راهنمای کامل خرید چاقوی آشپزخانه

راهنمای کامل خرید چاقوی آشپزخانه

راهنمای کامل خرید چاقوی آشپزخانه

چه برای خرد کردن، چه برای برش دادن و یا پوست کندن، هر آشپزخانه‌ای به یک مجموعه چاقوی مناسب نیاز دارد. چاقوی آشپزخانه در سایزها و شکل‌های مختلف تولید می‌شود. شما باید براساس نیاز خود، چاقوی مورد نیاز را انتخاب کنید.




مجموعه چاقوهای آشپزخانه معمولا شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. چاقوی همه منظوره آشپزخانه: این چاقوها معمولا به چاقوهای 13 سانتی‌متری معروف هستند و به عنوان یک چاقوی همه منظوره استفاده می‌شوند.
  2. چاقوی سرآشپز آشپزخانه: چاقوی سرآشپز معمولا به چاقوی 20 سانتی‌متری معروف است و معمولا برای خرد کردن، جدا کردن و برش استفاده می‌شود.
  3. چاقوی سبزیجات و پوست‌کن آشپزخانه: چاقوی سبزیجات آشپزخانه معمولا تیغه‌های 8 سانتی‌متری دارند و برای امور پوست‌کندن، برش و میوه‌آرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  4. چاقوی نان آشپزخانه: چاقوی دندانه‌دار آشپزخانه، اغلب برای برش نان، کیک، میوه و گوجه‌فرنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. چاقوی گوشت (ساطور) آشپزخانه: ساطورها نیز برای خرد کردن گوشت‌ها و مدل کوچک‌تر آن‌ها برای برش گیاهان سخت استفاده می‌شود.
  6. چاقوی فیله و کارد آشپزخانه: چاقوی فیله برای فیله‌کردن ماهی‌ها و کارد نیز برای نازک کردن و برش گوشت برای انواع کباب کارایی دارد.
  7. چاقو تیز کن، تیغ‌تیزکن سنگی و یا برقی: چاقو تیز کن و یا تیغ‌تیزکن برای تیزکردن تمامی چاقوهای آشپزخانه که در بالا ذکر شد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خرید چاقوی آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه داشته باشید؟

  1. دسته چاقوهای آشپزخانه، شاید آزاردهنده شاید لذت‌بخش!

معمولا دسته‌ چاقوهای آشپزخانه در استفاده‌های طولانی مدت می‌تواند کف دست و یا انگشتان را آزار دهد. هنگام خرید چاقوی آشپزخانه، آن‌را در دست بگیرید و راحت بودن آن‌را امتحان کنید. دسته چاقوی آشپزخانه باید به راحتی در دستان شما قرار بگیرد و اذیتی برای انگشتان و کف دست نداشته باشد. توجه داشته باشید که ممکن است یک چاقو برای فردی مناسب باشد، اما برای دستان شما آزار و اذیت ایجاد کند.

  1. به جنس دسته چاقوی آشپزخانه دقت کنید.

جنس دسته چاقوهای آشپزخانه اغلب از رزین، چوب، پلاستیک و دیگر مواد مستحکم ساخته می‌شود. چاقوهای قدیمی آشپزخانه نیز از استخوان ساخته می‌شد که در برخی موارد به شکستن و زخمی شدن دست آشپز منجر می‌شد. پس سعی کنید از خرید چاقوهای آشپزخانه که از استخوان و یا چوب‌های نرم و ضعیف ساخته شده است خودداری کنید.

  1. فولاد به کار رفته در چاقوهای آشپزخانه حائز اهمیت است.

دقت کنید در ساخت چاقوی انتخابی چه میزان فولادی استفاده شده است و این فولاد در کدام قسمت چاقو مورد استفاده قرار گرفته است. بهترین چاقوهای آشپزخانه از یک قطعه فولاد یک‌تکه ساخته شده است. در طرف مقابل، چاقوهای ارزان قیمت معمولا تیغه نازکی دارند و دسته آن با یک لایه نازک از پلاستیک پوشیده شده است.

