نکات مهم در انتخاب کولر گازی در ایران

نکات مهم در انتخاب کولر گازی در ایران

انتخاب کولر گازی در فصل گرما تبدیل به یک خواسته‌ی تمام‌عیار می‌شود. تا حدی که شما حاضر هستید برای چند روزی کار و بارتان را تعطیل کنید، اما در گرما کار نکنید. البته انتخاب کولر گازی صرفاً برای محیط کار نیست، بلکه برای منازل هم یک نیاز اساسی محسوب می‌شود. آشپزی، نظافت، مطالعه و استراحت در هوای گرم، غیرقابل تحمل بوده و کلافگی و بهانه‌گیری به‌همراه خواهد داشت. اما انتخاب کولر گازی به‌همین راحتی‌ها هم نیست. یک سری شرایط لازم دارد که ما در این مقاله برای‌تان آورده‌ایم. 

پس برای انتخاب کولر گازی مناسب، به ادامه‌ی مطلب بروید.

 

انتخاب کولر گازی مناسب



عوامل متعددی وجود دارد که منجر به انتخاب کولر گازی یا اسپلیت می‌شود. فکرش را بکنید در محیط کار یا در منزل نشسته و درحال انجام کار مهمی هستید و کولر گازی هم دارد برای خودش کار می‌کند. در این حین شما حس می‌کنید هوا آن‌طور که باید خنک نشده است. در این لحظه فقط با کنترلی که در دست دارید، دمای اتاق را به درجه‌ی مطلوب خود می‌رسانید. به‌همین راحتی! همچنین انتخاب کولر گازی به‌جای کولرهای آبی، شما را از شر پشت بام و شلنگ‌های پاره‌شده و فریادهای «خاموش کن… روشن کن!» و از همه مهمتر، از برق‌گرفتی به‌دلیل روشن‌بودن کولر، برای همیشه خلاص می‌کند. علاوه بر این‌ها، معضل کم‌آبی در ایران، سبب شده تا انتخاب کولر گازی راه حل مناسبی برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب باشد. 

موارد فوق، برخی از دلایل اصلی انتخاب کولر گازی از دید مشتریان است. اکنون که دریافتیم انتخاب کولر گازی امروزه به یک اصل تبدیل شده، سوال پیش می‌آید که کولر گازی باید دارای چه شرایطی باشد؟

 

شرایط انتخاب کولر گازی

اولین شرط: برند

یکی از فاکتورهایی که در زمان انتخاب کولر گازی مهم خواهد بود، برندی‌ست که از آن محصول دریافت می‌کنید. امروزه شرکت‌ها و برندهای مختلفی وارد بازار شده‌اند که هرکدام سعی دارند تا با خدماتی که ارائه می‌دهند، گوی سبقت را از رقیبان خود بربایند. اما موضوع اصلی آن است که برندی را انتخاب نمایید که در وهله‌ی اول شناخته‌شده باشد. به‌طور مثال انتخاب کولر گازی ال جی می‌تواند گزینه مناسبی باشد، چرا؟ چون برند معتبری بوده و همه آن را می‌شناسند. همچنین ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروشی که ارائه می‌دهد، در حد و اندازه‌های نامش خواهد بود. فراموش نکنید که در زمان انتخاب کولر گازی، حتما از خدماتی که قرار است از سوی شرکت مورد نظر به شما ارائه شود، آگاه شوید. امروزه شرکت‌ها برای جلب رضایت مشتری، خدمات متنوع و جذابی را ارائه می‌دهند. پس توجه داشته باشید که در کنار انتخاب کولر گازی، حتما می‌بایست از خدمات پس از فروش بهره‌مند شوید.

دومین شرط: برچسب انرژی

وقتی اسم کولر گازی می‌آید، ناخودآگاه یاد مبالغ سرسام‌آور قبض برق می‌افتیم. تابستان و قطعی‌های برق از یک طرف و مصرف برق بالای کولر گازی از سمت دیگر باعث خواهند شد تا تردید در انتخاب کولر گازی افزایش پیدا کند. به همین خاطر در زمان انتخاب کولر گازی باید به برچسب انرژی دقت نمایید. درجه‌های A و B بهینه‌تر برق را مصرف می‌کنند که در نتیجه سر ماه پول قبض برق‌تان کمتر می‌آید. 

اکنون که در بحث انرژی و مصرف برق هستیم، اجازه دهید یک پیشنهاد برای شما داشته باشیم. انتخاب کولر گازی اینورتر (inverter) یک راه حل خیلی خوب برای کاهش مصرف انرژی و بهره‌بری هرچه بهتر از کولر گازی است. دلیلش هم این است که اسپلیت‌های اینورتر کم‌مصرف بوده و دارای برچسب انرژی A هستند.

سومین و مهم­ترین شرط: انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ خانه

در زمان انتخاب کولر گازی حتما می­بایست متراژ منزل یا محل کارتان را بدانید. به این دلیل که شما باید کولر گازی­ای انتخاب نمایید که گنجایشش مناسب محل مورد نظر باشد. برای اینکار یک فرمول بسیار ساده به شما ارائه می­دهیم:

ظرفیت سرمایش اسپلیت­ها بر اساس واحد BTU اندازه­گیری می­شود. اگر شما در طبقات میانی قرار دارید، به ازای هر مترمربع از متراژ مورد نظرتان، حدود 400 تا 600 BTU و چنانچه در طبقه اول یا آخر قرار دارید، به ازای هر مترمربع، حدود 600 تا 800 BTU در نظر بگیرید.

 

چهارمین شرط: نوع کولر گازی



در زمان انتخاب کولر گازی باید به این موضوع توجه داشته باشید که کدام مدل کولر گازی مد نظر شما بوده و برای محیط مورد نظرتان مفید است. به‌طور کلی ۴نوع کولر گازی داریم که به اختصار با هرکدام از آن‌ها آشنا خواهید شد: 

پنجره‌ای: ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع کولرهای گازی، همین پنجره‌ایست. دستگاه کمپرسور و فن در یک قسمت و در پشت دستگاه قرار گرفته است. چنانچه انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ برایتان مهم بوده و با کمبود فضا مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم از کولر گازی پنجره‌ای استفاده نمایید. برای خرید این دستگاه کافی‌ست سایز و ابعاد پنجره را داشته باشید. سپس به‌راحتی می‌توانید با تهیه‌ی این کولر و قراردادن آن در پنجره، از کمترین فضا، بیشترین بهره را ببرید. فقط توجه داشته باشید که این مدل از کولرهای گازی فاقد کنترل هستند. 

کولر گازی پرتابل: این مدل از کولرهای گازی یک تکه بوده و به‌دلیل کوچکی و داشتن چرخ، به‌راحتی قابل حمل و جابجایی هستند. کولر گازی پرتابل فقط دارای یک لوله خرطومی پلاستیکی بوده که برای خروج هوای گرم داخل موتور تعبیه شده است. فراموش نکنید که در زمان انتخاب کولر گازی پرتابل این موضوع را هم در نظر بگیرید که این کولرها فقط برای محیط‌های کوچک مناسب خواهند بود. 

کولر گازی ایستاده: همانطور که از اسمش پیداست، این مدل به‌صورت ایستاده روی زمین قرار می‌گیرد. کولر گازی ایستاده دارای دو بخش بوده که قسمت اصلی روی زمین و بخش کندانسور بیرون از محیط نصب می‌شود. این کولر به دلیل قدرت بالایی که دارد، برای محیط‌های بزرگ و وسیع پیشنهاد می‌گردد.

 

کولر گازی اسپلیت: این کولر گازی از دو قسمت تشکیل شده که پنل اصلی آن در داخل اتاق و بخش دیگرش که موتور یا کمپرسور را تشکیل می‌دهد، در خارج از اتاق قرار می‌گیرد. در زمان انتخاب کولر گازی اسپلیت به این موضوع توجه داشته باشید که این مدل، نسبت به مدل پنجره‌ای فضای بیشتری را اشغال می‌کند. یکی از محاسن کولرهای گازی اسپلیت، کم‌صدایی آن‌هاست. این مدل به‌دلیل آنکه دستگاه کمپرسور خارج از محیط قرار می‌گیرد، سر و صدایی برای شما نخواهد داشت. درحالیکه مدل پرتابل و پنجره‌ای به‌خاطر یکی‌بودن اجزای کولر، با صدا همراه هستند.

 

پنجمین شرط: زیبایی

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کولر گازی، زیبایی و شکیل‌بودن آن است. باید بپذیریم از زمانی که کولر گازی را خریداری می‌کنیم، این دستگاه جزو دکوراسیون و تزیینات داخلی محسوب شده و در زیبایی خانه یا محل کار نقش بسزایی دارد. پس در زمان خرید کولر، باید به پنل آن توجه بسیار شود. به‌طور مثال انتخاب کولر گازی سامسونگ می‌تواند انتخاب برازنده‌ای باشد، چرا که این برند در طراحی کولرهای گازی موفق ظاهر شده است.

ششمین شرط: نوع کمپرسور

عموماً مردم در زمان انتخاب کولر گازی کمتر به این مورد توجه می‌کنند. دلیلش هم بی‌اطلاعی آن‌ها نسبت به این موضوع است. در این بخش به‌صورت مختصر به انواع کمپرسور می‌پردازیم تا در زمان خرید، انتخاب بهتری داشته باشید. 

کمپرسور پیستونی: در این مدل، یک پیستون داخل سیلندر وجود داشته که به‌کمک حرکت رفت و برگشتی، عمل فشرده‌سازی مبرد را انجام می‌دهد. ظرفیت این دسته از کمپرسورها بین ۱۶۰۰۰ تا ۳۷۰۰۰ بی‌تی‌یو است. از بزرگترین ایرادات کمپرسور پیستونی، می‌توان به تولید صدای زیاد اشاره کرد. 

کمپرسور روتاری: این کمپرسورها خلاف کمپرسور پیستونی، از صدای کمتری برخوردارند. از این مدل در مکان‌هایی که حجم هوا زیاد است استفاده می‌شود. ظرفیت کمپرسور روتاری بین ۶۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ است. از مزایای این کمپرسور می‌توان به مصرف بهینه‌ی آن اشاره کرد. 

کمپرسور اسکرول: در این کمپرسورها، حرکت مخالف دو مارپیچ داخلی باعث می‌شود تا هوا و گاز درون دستگاه فشرده شود. این مدل، نسبت به دو مدل قبلی عملکرد به‌مراتب بهتری دارد، اما از کمپرسور روتاری بیشتر استفاده می‌شود.

 

نتیجه‌گیری…

در ابتدا مروری داشته باشیم بر مطالبی که ذکر کردیم:

  • انتخاب کولر گازی مناسب
  • شرایط انتخاب کولر گازی

همانطور که مطالعه فرمودید، انتخاب کولر گازی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل می‌تواند به محیط مورد نظر شما یا سیستم به‌کار برده شده در کولر گازی بستگی داشته باشد. اما موضوعی که مهم بوده این است که انتخاب کولر گازی باید به نحوی باشد که هزینه‌های مصرفی شما را کاهش دهد. این کاهش هزینه‌های مصرفی شامل قبض برق، هزینه‌ی نصب و تعمیرات و هزینه‌ی سرویس‌های دوره‌ای می‌شود. پس چه بهتر که دانش‌مان در زمینه‌ی انتخاب کولر گازی را افزایش دهیم تا بتوانیم خرید مطمئن‌تر و راحت‌تری داشته باشیم.