همه چیز در مورد مزایا و معایب استفاده از مایکروویو

همه چیز در مورد مزایا و معایب استفاده از مایکروویو

با پیشرفت تکنولوژی وسایل برقی مختلف از جمله مایکروویو، جای خود را در برخی از آشپزخانه‌ها باز کردند. اما خانواده‌هایی هستند که اطلاعات کافی از مزایا و معایب استفاده از مایکروویو ندارند. از این‌رو در خرید و استفاده از آن دچار تردید می‌شوند. اگر شما هم در این گروه قرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

مایکروویو چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که احتمالاً بیشتر خانواده‌ها با آن مواجه می‌شوند، درباره کارکرد مایکروویو است. در واقع مایکروویو چیست؟ آیا مایکروویو همان مایکروفر است یا با یکدیگر متفاوت هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که این دستگاه با استفاده از امواج مایکرو که درواقع نوعی گرمکن با اشعه و المنت تابشی است، به تولید گرما و حرارت می‌پردازد که در نهایت منجر به طبخ مواد غذایی می‌شود. جالب است بدانید این امواج از بالا با فرکانس زیاد و طول موج کوتاه به مواد غذایی می‌تابد.

جالب‌تر آن‌که زمانی که به یک ماده تابیده می‌شود، با توجه به نوع آن واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد. جذب مواد می‌شود، انتشار می‌یابد یا از مواد غذایی منعکس می‌شود.

ویژگی‌های مایکروویو چیست؟

بدیهی است که هر وسیله‌ای چه بسیار کارآمد و مورد نیاز و چه غیرضروری با معایب و مزایایی همراه باشد. مایکروویو هم به ­عنوان یکی از کالاهای برقی آشپزخانه از این قاعده مستثنی نیست. از این‌رو ممکن است، زمانی‌که برای خرید این دستگاه اقدام می‌کنید، با نظرات مختلفی از دوستان و آشنایان یا کسانی مواجه شوید که از این دستگاه‌ استفاده کرده‌اند.

حتی اگر اهل جستجو در فضای مجازی و اینترنت باشید، به احتمال زیاد با نظرات و تجربیات کاربران سایت‌های مختلف در مورد مزایا یا معایب ماکروویو برخورد خواهیدکرد. اما آیا به ­راستی این دستگاه مفید است یا مضر؟ در ادامه ابتدا شما را با برخی از مزایا و سپس معایب این محصول آشنا می‌کنیم.


مزایای استفاده از مایکروویو

به ­سرعت با معرفی دستگاه‌های برقی و پیشرفته مردم به ­سمت خرید و استفاده از آن‌ها سوق پیدا می‌کنند. کالاهایی که ممکن است هم استفاده از آن‌ها مفید باشد و هم مضر. مایکروویو نیز دستگاهی است با مزایا و معایب مختلف که ابتدا برایتان از فواید آن می‌گوییم.

  1. مایکرووی غذا را در مدت‌زمان بسیار کم و با سرعت بالا آماده می‌کند

به ­طور کلی می‌توان مایکروویو را دستگاهی معرفی کرد که با کمک امواج با طول موج کوتاه و فرکانس زیاد به طبخ مواد غذایی در مدت‌زمان کم و سرعت بالا می‌پردازد. از این‌رو با توجه به این‌که در دنیای مدرن هر خانواده‌ای به دنبال صرفه‌جویی در وقت و سرعت‌دادن به کارهای روزمه به‌ویژه آشپزی است، می‌تواند روی کمک مایکروویو حساب کند. این دستگاه فوق‌العاده غذای شما را بسیار سریع آماده می‌کند.


  1. به ­راحتی مواد غذایی یخ‌زده را گرم کنید

یکی دیگر از مزایای مایکروویو فناوری گرم‌کردن سریع مواد غذایی یخ‌زده است. این امکان باز هم در صرفه‌جویی از زمان، کمک بزرگی است و می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن ماده‌ غذایی یا حتی غذایی که در یخچال نگهداری کرده‌اید به سرعت گرم کنید. ضمن این‌که قابلیت تنظیم زمان نیز در این محصول ارائه شده تا مصرف‌کننده براساس نیاز خود، زمان را انتخاب کند.

  1. نیاز به فضای کم‌تری نسبت به اجاق گاز دارد

طراحی این دستگاه به‌گونه‌ای است که در آشپزخانه‌های کوچک هم به ­راحتی جا می‌شود. برخلاف اجاق گاز که به فضای نسبتاً بزرگی نیاز دارد، مایکروویو دستگاهی نه‌چندان بزرگ است که در اندازه‌ای کاملاً مناسب برای قرارگیری در بیشتر آشپزخانه‌ها تولید شده‌است. با توجه به نیازتان به این دستگاه یا موارد استفاده از آن می‌توانید مدل‌های متنوع با اندازه‌های مختلف از این کالا را در بازار پیدا کنید که مناسب بودجه‌تان هم باشد.

