چگونه از ظروف چوبی استفاده کنیم؟

چگونه از ظروف چوبی استفاده کنیم؟

آیا به دنبال ظروف خاص و جذاب برای آشپزخانه خود هستید؟ چه چیزی جذابتر و کاربردی‌تر از ظروف چوبی برای آشپزی و پذیرایی از مهمان! 

تقریبا همه افرادی که به لوازم آشپزخانه خود اهمیت می‌دهند، به دنبال خرید ظروف مختلف چوبی هستند یا حداقل یک ظرف چوبی در آشپزخانه خود دارند. 

اما شما چقدر اطلاعات برای خرید ظروف چوبی دارید؟ آیا انواع مختلف این ظروف و کاربردهای آن‌ها را می‌شناسید؟ 

اگر از این ظروف استفاده می‌کنید، آیا می‌دانید که چگونه باید از آن‌ها نگهداری کنید؟ آیا استفاده از آن‌ها برای بدن انسان ضرر ندارد؟ 

با ما همراه باشید تا جواب تمام این سوال‌ها را بگیرید.

انواع ظروف چوبی و ویژگی‌های آن‌ها



ظروف چوبی، یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها در لوازم آشپزخانه شما هستند. اما همانطور که می‌دانید، زیبایی به‌تنهایی کافی نیست. ممکن است که شما زیباترین ظرف چوبی را بخرید اما کیفیت آن خوب نباشد و بعد از چند بار استفاده، ترک بردارند. 

بنابراین، نکته مهم هنگام خرید یک ظرف چوبی، درنظر گرفتن نوع چوب و کیفیت آن است. آیا چوب ظرفی که می‌خرید مقاوم است؟ آیا بعد از چند بار استفاده ظاهر زیبای خود را حفظ می‌کند؟ 

در ادامه چند نوع از بهترین انواع چوب برای ساخت ظروف چوبی را معرفی کرده و ویژگی‌های هریک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. ظروف چوبی بامبو

چوب درخت بامبو، از نظر محیط‌زیستی، بهترین گزینه برای ظروف چوبی به‌حساب می‌آید. زیرا، سرعت رشد این درخت بسیار بالا است و به‌راحتی می‌تواند جایگزین درختان قطع شده شود. 

ظاهر این چوب بسیار جذاب است و براقیت خاصی دارد. از آن مهمتر، این است که براقیت آن ماندگار بوده و ظروف چوبی با استفاده مداوم کدر نمی‌شوند. علاوه بر آن، ظروف چوبی که با چوب بامبو تهیه می‌شوند، لکه یا بوی موادغذایی را جذب نمی‌کنند؛ درنتیجه تمیزکردن آن‌ها بسیار راحت است. 

به‌طور کلی ظروف چوبی بامبو انتخاب مناسبی هستند؛ زیرا چوب بامبو مقاومت بالایی دارد و به‌خاطر فراوان بودن این درخت، ظروف آن قیمت متعادلی دارند.

2.ظروف چوبی زیتونی

در دنیای ظروف چوبی، چوب درخت زیتون جذاب‌ترین و محبوب‌ترین نوع چوب شناخته شده است. در ظاهر این چوب رگه‌های تیره و روشن دیده می‌شود که جذابیت خاصی به آن می‌بخشند. 

چوب درخت زیتون مقاومت بسیار بالایی دارد؛ درنتیجه ظروف تهیه شده از آن بدون هیچ مراقبت خاصی، سالیان سال برای شما باقی می‌مانند. اما وزن چوب درخت زیتون بسیار زیاد است که باعث می‌شود ظروف آن در آشپزی‌های روزانه کاربرد نداشته باشند. 

نکته مهم درمورد ظروف چوبی زیتونی، قیمت بالای آن‌ها است. این چوب‌ها ظاهر خاصی دارند که در چوب‌های دیگر دیده نمی‌شود. از سویی دیگر فراوانی آن‌ها نسبت به چوب بامبو کمتر است و درنتیجه قیمت بالاتری دارند.

  1. ظروف چوبی افرا

درخت افرا، چوبی بسیار مقاوم و ماندگار دارد که باعث می‌شود ظروف تهیه شده از آن بسیار محکم باشند. این  ظروف علاوه بر ماندگاری بالا، ظاهری درخشان و صاف داشته و به مراقبت خاصی نیاز ندارند. 

توجه داشته باشید که این ظروف در اثر دمای زیاد آسیب می‌بینند. این ویژگی آن‌ها ممکن است در طول عمر این ظروف تاثیر زیادی داشته باشد که با توجه به قیمت بالای آن‌ها، نتیجه می‌گیریم که گزینه مناسبی برای استفاده روزانه نیستند.

4.ظروف چوبی اقاقیا

چوب درخت اقاقیا مانند چوب درخت بامبو، به دلیل رشد سریع، گزینه خوبی برای دوست‌داران طبیعت به‌حساب می‌آید. 

ظروف چوبی اقاقیا استحکام بالایی دارند و درعین حال بسیار سبک و خوش‌دست هستند. این به آن معناست که به‌راحتی و بدون اینکه آسیب جدی به آن‌ها وارد شود می‌توانید از این ظروف در آشپزخانه خود استفاده کنید. 

ظروف چوبی اقاقیا تیره رنگ هستند و ظاهری سنتی به آشپزخانه شما می‌بخشند. این ظروف نسبت به ظروف چوبی دیگر کمتر تولید می‌شوند و قیمت بالاتری دارند.

بهترین گزینه خرید



اگر خواندن انواع مختلف ظروف چوبی و ویژگی‌هایشان تصمیم‌گیری را برای شما سخت کرده است اصلا نگران نباشید چون در ادامه بهترین گزینه را به شما معرفی می‌کنیم. 

ما به شما رایج‌ترین ظروف چوبی یعنی ظروف چوبی بامبو را پیشنهاد می‌کنیم. بر اساس تجربه افراد، این ظروف کاربرد بیشتری دارند، با محیط‌زیست سازگار هستند و مهم‌تر از همه کیفیت و قیمت قابل قبولی دارند که آن‌ها را به محبوب‌ترین ظروف چوبی تبدیل کرده است. 

این ظروف در اثر گرما آسیب نمی‌بینند و می‌توانید به‌طور روزانه از آن‌ها استفاده کنید. انواع مختلف این ظروف در فروشگاه لیروفا وجود دارند و شما می‌توانید بهترین ظرف چوبی بامبو را متناسب با نیاز خود تهیه کنید.

مزایای استفاده از ظروف چوبی

این سوال برای خیلی از افراد پیش می‌آید که آیا ظروف چوبی علاوه‌بر زیبایی مزایای دیگری هم دارند؟ 

همانطور که می‌دانید، استفاده از چوب در وسایل خانه و آشپزخانه از قدیم مرسوم بوده، اما این موضوع فقط مربوط به ظاهر آن نیست؛ بلکه مردم قدیم دلایل خوبی برای استفاده از آن داشتند. 

یکی از مهمترین ویژگی‌های مثبت ظروف چوبی، خاصیت ضدباکتری بودن آن‌ها است. از نظر علمی، درختان به‌طور طبیعی با هرگونه عفونت، باکتری و کپک مبارزه می‌کنند. اگرچه آن‌ها با تبدیل شدن به ظروف چوبی، دیگر موجود زنده نیستند، اما همچنان روند مبارزه با باکتری را ادامه می‌دهند.

اما این سوال همچنان برقرار است که آیا موادی که برای سطح ظروف چوبی استفاده می‌شوند برای بدن انسان ضرر ندارند؟ 

درواقع، این مواد برای بدن انسان مضر هستند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از این ظروف هنگام آشپزی به‌طور مداوم استفاده نکنید. ضمنا می‌توانید ظروف چوبی را تهیه کنید که از روغن‌های مضر برای زیبایی آن استفاده نشده است. چون ممکن است این روغن‌ها به موادغذایی آغشته شده و وارد بدن شما شوند. 

یک نکته مثبت دیگر این است که شما می‌توانید با استفاده از قاشق‌های چوبی هنگام آشپزی، از ظروف فلزی خود محافظت کنید. استفاده از قاشق چوبی مانع خراش این ظروف شده و درنتیجه ظروف فلزی شما دیرتر خراب می‌شوند. 

مواد استفاده شده برای زیباسازی ظروف چوبی، روغن‌های معدنی هستند که خاصیت ضدباکتری بودن این قاشق‌ها را افزایش می‌دهند و مانع ایجاد باکتری در سطح قاشق‌ها می‌شوند.

پرکاربردترین ظروف چوبی در آشپزخانه



ظروف چوبی به‌خاطر ظاهر زیبایی که دارند، کمتر در آشپزی و بیشتر جهت پذیرایی استفاده می‌شوند. در ادامه چندتا از پرکاربردترین ظروف چوبی را معرفی می‌کنیم که شما می‌توانید هرکدام از آن‌ها را از لیروفا تهیه کنید. 

