همه نکاتی که قبل از خرید خردکن برقی و دستی باید بدانید

همه نکاتی که قبل از خرید خردکن برقی و دستی باید بدانید

پیشرفت تکنولوژی و به دنبال آن، ظهور دستگاه‌های برقی، زندگی را برای ما بسیار ساده کرده‌اند. در این بین، خردکن وسیله‌ای بسیار کاربردی و مفید است که آشپزی را به اقدامی راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر تبدیل کرده‌ است؛ به‌ویژه برای شمایی که شاغل هستید و دوست دارید حتی‌الامکان زمان انجام کارهای منزل را به‌ حداقل برسانید.

برای آن‌که از این وسیله کاربردی بتوانید نهایت بهره را ببرید، باید بهترین خردکن را با توجه به نیازها و بودجه‌تان خریداری کنید. اگر به‌تازگی تصمیم به خرید خردکن گرفته‌اید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیزی مقاله حاضر را مطالعه کنید. در این مطلب با شما درباره خردکن و هر آنچه که پیش از خرید آن باید بدانید، صحبت کرده‌ایم.

 

خردکن چیست؟

شاید وقتی که اسم خردکن به گوشتان می‌خورد، تصویر ابزارهایی مثل ساطور، چاقو و... را در ذهنتان مجسم کنید؛ اما ابدا این‌طور نیست و کاربرد خردکن چیزی فراتر از این حرف‌هاست. خردکن ابزاری حرفه‌ای‌ست که از آن برای خردکردن، قطعه‌قطعه‌کردن و برش‌دادن مواد غذایی، به‌ویژه میوه‌جات و سبزیجات استفاده می‌شود.

با استفاده از خردکن می‌توان مواد غذایی را در مدت‌زمانی بسیار کم، در اندازه‌های متنوع و به‌صورت حرفه‌ای خرد کرد. خردکن‌ها معمولا ظاهر جمع‌وجور و ساده‌ای دارند و دارای چند تیغه برای برش مواد غذایی در ابعاد و اشکال گوناگون هستند. با استفاده از خردکن، بعضا می‌توان گوشت را هم خرد کرد.

 

مزایای خرید خردکن چیست؟

خردکن یکی از ابزارهایی‌ست که پس از هر بار استفاده، از خودتان بابت خرید آن تشکر خواهید کرد. خردکن‌ها علاوه بر کاهش زمان آشپزی و تسهیل بخشیدن به آن، به شما کمک می‌کنند که حرفه‌ای‌تر غذا بپزید. از مهم‌ترین مزایای خرید خردکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خردکن‌ها به شما کمک می‌کنند که در مدت‌زمان بسیار کم، حجم زیادی از میوه و سبزی را خرد کنید. این قابلیت به‌ویژه در مهمانی‌ها بسیار کارگشا خواهد بود و شما را از شر خردکردن حجم زیادی از مواد غذایی راحت خواهد کرد.
  • خردکن آشپزی را به فرایندی ایمن تبدیل می‌کند و شما را از آسیب ناشی از چاقو، رنده و... ایمن نگه می‌دارد.
  • از آنجایی که خردکن‌ها از نیروی بیشتری برای خردکردن مواد غذایی برخوردار هستند، حین خردکردن مواد مجبور نیستید از نیروی دست استفاده کنید و در نتیجه، پس از آماده‌سازی و سرو غذا، کمتر احساس خستگی خواهید کرد.
  • خردکن‌ها، به‌ویژه اگر از نوع برقی باشند، سبک و کم‌حجم هستند و برای استفاده روزمره کاملا کاربردی محسوب می‌شوند.
  • خردکن‌ها به شما کمک می‌کنند که میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی را به قطعات یکسانی خرد کنید و غذاهایی سرو کنید که ظاهر وسوسه‌کننده و جذابی داشته باشند.
  • خردکن‌ها جایگزین ابزارهای ساده‌ای مثل چاقو و رنده می‌شوند و این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که سریع‌تر، منظم‌تر و حرفه‌ای‌تر آشپزی کنید.

 

فرق غذاساز و خردکن چیست؟

زمانی که بحث خرید خردکن و غذاساز به ‌میان می‌آید، اکثر افراد تصور می‌کنند که خردکن همان غذاساز است و بالعکس؛ در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و این دو وسیله، از بسیاری از جهات کارکردی کاملا متفاوت دارند.

همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، کارکرد مخلوط‌کن این است که مواد غذایی را به‌صورت حرفه‌ای، منظم و در سریع‌ترین حالت ممکن برش دهد؛ اما غذاسازها کاربردهای گسترده‌تری دارند که علاوه بر خردکردن و رنده‌کردن مواد غذایی، از کاربردهایی مثل هم‌زدن، پوره‌کردن و خمیرگیری هم برخوردار هستند. 

مهم‌ترین تفاوت‌های خردکن و غذاساز عبارتند از:

  • غذاساز در مقایسه با خردکن گران‌تر است که دلیل این مسئله، کارایی بیشتر غذاساز است.
  • خردکن در مقایسه با غذاساز حجم کمتری اشغال می‌کند و برای استفاده دم دستی، گزینه ایده‌آل‌تری محسوب می‌شود؛ اما غذاسازها در ابعاد بزرگ‌تری ساخته می‌شوند و تیغه‌های متنوع‌تری هم دارند.
  • گنجایش خردکن‌ها در مقایسه با غذاساز کمتر است و با هر بار استفاده، مواد غذایی کمتری را با استفاده از آن‌ها می‌توان خرد کرد.
  • از آن‌جایی که خردکن‌ها حجم کمتری دارند، تعداد قطعات آن‌ها هم در مقایسه با غذاساز کمتر است؛ در نتیجه، تمیزکاری و شست‌وشوی آن‌ها هم آسان‌تر است.

با توجه به تعریف کارایی‌های غذاساز و خردکن و آن‌چه درباره تفاوت این دو دستگاه گفته شد، راحت‌تر می‌توانید درباره این‌که کدام‌یک از آن‌ها بهتر از دیگری نیازهای شما را رفع می‌کنند، تصمیم‌گیری کنید.

 

در خرید خردکن برقی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

همان‌طور که پیش از این به آن اشاره شد، خردکن یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای آشپزخانه است؛ اما برای آن‌که نهایت بهره را از آن ببرید، بهتر است قبل از خرید خردکن برقی موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

 

اندازه و گنجایش خردکن

پیش از اقدام برای خرید خردکن، نیازهایتان را مشخص کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر روزانه برای تعداد کمی از افراد آشپزی می‌کنید، خردکن‌هایی که کاسه بزرگی دارند، برای شما مناسب نیستند. اگر مقدار مواد غذایی نسبت به ظرفیت خردکن بسیار کم باشد، به‌خوبی خرد نخواهند شد. علاوه بر این، اگر در طول روز زیاد از خردکن استفاده می‌کنید، وزن خردکن از دیگر موارد حائز اهمیت محسوب می‌شود.

 

تعداد و جنس تیغه‌ها

جنس و تعداد تیغه‌ها، تاثیر شگرفی بر کیفیت قطعات خردشده خواهد داشت؛ بنابراین، به کیفیت تیغه‌ها باید توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهتر است خردکنی را انتخاب کنید که دارای تیغه‌هایی از جنس استیل ضد زنگ است تا اطمینان داشته باشید که در گذر زمان و بر اثر مجاورت با آب مواد غذایی، زنگ نخواهد زد.

بعضی از خردکن‌ها دارای تیغه‌های متنوعی برای خردکردن غذاها هستند و این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که مواد غذایی را در ابعاد و اشکال گوناگونی خرد کنید. این مسئله علاوه بر این‌که از فرسوده‌شدن تیغه‌ها در طول زمان جلوگیری می‌کند، آزادی عمل بیشتری برای تزیین غذا و انواع سالاد در اختیار شما قرار می‌دهد.

جنس کاسه خردکن

جنس کاسه خردکن تاثیر زیادی بر سلامت مواد غذایی می‌گذارد و از این جهت، بسیار حائز اهمیت است. توصیه ما به شما خردکن‌هایی است که دارای کاسه‌های شیشه‌ای هستند؛ اما اگر بابت سنگین‌بودن وزن کلی خردکن و احتمال شکستن کاسه آن نگران هستید، می‌توانید خردکن‌های حاوی کاسه پلاستیکی را انتخاب کنید. اگر چنین خردکن‌هایی را انتخاب کردید، نسبت به این مسئله که مواد به‌کاررفته در پلاستیک کاسه برای سلامتی مضر نباشند، اطمینان حاصل کنید.

