آشنایی با سولاردام و دستور پخت چند غذا

آشنایی با سولاردام و دستور پخت چند غذا

می‌خواهید سولاردام بخرید، ولی مطمئن نیستید واقعاً به‌دردتان می‌خورد یا خیر؟ اطلاعات زیادی در مورد عملکرد آن ندارید؟ نگران نباشید. در این مطلب شما را با سولاردام آشنا می‌‌کنیم. ضمن این‌که دستور پخت چند غذای لذیذ را هم برایتان خواهیم گفت.

همه چیز در مورد سولاردام

احتمالاً با شنیدن نام سولاردام سوال‌های مختلفی به ذهنتان خطور می‌کند. مثلا سولاردام چیست؟ چگونه کار می‌کند؟ کاربرد آن در آشپزخانه چیست؟ آیا در هر آشپزخانه‌ای وجود این دستگاه ضروری است؟ چه غذاهایی را می‌توان با این وسیله آماده کرد؟

سولاردام چیست؟

سولاردام در واقع نوعی مایکروویو است که از نظر ظاهری و مشخصات فنی شباهت‌های زیادی به آن دارد. اما برخی قابلیت‌ها و فناوری‌های به‌کار رفته در این دو دستگاه با هم تفاوت دارد و باعث می‌شود برخی به سمت خرید سولاردام سوق داده شوند. اما چند نکته مهم برای خرید این دستگاه وجود دارد که باید بدانید.

  1. سولاردام آشپزی را آسان‌تر می‌کند

از لحاظ کارکرد، سولاردام و مایکروویو تقریباً شبیه به هم هستند، تنها تفاوت آن‌ها در المنت‌های نوری است که فقط در سولاردام قرار دارد. درواقع مایکروویو با استفاده از اشعه مواد غذایی را طبخ می‌کند. بنابراین مدت‌زمانی که برای تهیه یک غذا با کمک مایکروویو لازم است، بیشتر از زمانی است که غذا را روی گاز می‌پزیم.

در عوض به دلیل دستورالعمل‌ها و امکاناتی که روی این وسیله کاربردی تعبیه شده‌است، می‌توان آن را برای کسانی مناسب دانست که در آشپزی حرفه‌ای نیستند.

  1. سولاردام مواد غذایی را به ­خوبی می‌پزد

حال تصور کنید، در سولاردام المنت‌های نوری هم وجود دارد. این المنت‌ها در قسمت بالای محفظه پخت قرار دارد و به آن‌ها هیترهای ذغالی می‌گویند. بد نیست بدانید، به ­دلیل قرارگیری رشته‌های ذغال داخل هیترها، به این نام شناخته می‌شوند. کار آن‌ها ایجاد حرارت بالا برای طبخ مواد غذایی است. به‌گونه‌ای که این حرارت در تمامی قسمت‌های مواد نفوذ کرده تا آن‌ها را به ­خوبی بپزد.

  1. سولاردام سرعت طبخ مواد غذایی را بالا می‌برد


علاوه بر هیترهای ذغالی در بخش بالایی محفظه غذا، در قسمت کف دستگاه هم سیستم مگاهیتر تعبیه شده است. این سیستم از نوع هیترهای هالوژنی و سرامیکی است. کار آن‌ها هم ایجاد و انتقال گرما و حرارت از پایین به مواد غذایی است. بنابراین سولاردام در دو سمت پایین و بالا به مواد غذایی گرما و حرارت وارد می‌کند تا به ­خوبی پخته ‌شوند. ضمن این‌‌ که المنت نوری و گرمایش هیترها سرعت پخت را بالا می‌برد. درواقع مایکروویو غذا را در مدت‌زمان بیشتر ولی سولاردام در مدت‌زمان بسیار کم‌تر آماده می‌کند.

  1. سولاردام ارزش مواد غذایی را حفظ می‌کند

سرعت بالای پخت مواد غذایی به حفظ ارزش آن‌‌ها کمک می‌کند و می‌توان این قابلیت را یک ویژگی مثبت برای سولاردام معرفی کرد. اگر علاقه‌مند به پیتزا یا مرغ گریل هستید، بد نیست بدانید در سولاردام می‌توانید این غذاهای لذیذ را در مدت‌زمان بسیار کم و با کیفیتی بالا آماده کنید.

  1. قیمت سولاردام کمی بالاتر از مایکروویو است

با توجه به سرعت پخت بالا و حفظ ارزش غذایی مواد اولیه، قیمت سولاردام نسبت به مایکروویو بیشتر است. این مسئله احتمالاً در تصمیم‌گیری برای خرید این دستگاه تأثیرگذار است. اما اگر آشنایی زیادی با آشپزی ندارید، زمان کوتاهی برای پخت مواد غذایی در اختیار دارید یا علاقه‌ای به صرف‌کردن زمان‌های طولانی در مقابل اجاق گاز یا مایکروویو ندارید، خرید سولاردام تصمیم درستی است. هرچند قیمت بالایی داشته باشد.

  1. در صورتی که فر مجهز دارید، می‌توان از خرید سولاردام منصرف شد

همانطور که گفتیم، سولاردام سرعت پخت مواد غذایی را بالا می‌برد. همچنین کیفیت طبخ غذاهای مختلف به‌ویژه گریل‌شده در این دستگاه نسبت به همتای خود مایکروویو بیشتر است. ضمن این‌که ارزش مواد غذایی به دلیل سرعت بالای طبخ، حفظ می‌شود. اما تمام این آپشن‌ها را می‌توانید در فر مجهز در اختیار داشته باشید.

بنابراین اگر آشپزخانه‌ شما مجهز به فرهای پیشرفته و حرفه‌ای است، می‌توانید از خرید سولاردام منصرف شوید. چرا که فر نیازتان را برطرف می‌کند.

دستور پخت چند غذا با سولاردام

تا به این قسمت شما را با سولاردام و عملکرد آن آشنا کردیم. در ادامه برایتان دستورالعمل چند غذای خوشمزه را شرح می‌دهیم که می‌توان به کمک این وسیله ارزشمند و کاربردی تهیه کرد.

  1. ماکارونی با گوشت

مواد اولیه: ماکارونی 250 گرم. گوشت چرخ‌کرده 200 گرم، فلفل دلمه‌ای یک عدد، پیاز سرخ‌شده یک عدد، رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری، آب 1/5 لیتر (6 لیوان)، نمک، فلفل، زردچوبه، پودرسیر و دارچین به میزان دلخواه، روغن زیتون یا روغن مایع 3 قاشق غذاخوری.

طرز تهیه:  درون یک ظرف گود، گوشت، پیاز و فلفل دلمه‌ای خردشده را با یکدیگر مخلوط کرده و بدون قراردادن در روی ظرف، آن را داخل سولاردام می‌گذاریم. اجازه دهید به مدت 3 دقیقه با قدرت 100 درصد حرارت ببیند.

در این مرحله رب و ادویه‌ها را به مواد داخل ظرف اضافه کرده و به ­خوبی مخلوط کنید. حال در ظرف را بسته و به مدت 5 دقیقه داخل دستگاه با قدرت 100 درصد بگذارید تا به ­خوبی بپزد.

پس از این مرحله نوبت به آماده‌سازی ماکارونی می‌رسد. درون یک ظرف گود 6 لیوان آب، روغن و نمک را ریخته و پس از بستن در ظرف آن را داخل دستگاه به­ مدت 10 دقیقه با قدرت 100 درصد قرار دهید. زمانی‌که آب به‌جوش آمد، ماکارونی‌ را به دلخواه از وسط نصف کرده و داخل ظرف بریزید. این بار نیازی به بستن در ظرف نیست. 8 دقیقه زمان لازم است تا ماکارونی‌ با قدرت 100درصد داخل سولاردام نرم شده و کاملا بپزد.

پس از گذشتن 8 دقیقه ماکارونی را آب‌کش کنید و داخل ظرف سرو بریزید. سپس مواد گوشتی را که از قبل آماده‌کرده‌اید را روی آن ریخته و نوش جان کنید.

در صورتی که بخواهید ماکارونی را دم کنید، کافی است درپوش ظرف حاوی ماکارونی را روی آن گذاشته و داخل دستگاه با قدرت 60 درصد و به مدت‌زمان 10 دقیقه قرار دهید.

