نحوه تعیین قیمت چاقو

نحوه تعیین قیمت چاقو

نحوه تعیین قیمت چاقو به چه شکل است؟

زمانی که قیمت یک چاقو به شما اعلام می‌شود، اولین سوالی که برای شما پیش می‌آید، این است که قیمت اعلام شده بر چه اساسی تعیین شده است؟

مهم‌ترین پارامترهای تعیین قیمت چاقو، جنس تیغه، دسته و سود تولید کنندگان آن می‌باشد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامعی در رابطه با نحوه تعیین قیمت چاقو به شما ارائه کنیم.



قیمت تیغه‌های چاقو بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

براساس نوع استفاده از چاقو، جنس‌های مختلفی برای تیغه چاقو استفاده می‌شود. رایج‌ترین اجناس به کار رفته برای تیغه‌های چاقو فولاد، فولاد کربن خالص، فولاد ضد زنگ، سرامیک وغیره استفاده می‌شود. در این بین، تیغه‌های سرامیکی از دیگر موارد قیمت بیشتری دارند و تیغه‌های فولادی معمولی ارزان‌ترین آن‌ها هستند.

یک‌سری از تیغه‌های فولادی، دارای مواد ضد زنگ‌زدگی و ضد خوردگی هستند. این تیغه‌ها نیز قیمت بیشتری نسبت به تیغه‌های فولادی معمولی دارند. البته در حین خرید حتما به جنس تیغه توجه داشته باشید. چرا که گاهی تشخیص تیغه‌های اصلی از تیغه‌های درجه دوم و سوم دشوار است.

  • قطعا در حین خواندن این متن، به فکر افتاده‌اید که استنلس استیل در این متن جا افتاده است! در نظر داشته باشید که استنلس استیل در گروه تیغه‌های فولادی جای‌گیری کرده است.

قطعا رنگ و مدل تیغه‌های چاقو در قیمت آن‌ها تاثیرگزار هستند. چاقوهای رنگی قیمت بیشتری نسبت به چاقوهای معمولی دارند. تیغه‌های معمولی، قوی و همه‌کاره، تیغه‌های لبه نازک، تیغه‌های ضخیم و غیره از اشکال مختلف تیغه‌ها هستند که قیمت‌های آن‌ها نیز با هم تفاوت دارند.


 

قیمت دسته‌های چاقو بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

دسته‌های چاقو علاوه بر جنس‌های مختلف، اشکال مختلفی نیز دارند. معمولا چاقوهایی که دسته چوبی دارند، منبت‌کاری نیز شده‌اند که به تبع آن قیمت‌های بیشتری دارند. اما در حالت کلی دسته‌های چاقو جنس‌های مختلفی دارند که رایج‌ترین آن‌ها چوب، پلاستیک، رزین، لاستیکی، فولادی ضد زنگ و غیره هستند.

در بین جنس‌ دسته‌های تیغه، دسته‌های چوبی و منبت شده بیشترین قیمت و دسته‌های پلاستکی دارای کمترین قیمت هستند. قبل از خرید چاقو را در دست بگیرید تا راحتی دسته چاقو را از نظر اذیت کردن انگشتان دست و راحتی کار کردن بررسی کنید.


 

از سود سازندگان چاقو غافل نباشید!

سومین پارامتر تعیین قیمت چاقوها، سود سازندگان آن‌ها می‌باشد. ممکن است جنس دسته و تیغه یک چاقو یکسان باشد، اما به دلیل سود سازندگان آن‌ها تفاوت قیمت داشته باشند. البته که جدا از این بحث، چاقوهای برند معمولا قیمت بیشتری نسبت به چاقوهای دست‌ساز و یا معمولی دارد.

از کجا مطمئن شویم قیمت چاقوی انتخابی معقول است؟

اگر بخواهیم به صراحت بگوئیم، هیچ راهی نیست که از معقول بودن قیمت چاقو اطمینان حاصل کنید! چرا که شما باید از 3 پارامتر قیمت تیغه، قیمت دسته و سود سازنده اطلاع داشته باشید. قیمت مواد خام به کار رفته (به طور مثال قیمت چوب استفاده شده در دسته و یا قیمت فولاد استفاده شده در تیغه) به همراه اجرت ساخت و سود سازنده تعیین کننده قیمت چاقوها هستند که به هیچ عنوان نمی‌توانید از قیمت هیچکدام از این موارد مطلع شوید!

برچسب‌ها