چیدمان داخل کابینت

چیدمان داخل کابینت

چطور در کوتاه‌ترین زمان چیدمان داخل کابینت آشپزخانه را بهینه کنیم؟

چیدمان آشپزخانه و لوازمی که داخل کابینت‌ها نگهداری می‌شود یکی از مسائل مهم و وقت گیر برای خانم‌های خانه دار است. تعداد و تنوع وسایل موجود در آشپزخانه باعث می‌شود، زمان زیادی صرف تصمیم گیری برای طبقه‌بندی آن‌ها بکند. به همین دلیل وجود یک روش ساده برای چیدمان داخل کابینت آشپزخانه باعث خلاصی از سردرگمی‌های چیدمان می‌شود. این مسئله برای تازه عروس‌ها و خانم‌های خانه داری که فضای آشپزخانه کوچکی دارند، مهم‌تر و بحرانی‌تر می‌شود. 
چیدمان داخل کابینت آشپزخانه نادرست باعث می‌شود تا موقع آشپزی زمان زیادی را صرف پیدا کردن و جابجایی وسایل درون آشپزخانه کنیم. ممکن است از کمبود جا و فضای کوچک آشپزخانه خود شکایت کنید، اما چیدمان داخل کابینت آشپزخانه با رعایت کردن اصول بسیار راحت و لذت بخش است. 
برای فهمیدن اینکه چطور کابینت‌های آشپزخانه را ساماندهی کنیم کافی است، به استفاده‌ای که از هر کابینت دارید فکر کنید. با این سؤالات می‌توانید کاربرد هر کابینت را برای خود مشخص کنید. هر روز چه اقلامی را بیشتر استفاده می‌کنید و کدام وسایل کمتر مورد نیاز هستند؟ بدون وجود کدام وسایل می‌توانید کارهای روزمره‌تان را انجام دهید؟ 
پس از چیدمان داخل کابینت آشپزخانه، آشپزی لذت بخش‌تر خواهد بود. چرا که به راحتی می‌توانید به تمام اقلام مورد نیاز در کوتاه‌ترین زمان دست پیدا کنید. در ادامه سه بخش مهم چیدمان داخل کابینت آشپزخانه را شرح داده ایم. این روش علاوه بر نظم باعث صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان شما خواهد شد.