  1. سالاد الویه

مواد لازم: سینه مرغ خرد‌شده 500 گرم، سیب‌زمینی پوست‌شده متوسط 5 عدد، خیازشور 100 گرم، تخم‌مرغ آب‌پز 3 عدد، نمک و فلفل به میزان لازم، در صورت تمایل هویج رنده‌شده یک عدد متوسط، نخودسبز نصف پیمانه، ذرت نصف پیمانه، سس مایونز 1 پیمانه.

طرز تهیه: مرغ، سیب‌زمینی، نخودفرنگی و ذرت را داخل ظرف گودی قرار می‌دهیم. درپوش ظرف را گذاشته و داخل سولاردام به ­مدت 10 دقیقه با قدرت 100 درصد می‌گذاریم. پس از اتمام زمان مشخص‌شده درپوش را برداشته مواد را زیرورو می‌کنیم تا طرف دیگر آن‌ها هم به ­خوبی بپزد. مجدداً ظرف را داخل دستگاه گذاشته و اجازه می‌دهیم به مدت‌زمان 10 دقیقه با قدرت 60 درصد بپزد. بهتر است به مرغ و سیب‌زمینی کمی نمک بزنید. این کار باعث خوش‌طعم شدن مواد می‌شود.

زمانی که سیب‌زمینی سرد شد، آن‌‌ها را با گوشت‌کوب له می‌کنیم. مرغ‌ها را هم ریش‌ریش کرده و با سیب‌زمینی مخلوط می‌کنیم. حال نوبت اضافه کردن خیارشور رنده‌شده، نخودسبز، ذرت، ادویه‌ها و سس مایونز است. به ­خوبی آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. در آخر می‌توانید کمی آب‌لیمو و فلفل سیاه به سالاد الویه اضافه کنید. نوش جان.

  1. ته‌چین مرغ

مواد لازم: تخم‌مرغ 2 عدد، زعفران 1 قاشق چای خوری، برنج 3 پیمانه، مرغ 800 گرم، ماست 1 پیمانه، نمک و فلفل به میزان لازم. یک سوم پیمانه زرشک سرخ‌شده با یک قاشق غذاخوری شکر

دستور پخت: ابتدا برنج را از قبل خیسانده و آبکش کنید. سپس مرغ را خرد کرده و در قسمت‌هایی از آن سوراخ ایجاد می‌کنیم. با این کار به مغز پخت‌شدن مرغ کمک می‌شود. سپس روی مرغ را با قلم‌موی مخصوص آشپزی روغن زیتون یا کره آب‌شده می‌مالیم. آن را داخل ظرف قرار داده و اجازه می‌دهیم 20 دقیقه با قدرت 80 درصد داخل سولاردام بماند.

پس از آنکه 10 دقیقه از زمان پخت گذشت، مرغ را پشت‌ و رو کنید تا همه قسمت‌های آن به ­خوبی بپزد. در ظرفی دیگر زعفران دم‌شده، تخم‌مرغ و ماست را مخلوط کرده و به نیمی از برنج آب‌کش اضافه می‌کنیم.

اکنون کف ظرفی مناسب را با کره یا روغن مایع چرب کرده، نیمی از مخلوط آماده‌شده را روی آن می‌ریزم. با قاشق مواد را روی سطح ظرف به خوبی پخش می‌کنیم. در این لحظه مقداری از مرغ‌های خردشده را روی سطح کار ریخته و دوباره مخلوط آماده‌شده را روی مرغ‌ها می‌ریزیم. حال در ظرف را بسته و به مدت‌زمان 15 دقیقه با قدرت 60 درصد داخل سولاردام قرار می‌دهیم.

پس از گذشت 15 دقیقه ظرف را بیرون آورده و اجازه دهید کمی از حرارت آن کم شود. اکنون مخلوط زرشک سرخ‌شده با شکر را به همراه زعفران دم‌شده و روغن مایع یا کره آب‌شده روی برنج می‌ریزیم. ظرف را داخل سولاردام ولی بدون در قرار می‌دهیم. به مدت زمان 20 دقیقه و قدرت 60 درصد با مایکرو و گریل (کلید ترکیبی)، برای طلایی‌شدن سطح برنج داخل دستگاه قرار می‌دهیم. نوش جان

  1. کباب تابه‌ای

مواد لازم: گوشت چرخ‌کرده 300 گرم، گوجه‌فرنگی 3 عدد متوسط، پیاز رنده‌شده متوسط 2 عدد، روغن مایع یا کره 4 قاشق غذاخوری، نمک و فلفل به میزان لازم، پودر سیر نصف قاشق چایخوری

ظرز تهیه: درون ظرف گود، گوشت، پیاز رنده‌شده، نمک، فلفل، پودرسیر و روغن را مخلوط کرده و به ­خوبی ورز دهید. حال کف ظرف مسطحی را با روغن زیتون یا کره چرب کنید و پس از آن مایع گوشتی را روی آن بریزید.

