10 نکته مهم برای انتخاب درست ساعت دیواری برای منزل

10 نکته مهم برای انتخاب درست ساعت دیواری برای منزل

از گذشته تا به امروز ساعت دیواری منزل اولین وسیله‌ای است که علاوه بر نمایش زمان، از آن به عنوان تزئین دیوار خانه استفاده می‌شود. در این مطلب شما را با 10 نکته مهم برای انتخاب یک ساعت دیواری مناسب آشنا می‌کنیم.

زمانی که نوبت به تزئین دیوارهای خانه می‌رسد، معمولاً یک ساعت دیواری بی‌نظیر، شیک و احتمالاً بزرگ نخستین گزینه‌ای است که به ذهن ما خطور می‌کند. مدل‌های مختلفی از این وسیله کاربردی تولید و به بازار عرضه شده و همین امر خریداران را در انتخاب یک مدل مناسب با مشکل مواجه کرده ‌است. در ادامه برایتان از نکات مهم و کاربردی در خرید این وسیله خواهیم گفت.

  • پیش از خرید ساعت دیواری منزل، نوع آن را مشخص کنید

بد نیست بدانید، با توجه به نوع کارکرد، طراحی، مدل و جنس ساعت‌های دیواری، آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌دهند و این شما هستید که باید طبق سلیقه و نیازتان، ساعت مورد نظر را از میان یکی از این گروه‌ها انتخاب کنید.

  1. ساعت دیواری کلاسیک

ساعت‌های کلاسیک از طراحی ساده و در عین حال بسیار زیبایی برخوردارند. در این نوع ساعت‌‌ها اعداد به سبک سنتی و اغلب به لاتین طراحی شده است. حرکت عقربه‌ها به‌ویژه ثانیه‌شمار با صدا همراه بوده و پس‌زمینه به دو رنگ سیاه یا سفید است.

حاشیه‌های این دستگاه هم معمولاً از چوب قهوه‌ای یا سیاه و از ظاهری بسیار ساده تشکیل شده است. به­ طوری که با دیدن این مدل بلافاصله طرح سنتی و قدیمی آن نظرتان را جلب می‌کند. خوشبختانه تنوع جالب و زیبایی از ساعت‌های دیواری کلاسیک را در بازار خواهید یافت.



  1. ساعت دیواری چوبی

اگر به‌دنبال ساعتی منحصربه‌فرد هستید، ساعت‌های دیواری چوبی انتخابی مناسب است. درواقع با خرید این مدل‌ علاوه بر داشتن زمان‌سنجی با ظاهری کلاسیک، مقاومت و ماندگاری آن‌چه را که خریده‌اید، تضمین می‌کنید. چرا که مدل چوبی نسبت به سایر ساعت‌ها از استحکام بالاتری برخوردار است و در صورت سقوط، آسیب جدی نمی‌بیند و تا مدت‌ها برایتان کار می‌کند. ضمن این‌که بهترین انتخاب برای دیوارها هستند و منظره‌ای خیره‌کننده را برای اتاق ایجاد می‌کند.



  1. ساعت دیواری مدرن

در صورتی که به طراحی مدرن علاقه‌مندید و ترجیح می‌دهید دیوارهای خانه‌تان به‌روز و لوکس به‌نظر برسد، از طرفی ساعت‌های کلاسیک را برای منزلتان مناسب نمی‌دانید، بهترین انتخاب، خرید مدل‌های مدرن است. معمولاً در این نوع محصولات از عقربه و اعداد استفاده نمی‌شود و شما می‌توانید طرح‌هایی جذاب، خیره‌کننده، منحصربه‌فرد و فوق‌العاده زیبا را در میان آن‌ها مشاهده کنید.


  1. ساعت دیواری دیجیتال

ساعت‌های دیجیتال نیز روی دیوارها بسیار عالی به‌نظر می‌رسند. آن‌ها معمولا مناسب نصب بر دیوار دفاتر، اتاق‌های مطالعه، محل کار یا کتابخانه مناسب هستند. همچنین انتخاب این ساعت برای اتاق کودک می‌تواند بهترین باشد. جالب است بدانید، در نوع دیجیتال عقربه‌ها و اعدادی پیرامون آن وجود ندارد.

بلکه ساعت و دقیقه به صورت اعداد کامپیوتری که با استفاده از دو نقطه از یکدیگر جدا شده‌اند، نمایش داده می‌شود. درواقع عدد سمت چپ نمایشگر ساعت و عدد سمت راست نمایشگر دقیقه است. دو نقطه‌ وسط هم ثانیه‌شمار را نشان می‌دهد.



  1. ساعت دیواری آنالوگ

ساعت آنالوگ متشکل از سه عقربه برای نمایش ثانیه، ساعت و دقیقه است. در این نوع دورتادور عقربه‌ها را اعداد از 1 تا 12 احاطه کرده‌ و برای کارکردن باید به­ صورت دستی تنظیم شود. بیشتر این مدل‌ها به‌ویژه در شب و سکوت با صدا همراه است و برخی از مردم به‌ویژه کسانی که به صدا حساسیت دارند، میانه خوبی با آن‌ها ندارند. 