  1. دستگاهی کاملاً اتوماتیک و لوکس در آشپزخانه

مایکروویو دستگاهی است اتوماتیک که در برخی از آن‌ها پیشرفته‌ترین فناوری‌های قرن 21 به‌کار برده ‌شده‌است. دکمه‌های لمسی که هرکدام نمایشگر یکی از قابلیت‌های آن است. به ­عنوان مثال گرم‌کردن مواد غذایی، یخ‌زدایی، گریل و پخت انواع مواد غذایی از غذاهای گوشی گرفته تا دریایی را می‌توان با استفاده از مایکروویو انجام داد.
در واقع این محصول بیشتر مناسب کسانی است که به دیزاین خانه و آشپزخانه خود با استفاده از لوازم برقی لوکس و مدرن اهمیت می‌دهند. همچنین به استفاده از کالاهای پیشرفته با فناوری‌های به‌روز علاقه‌مند هستند. اگر در این گروه قرار دارید، پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان این وسیله برقی و پرکاربرد را خریداری کنید.

  1. حفظ ارزش غذایی با استفاده از مایکروویو

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌‌ها هنگام استفاده از وسایل برقی به‌ویژه آن‌دسته از کالاهایی که در امر پخت‌وپز مورد استفاده قرار می‌گیرند، حفظ ارزش غذایی مواد غذایی است. متخصصان تغذیه طبخ مواد غذایی در دما و سرعت بالا را یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ ارزش غذایی آن‌ها می‌دانند. این بدان معنا است که مایکروویو با قابلیت سرعت در پخت و حرارت بالا، هم باعث کاهش از بین‌رفتن مواد غذایی و حفظ کیفیت پروتئین‌های موجود در آن‌ها می‌شود.


  1. رژیم غذایی سالم‌تر به­دلیل مصرف روغن کم‌تر در مایکروویو

امروزه که پیشرفت تکنولوژی باعث کم‌شدن تحرک انسان‌ها شده است، بیش از هر زمانی رژیم غذایی سالم مورد اهمیت قرار گرفته است. متاسفانه مصرف غذاهای پرچرب و روغن‌های خوراکی سلامت خانواده‌ها را به‌خطر انداخته‌ است. اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای مایکروویو مصرف کم روغن خوارکی است. در این دستگاه می‌توان با کم‌ترین روغن غذایی سالم تهیه کرد؛ چراکه این محصول با ایجاد رطوبت به طبخ مواد غذایی می‌پردازد.

  1. آشپزی حرفه‌ای با مایکروویو

یکی دیگر از مزایا و ویژگی‌های کاربردی مایکروویو، آشپزی حرفه‌ای است. همانطور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، برنامه‌های پخت‌وپز متعددی در این دستگاه وجود دارد و امکان طبخ انواع مواد غذایی با کمک این وسیله برقی آشپزخانه فراهم شده است.

در واقع می‌توان این محصول را یک کمک آشپز یا وسیله‌ای برای آشپزی حرفه‌ای معرفی کرد. به‌ویژه کسانی که سر رشته‌ای در پخت‌وپز ندارند یا فرصتشان برای آشپزی کم است، این دستگاه مثل یک وسیله جادویی فوق‌العاده به کمکشان خواهد آمد.

  1. صرفه‌جویی در مصرف انرژی

همان‌طور که می‌دانید، مایکروویو در مدت‌زمان بسیار کوتاه و بدون نیاز به اضافه‌کردن آب یا روغن مواد غذایی را می‌پزد. در واقع تمام انرژی در این وسیله برای پخت‌وپز استفاده می‌شود و همانند اجاق گاز یا گازهای فردار نیاز به گرم‌کردن ظروف غذا یا طبقات مختلف فر نیست. پس عملا در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد و می‌توان آن را وسیله‌ای سازگار با محیط زیست و مصرف بهینه انرژی درنظر گرفت.

معایب استفاده از مایکروویو

خوب تا به این‌جا در مورد مزایا و دلایل استفاده از مایکروویو گفتیم. اما نکته‌ای که در مورد این دستگاه و بسیاری از کالاهای پیشرفته و مدرن امروزی وجود دارد، معایب و ضررهایی است که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین معایب استفاده از مایکروویو آشنا می‌کنیم.

  1. احتمال از بین نرفتن میکروب‌ها و باکتری‌های مضر مواد غذایی

درست است که طبخ یا گرم‌کردن مواد غذایی در مایکروویو با سرعت بالا و در مدت‌زمان بسیار کوتاهی امکان‌پذیر است، اما برخی از متخصصان تغذیه بر این باورند که به ­دلیل پخت مواد غذایی در زمان کوتاه، امکان از‌ بین رفتن میکروب‌های احتمالی کم‌ می‌شود و سلامت انسان‌ها را به‌خطر می‌اندازد.

ضمن این‌که نحوه عملکرد این محصول به‌گونه‌ای است که قسمت‌هایی از غذا را که آب زیادتری دارد، بیشتر حرارت داده و گرم‌تر می‌کند. بنابراین درصورتی که به درستی تنظیم نشود، احتمال از بین نرفتن باکتری‌های مضر بسیار زیاد خواهد بود.

  1. احتمال مضربودن اشعه‌های مایکروویو وجود دارد

هرچند طی تحقیقات علمی که دانشمندان در مورد اثرات اشعه‌های ایجادشده توسط مایکروویو انجام داده‌اند، هنوز به قطعیت در مورد مضر بودن آن‌ها به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، ولی برخی از کارشناسان احتمال می‌دهند به دلیل سرعت بالای پخت مواد غذایی که نتیجه تابش همان اشعه‌ها است، مواد غذایی دچار مسمومیت‌ شده و اثر سرطان‌زایی داشته‌باشد. این در حالی است که باز هم علم این مسئله را رد کرده و به قطع مضر بودن آن‌ها را تایید نکرده‌است.

تنها مسئله، احتمال گرم‌شدن بافت‌های بدن توسط مایکروویو دقیقا به همان روش گرم‌کردن مواد غذایی است. کافی است، دستتان را در مقابل این اشعه بگیرید. حتما سوختگی دردناکی را تجربه خواهید کرد. حتی برخی از چشم‌پزشکان عنوان کرده‌اند که بر اثر برخورد مداوم اشعه‌های مایکروویو به عدسی چشم، بیماری آب‌مروارید را درپی خواهدداشت.

  1. کاهش ارزش غذایی سبزیجات در مایکروویو به دلیل طبخ با آب

همانطور که می‌دانید، برای پخت سبزیجات در مایکروویو از مقداری آب استفاده می‌شود. اما طبق توصیه کارشناسان تغذیه بهتر است برای حفظ ارزش غذایی سبزیجات، آن‌ها را در آب نپزیم. این دقیقا با روش کار این دستگاه مغایرت دارد. چرا که به‌نظر می‌رسد آماده‌سازی این مواد در مایکروویو بین 70 تا 90 درصد از ارزش غذایی آن‌ها را کم می‌کند.

  1. احتمال نازایی موقت آقایان به دلیل استفاده مداوم از مایکروویو

گفته می‌شود در صورتی‌که اشعه‌ مایکروویو به میزان قابل­ توجهی به بدن آقایان برخورد کند، باعث از بین‌رفتن اسپرم یا تغییر آن‌ها می‌شود. درنتیجه فرد به احتمال زیاد دچار نازایی موقت خواهد شد. اما این اتفاق زمانی رخ می‌‌دهد که امکان خروج اشعه وجود داشته باشد.

در واقع با خراب‌بودن، جرم‌گرفتن یا بسته‌نشدن کامل در، احتمال خروج اشعه‌ها وجود خواهد داشت. پزشکان استفاده از این دستگاه را به‌ویژه به افرادی که قلبشان با باتری کار می‌کند، با رعایت احتیاط کامل توصیه می‌کنند تا از تداخل احتمالی سیگنال‌های آن با باتری قلب جلوگیری شود.

  1. امکان استفاده از ظروف مختلف برای طبخ مواد غذایی وجود ندارد

به ­دلیل انتشار امواج در مایکروویو استفاده از ظروف مختلف به‌ویژه فلزات ممنوع است. چراکه بلافاصله آتش‌سوزی و حتی انفجار دستگاه رخ می‌دهد. همچنین ظروف پلاستیکی زمانی که در معرض حرارت قرارمی‌گیرند، پلیمرهای شیمیایی از خود انتشار می‌دهند که باعث مسمومیت می‌شود.

از این‌رو در صورتی که نخواهید دچار مسمومیت شوید، توصیه می‌کنیم از ظروفی استفاده کنید که روی آن‌ها برچسب قابلیت استفاده در مایکروویو نصب شده باشد.


  1. امکان سوختگی در استفاده از مایکروویو وجود دارد

جالب است بدانید، برخی ظروف مانند ظروف سفالی زمانی ‌که در این دستگاه حرارت ببینند، بسیار گرم می شوند. این درحالی است که مواد داخل آن به اندازه کافی حرارت ندیده و گرم نشده است.

همچنین اگر شیر را در ظرف شیشه‌ای گرم کنید، حرارت آن بسیار بیشتر از ظرف می‌شود و شما بدون آن‌که متوجه شوید، با نوشیدن آن دچار سوختگی خواهید شد. 

  1. طعم مواد غذایی طبخ‌شده در مایکروویو خوب نیست

درست است که مایکروویو غذا را در مدت‌زمان بسیار کمتر از اجاق گاز آماده می‌کند، ولی غذایی که در آن طبخ می‌شود طعم خیلی خوشمزه‌ای ندارد. شاید این یکی از مشکلاتی باشد که مصرف‌کنندگان هنگام استفاده از این محصول با آن درگیر بوده و رضایت ندارند.

 

و اما کلام آخر...

همانطور که در این مطلب گفته‌شد، استفاده از مایکروویو در کنار مزایایی که دارد، بدون عیب نیست. در نهایت این شما هستید که با توجه به سبک زندگیتان و رژیم غذایی که در پیش گرفته‌اید، انتخاب کنید آیا این کالا مناسب شما هست یا خیر.