محل مناسب نصب اسپلیت

محل مناسب نصب اسپلیت

زمانی که صحبت از محل مناسب نصب اسپلیت می‌شود، نکات بسیاری وجود دارد که باید در نظر بگیرید. مجموعه این عوامل روی میزان و کیفیت هوای خروجی از پنل اسپلیت گازی اثرگذار است. هوای خنک­ تر و عملکرد بهتر در اسپلیت شما. اگر شما هم قصد نصب اسپلیت را دارید ممکن است سؤال شما هم باشد: بهترین مکان برای نصب اسپلیت کجا است؟ چه نکاتی را برای نصب اسپلیت باید مد نظر داشته باشم؟ اگر سؤال شما همین است پس با ما همراه باشید.

هر اسپلیت از دو پنل تشکیل شده است. پنل درونی یا داخلی اسپلیت و پنل بیرونی یا خارجی اسپلیت. نکاتی که برای نصب هر پنل وجود دارد متفاوت است. پس ما این نکات را در دو بخش مجزا بررسی می‌کنیم.


بیشتر بخوانید: تفاوت بین کولر گازی و کولر آبی

محل مناسب نصب پنل درونی اسپلیت

منظور از پنل درونی بخشی در کولر گازی است که وظیفه پرتاب باد در سالن و یا محیط را بر عهده دارد. این پنل پس از جریاناتی که اتفاق می‌افتد و باد تشکیل می‌شود، باد را در محیط مورد نظر رها می‌کند. علاوه ­بر این با به‌کارگیری یک ترموسات محیطی دمای محیط را بررسی می‌کند و این اطلاعات را در اختیار برد دستگاه قرار می‌دهد. برد دستگاه هم با این اطلاعات دمای دستگاه را کم و زیاد و یا حتی خاموش و روشن می‌کند.

خروجی باد در پنل درونی اسپلیت معمولاً به­ صورت مستقیم و رو به جلو و این حالت می‌تواند به­ صورت شناور از بالا به پایین و یا به حالت مواج و ثابت تنظیم ‌شود. تنظیمات هم با دکمه‌های کنترل کولر گازی اسپلیت به­ راحتی امکان پذیر است.

با توجه به این اطلاعات نکاتی وجود دارد که در نصب اسپلیت باید در نظر گرفت به صورت زیر است:

اولین نکته در محل مناسب نصب پنل داخلی اسپلیت چیست؟

تراز بودن کولر گازی نکته مهمی در نصب اسپلیت است. در مرحله اول این موضوع را به­ دقت بررسی کنید و در نظر داشته باشید که پنل داخلی کولر خود را کاملاً تراز نصب کنید. این نکته باعث می‌شود تا از ریزش آب و آسیب دیدن کولر جلوگیری شود.

مکان قرارگیری یا نصب اسپلیت کجا باشد؟



در کولرهای گازی از نوع اسپلیت یا اسلیپت باد به­ صورت مستقیم وارد اتاق می‌شود و در دو جهت بالا یا پایین و حالت سوم مستقیم می‌وزد. از طرفی قدرت پرتاب باد در کولر گازی اسپلیت چیزی بین 5 تا 10 متر بسته به نوع کولر متفاوت است؛ بنابراین باید توجه داشت که پنل اسپلیت را در جهت و مکانی قرار دهیم که فضای مورد نیاز ما را به­ راحتی پوشش دهد. علاوه ­بر آن باد به ­راحتی بتواند وارد اتاق شود و مانعی بر سر راه باد اسپلیت نباشد.

نکته 1: البته این مورد را هم در نظر داشته باشید که کولر گازی اسپلیت متناسب با سایز و مشخصاتی که دارد محیط را خنک می‌کند. مثلاً اگر شما قصد خنک کردن سالن بزرگی را در منزلتان دارید و این فضا بزرگ‌تر از حد توان یک کولر اسپلیت است. از دو عدد کولر برای سالن استفاده کنید تا فعالیت هر کدام دیگری را تکمیل کند.

فاصله پنل داخلی اسپلیت تا سقف چه اندازه باشد؟

همه ما می‌دانیم که هوای گرم معمولاً زیر سقف جمع می‌شود و هرچه سقف منزل شما کوتاه‌تر باشد هوای داخل گرم‌تر می‌شود. با توجه به این موارد نصب کولر گازی باید پایین‌تر از سقف باشد. این فاصله باید چیزی متناسب با تزیینات داخلی و گچ‌بری سقف و مواردی نظیر آن باشد.

فاصله استاندارد در این شرایط چیزی بین 40 الی 50 سانتی‌متر پایین‌تر از سقف در نظر بگیرید. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که جریان هوای خنک بیش‌ترین تأثیر را بر محیط و داخل خانه دارد.

اشتباه فنی مهم: نصب اسپلیت چسبیده به سقف اشتباه بزرگی است.

