چند اشتباه متداول در استفاده از شمع

چند اشتباه متداول در استفاده از شمع

شاید پیش خود فکر کنید که استفاده و نگهداری از شمع راحت‌ترین کار دنیا است، ولی اشتباه فکر می‌کنید!  

افراد زیادی هستند که در نگهداری و استفاده از شمع از هرنوع روش و وسیله‌ای استفاده می‌کنند، اما به فکر آثار و عواقب آن نیستند. در واقع، شمع‌ها هم مانند هر وسیله‌ی دیگری به مراقبت‌های خاص خود نیاز دارند. 

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که برخی از عادات بد خود در استفاده از شمع را پیدا کنید و با استفاده از راه‌حل‌هایی که ارائه می‌دهیم به اصلاح این اشتباهات بپردازید. پس با ما همراه باشید تا با شیوه درست استفاده از شمع آشنا شوید.

شمع را در معرض هوای در حال جریان قرار ندهید!



محل قرارگیری شمع باید تا حد ممکن از جریان مستقیم هوا مانند پنکه یا کولر به‌دور باشد. حتی سعی کنید که شمع‌ها را در مکان‌های پر رفت و آمد خانه قرار ندهید؛ زیرا با رد شدن از آن مکان‌ها هوا جابه‌جا شده و بر شعله شمع تاثیر می‌گذارد. 

گرچه این موضوع تا وقتی که شعله خاموش باشد اهمیت زیادی ندارد، ولی بهتر است که برای جلوگیری از جابه‌جا کردن مداوم شمع‌ها هنگام روشن کردن‌شان، مکانی مناسب و دائمی برای آن‌ها درنظر بگیرید. 

علت اینکار به بالا بردن امنیت استفاده از شمع برمی‌گردد. در مواقعی که شعله شمع از حالت نرمال خارج می‌شود ممکن است که هوای درحال جریان بر مسیر آن تاثیر بگذارد و حوادثی پیشبینی نشده ایجاد کند. به همین علت هیچوقت نباید شمع روشن را در کنار پنجره و نزدیک پرده قرار داد. 

علاوه بر پیشگیری از حوادث، جریان هوا باعث خارج کردن شعله از نظم عادی خود می‌شود. شعله شمع در اثر موضوع دوده‌های سیاه ایجاد می‌کند که منجر به آلودگی فضای خانه یا سیاه شدن ظرف شمع‌ها می‌شود.

 زمان روشن ماندن شمع برای اولین بار مهم است!

یکی از رایج‌ترین اشتباهات مردم هنگام روشن کردن شمع برای اولین بار، این است که به مقدار موم آب شده آن دقت نمی‌کنند و شعله شمع را خیلی زود و بدون نظر گرفتن وضعیت سطح آن خاموش می‌کنند. این موضوع درنهایت به گود شدن شمع می‌انجامد. 

در واقع مقدار مومی که در اولین استفاده از شمع ذوب می‌شود می‌تواند بر طول عمر آن تاثیر بگذارد. به این صورت که اگر ناحیه‌ای از سطح شمع در اولین استفاده از آن آب نشود، سطح آن بالاتر از فیتیله قرار می‌گیرد. 

درنتیجه آن ناحیه در دفعات بعدی ذوب نخواهد شد و شما بعد از چندبار استفاده و عمیق‌تر شدن ناحیه دور فیتیله، خواهید دید که شمع شما دچار گودشدگی می‌شود. 

جلوگیری از این وضعیت تنها یک راه حل دارد که به زمان روشن ماندن شمع برای اولین بار برمی‌گردد. شمع باید تا زمانی روشن باقی بماند که موم سطح آن تا دیواره آب شود که اگر شعله را زودتر از موعد خاموش کنید این اتفاق نمی‌افتد. 

در این مورد قانونی وجود دارد که شمع به ازای هر ۲.۵ سانتی‌متر قطر باید یک ساعت روشن باشد. برای مثال اگر شمع شما ۷.۵ سانتی‌متر قطر داشته باشد، شعله آن در اولین استفاده باید ۳ ساعت روشن بماند تا سطح آن به‌طور کلی آب شود.

بیشتر بخوانید: انواع شمع برای دکوراسیون


از ظرف مناسب استفاده کنید!



گرچه شمع‌ها در جاشمعی یا ظرف‌های متفاوت بسیار شیک به‌نظر می‌رسند، اما باید دقت داشته باشید که اندازه آن‌ها نسبت به ظرفی که درون آن قرار می‌گیرند، متناسب باشد. 