با انگشت شصت و اشاره بین مایع گوشتی فاصله ایجاد کنید. در واقع آن‌ها را به شکل مستطیل‌های با قطر کم تقسیم‌بندی کنید. گوجه‌ها را حلقه‌ای برش‌زده و دور تا دور مایع گوشت بچینید. در صورت تمایل می‌توانید گوجه‌فرنگی‌ها را رنده‌ کنید و لابه‌لای مایع گوشتی بریزید.

اکنون نوبت قراردادن ظرف حاوی مواد داخل سولاردام است. برای طبخ غذا لازم است قدرت دستگاه را روی 100 درصد قرار داده و 5 دقیقه زمان دهید تا مواد آماده شود. فراموش نکنید روی ظرف دری قرار ندهید. 

 سپس ظرف را خارج کرده، کباب‌تابه‌ای را پشت‌ و رو کنید. پس از آن سه‌پایه (پایه بلند) را برداشته داخل دستگاه بگذارید. ظرف کباب‌تابه‌ای را روی سه‌پایه قرارداده و اجازه دهید به مدت زمان 10 دقیقه با قدرت 40 درصد بپزد. توجه کنید باید دکمه ترکیب گریل با مایکرو را فشار دهید.

  1. کیک

مواد لازم: تخم‌مرغ 3 عدد، شیر یا آب سه چهارم پیمانه، روغن مایع نصف پیمانه، پودر کیک آماده یک بسته، در صورت دلخواه پودر کاکائو 6 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: تخم‌مرغ‌ها را به­ خوبی به مدت‌زمان 3 دقیقه هم‌بزنید تا رنگ آن کرمی شود. سپس شیر و روغن را به آن‌ها اضافه کنید. یک دقیقه دیگر با دور تند همزن مواد را بزنید تا به­ خوبی ترکیب شوند. حواستان باشد اگر بیش از حد مواد را بزنید، کیک پف نمی‌کند.

دور تا دور قالب را چرب کنید و کف آن را با مقداری آرد بپوشانید. سپس مواد را داخل قالب بریزید و داخل سولاردام قرار دهید. لازم است پیش از قرار دادن مواد کیک داخل دستگاه، آن را گرم (پیش‌گرمایش)، کنید. با این کار به مغزپخت‌شدن و پف‌کردن کیک کمک می‌کنید.

همچنین باید سه‌پایه کوتاه را داخل سولاردام بگذارید و قالب کیک را روی آن قرار دهید. با این کار هوا به خوبی در زیر مواد کیک جریان پیدا‌ می‌کند. با این کار از سوختن ته کیک جلوگیری می‌شود.

منوی کانوکشن (CONV)، را انتخاب کرده و درجه حرارت را با توجه به دفترچه راهنمای دستگاه در حالت مناسب تنظیم کنید. سپس دکمه استارت را فشار دهید تا سولاردام شروع به کار کند. معمولا بین 14 تا 20 دقیقه برای پخت کیک کافی است. پس از اتمام پخت دستگاه خاموش شده و شما می‌توانید نتیجه کارتان را مشاهده کنید. نوش جان.

و اما کلام آخر...

سولاردام یکی دیگر از وسایل برقی مورد نیاز در آشپزخانه به‌ویژه برای کسانی است که علاقه‌ زیادی به آشپزی در کم‌ترین زمان ممکن دارند. همچنین آن‌ها که در پخت‌وپز مهارتی ندارند نیز می‌توانند از امکانات فوق‌العاده این دستگاه بهره‌مند شوند و درواقع یک آشپزی آسان را تجربه کنند. در این مطلب برایتان از سولاردام و دستور پخت چند مدل غذا که بتوانید با کمک این دستگاه آن‌ها را بپزید، گفتیم.