استفاده و نگهداری از قهوه ساز

استفاده و نگهداری از قهوه ساز

قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در تمام جهان است. طعم خوش قهوه وابسته به عوامل مختلفی است. خود قهوه و شیوه‌ی ساخت آن می‌تواند در طعم قهوه بسیار موثر باشد. به‌همین دلیل اگر بتوانید قهوه‌ی مرغوب را تهیه کنید و با شیوه‌ی درست‌کردن آن در دستگاه قهوه‌ساز آشنا شوید، می‌توانید طعم یک فنجان قهوه‌ی خوب را بچشید.
در زمانی که دستگاه قهوه‌ساز در خانه‌های یا کافه‌ها وجود نداشت، مردم از قهوه‌سازهای دستی استفاده می‌کردند. امروزه استفاده از قهوه سازهای برقی علاوه بر این‌که باعث افزایش سرعت می‌شود، باعث افزایش کیفیت نیز شده است. بسیاری از مردم بر این باورند که دستگاه‌های قهوه ساز کیفیت دستگاه‌های دستی را ندارد. دستگاه‌های قهوه ساز برقی نه‌تنها به‌خوبی قهوه سازهای دستی است، بلکه کیفیت بهتری نسبت به دستگاه‌های دستی دارند.

 

استفاده از قهوه ساز چگونه است؟



در ابتدای استفاده از قهوه ساز نیاز است تا مواد مورد نیاز برای یک قهوه‌ی خوب را تهیه کنید. گاهی ممکن است با استفاده‌ی صحیح از قهوه ساز آشنا باشید؛ اما به‌دلیل اینکه از مواد با کیفیت استفاده نکرده‌اید، نتوانید قهوه‌ی خوبی تهیه کنید. 

در درجه‌ی اول سعی کنید قهوه‌ی مرغوب تهیه کنید. می‌توانید با یک سرچ ساده با انواع قهوه‌هایی که در ایران وجود دارد، آشنا شوید. پس از آن می‌توانید باکیفیت‌ترین نوع قهوه را شناسایی کنید. پس از آن سعی کنید از قهوه سازهای برند خوب استفاده کنید. ممکن است قهوه سازهای ارزان قیمت، کیفیت خوبی نداشته باشند. در این صورت طعم قهوه‌ی شما دلخواهتان نخواهد بود یا دوباره مجبور به تعویض قهوه سازخواهید شد. 

در بعضی از مدل‌های قهوه ساز، باید از کاغذ فیلتر استفاده کنید. این نوع کاغذ به‌صورت یکبار مصرف و دائمی در بازار وجود دارد که شما می‌توانید هر یک از این مدل‌ها را برای قهوه ساز خود انتخاب کنید. 

برای استفاده از قهوه ساز در ابتدا باید قهوه را به حالت پودری در آورید. بعضی از انواع قهوه به‌صورت پودری در بازار موجود است. اگر قهوه‌ای که استفاده می‌کنید به‌صورت دانه‌های قهوه است،  می‌توانید با استفاده از آسیاب برقی، دانه‌های قهوه را به حالت پودری تبدیل کنید.

پس از آن به اندازه‌ی قهوه‌ای که قصد دارید صرف کنید، باید آب سرد داخل مخزن بریزید. در اکثر قهوه سازها درجه‌بندی مشخص برای ریختن آب سرد وجود دارد. اگر با میزان مورد نیاز آب سرد آشنا نیستید، می‌توانید به ازای هر قاشق سوپ‌خوری قهوه‌ای که قصد میل‌کردن دارید، ۱۷۵ میلی‌لیتر آب سرد بریزید. 

پس از آن فیلتر کاغذی یکبار مصرف یا دائمی را بر روی سبد مخصوص قهوه قرار دهید. پودر قهوه را به‌میزان مورد نیاز، نیز در این قسمت بریزید. پس از آن دکمه روشن قهوه ساز را فشار دهید تا قهوه‌ی شما مراحل آماده‌شدن را طی کند. 

در قهوه سازهای مدرن، برنامه‌های مختلفی بر روی آن وجود دارد که باعث می‌شود انواع مختلفی از قهوه را برای شما تهیه کند. اسپرسو، موکا، کاپوچینو و لاته از سری برنامه‌های قهوه ساز مدرن است. 

به این نکته توجه داشته باشید که باید تمامی آب درون مخزن به اتمام رسد و پس از آن آب داغ باید از مخزن وارد محفظه‌ای که پودر قهوه در آن قرار دارد، وارد شود. پس از آن قهوه‌ی شما آماده است. پس از صرف قهوه تفاله‌ی قهوه و کاغذ صافی بک‌بار مصرف را دور بریزید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم و اصولی برای خرید و انتخاب دستگاه قهوه‌ساز

 

نگهداری از قهوه ساز 



یکی از روش‌های افزایش طول عمر وسایل برقی نگهداری صحیح از آن است. قهوه ساز یکی از دستگاه‌هایی است که ممکن است در طول روز  به‌صورت مکرر از آن استفاده کنید. به‌همین دلیل میزان فرسایش آن نسبت به سایر دستگاه‌های برقی بیش‌تر است. سعی کنید با مراقبت و نگهداری صحیح از دستگاه قهوه ساز خود، از خراب‌شدن آن جلوگیری کنید. 

پس از استفاده از قهوه ساز، سعی کنید از خاموش‌ بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید. دستگاه‌های مدرن این قابلیت را دارند که پس از استفاده، به‌صورت خودکار خاموش شوند. اگر دستگاه شما قابلیت خاموش‌ شدن خودکار نداشته باشد، حتماٌ پس از استفاده از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید. پس از استفاده از قهوه ساز، مطمئن شوید که تمامی قهوه‌ها از آن خارج شده است. اگر اجازه دهید قهوه‌ها حتی به ‌میزان کمی در قهوه ساز باقی بماند، مرحله‌ی تمیز کردن آن دشوارتر خواهد بود. برای شست‌وشوی دستگاه نیز می‌توانید از آب و مواد شوینده استفاده کنید. در بعضی از دستگاه‌های قهوه ساز امکان جدا شدن قسمت‌های مختلف آن وجود دارد که برای شست‌وشوی آن راحت‌تر است.

 

نکات پایانی استفاده از قهوه ساز

ممکن است در طول روز، میزان مصرف قهوه‌ی شما زیاد باشد و زمان کافی برای درست‌ کردن قهوه به‌صورت دستی نداشته باشید. در این صورت می‌توانید از قهوه سازهای برقی استفاده کنید. این قهوه ساز علاوه بر این‌که در زمان صرفه‌جویی می‌کند، کیفیت بهتری نیز دارند. 

اگر قصد خرید قهوه ساز دارید، می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین لیروفا، انواع مدل‌های قوه ساز با برندهای مختلف را تهیه کنید. پس از خرید مدل قهوه‌ساز دلخواه، فروشگاه لیروفا با تحویل اکسپرس به‌صورت رایگان محصول خریداری شده را در درب منزل یا محل کار تحویل می‌دهد.