اگر ظرف برای شمع تنگ باشد، شعله آن ضعیف شده و دوده‌های سیاه تولید می‌کند که در ظاهر ظرف تاثیر می‌گذارد. لازم به ذکر نیست که ظرف‌های بسیار بزرگ هم جلوه خوبی ایجاد نمی‌کنند. 

معمولا برای شمع‌ها از ظرف‌هایی استفاده می‌شود که یک طرفشان بسته است، در صورتی که ظرف‌های استوانه‌ای دوسر باز انتخاب‌های بهتری هستند. 

 با استفاده از این ظرف‌ها، هوای گرم از بالا خارج شده و به‌طور همزمان هوای سرد از پایین جایگزین می‌شود. با وجود این رفت و آمد هوا در داخل ظرف، شعله ثابت می‌ماند و دیگر آثاری از دوده‌های سیاه دیده نمی‌شود. 

به‌خاطر داشته باشید که دیواره ظرف شما نباید فاصله نزدیکی با شمع داشته باشد. درحالی که ارتفاع ظرف به انتخاب خودتان است، طول و عرض آن بر کیفیت شعله شمع و سالم ماندن ظرف تاثیر می‌گذارد. 

فاصله مناسب بین این دو را می‌توان از قطر شمع تشخیص داد. به‌طوری که به اندازه نصف قطر شمع باید بین دیواره آن و ظرف فضای خالی وجود داشته باشد.

شمع‌ها را در فاصله نزدیک به هم نچینید!

استفاده از شمع‌های گوناگون با سایزها و طرح‌های مختلف در کنارهم قطعا ظاهر بسیار دلنشینی ایجاد می‌کند، ولی هنگام چیدن آن‌ها، باید نکاتی را رعایت کنید که به شمع‌ها آسیب وارد نشود. 

یکی از مهمترین نکات درمورد شمع‌آرایی، حفظ فاصله مناسب بین شمع‌ها است. اگر آن‌ها در فاصله کم چیده شوند، ممکن است که شعله‌شان باعث تاب خوردن و آب شدن دیواره‌های یکدیگر شود. برای جلوگیری از این موضوع، شمع‌ها را در فاصله حداقل ۱۰ سانتی‌متری قرار دهید.

از شمع‌های بزرگ با فیتیله‌های کم و نازک استفاده نکنید!



احتمالا در بازار با شمع‌های بسیار بزرگ روبه‌رو شده‌اید که فقط یک فیتیله دارند. با توجه به نکته‌ای که پیش‌تر توضیح دادیم، قبل از خاموش کردن شمع، تمام موم سطح آن باید ذوب شود که این فرآیند توسط یک فیتیله در شمع‌های بزرگ زمان زیادی می‌برد. 

بر همین اساس باید توجه داشته باشید که شمعی با قطر بیشتر از ۷ سانتی‌متر باید دو یا چند فیتیله داشته باشد. در غیر این صورت گرمای کافی برای ذوب کردن موم سطح تولید نخواهد شد.

 شمع را تا آخر استفاده نکنید!

بعضی از افراد شمع را تا آخرین ذرات موم باقی مانده استفاده می‌کنند و بر این باورند که کار بسیار اقتصادی انجام می‌دهند! 

اگر می‌خواهید در مصرف شمع‌های خود صرفه جویی کنید، در سایت لیروفا مقاله‌ی نکته‌های نگهداری از شمع را مطالعه کنید تا با ترفند مناسب برای ذخیره بیشتر موم آشنا شوید. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا نباید شمع‌ها را تا آخرین لحظه استفاده کرد. 

پیشنهاد می‌کنیم که بعد از نصف شدن موم شمع، دیگر از آن استفاده نکنید. این موضوع هیچ تاثیری بر کیفیت شعله ندارد، اما ایمنی آن را بالا می‌برد. 

 به خصوص اگر از شمع‌های ظرفی استفاده کنید، می‌بینید که با هربار استفاده ارتفاع شمع کمتر شده و شعله آن به کف ظرف نزدیکتر می‌شود. در نتیجه دمای ظرف بالا رفته و آسیب می‌بیند. 

به‌طور کلی، بهتر است که از نیمه آخر شمع استفاده نکنید تا از بروز هرگونه مشکل برای سطح یا ظرف جلوگیری شود.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندید، خیلی از افراد اطلاعات کافی برای نگهداری و استفاده از شمع‌ها را ندارند که این موضوع منجر به ایجاد برخی مشکلات می‌شود. 

در این مقاله سعی کردیم که متداول‌ترین اشتباهات در این زمینه را بررسی کنیم تا شما بتوانید با استفاده از آن‌ها به بهترین شکل از شمع‌های خود استفاده کرده و از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید.