6 دلیل اصلی صدای کولر گازی

6 دلیل اصلی صدای کولر گازی

صدای کولر گازی آزارتان می‌دهد؟ آن هم‌زمانی که برای آرامش خود زیر کولر روشن نشسته‌اید؟
این سؤال ممکن است دغدغه افراد زیادی باشد. شایع‌ترین مشکلی که ممکن است برای یک کولر گازی رخ دهد ایجاد صداهای ناخوشایند و آزاردهنده است. کولر گازی دستگاهی خنک‌کننده است که باهدف ایجاد آرامش تولیدشده است. مزیت اصلی کولرهای گازی کم‌صدا بودن این دستگاه‌ها در مقایسه با کولرهای آبی است. در حالت عادی اگر قطعات این دستگاه‌ها سالم باشند صدای کولر گازی تقریباً خیلی کم است ولی درصورتی‌که با مشکلی در بخش‌های پنل داخلی یا خارجی مواجهه شوید، صدای کولر گازی ناهنجار و آزار دهنده خواهد بود.

سؤالات بسیاری در این زمینه مطرح می‌شود که چرا کولر گازی صدا می‌دهد؟ چرا صدای جیر و جیر در دستگاه شنیده می­شود. در پاسخ به این سؤالات رایج، دلایل عمده مربوط به ایجاد صدای کولر گازی را بررسی کرده‌ایم و نهایتاً راه‌حل‌ها و ترفندهای اساسی را برای رفع صدای کولر شما پیشنهاد می‌دهیم. با ما همراه باشید.

علت صدای کولر گازی:

صدای کولر گازی می‌تواند در هرکدام از پنل­ داخلی یا پنل خارجی دستگاه کولر گازی و اسپلیت رخ دهد. با توجه به این نکته ما منشأ این موارد را در دو بخش پنل داخلی و پنل خارجی به‌صورت جداگانه بررسی کرده‌ایم.

علت صدای کولر گازی در پنل داخلی:

در ابتدا ما 5 عامل اصلی ایجاد صدای کولر را بررسی می کنیم اما در ادامه لازم است درباره عوامل دیگر هم بدانید.

5 علت اصلی صدای گولر گازی:

  • تراز نبودن کولر گازی

مشکل: با شنیدن صدای ناهنجار کولرگازی اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد تراز نبودن پنل خارجی کولر گازی است. تراز بودن پنل خارجی و قرار گرفتن دستگاه در یک خط اهمیت بالایی دارد به‌صورتی­که اگر به این نکته توجه نشود بعد از مدتی و به‌مرورزمان باعث به وجود آمدن صداهای نویز و جیر و جیر در دستگاه می‌شود.

راه‌حل: در چنین حالتی بهتر است از حضور یک نصاب کولر استفاده کنید تا در محل حاضر شود و دستگاه کولر شما را تراز کند.

  • وجود جسم خارجی در کندانسور

مشکل: به صدایی که در کولر گازی شما تولید می‌شود دقت کنید، اگر دستگاه به‌صورت عادی و بدون صدا کار می‌کند و به‌صورت ناگهانی در یک بازه‌هایی صدای کولر افزایش پیدا می‌کند می‌تواند به­علت وجود یک جسم خارجی در دستگاه باشد. این جسم خارجی می‌تواند هر چیزی باشد، از لانه حشرات و جانوران موزی گرفته تا یک جسم خارجی دیگر.

راه‌حل: در این شرایط کافی است سریعاً دستگاه را خاموش کنید و به‌وسیله یک چراغ‌قوه داخل دستگاه را به‌دقت بررسی کنید. در صورت وجود جسم خارجی سریعاً نسبت به خارج کردن آن جسم اقدام کنید.

  • آسیب دیدن یا شکستن تیغه‌های فن کولر

مشکل: وجود جسم خارجی یا هر عامل دیگری می‌تواند باعث شود که تیغه‌های فن شکسته شوند یا تاب بردارند. در این حالت صداهای کولر گازی در بخش کندانسور ناهنجار خواهد بود.

