چیدمان صحیح اتاق خواب کودک

چیدمان صحیح اتاق خواب کودک

از جمله مسائلی که خیلی از خانم‌ها با آن سر و کار دارند و در بسیاری از موارد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، چیدمان صحیح اتاق خواب کودک دلبندشان است. 
چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب همانند آشپزخانه و پذیرایی امری کاملا سلیقه‌ای و در عین حال بسیار مهم است و باید به نحوه چیدمان آن دقت بسیاری کرد؛ چرا که اتاق خواب محلی برای استراحت و به آرامش رسیدن جسم و روح است و کودک بیش از یک سوم ساعات روز را در اتاق می‌گذراند، از این رو نحوه دکوراسیون و چیدن وسایل در آن می‌تواند تاثیر بسزایی بر حالات و روحیات کودکان داشته باشد. 

چیدمان صحیح اتاق خواب کودک یکی از هیجان‌انگیز‌ترین کارها برای والدین به خصوص مادران است؛ و از آنجایی که دکوراسیون آن می‌تواند نقش بسیار مهمی را در روحیات و خلقیات کودکان ایفا کند، بهتر است که طراحی آن متناسب با سن و روحیات کودکان باشد تا از قرار گرفتن در چنین مکانی احساس خوشحالی، امنیت و آرامش کنند.

بنابراین والدین بهتر است که با قوانین دکوراسیون و چیدمان صحیح اتاق خواب کودک آشنایی کامل داشته باشند و با گذاشتن وقت و انرژی برای کودک عزیزشان آثار رضایت بخش را بر روی شخصیت آن‌ها مشاهده کنند. چرا که به عقیده بسیاری از متخصصین و روانشناسان، کودکانی که در محیط‌های آرام و سالم رشد پیدا می‌کنند معمولا بچه‌هایی آرام تر، خلاق‌تر و باهوش‌تری هستند. 
پس بهتر است که چیدمان آن به گونه‌ای باشد که کودکان بتوانند بسیاری از کار‌های خود را در داخل اتاق انجام دهند و بیشتر اوقات خود را در آنجا بگذرانند تا با آن انس بگیرند و از بودن در اتاق خود لذت ببرند. 

در همین راستا قصد داریم درباره نحوه چیدمان صحیح اتاق خواب کودک صحبت کنیم از این رو به شما والدین عزیز پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله ما را همراهی بفرماید.




نحوه چیدمان سرویس خواب در اتاق خواب کودک

وسایلی که برای اتاق خواب کودک در نظر گرفته می‌شود در کنار برخورداری از عمر و دوام بالا بایستی پارامتر‌هایی همچون تعادل، هماهنگی، کارآمد بودن و خلاقیت را به خوبی نیز رعایت کنند تا بتوانند فضای بسیار مناسب و ایده آل را برای رشد کودک فراهم نمایند. یکی از مهمترین وسایلی که در چیدمان صحیح اتاق خواب کودک نقش بسیار مهمی دارد، سرویس خواب می‌باشد. همان طور که می‌دانید خواب مناسب یکی از فاکتور‌های اساسی در رشد جسمی و روحی کودکان است. 
یک خوابی کافی می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی خلقیات آن‌ها در طول روز داشته باشد و به طور کلی در رفتار، روابط اجتماعی و آموزش آن‌ها بسیار دخیل است. بدین منظور برای ایجاد این چنین خواب با کیفیتی لازم است که اسباب و وسایل خواب مناسبی انتخاب شود تا کودک بتواند در آن احساس آرامش و آسایش کند تا خواب خوبی را به دنبال داشته باشد. تشک و تختخواب باید به درستی انتخاب شود، که این انتخاب بایستی بر اساس عواملی همانند میزان بودجه، فضا، طراحدار بودن، کشو داربودن و… صورت گیرد. 

در انتخاب سرویس خواب رنگ و جنس آن می‌تواند به عنوان دو عامل مهم در چیدمان صحیح اتاق خواب کودک شمرده شوند. در انتخاب رنگ سرویس خواب بهتر است که از قرمز پر رنگ استفاده نشود چرا که از نظر روانشناسی رنگ ها، رنگ قرمز سبب ایجاد شور و نشاط و انرژی در فضا می‌شود و ممکن است که خواب کودک عزیز شما را دچار اختلال کند. 

از طرفی دیگر رنگ آبی، یکی از رنگ‌های لطیفی است که موجب حس آرامش و آسایش در کودک می‌شود، اما تسلط آن بر روی اتاق ممکن است که سبب ایجاد حالات افسردگی در آن‌ها نیز شود. از این رو انتخاب رنگ بایستی کاملا اصولی، مناسب و بر اساس روانشناسی رنگ‌ها صورت گیرد. 

همچنین اگر مد نظر شما برای اتاق خواب وسایل چوبی است، ممکن است که انتخاب وسایل فلزی گزینه‌ای مناسب نباشد. در کنار این عوامل باید جنسی را برای سرویس خواب انتخاب نمود که از کیفیت و دوام بالایی برخوردار باشد تا بتواند از نظر اقتصادی برای شما مقرون به صرفه باشد.