چرا پنل داخلی اسپلیت نباید رو به رو ی درب و پنجره نصب شود؟

یکی از نکات خیلی ملموس در انتخاب مکان مناسب برای نصب اسپلیت ، انتخاب مکان‌هایی است برای نصب کولر انتخاب می‌شود. محل مناسب نصب اسپلیت محل‌هایی هستند که رو به­ روی درب خروجی یا پنجره نباشد. در این صورت هوای سرد بیشتر در محیط منزل شما ماندگار می‌ماند و کیفیت هوای داخل منزل افزایش نیز پیدا می‌کند.

محل مناسب نصب اسپلیت بهتر است در چه جاهایی نباشد؟

  • هنگام نصب پنل داخلی مکانی را برای پنل در نظر بگیرید که در مجاورت بخاری، شوفاژ و در کل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نباشد.
  • در صورت نصب اسپلیت در داخل آشپزخانه مراقب باشید که روی اجاق گاز، یا مکان‌هایی که رطوبت دارند نصب نشود.
  • اسپلیت را پایین‌تر از حد معمول نصب نکنید، ارتفاع کم و قرار گرفتن در مسیر رفت و آمد عملکرد اصلی اسپیلت را مختل می­کند.
  • موقع نصب پنل داخلی اسپلیت فضایی را در اطراف پنل در نظر بگیرید تا موقع سرویس‌دهی یا تعمیرات مشکلی پیش نیاید.
  • قبل از نصب پنل داخلی اسپلیت از مکان نصب و نگه‌دارنده آن مطمئن شوید تا به ­درستی در جای خود محکم شده باشد.


در مکان‌های تجاری و فضاهای بزرگ فاصله پنل داخلی تا سقف چه اندازه باشد؟

در مورد فروشگاه‌ها و مراکز همه ما می‌دانیم که فضایی بزرگ‌تر و سقف‌های بلندتری دارند. در این محیط‌ها معمولاً جابجایی هوای بیشتری اتفاق می‌افتد. از طرفی هوای گرم هم به ­سمت بالا می‌رود و در بخش سقف تجمع می‌یابد. در نتیجه باعث می‌شود هوای گرم کمتر شود.

اگر کولر را خیلی بالا نصب کنیم مشکل باد کولر و پخش نشدن باد آن در بخش پایینی محیط وجود دارد. پس در این شرایط بهتر است کولر در ارتفاع دو متری از کف فروشگاه یا پاساژ در نظر گرفته شود.

نکات مهم در نصب پنل خارجی اسپلیت گازی



پنل خارجی یا در اصطلاح تخصصی کندانسورهای کولر گازی بخشی است که وظیفه تأمین هوای خنک برای کولر یا پنل داخلی را بر عهده دارد. در ساختمان‌های جدید محل نصب پنل خارجی به ­دلیل لوله‌هایی که از سقف ساختمان بیرون گذاشته می‌شود معمولاً در گوشه‌ای از بام در نظر گرفته می‌شود. نصب این بخش نکاتی را دارد که به بهره‌وری بالاتر از کولر گازی و هوی خنک‌تر داخلی کمک می‌کند:

پنل خارجی اسپلیت در چه مکانی نصب شود بهتر است؟

 برای نصب کندانسور محیط باید سایه خوبی داشته باشد و در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگیرد. علت آن هم ساده است چرا که:

  • آفتاب باعث می‌شود تا تولید هوای خنک مختل شود و در نتیجه به ­مرور زمان باعث فرسایش کندانسور هم می‌شود.
  • نصب کندانسور کولر گازی و یا اسپلیت در سایه راندمان بهتری را برای کولر گازی به­ همراه می‌آورد.
  • مصرف برق کولر را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا تبادل حرارت و خنک کردن باد کولر بهتر انجام شود.


موقع نصب اسپلیت چرا باید وزن پنل و قدرت تجهیزات نصب را بررسی کنیم؟

یونیت خارجی کولر گازی باید در محلی صاف و سفت نصب شود، تراز نبودن محل نصب اسپلیت ممکن است در طول زمان باعث آسیب به دستگاه مورد نظر شود. علاوه بر آن موقع نصب پنل از ایمنی نصب آن اطمینان حاصل کنید.

چرا لازم است هنگام نصب اسپلیت فضایی را در اطراف آن در نظر بگیریم؟

با توجه به محلی که زندگی می‌کنید محل نصب کولر گازی می‌تواند متنوع باشد. اینکه خانه شما ویلایی باشد یا ساکن آپارتمان هستید این فضای نصب را متفاوت می‌سازد. از لحاظ اصولی محل نصب اسپلیت باید به­ صورتی باشد که دسترسی به آن آسان بوده تا در هنگام سرویس یا تعمیرات به ­راحتی به آن دسترسی داشته باشیم.