قسمت ۱: تمیز کردن

همه چیز را از کابینت‌ها خارج کنید. در ابتدا با یک کابینت شلوغ و در هم روبرو می‌شوید و ساده‌ترین کار برای چیدمان داخل کابینت آشپزخانه تخیله است. شروع کنید و تمام وسایل داخل کابینت آشپزخانه را بیرون بیاورید، بشقاب، لیوان، ماهیتابه، قابلمه و هر چیز دیگری که در کابینت گذاشته اید. همه چیز را روی میز آشپزخانه بگذارید تا به راحتی بدانید که چه چیزهایی دارید و به چه اقلامی را نیاز دارید. 
  • مرحله دوم: تصمیم بگیرید که چه وسایلی را دیگر نیاز ندارید. وقتی داخل کابینت‌ها را بیرون می‌ریزید ممکن است مجموعه‌ای از لیوان‌های یک‌بارمصرف، بشقاب کاغذی له شده، یک قهوه ساز قدیمی و بدون کاربرد داشته باشید یا وسایلی که ممکن است دیگر کاربردی نداشته باشند. زمان آن رسیده است که وسایل آشپزخانه خود را به دو دسته کاربردی و بدون کاربرد تقسیم کنید. خلاص شدن از وسایل بی‌استفاده فرایند مرتب‌سازی داخل کابینت‌ها را بسیار ساده‌تر خواهد کرد. 
نکته ۱: اگر متوجه شدید که واقعاً به چیزی احتیاج دارید، قبل از چیدمان داخل کابینت آشپزخانه آن را خریداری کنید. اگر این کار را به زمان دیگری موکول کنید، پیدا کردن جای مناسب درون کابینت برایتان دشوارتر خواهد شد.
نکته ۲: وسایل آشپزخانه قدیمی را به یک مرکز خیریه اهدا کنید یا برای فروش بگذارید. اگر تصور کنید وسایل بی‌استفاده به جای سطل زباله به خانه دیگری می‌روند، با خیال راحت‌تری آن‌ها را می‌بخشید. 
  • مرحله سوم: کابینت‌ها را تمیز کنید. آماده شوید تا همه جای کابینت‌ها را تمیز کنید، پاک کردن درب‌های کابینت را فراموش نکنید. تمام خرده‌پاش‌های خشک شده و گرد و غبار را تمیز کنید تا کابینت‌های شما برای ظروف و سایر وسایل آشپزخانه آماده شود. تمیز کردن کابینت‌های به طور کامل به تازه نگه داشتن وسایل آشپزخانه کمک می‌کند.
    اگر دوست ندارید از پاک کننده‌های شیمیایی استفاده کنید، سعی کنید از محلول سرکه سفید رقیق شده با آب استفاده کنید. این ماده، تمیز کننده طبیعی است و برای کابینت‌های آشپزخانه به خوبی جواب می‌دهد. اگر به ماده پاک کننده هم احتیاج دارید، جوش شیرین می‌تواند به کمک شما بیاید.
    اگر کابینت از چوب بدون رنگ ساخته شده مراقب باشید و از وسایل تمیزکاری استفاده کنید که به چوب آسیب نرساند.
  • مرحله چهارم: کف کابینت‌ها را روکش کاغذی بچسبانید. روکش‌های جدید کابینت به از بین بردن بوهای قدیمی و ایجاد فضای مناسب برای چیدمان داخل کابینت آشپزخانه کمک می‌کند. می‌توانید از پارچه، کاغذ یا لاستیک که بافت‌ها و الگوهای زیادی دارند هم استفاده کنید.
    کف کابینت را اندازه بگیرید و آسترها را به اندازه برش دهید، سپس آن‌ها را در کف کابینت قرار دهید. بعضی از آسترها دارای چسب هستند تا در کف کابینت چسبانده شوند و با حرکت وسایل جابجا نشوند.
  • مرحله پنجم: وسایل خوشبو کننده را در گوشه کابینت قرار دهید تا کابینت‌ها تازه بمانند. کیسه‌های معطر برای خوشبو کردن کابینت‌ها مفید هستند. چند مورد از گیاهان و ادویه‌های خشک مورد علاقه خود مانند اسطوخودوس، گلبرگ‌های گل رز یا چوب دارچین را انتخاب کنید. گیاهان و ادویه‌جات را در کیسه‌های پارچه‌ای کوچک قرار دهید. هر چند ماه یک‌بار که عطر گیاهان دیگر تازه نیست کیسه‌های پارچه‌ای را تعویض کنید.
    از گیاهان و ادویه‌های خاصی برای جلوگیری از حضور حشرات می‌توان استفاده کرد. برای دور نگه داشتن آفات، کیسه‌های معطر اکالیپتوس، روغن درخت چای یا روغن لیمو را امتحان کنید.
    اگر می‌خواهید بدون استفاده از رایحه عطر، بوی بد را جذب کنید کیسه‌های پر از جوش شیرین را در گوشه‌های کابینت قرار دهید.
  • مرحله ششم: برای کالاهای کوچکتر آشپزخانه وسایل مرتب کننده بخرید. اکنون که کابینت‌های شما تمیز و روکش شده است، وقت آن است که به این فکر کنید که چطور چیدمان داخل کابینت آشپزخانه خود را اجرایی کنید. خرید جاظرفی‌های جدید که جای کمی را اشغال می‌کنند به نظر ضروری می‌آید. اگر وسایل آشپزخانه کمی دارید این جاظرفی‌ها می‌توانند به کاهش درهم ریختگی و همینطور نگه داری وسایل کمک کنند.


موارد زیر در چیدمان داخل کابینت آشپزخانه توصیه می‌شود:


یک جاظرفی. برخی از کشوهای آشپزخانه برای ظروف مخصوص جای خاصی را ترتیب داده اند. اگر بعدها حوصله اینکه به دنبال کارد و ملاقه‌های خود بگردید را ندارید، از این ابزار طبقه‌بندی در کف کشوها استفاده کنید. 
قلاب فنجان قهوه یا لیوان. بسیاری از افراد قلاب‌هایی را در زیر کابینت‌ها نصب می‌کنند تا لیوان‌ها را از روی میز و کابینت‌ها جمع کنند. با این روش فنجان‌های قهوه، لیوان یا وسایل آشپزی به راحتی در دسترس هستند. اگر شما قصد نشان دادن فنجان‌های زیبایتان را هم دارید ایده خوبی است. 
قوطی‌های هم شکل برای مواد خشک. اگر آرد، شکر، ادویه جات، ترشی‌جات و سایر مواد غذایی را داخل کابینت آشپزخانه خود نگه داری می‌کنید، به ظروف مواد غذایی نیاز دارید. برای دور نگه داشتن حشرات و جلوگیری از نفوذ جریان هوا، ظروف دارای درب محکم را انتخاب کنید.

