط پررفت‌‌وآمد خانه را بپوشانید. برخی از نقاط خانه، پرترددترین نقاط آن محسوب می‌شوند. مانند پادری، ورودی‌های اتاق‌ها و غیره. برای این که این نقاط آسیب نبینند یا کمتر کثیف شوند، به شما پیشنهاد می‌کنم که از قالیچه یا پادری برای حفظ تمیزی آن‌ها استفاده کنید. وقتی برای کف پارکت، قالیچه و فرش انتخاب می‌کنید، باید یک متوقف‌کننده هم برای آن بگیرید که بعداً روی پارکت حرکت نکند و کشیده نشود.

  • حتماً نزدیک در ورودی خانه‌تان یک قالیچه داشته باشید. با این کار جلوی وارد شدن کثیفی‌ها را به خانه خواهید گرفت.
  • اگر بتوانید خارج از در خانه، ورودی خارجی در را با یک قالیچه بپوشانید که کثیفی‌ها را همانجا بگذارید و با آن‌ها خداحافظی کنید، عالی می‌شود. با این کار خیلی از زحمت‌های شما کم می‌شود.
  •  

2.مبلمان را تکان دهید، وقت پارکت‌تکانی است! برای این که بتوانید همه  قسمت‌های کف خانه‌تان را به صورت مساوی تمیز کنید، لازم است مبلمان و میزها را تکان دهید تا زیر آن‌ها را هم تمیز کنید.

  • اولاً برای این کار سعی کنید از کسی کمک بگیرید. البته اگر مبلمان برای شما سبک است، ترجیحاً خودتان به تنهایی انجام دهید.
  • دوماً، چه خودتان چه کسی دیگر، زمانی که مبلمان و میزها را تکان می‌دهید، باید مواظب باشید روی کف پارکت را خراشی نیندازید.

3.اگر حیوان خانگی دارید، وقت کوتاه کردن ناخن است! من از شما نمی‌خواهم که پنجه‌ی حیوان خدا را از جا در بیاورید. اگر خودتان می‌خواهید این کار را بکنید، باید بدانید که خیلی کار ظالمانه‌ای است. فقط ناخن‌های آن را کوتاه کنید. معمولاً بخاطر هیجان‌زدگی که حیوانات به صورت متعدد دچار آن می‌شوند، بهتر است ناخن‌های آن‌ها را کوتاه کنید تا کف پارکت شما را نخراشند.

  1. در صورت لزوم، کف پارکت را به صورت نقطه‌ای تمیز کنید. اگر چیزی روی کف پارکت شما ریخت، سعی کنید برای تمیز کردن آن همان لحظه وقت بگذارید تا بعداً گرفتار پاک کردن لکه‌ها نشوید. به جای این که صبر کنید تا زمان درست یا کافی برای پاک کردن آن پیدا کنید، فقط به این فکر کنید که ممکن است لکه‌هایی ایجاد شود که به سختی پاک می‌شوند و همان لحظه دست به کار شوید. بهترین ابزار و روش برای پاک کردن نقطه‌ای کف پارکت این است که آن را با یک پارچه تمیز کنید.

-کارهایتان تمام شد. باز هم کثیف است؟ احتمالاً به علت یکی از این 7 دلایل زیر است:

1.احتمالاً فقط در حال پخش کردن کثیفی‌ها هستید. شاید یادتان رفته که اول گردگیری کنید، شاید هم از جارو و طی کثیف برای تمیز کردن کف پارکت استفاده می‌کنید. احتمالاً اصلا جارو برقی نکشیدید. یکم بیشتر فکر کنید، به یکی از همین دلایل می‌رسید. بار دیگر به ابتدای این مقاله بازگردید و مراحل را قدم به قدم همراه با من انجام دهید.

2.شاید محلول تمیزکننده‌ای که از آن برای تمیز کردن کف پارکت استفاده می‌کنید، بیش از این که باعث براق شدن آن بشود، آن را کثیف‌تر می‌کند. بسیاری از تمیزکننده‌هایی که از اسید اکریلیک ساخته شده‌اند، به شما نوید کف پارکت براق و زرق و برقی می‌دهند، در صورتی که در حقیقت فقط اوضاع را بدتر می‌کند. وقتی به سطح پارکت شما برخورد می‌کنند، حالت چسبندگی و حالت شیری پیدا می‌کنند. حالا اگر متوجه شدید که از محلول دارای اسید اکریلیک استفاده می‌کنید، باید کامل آن را از روی سطح پاک کنید.