  1. ساعت دیواری اتمی

اما یکی از دقیق‌ترین ساعت‌ها برای زمانبندی که تا به امروز ساخته شده، نوع اتمی است. در این مدل به جای پرتوافشانی، از سیگنال‌های دقیق مایکروویو استفاده می‌شود. درواقع زمانی‌ که الکترون‌ها در اتم‌ها باعث تغییر و دگرگونی سطح انرژی خود می‌شوند، نور منتشر شده و سینگال‌های مورد نظر تولید می‌شود.

  • هنگام خرید ساعت دیواری منزل، به جنس آن توجه کنید

شاید در نگاه اول جنس تأثیر زیادی در انتخاب یک ساعت دیواری نداشته باشد. اما اگر به طراحی و دکوراسیون منزلتان اهمیت می‌دهید، بهتر است به ماده‌ای که در ساخت این وسیله از آن استفاده شده، توجه کنید.

بد نیست بدانید، ساعت‌های دیواری منزل را از موادی مانند چوب، شیشه، اکریلیک، مرمر، پلاستیک، فلز و... تولید می‌کنند. هرچند انتخاب هر کدام از آن‌ها به سلیقه شخصی شما بازمی‌گردد، ولی انتخاب یک جنس مناسب علاوه بر زیبایی ظاهری، در طول عمر و استحکام آن به‌ویژه در صورت سقوط و افتادن روی زمین تأثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال ساعت‌های چوبی مقاومت‌ بیشتری نسبت به شیشه‌ای دارند. ضمن این‌که زیبایی قابل ­توجهی به فضای خانه می‌بخشند.



  1. ساعت دیواری منزل را با توجه به سبک اتاق انتخاب کنید

سبک اتاق شما چیست؟ هنگام خرید ساعت دیواری مهم است که سبک اتاق­تان را درنظر بگیرید. به ­عنوان مثال اگر طراحی و چیدمان خانه شما مدرن است، خرید و نصب ساعت‌های دیواری مدرن عاقلانه‌ترین کار است. اما در صورتی که دیزاین خانه یا اتاق شما کلاسیک است، ساعت‌های مدل کلاسیک چوبی انتخاب مناسبی خواهد بود. درواقع این وسیله باید هماهنگی مناسبی با نوع دکوراسیون منزلتان داشته باشد.


  1. هنگام خرید از توجه به رنگ ساعت دیواری منزل غافل نشوید

تأثیری که رنگ‌ها روی فضای محیط می‌گذارند، غیرقابل انکار است. این قاعده در مورد انتخاب ساعت دیواری هم صدق می‌کند. از این رو سعی کنید، مدلی را خریداری کنید که رنگ آن با رنگ مبلمان و سایر وسایل چیده‌‌شده در منزل متفاوت باشد.

این تفاوت، منظره‌ای زیبا و جذاب را برای محیط خانه فراهم می‌کند که مهم‌ترین تأثیر آن افزایش جذابیت بصری فضای اتاق است. به­عنوان مثال اگر دیوارهای خانه روشن هستند، ساعتی با رنگ تیره ایده‌آل خواهد بود. یا در صورت تیره بودن رنگ دیوارها، منطقی است رنگ ساعت را روشن انتخاب کنید.

حال اگر وسایل خانه مانند پرده، مبلمان، کوسن‌ها و ... از لحاظ رنگ متنوع انتخاب شده‌اند، برای ایجاد فضایی جذاب و زیبا کافی است از ساعتی به رنگ خنثی یا ساده استفاده کنید. رعایت ‌نکردن هرکدام از این موارد، نتیجه‌ای جز به‌چشم نیامدن زیبایی ساعتی که خریده‌اید دربر نخواهد داشت.

  1. در صورت حساس‌بودن به صدا، ساعت دیواری بی‌صدا خریداری کنید

در بخش‌های قبل در مورد مدل‌های مختلف ساعت گفتیم. در نوع آنالوگ و در اکثر مدل‌ها هنگام کار به اصطلاح صدای تیک‌تاک شنیده می‌شود. هرچند این صدا ممکن است برای برخی از آدم‌ها دوست‌داشتنی باشد، ولی هستند کسانی که در هنگام خواب، نیاز به آرامش و سکوت مطلق دارند و کوچک‌ترین صدایی آن‌ها را آزار می‌دهد.

اگر در این گروه قرار دارید، حتماً هنگام خرید ساعت به صدای آن توجه کنید. از فروشنده در مورد شدت صدای تیک‌تاک آن سوال بپرسید. اگر تحمل هیچ صدایی را ندارید، به احتمال زیاد مدل دیجیتال بهترین گزینه برای شما خواهد بود.


  1. هنگام خرید ساعت دیواری منزل، فضای دیوار اتاق را درنظر بگیرید

رابطه مستقیمی بین اندازه ساعت دیواری و گنجایش دیواری که قرار است ساعت را به آن آویزان کنید، وجود دارد. درواقع ساعت‌های کوچک انتخابی مناسب برای زمانی است که بخواهید چینش و نمای اتاق، بیش از هر چیزی توجه میهمانان را به خود جلب کند.