 

درجه سهولت شست‌وشوی خردکن

با توجه به این‌که خردکن مستقیما با مواد غذایی در تماس است و سلامتی شما و اعضای خانواده‌تان به تمیزی خردکن بستگی دارد، پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید به سهولت در شست‌وشو و تمیزکاری آن هم توجه کنید. بهتر است خردکنی را انتخاب کنید که قطعات آن به‌راحتی قابل تفکیک و شست‌وشو باشند یا این‌که قطعات غیر قابل تفکیک و غیر قابل شست‌وشو را بتوان به‌راحتی با استفاده از یک دستمال نم‌دار تمیز کرد.

 

قدرت موتور و سروصدای خردکن

مسلما هرچه قدرت موتور خردکن شما بالاتر باشد، سرعت دستگاه هم بیشتر خواهد بود و به‌تبع، مواد غذایی را با سرعت بیشتری به‌اندازه دلخواه شما خرد خواهد کرد. بالا بودن قدرت موتور به صرفه‌جویی در مصرف انرژی هم کمک خواهد کرد. بعضی از خردکن‌ها از قابلیت تنظیم سرعت برخوردار هستند و این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که اندازه خردشدن مواد غذایی را تنظیم کنید.

اگر بودجه شما کفاف بدهد، این نوع خردکن‌ها گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند؛ اما اگر اندازه قطعات مواد غذایی برای شما مهم نیست یا بودجه کمی دارید، خردکن یک‌سرعته بخرید. لازم به ذکر است که هرچه قدرت موتور خردکن بیشتر باشد، حین کارکردن سروصدای بیشتری هم تولید خواهد کرد؛ اما علی‌رغم سروصدای زیاد، احتمال خرابی موتورهای قوی در طول زمان کمتر است.

 

طول سیم و برخورداری از پایه ضد لغزش

سیم خردکن باید به‌اندازه‌ای باشد که موجب سهولت در استفاده از دستگاه شود و بلندی یا کوتاهی بیش از حد آن دست‌وپاگیر نباشد؛ همچنین، برای این‌که در مدت روشن بودن دستگاه شاهد لغزش و حرکت آن نباشید، بهتر است خردکنی را انتخاب کنید که دارای پایه‌های پلاستیکی ضد لغزش است.

 

وجود قفل ایمنی

وجود قفل ایمنی در دستگاه‌های برقی موجب می‌شود تا زمانی که همه اجزا به‌درستی سر جای خود قرار نگرفته‌اند، دستگاه کار نکند و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود. قفل ایمنی از بروز آسیب‌های احتمالی برای دستگاه جلوگیری می‌کند و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.

 

در خرید خردکن دستی به چه نکاتی توجه کنیم؟

باوجود این‌که استفاده از خردکن برقی باعث می‌شود آشپزی با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود، اما به‌دلیل طراحی ساده، سهولت استفاده و البته قیمت مناسب‌تر، بسیاری از افراد خردکن‌های دستی را به خردکن‌های برقی ترجیح می‌دهند. اگر شما هم جزو دسته دوم هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

در بخش قبلی، درباره نکات حائز اهمیت در خرید خردکن برقی صحبت کردیم؛ اما اگر با توجه به بودجه و نیازهایتان تصمیم دارید خردکن دستی خریداری کنید، بهتر است هنگام خرید به نکات زیر توجه کنید:

 

تیزبودن و جنس تیغه

کندبودن تیغه خردکن نه تنها فشار بسیار زیادی را به دستان شما وارد می‌کند، بلکه باعث له شدن مواد غذایی هم می‌شود. علاوه بر این، اصلی‌ترین مزایای استفاده از خردکن را زیر سوال می‌برد؛ یعنی تسهیل و افزایش سرعت آماده‌سازی مواد غذایی. پس به تیز بودن تیغه خردکن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

جنس تیغه از دیگر موارد حائز اهمیت است. اگر تیغه خردکن ضد زنگ نباشد، به‌مرور زمان زنگ می‌زند و سلامتی و طعم مواد غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اکیدا توصیه می‌شود از خردکن‌هایی که دارای تیغه فولادی هستند، استفاده کنید.

جنس و گنجایش ظرف

مواد غذایی با کاسه خردکن تماس مستقیم دارند و بنابراین، کاسه باید عاری از موادی باشد که به سلامتی انسان آسیب می‌رسانند. همچنین، کاسه خردکن باید به‌اندازه‌ای محکم و مقاوم باشد که در برابر چرخش تیغه‌ها به‌راحتی نشکند.

