تفاوت ظروف چینی و آرکوپال

تفاوت ظروف چینی و آرکوپال

تهیه ظروف آشپزخانه از جمله کارهای بسیار چالش برانگیز است که علاوه‌بر صبر و حوصله، به دقت و اطلاعات بالایی هم نیاز دارد. رنگ و تنوع طرح لوازم آشپزخانه به‌قدری زیاد است که خود به‌تنهایی باعث گیج شدن خریداران می‌شود. 

اگر می‌خواهید که شما در هنگام خرید ظرف آشپزخانه دچار سردرگمی و تردید نشوید، بهتر است که قبل از هرچیزی، ابتدا برای زمینه آشپزخانه‌تان رنگ مناسبی انتخاب کنید و سپس مطابق با آن، ظرف‌های لازم برای آشپزخانه و پذیرایی را تهیه کنید. 

ولی یک مشکل اصلی هنگام خرید وجود دارد که آن هم تنوع رنگ لوازم نیست، بلکه تنوع جنس آن‌ها است. یکی از رایج‌ترین مشکلات خانم‌ها انتخاب درست بین چند جنس معروف است. از نمونه‌های آن می‌توان به انتخاب بین سرویس چینی و آرکوپال اشاره کرد. 

خیلی از خانم‌ها هنگام خرید سرویس ظرف دچار ابهام می‌شوند و حتی بعد از خرید، این سوال در ذهن‌شان هست که شاید باید جنس دیگری را انتخاب می‌کردند. یعنی ممکن است شما الان یک جنسی را بخرید، ولی پس از خرید دیگر آن را دوست نداشته باشید و مردد شوید. 

تنها راه برای رفع این ابهام این است که قبل از خرید به‌خوبی تحقیق کنید و با ویژگی‌های هرکدام و تفاوت‌هایشان آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم در مورد ویژگی‌های ظروف چینی و آرکوپال و تفاوت‌های اصلی آن‌ها صحبت کنیم.

 

تاریخچه ظروف آرکوپال

آرکوپال، کلمه‌ای فرانسوی است که انگلیسی‌ها آن را شیشه اوپال ترجمه کرده‌اند. کلمه Arc در زبان فرانسه به معنای شیشه است. ظروف آرکوپال برای اولین بار در سال ۱۸۲۵ در شمال کشور فرانسه تولید شدند. شرکت سازنده این ظروف در ابتدا شرکتی خصوصی  بود که توسط خانواده‌ای کوچک اداره می‌شد. 

این شرکت کار خود را با ساخت مخزن‌های شیشه‌ای آب شروع کرد، ولی با گذشت زمان به محصولات خود تنوع داد و تولید انواع ظروف آشپزخانه را شروع کرد. 

بعد از گذشت ده سال که این خانواده تولید انواع ظروف آرکوپال را به‌طور رسمی اعلام کردند، خانواده دوراند (Durand) این شرکت خصوصی را خریداری کردند که صاحبان فعلی شرکت هم هستند. 

از محصولات بارز شرکت آرکوپال می‌توان به لیوان‌های شیشه‌ای اشاره کرد که جنس کلفتی دارند و ده گوشه دارند. این لیوان‌ها را در تمام آشپزخانه‌های فرانسوی می‌توان دید و به‌نوعی نماد شرکت آرکوپال در فرانسه هستند.

تنوع محصولات در شرکت آرکوپال هرروز بیشتر شد و در نهایت این شرکت در قرن ۲۱ جزو یکی از تولیدکنندگان انبوه قاره اروپا است که در تولید کریستال، شیشه و… جایگاه اول را به خود اختصاص داده‌است و شرکت‌های زیادی با آن رقابت می‌کنند.

 

نحوه تولید ظروف آرکوپال

ظروف آرکوپال، همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، از نوعی شیشه به نام اوپال درست شده‌اند. فرایند تشکیل این ظروف به این صورت است که درجه حرارت به‌آرامی بالا می‌رود و ظرف بعد از دریافت حرارت کافی، به‌سرعت خنک می‌شود. 

ظروف آرکوپال به داشتن رنگ سفید شیری معروف هستند و تحولی بزرگ در صنعت شیشه‌سازی و ظروف آشپزخانه به‌شمار می‌آیند. 

این تفاوت در نوع تولید ظروف آرکوپال و مواد اولیه آن‌ها باعث ایجاد ویژگی‌هایی می‌شود که آن‌ها را از ظروف دیگر متمایز می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد این ویژگی‌ها توضیح می‌دهیم.