  • توجه داشته باشید که چاقوهای آشپزخانه که به دسته متصل شده‌اند و یا جوشکاری شده‌اند، معمولا با یک فشار ضعیف از نقطه اتصال خم و یا شکسته می‌شوند. خرید این چاقوها برای آشپزخانه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  1. از وزن چاقوی آشپزخانه انتخابی مطلع شوید.

چاقوهای آشپزخانه که وزن کمتری دارند، در سرعت و دقت آشپز تاثیرگذار هستند. در مقابل، چاقوهای آشپزخانه سنگین وزن دقت و انرژی آشپز را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و کار کردن با آن‌ها خسته کننده خواهد بود. البته که در خرد کردن موادغذایی سفت، چاقوهای سنگین وزن گزینه بهتری خواهند بود.

  1. تعادل چاقوی آشپزخانه ممکن است خسته کننده باشد!

منظور از تعادل، تعادل وزن بین دسته و تیغه چاقوی آشپزخانه می‌باشد. معمولا چاقوهایی که از تعادل خوبی برخوردارند، باعث می‌شوند که شما برای بریدن مواد خوراکی انرژی زیادی صرف نکنید و نیاز به تلاش کمتری داشته باشید. اگر استفاده زیادی از چاقو دارید، چاقوی متعادل فشار کمتری به بازوی شما وارد می‌کند.

  1. جنس تیغه، اصلی‌ترین پارامتر خرید چاقوی آشپزخانه!

بدون شک، بهترین تیغه چاقوهای آشپزخانه، تیغه‌های سرامیکی هستند. این تیغه‌ها برای زمان طولانی تیز خواهد بود و زنگ زدن ندارند. البته که بزرگ‌ترین چالش این تیغه‌ها، شکننده‌بودن و قیمت بالای آن‌هاست. تیغه‌های سرامیکی ارزان‌قیمت هم در بازار وجود دارد، اما برای خرید آن‌ها خیلی باید دقت کنید.

یکی دیگر از تیغه‌های خوب چاقوهای آشپزخانه، تیغه‌های فولاد کربنی هستند. این چاقوهای آشپزخانه برای برش‌هایی که به سرعت بالا نیاز دارند، بهترین انتخاب است. تیغه‌های فولاد کربنی را به راحتی می‌توانید در منزل تیز کنید، اما باید آن‌ها از زنگ زدن محافظت کنید.

بسیاری از تیغه‌های چاقوی آشپزخانه امروزی از فولادهای ضدزنگ ساخته می‌شود. اما از معایب این چاقوها باید عنوان کنیم که به سرعت کند شده و تیز کردن آن‌ها زمان بر است.

  1. عرض، ضخامت و صافی تیغه چاقوهای آشپزخانه

معمولا چاقوهای آشپزخانه خوب تیغه صاف و یک‌دست دارند. تیغه‌های آن‌ها حفره و یا سوراخ ندارند و لبه‌های برش آن‌ها از نوک تا دسته چاقو یک‌دست تیز است.

توجه داشته باشید که چاقوهای دندانه‌دار تیز نمی‌شوند. این چاقوها بیشتر به جای بریدن، اره می‌کنند.

 

فقط خرید چاقوی آشپزخانه مهم نیست؛ نگهداری آن‌ها نیز حائز اهمیت است!

معمولا چاقوهای آشپزخانه پس از استفاده در کشوی کابینت و یا جیب پیش‌بندها گذاشته می‌شود که این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. سعی کنید چاقوهای آشپزخانه را در جعبه مخصوص خود قرار دهید. چرا که این جعبه‌ها معمولا از جنس چوبی هستند و از زنگ زدگی چاقوها جلوگیری می‌کنند.

برچسب‌ها