تفاوت بین یک آرام‌پز و زودپز: مواردی که باید قبل از خرید، به آن‌ها توجه کنید!

تفاوت بین یک آرام‌پز و زودپز: مواردی که باید قبل از خرید، به آن‌ها توجه کنید!

تصور کنید که زمستان است و می‌خواهید به بیرون بروید؛ اما قصد ندارید که غذای بیرون بخورید. پس باید آشپزی کنید. هیچ چیز بهتر از این نیست که مواد اولیه غذا را آماده کنید و سپس آن‌ها را با هم مخلوط کنید و در نهایت بگذارید در گوشه‌ای برای خودشان پخته شوند و وقتی از بیرون برگشتید، یک غذای داغ حال شما را در روزهای سرد، خوب کند.

بهترین راه‌حل برای شما آرام‌پز است. حتی اگر برای این کار هم وقت کافی نداشته باشید، می‌توانید از دستگاه زودپز استفاده کنید. فقط کافی است که به محض رسیدن به خانه، مواد اولیه را آماده کنید و آن را درون آن بندازید.

حالا اگر فرق یک زودپز و آرام‌پز را نمی‌دانید، و همچنین درباره‌ی واندِربَگ (یک آرام‌پز بدون مصرف انرژی است که زمان قرار گرفتن مواد غذایی روی آتش یا اجاق را، به میزان چشم‌گیری کاهش‌ می‌دهد) اطلاعی ندارید، هدف این مقاله، بیان کردن و شفاف‌سازی این تفاوت‌هاست.

در ادامه، عملکرد آرام‌‌پز و زودپز را بررسی می‌کنیم و سپس تفاوت این دو را مقایسه می‌کنیم.

آرام‌پز چیست؟

یک آرام‌پز، به معنای واقعی کلمه، آرام و آهسته است. شما در حالت عادی می‌توانید ظرف مدت یک یا دو ساعت روی اجاق‌گاز و یا در فر، خورشت و در کل هر غذایی را بپزید. اما با آرام‌پز، پختن غذا تا حدود ده ساعت طول می‌کشد.

عملکر آرام‌پز به این شکل است که مواد غذایی را با مقدار زیادی آب و دمای بین 75 تا 135 درجه سانتی‌گراد، می‌پزید.

حرارتی که در ظرف تولید می‌شود، زمان طولانی که برای پخت غذا اختصاص می‌دهید و بخار محبوس شده آن، مانع از رشد باکتری‌ها در آن می‌شود. در آخر هم غذایی سالم خواهید داشت.

یک آرام‌پز چگونه کار می‌کند؟

  • چوب سرامیک درون آرام‌پز بر روی جسمی لطیف قرار دارد.
  • شما طبق معمول مواد اولیه غذا را آماده می‌کنید و آنها را درون آرام‌پز می‌ریزید.
  • بسته به نوع گوشتی که استفاده می‌شود و همچنین تنظیمات (درجه حرارت و کم یا زیاد)، می‌توانید هنگامی که سر کار هستید یا شب قبلش، بگذارید غذایتان بپزد و پس از چند ساعت، یک غذای تازه و داغ بخورید.

نکته مهم: بهترین ویژگی یک آرام‌پز این است که در طول روز یا هنگامی که با کار کردن و انجام پروژه مشغول هستید، دست به سیاه و سفید نمی‌زنید و غذا خود به خود آماده می‌شود. در نتیجه، خرید این محصول، برای خیلی از خانم‌های شاغل و افرادی که وقت کم و محدودی برای آشپزی دارند، مفید است.

اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید با خرید یک آرام‌پز، برای همیشه غذای تازه بخورید و نگران محدودیت زمانی نباشید.

زودپز چیست؟

یک زودپز، دقیقاً برعکس یک آرام‌پز عمل می‌کند. غذاهایی که باید چند ساعت در فر یا حتی بیشتر در آرام‌پز بمانند، با استفاده از زودپز در کمتر از یک ساعت آماده می‌شوند.

این دستگاه با حرارت بالا غذا را آماده می‌کند. امکان تخریب پروتئین‌ها در زودپز خیلی کم است، اما این امکان وجود دارد که ویتامین‌های آن از بین بروند.

یک زودپز چگونه کار می‌کند؟

  • زودپزها با استفاده از بخار فوق‌العاده گرم، محیطی با فشار بالا ایجاد می‌کنند که شبیه به آرام‌پز عمل می‌کند، اما بسیار سریع‌تر از آن است.
  • به یاد داشته باشید، اگر بخواهید محتویات داخل آن را بررسی کنید و درش را باز کنید، باید دوباره آن را روی فشار کامل بگذارید که به این صورت ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.
  • اجاق گرمکن بیشتر زودپزها، در بالای آنها قرار دارد، بنابراین باید مراقب آنها باشید (معمولاً آرام‌پزها به نظارت کمتری نیاز دارند).