در صورتی‌که ترجیح دهید، مرکز دکوراسیون و طراحی داخلی منزلتان را ساعت دیواری تشکیل دهد، پیشنهاد ما استفاده از مدل‌های بزرگ است.

ولی هرگز فراموش نکنید یک قاعده کلی برای انتخاب اندازه مناسب ساعت دیواری وجود دارد. به دیوارهای بزرگ، ساعت دیواری بزرگ به دیوارهای کوچک ساعت دیواری کوچک نصب کنید. اگر این نکته و اصل را در نظر نگیرید، به احتمال زیاد هنگام خواندن ساعت با مشکل مواجه می‌شوید.

  1. پیش از خرید ساعت دیواری منزل، محل نصب آن را مشخص کنید

یکی دیگر از نکاتی که بهتر است پیش از خرید ساعت دیواری به آن توجه کرد، محل نصب آن است. البته خیلی هم جای نگرانی نیست؛ چرا که قاعده خاصی در نصب آن وجود ندارد و می‌توان در هر قسمتی از خانه آویزان کرد. ولی نکته‌ای که هنگام خرید باید به آن توجه کنید، هماهنگی ساعت با فضا است.

درواقع با توجه به مکان مورد نظر سبک یا مدل ساعت را انتخاب کنید. مثلاً برای اتاق کودک مدل عروسکی و جذاب، در آشپزخانه طرح‌های فانتزی مثل قاشق و چنگال و در اتاق کار مدل‌های کلاسیک، ایده‌آل خواهد بود.

  1. هرگز میزان دقت ساعت دیواری را فدای زیبایی ظاهری آن نکنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خرید ساعت دیواری آن را مود توجه قرار داد، میزان دقت نشان‌دادن زمان است. این‌که زیبایی ظاهری، جنس و طرح برایتان مهم باشد، غیر منطقی نیست. اما اگر به ظاهر بیش از کارایی آن توجه کنید، نتیجه‌ای جز انتخاب و خرید یک وسیله نامناسب و بدون کارکرد در انتظارتان نخواهد بود.

درواقع یک ساعت زیبا وقتی زیباییش به چشم می‌آید که بتوان از آن استفاده کرد. حتی اگر بهترین و زیباترین مدل‌ها را به دیوار خانه‌اتان وصل کنید ولی کار نکند، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

ضمن این‌که اگر عمر باتری بالا نباشد، دقت ساعت هم پایین می‌آید. مخصوصاً زمانی که قصد خرید مدل‌های آونگ‌دار دارید، حتما به عمر باتری توجه کنید. چون تنظیم آن‌ها پس از تعویض باتری کمی مشکل است.

  1. بهتر است ساعت دیواری منزل را از برند معتبر انتخاب کنید

برند و شهرت آن در کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش، تنها مختص لوازم برقی نمی‌شود. بلکه هنگام خرید هر وسیله‌ای حتی ساعت‌های دیواری هم بهتر است به برند و شرکت تولیدکننده آن توجه کنید. خوشبختانه برندهای شناخته‌شده بسیاری از این محصولات در بازار وجود دارد.

شاید این شرکت‌های مشهور محصولات خود را با قیمتی بالاتر نسبت به سایر تولیدکنندگان عرضه کنند، ولی حداقل خیالمان در مورد کیفیت و دوام آن‌ها راحت است و تا مدت‌ها روی دیوار منزل­تان کار می‌کنند.

  1. در خرید ساعت دیوار منزل، کیفیت را فدای هزینه نکنید

بودجه نخستین حرف را در انتخاب هر کالایی می‌زند. در خرید ساعت‌های دیواری هم باید به میزان پولی که می‌توان هزینه کرد، توجه کنیم. اما گاهی اوقات کمی بیشتر هزینه‌کردن برای خرید یک محصول باکیفیت ارزشش را دارد.

توصیه می‌کنیم، هرگز به خاطر چند هزار تومان از خرید یک ساعت خوب و مناسب منصرف نشوید تا درعوض مدلی ارزان‌تر با کیفیتی پایین‌تر را خریداری کنید. این نکته را درنظر بگیرید که در قبال هزینه‌ای که می‌کنید، مدت زمان بیشتری از کالایی که می‌خرید، استفاده خواهید کرد. و در واقع پول­تان را پس‌انداز کرده‌اید.

 

و اما کلام آخر...

خرید ساعت دیواری هم مانند تمامی لوازم منزل، نیازمند رعایت اصول و قواعدی است که اگر به آن‌ها توجه نشود، قطعا با محصولی نامناسب، ناکارآمد و در نهایت به‌درد نخور روبه‌رو خواهیم شد. ضمن این‌که پولمان را هم به هدر داده‌ایم. در این مطلب سعی کردیم 10 نکته مهم و اساسی در انتخاب بهترین مدل‌ ساعت دیواری را برایتان شرح دهیم. امید است با رعایت آن‌ها، خریدی مناسب و خوشایند را تجربه کنید.