راه‌حل: پیشنهاد این است که با دقت پره‌های فن را بازرسی کنید و در صورت وجود انحنا آن را به حال اولیه برگردانید. درصورتی‌که شکستگی مشاهده می‌کنید با خدمات یک شرکت سرویس‌دهنده تماس بگیرید تا شمارا یاری دهند.

  • بسته نشدن قاب جلوی کولر گازی

مشکل: یکی دیگر از عوامل رایج در ایجاد صدای کولر گازی بی‌دقتی در بستن درب جلوی پنل کولر گازی است. این دریچه مسیر باد خنک را تنظیم می‌کند. در این حالت اگر در هنگام نصب یا سرویس به‌درستی بسته نشود، می‌تواند باعث ایجاد صدای کولر گازی شود. این مشکل به‌راحتی با بررسی چشمی قابل‌تشخیص است.

راه‌حل: در چنین وضعیتی با آرامی درب جلوی پنل را ببندید و محکم کنید.

  • نامتعادل بودن پایه‌های کندانسور

مشکل: از دلایل عمده این که چرا کولر گازی صدا می‌دهد وجود مشکلاتی در پنل خارجی است. پایه‌ها و مهره‌های پنل خارجی ممکن است به مرور زمان شل شده باشند. در این صورت می‌توانند عاملی برای ایجاد صدای کولر گازی باشند.

راه‌حل: اگر مشکل لق شدن و نامتعادل بودن پایه‌های پنل خارجی باشد با یک آچار می‌توانید مهره‌ها را سفت کنید و مشکل را به‌راحتی حل کنید.

  • نیاز به روغن‌کاری دستگاه

مشکل: یکی از نکات مهم درباره نگهداری از کولرهای گازی سرویس به‌موقع این دستگاه است. معمولاً زمانی که در فصل‌های سرد از این دستگاه استفاده نمی‌شود روغن‌موتور خشک می‌شود. پس از راه‌اندازی مجدد نبود روغن در موتور عاملی برای ایجاد صدای کولر گازی است. در موقع سرویس روغن‌کاری یکی کارهایی است که انجام می‌شود.

راه‌حل: در این مواقع سریعاً نسبت به خاموش کردن دستگاه اقدام کنید چراکه می‌تواند موجب آسیب به موتور دستگاه شود. بهتر است با یک متخصص تعمیر کولر گازی تماس بگیرید تا با تشخیص مناسب مشکل کولر شمارا رفع کند.

دلایل دیگر ایجاد صدای کولر گازی در پنل خارجی:

  • عمر بالای کمپرسور دستگاه: با افزایش عمر کمپرسور درون کندانسور به‌طور طبیعی صداهایی تولید می‌شود. این مشکل معمولاً چند سال پس از شروع به کار دستگاه می‌تواند به وجود بیاید. در این صورت با یک سرویس‌کار مجرب تماس بگیرید تا برای حل مشکل صدای کولر گازی اقدام کند.
  • خرابی موتور فن کولر گازی: خرابی موتور فن هم یکی از علت صدای زیاد کولر گازی می‌باشد که برای عیب‌یابی آن باید بلبرینگ‌های موتور چک شوند و در صورتی­که مشاهده کردید ایراد از آن‌ها است باید جهت تعمیر آن اقدام کنید.
  • بروز مشکل در موتور فن: بروز مشکل در موتور فن دو شفتی هم یکی دیگر از دلایل ایجاد صدای زیاد کولر گازی است، این نوع موتورها دارای یاتاقان‌هایی هستند که همیشه روغن‌کاری شده‌اند.
  • داغی بیش‌ازاندازه کمپرسور کولر گازی: کار کردن مداوم دستگاه کولر گازی شما می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های اساسی به موتور دستگاه شود. بهتر است در طول روز در فواصل زمانی منظم دستگاه را خاموش کنید تا موتور سرد شود. در صورت روشن بودن مداوم دستگاه کمپرسور داغ می‌شود و در طول زمان می‌تواند منجر به ایجاد صدای جیر و جیر در کولر گازی شود.
  • نشت روغن از کمپرسور کولر گازی: روغن‌کاری یکی از اصول اولیه سرویس دستگاه کولر گازی است؛ اما همان‌طور که میدانید زیاده‌روی در هر کاری نابجاست و می‌تواند عامل آسیب‌های دیگری شود. در این حالت هم اگر روغن بیش‌ازاندازه مصرف شود باعث نشت روغن و عاملی در ایجاد صدای جیر و جیر در کولر گازی خواهد شد.
  • خارج شدن کمپرسور کولر گازی از جای اصلی: لرزش کولر گازی، می‌تواند عاملی در ایجاد صدای کولر گازی باشد، در این شرایط دستگاه را به‌دقت بررسی کنید چرا که ممکن است این صدا در اثر خارج شدن کمپرسور از جای خود باشد. لرزش کمپرسور باعث می‌شود که موتور کولر نتواند به‌درستی کار کند؛ و درنتیجه علت صدای کولر گازی از ثابت نبودن کمپرسور خواهد بود.
  • ضربه خوردن بدنه کمپرسور کولر گازی: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث ایجاد صدای کولر گازی شود، آسیب‌هایی است که معمولاً هنگام جابجایی رخ می‌دهد. اگر در حین انتقال یا نصب کولر گازی پنل خارجی و درنتیجه بدنه کمپرسور دچار ضربه شود با روشن شدن کولر صدای جیر و جیری در دستگاه ایجاد می‌شود.

عوامل صدای کولر گازی در پنل داخلی

  • نصب نامناسب پنل داخلی و جایگیری نامناسب روی سینی دیواری
  • آسیب به بخش بوشن که خود عامل ایجاد صدایی ناهنجار می‌شود
  • وجود تاب در شفت موتور پروانه داخلی
  • بی دقتی و شل بودن پیچ‌های قاب پنل
  • آسیب دیدن موتور بلوور
  • کثیفی بلوور و درنتیجه خروج آن از خالت بالانس
  • شکستگی در پایه‌ها و پره‌های بلوور
  • جایگذاری نامناسب بلوور بعد از سرویس یا تعمیر کولر گازی

 

نکات مهمی که موقع رفع مشکل صدای کولر باید دقت کرد:

تا این جای مقاله تمام عواملی که می‌توانند منجر به ایجاد صدای کولر گازی شوند شناسایی شده‌اند. صدایی نظیر جیر و جیر که ممکن است شما را به‌شدت عصبی کند؛ اما حین انجام کار حتماً این نکات را به­خاطر داشته باشید:

  • حتماً از قطع بودن برق در زمان بررسی پنل خارجی کولر مطمئن شوید.
  • در صورت شنیدن صداهای ناهنجار فوراً کولر را خاموش‌کنید تا از وقوع اتفاقات ناگوار بعدی نظیر سوختن موتور کولر جلوگیری کنید.
  • در صورتی که تخصصی در بررسی کولر ندارید دست نگه‌دارید و از انجام اقدامات ناشیانه جلوگیری کنید. بهترین راه این است که با یک متخصص تماس بگیرید و کار خود را به او بسپارید تا با خیال راحت مشکل صدای کولر گازی شما را برطرف کند.

 

سخن نهایی

شاید شما هم جر افرادی هستید که صدای جیر و جیر و صدای نا به هنجار کولر آسایش­تان را مختل کرده است. ما در این مقاله علاوه بر معرفی 6 دلیل اصلی صدای کولر گازی دلایل جانبی و همین‌طور مشکلات مربوط به پنل داخلی را هم به‌طور خلاصه بیان کرده‌ایم. پس از تشخیص ایراد، کافی است با یک فرد متخصص در این زمینه تماس بگیرید و برای بررسی و رفع تخصصی دلایل صدا دادن کولر گازی و برطرف کردن این مشکلات کمک بگیرید.