نکته مهم: زودپز، غذاهایی که دیر آماده می‌شوند را در کسری از زمان آماده می‌کند، اما به نظارت، آزمایش، و خطاگیری نیاز دارد. این به معنی آن است که باید حواستان به عملکرد آن باشد. ولی سعی کنید در حین پخت غذا، به آن دست نزنید.

واندِربَگ

همانطور که قبلاً هم گفتیم، واندربگ واقعاً چیز حیرت‌آوری است. این دستگاه، قابلیت‌های خیلی بهتری دارد.

یک واندربگ چگونه کار می‌کند؟

  • همه کارهایی که معمولاً برای درست کردن غذا در دم‌کن یا آرام‌پز انجام می‌دهید را تکرار کنید، پس از آن که دیگ شما به دمای بسیار بالایی رسید، دیگ در دار خود را در واندربگ قرار دهید و شاهد جادوی آن باشید.
  • به ­خاطر عایق‌ بودن واندربگ، گرمای درون دیگ حفظ می‌شود و می‌تواند عیناً مانند یک آرام‌پز، همواره گرم بماند.
  • بدون برق و یا هرچیز دیگری، واندربگ محتویات غذا را در مدت زمانی می‌پزد و برایتان غذاهای خوش‌مزه و تازه‌ای را آماده می‌کند.

نکته مهم: یک واندربگ به شما کمک می‌کند تا غذاهای گرم و خوش‌مزه‌ای بپزید و بدون نیاز به نظارت آن، به کارتان برسید. فقط یادتان باشد، اگر درش را باز کنید تا ببینید غذا آماده شده است یا نه، باید قبل از این که درپوش را دوباره روی آن قرار دهید، آن را جوش بیاورید.

حالا برایتان پنج دلیل می‌‌آوریم تا متوجه شوید که چرا یک زودپز بهتر از یک آرام‌پز است.

5 مزیت زودپز نسبت به آرام پز

این سوالی بود که ذهن خودم را هم درگیر می‌کرد. برخی اوقات باید غذایم را سریع آماده می‌کردم، اما برخی اوقات باید از قبل آماده می‌کردم تا خانواده‌ام بتوانند در نبود من، غذای تازه و داغ بخورند. پس دست به کار شدم و در این مورد تحقیق کردم و برای سوال‌هایم، جواب درست و اصولی پیدا کردم.

 آیا باید در هر آشپزخانه‌ای هردوی آنها باشند؟ اگر فقط بتوانید یکی از آنها را تهیه کنید، کدامشان را انتخاب می‌کنید؟ در اینجا به برخی از شرایط اشاره می‌کنیم که در آنها یک زودپز بیشتر به کارتان می‌آید.

  • اگر غذاهایتان را بدون برنامه‌ی قبلی درست می‌کنید:

بزرگ‌ترین تفاوت بین آرام‌پز و زودپز در سرعتشان است. با یک دیگ زودپز، شما می‌توانید حتی هنگامی که دیرتان شده، در عرض کمتر از یک ساعت، غذای خود را آماده بیابید. در صورتی که با دیگ آرام‌پز، امکان پخت غذا تا آخرین لحظه وجود ندارد.

این دیگر به سلیقه شخصی خود شما بستگی دارد که آیا قبل از رفتن به سر کار برای غذایتان برنامه‌ریزی می‌کنید یا ترجیح می‌دهید وقتی که به خانه برمی‌گردید، غذایتان آماده باشد. یکی از دوستانم که اتفاقاً هم شاغل است، نظرش را در مورد استفاده از زودپز می‌گوید: «هرگاه باید سریع غذایی بخورم که پختن آن طول می‌کشد و از قبل آماده‌اش نکردم، زودپز مثل معجزه‌ای به کمکم می‌آید.»

  • اگر گیاهخوار هستید یا مصرف لوبیایتان زیاد است:

تجربه نشان می‌دهد که زودپز سبزیجات را بسیار بهتر از آرام‌پز می‌پزد و آنها را نرم می‌کند. همچنین، مدتی می‌شود که دیگر لوبیاها را در آرام‌پز نمی‌پزم، چون لوبیاها له می‌شوند و به اندازه زمانی که آنها را در فر قرار می‌دهم، طعم خوبی نمی‌دهند.