قسمت 2: سازماندهی ظروف


  • مرحله اول: وسایل هم نوع را دسته‌بندی کنید. با توجه به نوع ظروف آن‌ها را روی هم بسته کنید. هنگام چیدمان داخل کابینت آشپزخانه منطقی است که مواردی که مانند هم هستند را با هم گروه‌بندی کنید. به این ترتیب می‌دانید که چه تعداد از این نوع ظرف دارید.
    ظروف شیشه‌ای از جمله لیوان آب، گلدان شیشه ای، جام‌ها و سایر لیوان‌ها را جمع کنید.
    بشقاب‌ها و کاسه‌های را گروه‌بندی کنید. بسیاری از افراد برای صرفه جویی در فضای کم، بشقاب سالاد را روی بشقاب غذاخوری می‌گذارند. کاسه‌ها را نیز با هم دسته‌بندی کنید.
    وسایل چوبی و فصلی را از هم جدا کنید.
    اگر کابینت‌های شیشه‌ای دارید، توجه داشته باشید که کدام ظروف را جلوی دید قرار دهید. ظروف می‌تواند هم تزئینی و هم کاربردی باشد.
  • مرحله دوم: ظروف پر کاربرد را در کابینت‌های قابل دسترس قرار دهید. روزانه از چه وسایلی بیشتر استفاده می‌کنید، یک کابینت بزرگ و در دسترس برای نگهداری آن‌ها انتخاب کنید. بهتر است کابینتی را انتخاب کنید که در ردیف بالا باشد و نیازی به خم شدن برای برداشتن ظروف مورد نیاز ندارید. اگر کابینت شما دارای چندین قفسه است، ظروف پر کاربردتر را پایین قرار دهید.
    بشقاب‌های شام، بشقاب‌های سالاد و کاسه‌ها در گروه وسایل پر کاربرد قرار می‌گیرند.
    اگر جایی برای ظروف بزرگ ندارید، می‌توانید از قفسه آبکش ظروف به عنوان قفسه بشقاب در چیدمان داخل آشپزخانه استفاده کنید.
    در یک کابینت جداگانه و قابل دسترس، لیوان‌های آب، قهوه و سایر مواردی را که هرروز استفاده می‌کنید را قرار دهید.
  • مرحله سوم: ظروف چینی و شکستنی را در طبقه‌های بالا قرار دهید. کابینت‌های بالایی یا قفسه‌های بالای کابینت محلی برای ذخیره وسایلی است که می‌خواهید در امان باشند. چینی‌های ظریف، ظروف مخصوص، ظروف شکننده و ظروف غذاخوری و موارد این‌چنینی را باید با دقت بالاتر مرتب کنید.
  • مرحله چهارم: ماهیتابه و قابلمه‌ها را در کابینت پایین در نزدیکی اجاق گاز قرار دهید. کابینت‌های پایین برای نگهداری قابلمه مناسب هستند. این وسایل معمولاً سنگین و جاگیر هستند، بنابراین معقولانه‌تر است که آن‌ها را در محلی که فضای بیشتری دارد و لازم نیست آن‌ها را زیاد بلند کنید، نگهداری کنید. قابلمه‌هایی که بیشتر از آن استفاده می‌کنید در کابینت‌های پایین قرار دهید تا به راحتی در دسترس باشند. قابلمه‌هایی که کمتر استفاده می‌شوند هم در پایینترین قفسه‌ها یا پشت کابینت‌ها قرار دهید.
    ماهیتابه‌ها را با استفاده از یک قفسه ماهیتابه که روی دیوار کنار کابینت آویزان می‌شود، ساماندهی کنید. با این روش از انباشته شدن روی هم جلوگیری می‌کنید.
    بعضی افراد ماهیتابه‌های خود را بالای کابینت‌ها قرار می‌دهند. اگر کابینت‌های شما به سقف نمی‌رسد، می‌توانید این فضا را برای نگهداری ماهیتابه‌ها در نظر بگیرید.
  • مرحله پنجم: کارد، چنگال و قاشق‌ها را در یک کشوی مسطح سازماندهی کنید. چیدمان داخل کابینت آشپزخانه برای قاشق، چنگال، ملاقه و تمام ابزارها و کارتک‌های آشپزخانه می‌تواند کشو پهنی باشد که دسترسی را بسیار راحت می‌کند. می‌توانید طوری تنظیم کنید که چنگال ها، قاشق‌ها و چاقوها از هم جدا باشند.


قسمت ۳: سازماندهی موارد دیگر


  • مرحله اول: مکانی برای وسایل پرکاربرد پیدا کنید. وسایلی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنید احتمالاً باید روی پیشخوان آشپزخانه نگهداری شوند، اما وسایل دیگری مانند آبمیوه گیری، چرخ گوشت، مخلوط کن و… که گاهی استفاده می‌شود، باید در کابینت نگهداری شوند. آن‌ها را در یک قفسه خارج از خانه یا بالای کابینت‌ها قرار دهید.
  • مرحله دوم: مواد غذایی را در کابینتی جداگانه نگهداری کنید. اگر قصد دارید کابینتی برای مواد غذایی داشته باشید، فضایی را انتخاب کنید که کمی جدا از سایر لوازم آشپزخانه باشد. غلات و ادویه‌ها روی ظروف تمیز ریخته می‌شوند و این جداسازی کار شما را راحت‌تر می‌کند.
    شما می‌توانید یک کابینت مخصوص ادویه داشته باشید. عصاره ها، گیاهان دارویی و سایر اقلام کوچک را در آنجا نگداری کنید. البته اگر دوست دارید هنگام پخت و پز از آن‌ها استفاده کنید، بهتر است در دسترس باشند.
    استفاده از کشو برای ادویه یک انتخاب جالب است. در این صورت، کشو را به خوبی با یک کفی یک‌بارمصرف بچسبانید تا در صورت ریختن ادویه بتوانید آن را عوض کنید. ظروف ادویه خود را درون کشو تنظیم کنید.
  • مرحله سوم: استفاده کاربردی از کشوها: هر آشپز خانگی از کشوها استفاده متفاوتی دارد. به لوازم آشپزخانه خود نگاهی بیندازید و تصمیم بگیرید که چطور از کشوها می‌توانید به بهترین شکل استفاده کنید.
    وسایل ضروری آشپزخانه مانند کنسرو بازکن، پوست کن سیب زمینی و پرس سیر معمولاً در یک کشو جمع می‌شوند.
    اگر زیادی پخت می‌کنید، ممکن است بخواهید یک کشو برای فنجان اندازه گیری، قاشق اندازه گیری و سایر مواد پخت و پز داشته باشید.
    یک کشو مخصوص حوله‌های آشپزخانه و دستمال مخصوص اجاق گاز در نظر بگیرید.
    ممکن است برای لوازم نگهدارنده مواد غذایی مانند فویل آلومینیومی و بسته‌بندی پلاستیکی نیاز به کشو داشته باشید
    ممکن است بخواهید یک کشو برای لوازمی مانند خودکارها، نوارهای لاستیکی، کوپن ها، کتاب‌های آشپزی و سایر موارد مفید داشته باشید.
  • مرحله چهارم: وسایل تمیز کننده را زیر سینک قرار دهید. در چیدمان داخل کابینت آشپزخانه محوطه زیر سینک را برای کیسه‌های زباله، وسایل ضدعفونی کننده، دستکش‌های لاستیکی، صابون و مواد شوینده اضافی، اسفنج‌های اضافی و غیره اختصاص دهید. اگر در آنجا وسایل تمیز کننده را جا داده اید، مواد غذایی یا وسایل آشپزخانه را در این کابینت نگهداری نکنید.


سخن آخر


امروزه آپارتمان نشینی و وجود خانه‌های کوچکتر باعث شده تا آشپزخانه‌ها هم کوچکتر شوند. با این حال همیشه روش‌هایی وجود دارد که بتوان از فضای موجود حداکثر بهره برداری را داشت. چیدمان داخل کابینت آشپزخانه یکی از دغدغه‌های مهم برای نوعروسان و دیگر خانم‌های خانه دار است. با رعایت چند اصل ساده می‌توان یک خانه شیک با کابینت‌های کاربردی داشت و بدور از سردرگمی‌ها از ساعات آشپزی در آشپزخانه لذت برد.
برچسب‌ها