در رابطه با گنجایش ظرف خردکن هم باید گفت که ظرفیت آن به میزان مصرف و نیاز شما بستگی دارد. به‌طور کلی، اگر خانواده‌ کم‌جمعیتی دارید، بهتر است خردکن‌هایی با گنجایش کم را انتخاب کنید تا کیفیت خردکردن قطعات زایل نشود.

 

سرعت

بله، درست خواندید! سرعت در خردکن‌های دستی هم حائز اهمیت است. با توجه به این‌که این نوع خردکن‌ها با نیروی دست کار می‌کنند، باید به سرعت آن‌ها در خردکردن مواد غذایی توجه داشته باشید؛ در غیر این صورت، فشار زیادی را به دستانتان وارد خواهید کرد.

 

نحوه عملکرد

خردکن‌های دستی به‌روش‌های گوناگونی مواد غذایی را خرد می‌کنند که با توجه به سلیقه و سهولت استفاده از هریک، می‌توانید خردکن مورد نظرتان را انتخاب کنید. خردکن‌ها به 4 طریق کار می‌کنند:

1) بعضی از آن‌ها دارای کلیدهایی هستند که با فشردنشان، تیغه‌ها به‌حرکت درمی‌آیند.

2) برخی دیگر از خردکن‌های دستی از طریق یک دسته و کشیدن طناب مخصوص آن کار می‌کنند.

3) برای به‌کار انداختن این نوع خردکن‌ها، کافی‌ست دسته‌ای که روی بدنه آن تعبیه شده است را بچرخانید.

4) در نهایت، خردکن‌های دسته چهارم با فشاردادن مواد غذایی روی صفحه‌هایی مخصوص، آن‌ها را خرد می‌کنند.

 

قابل تفکیک‌بودن قطعات

برای آن‌که بهداشت مواد غذایی حین خردشدن رعایت شود، باید خردکن را مرتبا تمیز کنید و بشویید. قابل تفکیک‌بودن قطعات به شما کمک می‌کند که راحت‌تر و سریع‌تر خردکنتان را تمیز کنید.

 

ایمنی

با توجه به این‌که خردکن‌ها دارای تیغه‌های تیز و برنده‌ای هستند، باید به‌اندازه کافی ایمن باشند تا حین استفاده از آن‌ها، حادثه‌هایی خطرناک و غیر قابل جبران روی ندهد. برخورداری از قفل ایمنی، خیال شما را از بابت ایمن‌بودن خردکن راحت خواهد کرد.

 

خردکن دستی بخریم یا برقی؟

در تصمیم‌گیری برای خردکن دستی یا برقی، بیش از هر چیزی باید نیازهای خود را مد نظر قرار دهید. خردکن‌های دستی طراحی ساده‌تری دارند و مزیت آن‌ها در مقایسه با خردکن‌های برقی این است که تیغه‌های متنوع‌تری دارند. علاوه بر این، خردکن‌های دستی جمع‌وجورتر هستند، فضای کمی را در کابینت شما اشغال می‌کنند و بدون نیاز به برق، قابل استفاده‌ هستند.

با این حال، خردکن‌های دستی عمدتا برای خردکردن سبزیجات و میوه‌ها عملکرد بسیار خوبی دارند؛ اما نمی‌توانند غذاهای سفت‌تر مانند آجیل‌ یا گوشت را خرد کنند. برای خردکردن این مواد غذایی، به خردکن برقی احتیاج خواهید داشت. به‌طور کلی، اگر برای استفاده دم دستی و مصارف کم تصمیم به خرید خردکن گرفته‌اید، خرید خردکن دستی را به شما توصیه می‌کنیم.

 

سخن پایانی

خردکن‌ها از جمله ابزارهای کاربردی آشپزخانه هستند که سهولت و سرعت آشپزی را افزایش می‌دهند. خردکن‌ها در دو نوع برقی و دستی در بازار وجود دارند و اولویت‌ها، نیازها و بودجه شما هستند که تعیین می‌کنند کدام‌یک را خریداری کنید. آیا تابه‌حال از انواع خردکن‌ها استفاده کرده‌اید؟ کدام‌یک از آن‌ها را کاربردی‌تر می‌دانید؟ در بخش نظرات با ما درباره تجربیات خود در استفاده از خردکن صحبت کنید.

برچسب‌ها