تاریخچه ظروف چینی


ظروف چینی در انگلیسی به ظروف پورسلین (porcelain) معروف هستند. پورسلین حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش در کشور چین کشف شده و به‌تدریج به دیگر کشورهای آسیای شرقی و در نهایت اروپا و دیگر کشورها گسترش پیدا کرده است. 

 ظروف چینی به‌علت ظرافت، استحکام و رنگ سفیدی که دارند، به‌عنوان شکیل‌ترین نوع سفالگری شناخته می‌شوند. این ظروف همچنین به‌خوبی صیقل داده شده و با طرح‌ها و نقاشی‌های زیبایی به بازار عرضه می‌شوند. 

 خیلی از مردم با شنیدن پروسلین و ظروف چینی دچار ابهام می‌شوند و دنبال تفاوت بین آن‌ها می‌گردند؛ در صورتی‌که هردوی آن‌ها تقریبا یک محصول هستند. اسم ظروف چینی برگرفته از منشا این ظروف و اسم پروسلین برگرفته از اسم لاتین آن‌ها است. 

اسم اروپایی این ظروف، یعنی پورسلین، از کلمه‌ای ایتالیایی گرفته شده که نوعی موجود دریایی است و به‌معنای صاف، سفید و فروزان است. ظروف چینی انواع مختلفی دارند که در مواقعی این کلمه در اروپا اشاره به همه نوع از آن دارد.

نحوه تولید ظروف چینی و انواع آن

ظروف چینی در رده اول محصولات سرامیکی قرار دارند چراکه زیبایی و ظرافت خاصی دارند و تولید آن‌ها نیازمند مهارت و نظارت بالایی است. البته ظرافت این ظروف فقط در ظاهر آن‌هاست و از نظر جنس بسیار محصولات محکمی هستند. 

موادی که در ترکیبات ظروف چینی استفاده شده شامل خاک رس، کائولین، کوارتز و مواد دیگری است که به‌صورت جزئی و با توجه به نوع کیفیت ظرف در ترکیب آن وجود دارند. 

 بعد از ترکیب مواد، آن را به‌شکل دلخواده درمی‌آورند و به‌مدت طولانی در زنجیره‌ای از کوره‌های آتش با دمای خیلی بالا قرار می‌دهند.

 

به‌طور کلی ظروف چینی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: 

چینی مرغوب، پورسلین و چینی استخوانی

پورسلین و ظروف چینی به‌طور کلی ویژگی‌های مشابه‌ای دارند، تنها تفاوت آن‌ها در نحوه تولیدشان است. ظروف چینی در دمای پایین‌تر تولید می‌شوند و بافت ظریف‌تری دارند در حالی پورسلین‌ها بادوام‌تر هستند. 

چینی‌های استخوانی کاملا با دو نوع دیگر متفاوت‌اند به‌طوری که در موادشان از ترکیب پودر استخوان گاو با خاک رس یا کائولین استفاده شده است. استفاده از پودر استخوان در ترکیب این ظروف باعث ایجاد رنگی خاص در آن‌ها می‌شود. 

میزان کیفیت ظروف چینی استخوانی، به درصد پودر استخوان به‌کار رفته در آن‌ها بستگی دارد. با کیفیت‌ترین این ظروف شامل ۳۰ درصد پودر استخوان هستند که این عدد به ۴۰ تا ۴۵ درصد هم می‌تواند برسد. 

این نوع چینی‌ها، مانند چینی‌های مرغوب در دمای پایین تولید می‌شوند ولی نسبت به آن‌ها خیلی نازک‌ترند و دوام کمتری دارند. 

در بعضی از این نوع چینی‌ها از پودر عاج فیل به‌جای استخوان گاو استفاده شده که همان ویژگی‌ها را دارد. تنها تفاوت آن در نوع رنگی است که ایجاد می‌کنند.

تفاوت ظروف چینی و آرکوپال


ظروف آرکوپال، ظروفی هستند که بافت ظریف‌تری دارند، ولی در فرایند تولید به‌خوبی حرارت دیده‌اند. این موضوع باعث افزایش استحکام آن‌ها شده، به‌طوری که به نشکن بودن و لب پر نشدن معروف هستند و برای شرایطی که به‌طور ناگهانی به زمین می‌افتند، مقاومت بالایی دارند. 

