آیا بخاری برقی خطرناک است؟

آیا بخاری برقی خطرناک است؟

وقتی به فصل سرما نزدیک می‌شوید، گرمایش محیط از اصلی‌ترین دغدغه‌ها محسوب می‌شود. اینکه با توجه به بودجه و شرایط محیط که شامل کوچکی و بزرگی فضا، شلوغی یا خلوتی و ... می‌باشد، باید انتخاب مناسبی برای گرم کردن اصولی در فصل سرما داشته باشید.

 

در این میان بخاری برقی از محبوبیت زیادی برخوردار است، چرا که در جابه‌جایی، حمل و نقل و استفاده در محیط‌های کوچک بهترین گزینه است. همین‌طور به لحاظ اقتصادی می‌تواند به ­صرفه باشد، زیرا نسبت به دیگر انواع بخاری از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. گرمایش بخاری برقی از طریق المنتی است که هوای گرم را از طریق فن به محیط می‌رساند و در مدل‌های تابشی که از طریق صفحه صیقلی گرما را می‌تاباند. همانطور که از نامش پیداست این بخاری از طریق برق گرما تولید می­کند.

 

یکی از انتقاداتی که به این وسیله گرمایشی می‌شود، مصرف بالای برق است. اگرچه برخی برندها این اطمینان را به ما می‌دهند که محصولات‌شان حداقل مصرف برق را دارند و انرژی را به­ طور بهینه مصرف می‌کنند. اما سوال بیشتر افراد در مورد بخاری برقی این است که آیا استفاده از این بخاری‌ها خطر دارد؟ در این مقاله قصد داریم نکات مهم در رابطه با ایمنی بخاری برقی را بررسی نماییم.

آیا بخاری برقی خطرناک است؟

هر وسیله برقی و یا گرمایشی می‌تواند خطرناک باشد. اما در صورتی­که برخی نکات ایمنی را رعایت کنیم، می‌توانیم روزهای سرد و برفی پاییز و زمستان را در کنار گرمای مطبوع بخاری برقی با اطمینان و خیالی آسوده سپری کنیم.

 

نکاتی که در استفاده از بخاری برقی باید رعایت کرد

  1. خرید بخاری اولین قدم در اجرای نکات ایمنی است. خرید یک بخاری استاندارد حتی در صورتی­که قیمت بالاتری از دیگر بخاری‌های موجود در بازار دارد، بسیار حائز اهمیت است.
  2. در خانه و محل کار وسایل قابل اشتعالی همچون پرده، لباس، تخت، مبلمان و ... وجود دارد. بنابراین بخاری برقی باید به دور از تمام وسایل باشد.
  3. بخاری برقی از طریق یک دو شاخه به پریز متصل و روشن می‌شود. پس این راه اتصال باید سالم باشد. هر از چندگاهی سیم برق بخاری را چک کنید تا مطمئن باشید روکش آن آسیب ندیده باشد
  4. حتما می‌دانید که کودکان و یا حیوانات خانگی به ­هیچ عنوان نباید به بخاری برقی دسترسی داشته باشند. علاوه ­بر آن محل قرارگیری بخاری بسیار مهم است. این محل باید بسیار محکم و با ثبات باشد و امکان واژگونی نداشته باشد.
  5. امروزه به ­دلیل تعدد وسایل برقی در محل کار و منزل و کم بودن تعداد پریزها، گاهی از سه راهی برای اتصال چند وسیله به یک پریز برق استفاده می‌شود. اما باید در نظر داشت که هنگام استفاده از این نوع بخاری هرگز از سه راهی‌های موجود استفاده نکنید و تنها به یک پریز برق متصل کنید.
  6. اگر احساس می‌کنید که بخاری آنطور که باید و شاید کار نمی‌کند و یا عیب و ایرادی در آن مشاهده می‌کنید، نادیده گرفتن آن ممکن است باعث بروز مشکل شود. از سوی دیگر تعمیر بخاری برقی توسط فرد غیر حرفه‌ای یکی از عوامل بروز خطر می‌باشد. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه ایراد در عملکرد بخاری برقی، آن را به نمایندگی‌ها و یا تعمیرگاه‌های مجاز وسایل برقی بسپارید.
  7. معمولا در زمان خروج از منزل یا محیط کار برخی از وسایل برقی را روشن می ­گذاریم و یا دوشاخه را از پریز برق جدا نمی‌کنیم. اما باید در مورد بخاری برقی این وسواس را به خرج داد که به­ هیچ عنوان روشن نماند و دو شاخه به برق متصل نباشد.
  8. در نهایت اگر متوجه کوچکترین آتش ­سوزی هم شدید به ­سرعت برق را از کنتور قطع کنید و با شماره 125 که راه ارتباطی با سازمان آتش­ نشانی است تماس بگیرید.