 اما کار زودپز فوق‌العاده است. نه لوبیا‌ها را له ‌می‌کند و نه طعمشان را تغییر می‌دهد. یکی از همکارانم که همیشه با زودپز کارش را راه می‌اندازد، می‌گوید: «همه چیز کاملا به آنچه می‌خورید، بستگی دارد. ما بیشتر گیاهخوار هستیم و لوبیای زیادی مصرف می‌کنیم، هر چند همسرم چند باری آبگوشت را در دیگ زودپز درست کرده که محشر بوده است. در واقع، وقتی اوایل آن را خریدیم و قابلیت‌های پخت و پزش را مطالعه کردیم، به این فکر افتادیم که همه‌ی لوازم آشپزی خود را دور بریزیم و فقط همان زودپز را نگه داریم.»

البته صحبت همکارم کمی زیاده‌روی به نظر می‌رسد. اما واقعاً اگر شما هم برای پختن غذا، از مواد اولیه‌ای مثل لوبیا و غیره استفاده می‌کنید، و دوست ندارید که له شوند، انتخاب و خرید زودپز، منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

  • اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است:

از دیگ بزرگ زودپز، می‌توان استفاده‌های دیگری هم کرد. اما یک دیگ آرام‌پز، معمولا نباید برای چیزی به‌ غیر از پخت آرام مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، هرچند برشته شدن مواد، در طعم غذاهای مختلف در بسیاری از آرام‌پزها تاثیرگذار است، یک زودپز غذایتان را برشته و سرخ می‌کند.

در یکی از مجله‌های آشپزی امریکایی خواندم که می‌گفت: «لازم نیست که یک زودپز، را برای همیشه به عنوان زودپز در نظر بگیرید، اگر درش را نگذارید ‌می‌توانید از آن به عنوان یک دیگ بزرگ استفاده کنید.»

  • اگر می‌خواهید غذاهای زیادی را کنسرو یا فریز کنید:

برخی از زودپزها می‌توانند به عنوان کنسروسازهای فشاری هم عمل کنند، به این صورت که دما را بسیار بالا می‌برند تا شما بتوانید غذاهای کم اسیدی، مانند سوپ‌ را نگه دارید. این فرآیند با استفاده از آرام‌پزها و یا کنسروسازی با آب معمولی، امکان‌پذیر نیست. در مجله اینترنتی Preserve Nation خواندم که می‌گوید: «اگر سوپ، گوشت یا سبزیجات خود را زیاد کنسرو می‌کنید، یک زودپز گزینه‌ی مناسبی برای شما است.»


  • اگر در ارتفاعات بالا زندگی می‌کنید:

از آنجایی که با ارتفاع گرفتن، دمای جوش آب نیز بالاتر می‌رود، آشپزی در ارتفاعات بالا هم دشوارتر می‌شود. در این مواقع، یک زودپر به کمکتان می‌آید. دقیقاً همانطور که همکارم هم به آن اشاره می‌کند: «من یک ویلا در منطقه‌ی مرتفعی دارم که تعطیلات را آنجا سپری می‌کنم، در آنجا بدون یک زودپز، لوبیا ( یا حتی عدس) هرگز پخته نمی‌شوند.»

 

البته، بسیاری از ما مجبور نیستیم بین خرید زودپز و آرام پز یکی را انتخاب کنیم، چون در آشپزخانه خود به اندازه‌ی کافی فضا داریم. اما من این روزها، علاقه به استفاده از آرام‌پز در حال کم‌رنگ شدن است. به دلایل امنیتی، آرام‌پزهای مدرن غذا را در دمای بالاتری می‌پزند، و حتی اگر درجه‌ی آن را روی «کم» تنطیم کرده باشید، اغلب غذاهایتان شروع به قل‌قل و جوشیدن می‌کنند.

این چیزی نیست که شما از پخت آهسته و ملایم انتظار داشته باشید. اگر دورکار هستید، احتمالا ترجیح می‌دهید که غذاهای جوشانده یا آب‌پزتان را در دمای بسیار کم، و در فر بپزید. چون غذا در بخار گرم ملایم و مرطوب، بهتر می‌پزد.

 اما این مورد قطعا درباره‌ی همه افراد صدق نمی‌کند و انرژی بیشتری هم مصرف می‌کند. هرکسی با توجه به شرایط خودش باید تصمیم بگیرد که کدام مورد برای او بهتر و مفیدتر است.

جمع بندی

خوشبختانه برای هر مشکلی چاره‌ای اندیشیده شده است. برای افراد شاغلی که وقت کمی را در خانه و برای آشپزی می‌توانند بگذارند هم زودپز و آرام‌پز درنظر گرفته شده است.

این دو دستگاه هم تفاوت‌های مشخصی دارند که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد. اگر این مقاله برای شما مفید بود و به انتخاب شما کمک کرد، می‌توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.