محلول‌هایی که حاوی موارد شیمیایی سنگین‌اند، مثل وایتکس، آمونیاک،  سرکه و غیره، این‌ها برای تمیز کردن پارکت مناسب نیستند. اگر از محصولات بازرگانی استفاده می‌کنید، سعی کنید حتماً برچسب روی آن را مطالعه کنید و دقیقاً مانند دستورالعملی که روی آن نوشته شده از آن استفاده کنید.

3.احتمالاً زیادی محلول تمیزکننده را استفاده کردید. حتی اگر همه چیز را رعایت کرده باشید، استفاده‌ی زیادی از محلول‌های تمیزکننده می‌تواند به ضرر سطوح خانه شما باشد. همیشه هم استفاده زیاد، نمی‌تواند به نفع شما باشد.

4.احتمالاً کارتان نیمه‌تمام مانده است. وقتی کف پارکت را با طی‌شوی شستید و آن را تمیز کردید، بعد از آن حتماً یک پارچه خشک و تمیز بردارید و رطوبت و خیسی آن را بگیرید. می‌توانید از طی میکروفیبر برای خشک کردن آن استفاده کنید و سریعاً نتیجه بگیرید.

5.خراش‌های زیاد از حدی روی پارکت وجود دارد. اگر حیوان خانگی دارید و در مراقبت از آن دقت نمی‌کنید و تا الان ناخن‌های آن را کوتاه نکرده‌اید، به شما تبریک می‌گویم. شما کار خودتان را مدام بیشتر و زیادتر از قبل کردید.

6.احتمالاً فقط پارکت را واکس کردید. باز هم تکرار می‌کنم، از محصولات درخشان‌ کننده و براق روغنی برای پارکت استفاده نکنید. سعی کنید فقط آن را تمیز کنید.

7.پارکت شما باطل است! اگر همه این موارد را رعایت کردید و از دستورالعمل‌ها مو به مو اطاعت کردید، ولی هنوز خبری از براق شدن پارکت نیست، باید بگویم که عمر این پارکت تمام شده است.

-چطور مانع از بین رفتن کف پارکت شویم و آن را مثل روز اول حفظ کنیم؟

اینجا به شما چند نکته مهم را می‌گویم که باید حتماً به آن توجه کنید:

  • کف پارکت نمی‌تواند رطوبت یا آب را تحمل کند. پس همیشه حواستان به این مورد باشد و اجازه ندهید که کوچکترین قطره‌ای از آب روی آن بریزد. اگر هم ریخت، سریعاً آن را پاک کنید.
  • ترجیحاً کف دستشویی و حمام را پارکت نکنید. چون این مناطق بیشترین میزان گرما و رطوبت را دارند و می‌توانند به راحتی آن را از بین ببرند.
  • اگر خانه شما به راحتی در معرض نور خورشید قرار دارد، باید پرده‌ها را بکشید! تابش شدید نور خورشید، درخشش و زیبایی کف پارکت را از بین می‌برد.
  • فراموش نکنید که حتماً باید کف پارکت خود را با قالیچه‌های زیبا و رنگارنگ مزین کنید.
  • لطفاً زمانی که مبلمان و وسایل دیگر را روی پارکت جا به جا می‌کنید تا آن را تمیز کنید، آن‌ها را روی پارکت نکشید. اگر به سلامتی خود فکر نمی‌کنید، به درخشش پارکت خود بیندیشید و از کسی دیگر برای بلند کردن آن‌ها کمک بگیرید. 

سخن آخر

به دستورالعمل‌ها توجه کنید. هم بار زیادی از دوشتان برداشته می‌شود و هم کار کمتری برای شما تراشیده می‌شود. دستورالعمل‌ها برای شما نوشته می‌شوند. آن‌ها را بخوانید. درخشان کردن و حفظ براقی پارکت‌ها هم به سادگی پیروی از چند دستورالعمل ساده است.

برچسب‌ها