یعنی فضای آزاد در اطراف محل نصب اسپلیت به میزانی باشد که تعمیر و سرویس‌دهی با مشکل مواجهه نشود. این فضا به­خصوص در مورد آپارتمان‌ها و فضایی که در پشت بام برای نصب اسپلیت در نظر گفته می‌شود باید رعایت شود این فاصله باید حداقل چیزی حدود 80 سانتی متر تا یک متر باشد.

فاصله اصولی در هنگام نصب اسپلیت چقدر باشد و چرا باید رعایت شود؟

رعایت فاصله جز اصول ایمنی در نصب اسپلیت است. چرا که اشیا و یا دیوار و یا هر چیزی در مجاورت کمپرسور کولر گازی یا اسپلیت قرار بگیرد مانع از تبادل درست گرما با محیط خواهد شد و این موضوع باعث کاهش بازدهی سیستم کولر گازی و گرم‌تر شدن هوای خروجی کولر می‌شود.

البته این نکته را هم مدنظر داشته باشید اگر کمپرسور نتواند به ­درستی اقدام به تبادل هوای گرم با محیط کند مصرف برق دستگاه افزایش می‌یابد و در نتیجه طول عمر کمپرسور نیز به ­شدت کاهش می‌یابد.

چرا محل نصب اسپلیت باید دور از فضای استراحت و خواب در نظر گرفته شود؟

نکته مهم: محل نصب کولر گازی باید دور از اتاق خواب و یا محلی باشد که هوای گرم خروجی و سر و صدا و لرزش بخش خارجی کولر گازی باعث اذیت و آزار و آلودگی صوتی شود.

نکته مهم: به یاد داشته باشید محیط‌های بسته برای تعبیه پنل بیرونی کولر گازی اصلاً مناسب نیستند.

چرا لازم است محل نصب اسپلیت دور از آلودگی‌های محیطی قرار داشته باشد؟

مکان نصب پنل خارجی باید مکانی باشد که به دور از هر گونه آلودگی محیطی از جمله دودکش‌ها، هود آشپزخانه، فن و محیط‌های آلوده باشد زیرا نه ­تنها باعث می‌شود بو و مقداری مواد آلاینده به داخل اتاق هدایت شود، بلکه از همه مهم‌تر باعث می‌شود تا دستگاه اسپلیت شما خیلی زود کثیف و خراب شود.

 

مجموع نکات مهم در نصب اسپلیت:

  • پنل­ های بیرونی کولر گازی اسپلیت با وجود دستگاه‌ها و موتورهای مربوط به کمپرسور و کندانسور صدا و گرمای زیادی را تولید می‌کنند
  • تولید صدا و گرما توسط پنل خارجی اسپلیت و همین­طور نیاز به هواگیری بهتر برای دستگاه لزوم نصب این دستگاه را در خارج از محیط خانه تأیید می‌کند. تا هم خانواده کمتر اذیت شوند و هم هوا راحت‌تر خنک شود.
  • نصب پنل باید در فضای آزاد و به دور از رطوبت و نم و تابلوهای برق و لوله‌های آب، برق و یا گاز نصب شود.
  • اگر پنل در آفتاب قرار دارد حتماً برای آن یک سایبان در نظر بگیرید؛ اما موقع نصب سایبان دقت داشته باشید که وجود سایه بان گردش هوای اسپلیت را مختل نکند.
  • اگر پنل را لبه پنجره رو به تراس یا فضای بیرون قرار می‌دهید حتماً برای ایمنی بیشتر از لرزه ­گیر استفاده کنید.
  • فضای کافی در اطراف پنل خارجی در نظر بگیرید تا در صورت نیاز به تعمیرات کولر گازی، سرویس‌کار کولر گازی بتواند به­راحتی در اطراف پنل فعالیت داشته باشد.
  • توصیه می‌شود اگر چند پنل کولر گازی در خانه استفاده شده فاصله تقریبی 80 سانتی متر تا 1 متر در نظر گرفته شود.
  • موقع نصب پنل از ایمنی نصب آن مطمئن شوید.

 

نکات پایانی در محل مناسب نصب اسپلیت:

اگر شما هم جز خریداران اسپلیت گازی هستید یا قصد خرید اسپلیت را دارید در نگاه اول پیشنهاد ما این است که نگاهی به این محصولات بیندازید و بر اساس معیارهایی که در خرید اسپلیت بیان کردیم اسپلیت محبوب خود را انتخاب کنید. مرحله بعدی نصب اسپلیت است. محل نصب مناسب یعنی رعایت کردن نکات مهمی که به سلامتی شما، همین­طور کیفیت هوای خنک و عمر مفید دستگاه شما اضافه می‌کند. پیشنهاد ما هم در نظر گرفتن تمام این نکات است.

منبع: لیروفا