سینی چوبی

سینی‌های چوبی یکی ازپرکاربردترین ظروف چوبی هستند که به‌خاطر خاصیت صیقلی بودن آن‌ها، لیوان و استکان روی آن لیز نمی‌خورند. همچنین، این سینی‌ها لکه‌های چای و شربت به خود نمی‌گیرند که تاثیر زیادی در ظاهر سینی دارند. 

اردوخوری چوبی

شما می‌توانید اردوخوری‌های چوبی را به عنوان جزئی از دکور میز پذیرایی خود استفاده کنید. این ظروف برای نگهداری خوراکی‌های مختلف در طولانی مدت انتخاب مناسبی هستند؛ چون لکه‌های موادغذایی را به خود نمی‌گیرند، عطر و طعم خوراکی‌ها را حفظ می‌کنند و مانع خراب شدن آن‌ها می‌شوند.

علاوه بر آن، اردوخوری‌های چوبی شامل بخش‌های جداگانه هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا با خوراکی‌های متنوع از مهمانان خود پذیرایی کنید.

بانکه‌های چوبی

بانکه‌های چوبی بهترین گزینه برای نگهداری حبوبات، شکر یا نمک و فلفل هستند. چوب، رطوبت موجود در این موادغذایی را جذب می‌کند و درنتیجه این مواد تا مدت طولانی سالم باقی می‌مانند.

بشقاب‌های چوبی

بشقاب‌های چوبی که معمولا از چوب بامبو ساخته می‌شوند، جلوه خاصی به لوازم آشپزخانه شما می‌بخشند. این بشقاب‌ها بافت محکمی دارند و درعین حال بسیار سبک هستند و استفاده و تمیزکردن آن‌ها کار راحتی است.

نحوه نگهداری از ظروف چوبی

در ادامه نکاتی را می‌گوییم که به شما کمک می‌کند از ظروف چوبی خود به بهترین نحو ممکن نگهداری کنید تا کمترین آسیب را ببینند و مثل روز اول زیبا باقی بمانند.

  • بهترین روش برای شستشوی ظروف چوبی، شستشوی دستی با آب ولرم و شوینده متعادل است. اگرچه این ظروف با ماشین ظرفشویی هم تمیز می‌شوند، اما دمای آب استفاده شده در ماشین ظرفشویی بسیار بالا است و باعث خشک شدن ظروف چوبی شما و درنهایت ترک آن‌ها می‌شود.

 

  • بعد از شستشوی ظروف چوبی، آنها را با پارچه یا حوله­ آشپزخانه خشک کنید و قبل از قرار دادن ظروف در کابینت اجازه دهید که کاملا در هوای آزاد خشک شوند.

 

  • اگر احساس کردید که قاشق چوبی شما زیبایی اولیه را ندارد یا خشک شده است، از روغن‌های معدنی یا ترکیبات موم زنبورعسل برای ترمیم آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که هرگز از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون برای ترمیم ظروف چوبی خود استفاده نکنید. چون به مرور زمان فاسد می‌شوند و بر طعم غذا تاثیر می‌گذارند.

 

  • اگر ظروف چوبی شما طی استفاده از غذاهای رنگی لکه‌دار شده‌اند، اصلا نگران نباشید؛ چون این موضوع بر سلامتی غذای شما هیچ تاثیری نمی‌گذارد و لکه ایجاد شده هم با گذشت زمان از بین می‌رود.

 

  • ظروف چوبی بوهای قوی موادغذایی مانند سیر را جذب می‌کنند و امکان دارد این عطر در ظرف باقی مانده و در استفاده‌های بعدی به غذاهای دیگر منتقل شود. برای جلوگیری از ماندگاری عطر غذا در ظروف چوبی، می‌توانید آن را با یک تکه لیمو یا مقداری بیکینگ پودر شستشو دهید.

 

  • اگر ظرف چوبی شما در اثر استفاده زیاد پرز داده یا لک شده باشند، از سمباده برای برطرف کردن آن‌ها استفاده کنید. بعد از اتمام کار، سطحی را که سمباده کشیده‌اید، با روغن معدنی یا ترکیبات موم عسل بپوشانید.


جمع بندی

در سال‌های اخیر ظروف چوبی توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند. اما بیشتر مردم با اینکه علاقه زیادی به خرید ظروف چوبی دارند، هیچ اطلاعاتی درمورد انواع این ظروف و نحوه نگهداری از آن‌ها ندارند. 

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات لازم برای خرید و نگهداری ظروف چوبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا شما با استفاده از نکات گفته شده به‌راحتی ظرف چوبی مورد علاقه خود را از فروشگاه لیروفا انتخاب کنید و با ثبت سفارش، آن را درب منزل تحویل بگیرید.