استفاده کمد و یا قفسه برای مرتب نمودن اتاق

از مواردی که در هنگام چیدمان صحیح اتاق خواب کودک بایستی آن را مد نظر قرار داد، توجه بیشتر به مرتب بودن اتاق است. از آنجایی که کودک بیشتر روز را صرف بازی کردن و سرگرم شدن با عروسک‌ها می‌کند، همواره جای جای اتاق پر از عروسک و وسایل بازی است که سبب شلوغ شدن و نامرتبی اتاق کودک می‌شود که این نامرتب بودن نظم و چیدمان اتاق را بر هم می‌زند. 
پس اگر می‌خواهید که اتاقی مرتب و چیدمان زیبایی داشته باشید، ابتدا بایستی وسیله‌ای که قصد دارید عروسک‌ها را در آنجا قرار دهید، انتخاب کنید که بیشتر والدین از کمد دیواری و یا زمینی برای قرار دادن عروسک‌ها استفاده می‌کنند که اگر به درستی و یا با توجه به فضای داخلی اتاق انتخاب گردد، حتما به مرتب بودن آن کمک خواهد کرد. 

اگر فضای اتاقی که کودک در آنجا به خواب می‌رود، کوچک است می‌توانید کنج و فضای پرت اتاق را قفسه‌بندی کنید و عروسک‌ها را در آنجا قرار دهید. با این خلاقیت علاوه بر مرتب شدن و زیبا‌تر شدن دکوراسیون اتاق، توانسته‌اید فضای داخلی اتاق خواب را نیز بهبود ببخشید. 

حتی می‌توان علاوه بر قرار دادن وسایل بازی در درون کمد و یا قفسه، از تاب برای نگهداری عروسک‌ها نیز استفاده کرد که می‌تواند جلوه‌ای بسیار شکیل به فضای اتاق کودک ببخشد و اوقاتی را هم کودک به بازی کردن در آن اختصاص دهد.




طراحی یک دیوار خاص برای اتاق خواب کودک

می‌توان چیدمان صحیح اتاق خواب کودک را با طراحی یک دیوار خاص، ست و هماهنگ نمود. بهتر این است که اتاق کودک را با استفاده از کاغذ دیواری‌های جذاب و زیبا و استیکر‌های کودکانه آراسته نمود تا تفاوتی بین اتاق کودک و سایر اتاق‌ها ایجاد گردد. استفاده از کاغذ دیواری بچگانه و رنگارنگ سبب می‌شود که اتاق فضایی کودکانه و شاد به خود بگیرد تا کودک بتواند در آن احساس آرامش، آسایش و شادی کند. 

اگر اتاق خواب کودکتان کوچک می‌باشد، بهتر است که از رنگ‌آمیزی هر چهار طرف دیوار خودداری کنید، چرا که فضای اتاق را بسیار کوچکتر از چیزی که هست نشان می‌دهد، در این حالت بهتر است که یک طرف مثلا دیوار پشت تخت را رنگ‌آمیزی کنید تا یک فضای کانونی ایجاد شود با این کار علاوه بر این که فضای اتاق را جذاب‌تر کرده‌اید، در واقع با ایجاد فضایی عمیق‌تر توانسته‌اید به بزرگتر شدن آن نیز کمک کنید.



نورپردازی اتاق خواب کودک

یکی از موارد مهمی که در حین چیدمان صحیح اتاق خواب کودک بایستی مورد توجه قرار گیرد، نور فضای اتاق می‌باشد که به هیچ وجه نباید نور آن گرفته شود. مثلا اگر تاج تختخواب کودک بزرگ است نباید آن را در پشت پنجره قرار داد یا در مورد کمد بچه هم بدین صورت، وقتی آن را در کنار تختخواب قرار می‌دهید نباید به گونه‌ای باشد که مانع از ورود نور به داخل اتاق گردد. 
همچنین بایستی انعکاس نور خورشید بر روی آینه هم بررسی شود و چیدمان به گونه‌ای نباشد که کودک دلبندتان صبح زود با انعکاس نور بر روی آینه بیدار شود که این امر ممکن است باعث آزار و اذیت وی گردد. بدین ترتیب هدف اصلی در اتاق خواب کودک ایجاد پس زمینه‌ای از نور ملایم، لطیف و عاری از هر گونه درخشش و بدون خیره کردن چشم است.




قرار دادن میز و صندلی و وسایل بازی

نقاشی کشیدن یکی از اموری است که اگر کودکان کل روز را به آن اختصاص دهند، از نقاشی کشیدن سیر نمی‌شوند؛ از این رو در هنگام چیدمان صحیح اتاق خواب کودک باید میز و صندلی استاندارد به منظور جلوگیری از خستگی و همچنین آسیب نرسیدن به بدن کودک در نظر گرفته شود. این میز و صندلی بایستی با ارتفاع استاندارد و متناسب با سن و رشد کودک باشد تا سبب ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات و اسکلتی نگردد. 





بازی کردن امری اجتناب ناپذیر برای کودکان است پس قرار دادن وسایل بازی علاوه بر این که موجبات بازی و سرگرمی کودک فراهم می‌گردد، می‌توان از آن‌ها برای زیبا‌تر شدن و همچنین چیدمان صحیح اتاق خواب کودک نیز بهره لازم را برد. 
وسایل‌های بازی که مرتب کردن آن‌ها اندکی سخت است می‌توانید به جای این که در کمد یا قفسه آن‌ها را قرار دهید در درون جعبه میوه، جعبه کادو و… آن‌ها را چید. و یا می‌توانید اسباب بازی‌ها را در درون چند تا سطل و یا سبد رنگارنگ که ارتفاع آن از قد کودکتان کمتر است ریخت؛ و همچنین این اسباب بازی‌ها را در درون جعبه در زیر تخت قرار دهید و به کودک خود یاد بدهید که پس از هر بار بازی کردن برای مرتب کردن اتاق، آن‌ها را در زیر تخت قرار دهد.



فروشگاه لوازم خانگی لیروفا

برچسب‌ها