درنتیجه، تمام افراد حتی بچه‌های کوچکی که بازیگوش هستند هم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند درحالی که هیچ صدمه‌ای هم به ظروف‌تان وارد نمی‌شود. 

برخلاف آن‌ها ظروف چینی مقاومت چندانی ندارند. به‌طوری که برای استفاده از این ظروف باید دقت بالایی داشته باشید. چون افتادن آن‌ها با تکه تکه شدن‌شان برابری می‌کند. 

مهمترین تفاوت بین ظروف چینی و آرکوپال در وزن آن‌ها است. ظروف چینی برخلاف آرکوپال وزن بسیار سنگینی دارند که این موضوع باعث ایجاد مشکل در جا به جا کردن آن‌ها می‌شود. پذیرایی و تمیز کردن ظروف سبک خیلی راحت‌تر است که هنگام خرید باید آن را در نظر بگیرید. 

 شرکت سازنده ظروف ارکوپال ادعا می‌کند که استحکام این ظروف ۵ برابر بیشتر از استحکام ظروف چینی است.

 

این ظروف توانایی تحمل اختلاف دمایی زیاد را دارند در نتیجه آن‌ها را می‌توانید بدون هیچ نگرانی مستقیم از یخچال درون ماکروویو یا گاز فر قرار دهید، در حالی که ظروف چینی این قابلیت را ندارند و خاصیت شکنندگی‌شان خیلی بیشتر از ظروف آرکوپال است. 

ظروف آرکوپال همچنین قابلیت شستشو با ماشین ظرف‌شویی را دارند، به‌طوری که از جذابیت و براقیت آن‌ها کم نمی‌شود. این موضوع، کار را برای خانم‌های خانه خیلی راحت‌تر می‌کند. 

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت ظروف آرکوپال غیر قابل نفوذ بودن آن‌هاست. این به آن معنا است که هیچ ذره کوچکی توانایی گیر کردن بین بافت ظرف را ندارد. در نتیجه، ظروف شما کاملا تمیز شده و احتمال جمع شدن باکتری روی آن‌ها به صفر می‌رسد. 

همانطور که گفته شد، رنگ و طرح زمینه تمام ظروف آرکوپال سفید است، اما شرکت آرکوپال طی این چند سال تنوع زیادی در طرح‌های این ظروف ایجاد کرده و با حفظ رنگ پس زمینه سفید و ایجاد طرح‌های ساده یا گلدار، زیبایی ظروف خود را افزایش داده است. 

 بعضی از طرح‌هایی که شرکت آرکوپال برای ظروف خود انتخاب کرده، دقیقا همان طرح‌هایی است که پیش‌تر بر روی ظروف چینی دیده شده و بعضی از آن‌ها بر روی ظروف آرکوپال حتی زیباتر و شکیل‌تر هم هستند. 

در گذشته بیشتر مردم به‌علت درخشندگی و جذابیت خاص ظروف چینی، آن‌ها را تهیه می‌کردند؛ ولی امروزه تنوعی که در محصولات آرکوپال ایجاد شده، نظر مردم را عوض کرده و این موضوع آینده‌ی شرکت‌های تولید کننده ظروف چینی را به خطر انداخته است.

ولی با تمام ویژگی‌های پیشرفته‌ای که در ظروف آرکوپال وجود دارد، باز هم ظروف چینی طرفداران خاص خود را دارد و در سرتاسر جهان به‌عنوان یک سرویس پذیرایی زیبا و رسمی شناخته می‌شود. 

قیمت ظروف آرکوپال با توجه به نوع طرحی که برای خرید مد نظر دارید، متغیر است. نوع ساده آن‌ها قیمت ارزان‌تری نسبت به نوع طرحدارشان دارد. ولی ظروف چینی به‌طور کلی، قیمت بالاتری نسبت ظروف آرکوپال دارند.

ظروف آشپزخانه چینی بخریم یا آرکوپال؟

در نهایت، انتخاب بین ظروف چینی و آرکوپال کاملا به سلیقه خودتان بستگی دارد. با توجه به تمام نکاتی که گفته شد پیشنهاد می­دهیم که برای استفاده­ی روزانه از سرویس آرکوپال استفاده کنید که به مراقبت و تمیزکاری خاصی نیاز ندارد. ولی در صورتی که دنبال سرویسی برای پذیرایی مهمانان رسمی خود هستید، ظروف چینی انتخاب مناسبی برای شما هستند.

 

نظر شما در مورد انتخاب بین ظروف چینی و آرکوپال چیست؟