 

مبحثی نیز درباره بخاری برقی در حمام و خطرات آن وجود دارد. چرا که در فصل سرما، گرمای محیط حمام­ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در منازل سیستم های گرمایشی مرکزی وجود نداشته باشد، افراد اقدام به نصب بخاری‌های برقی در حمام می کنند.

در این شرایط نیز باید نکاتی را رعایت کنید تا خطری شما را تهدید نکند:

 

  1. بخاری برقی مخصوص حمام را تهیه کنید و از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  2. حتما از تکنسین‌های مجرب در این زمینه کمک بگیرید تا در هنگام نصب از نظر نشتی برق آزمایش شود.
  3. اگر فکر می‌کنید که با حواس جمع می‌توانید از بخاری‌های برقی معمولی داخل حمام استفاده کنید، باید بدانید که با این کار خطر بزرگی را متوجه خود می‌کنید. پس حتما از بخاری های برقی مخصوص حمام استفاده کنید.
  4. اگر عیب و نقصی در بخاری‌ها پیدا کردید، مثلا در سیستم­های قطع و وصل برق و یا اشکالی در المنت حرارتی یا پارگی و آسیب ­دیدگی سیستم برق، فقط افراد ماهر و مجاز به تعمیر بخاری‌های برقی مخصوص حمام می‌توانند به شما کمک کنند.
  5. حتما به­یاد داشته باشید که مکان و ارتفاع نصب بسیار حائز اهمیت است و باید به ­صورتی قرار گیرد تا هنگام تحرک با بدن تماس پیدا نکند.
  6. وسایل قابل اشتعال نباید در مقابل و یا نزدیک بخاری برقی قرار گیرند، چرا که ایجاد خطر حتمی است.
  7. اگر در حمام از پرده‌های مخصوص استفاده می‌کنید، پس بخاری را به دور از آن نصب کنید.
  8. مهم است که در هنگام استحمام قطرات آب بر روی بخاری نریزد. پس آن را جایی نصب کنید که از ریختن آب بر رویش در امان باشد.
  9. اگر بخاری برقی مخصوص حمام دچار اتصالی شد سریعا جریان برق را از کنتور قطع کنید.
  10. با دیدن کوچکترین نشانه‌هایی از آتش­سوزی حتما با شماره 125 یعنی آتش نشانی تماس بگیرید.

جمع‌بندی

با توجه به نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شد، می‌توان نتیجه گرفت که بخاری‌های برقی نیز مانند هر وسیله‌ی گرمایشی دیگر می‌تواند هم خطرناک باشد، هم بدون خطر. این نحوه خرید، نصب، استفاده و توجه ماست که خطرها را به­وجود می‌آورد و یا از بین می‌برد.

پس استاندارد بخرید، از تکنسین‌های ماهر برای نصب کمک بگیرید و تمام نکات ایمنی را رعایت کنید، تا بتوانید از گرمای مطبوع در پاییز و زمستانی سرد در کنار خانواده و دوستان خود لذت ببرید. 

برچسب‌ها