5 اشتباه که باید زمان خرید یخچال از آنها اجتناب کرد

5 اشتباه که باید زمان خرید یخچال از آنها اجتناب کرد

خرید یخچال کاری نیست که هر روز انجام دهید. ضمن این‌که برای داشتن یک مدل خوب، باید هزینه قابل توجهی هم پرداخت کنید. از این رو اگر تصمیم نادرستی در خرید این وسیله مهم و ضروری بگیرید، علاوه بر هدررفتن پولتان، مجبور به پرداخت هزینه‌ای دیگر برای جایگزین‌کردن مدل مناسب خواهید شد. برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، برایتان از 5 اشتباه در خرید یخچال می‌گوییم که نباید آن‌ها را انجام دهید.

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، اگر در خرید یخچال که یکی از لوازم برقی بزرگ و مهم در هر آشپزخانه‌ای است، تصمیمات درستی نگیرید، با مشکلات جدی ازجمله پرداخت هزینه‌ای سنگین مواجه خواهید شد. از این‌رو در ادامه شما را با اشتباهاتی که نباید هنگام خرید این وسیله مرتکب شوید، آشنا می‌کنیم.

  1. خرید یخچال در طرح و مدل نامناسب

همانطور که می‌دانید، یخچال‌ها و فریزرها در طیف وسیعی از شکل، مدل، اندازه، طرح و رنگ تولید می‌شوند و قطعاً هر سبک نقاط قوت و ضعف خاص خود را داراست. برخی از انواع یخچال معمولا قیمت پایین‌تری دارند، در عوض فاقد تکنولوژی و امکانات پیشرفته متعدد هستند؛ در حالی‌که برخی دیگر با قیمت‌های بالا با فناوری‌های مدرن تولید و عرضه می‌شوند.

طبیعی است که انتخاب یک یخچال مناسب در بین مدل‌های متنوع سخت باشد؛ اما نباید این واقعیت را نادیده‌گرفت که «خرید یخچال اشتباه، یک اتفاق ناخوشایند و احتمالا پرهزینه خواهد بود».

در ادامه مجموعه‌ای از مدل‌های اصلی یخچال را معرفی می‌کنیم تا با درنظر گرفتن آن‌ها گزینه مورد نظر و مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

  • فریزر بالا: از تولید یخچال‌هایی که فریزر آن‌ها در قسمت بالا تعبیه شده است، چندین دهه می‌گذرد. احتمالا شما هم این مدل‌ را در خانه مادربزرگ‌ یا خانه پدری دیده‌اید. در این نوع، بخش اصلی در ابعادی بزرگ‌تر برای تازه‌ نگه‌داشتن مواد غذایی و قسمت فریزر با فضایی کوچکتر در بالای آن طراحی و ساخته شده است.
    اگر به فضای زیادی برای نگهداری مواد غذایی منجمد نیاز دارید، این سبک یخچال ایده‌آل نیست. شاید این مدل زیبایی داشته باشد، ولی از امکانات اضافی مانند آب‌سردکن و یخ‌سازهای اتوماتیک در آنها خبری نیست. همچنین ابعاد این مدل به نسبت کوچکتر بوده و فضای زیادی در آشپزخانه اشغال نمی‌کند.

نکته: اگر می‌خواهید پس‌انداز کنید، به امکانات اضافی احتیاجی ندارید و آشپزخانه شما کوچک است، این مدل می‌تواند مناسب باشد.

اما اگر به‌دنبال یخچالی پیشرفته با فناوری به‌روز هستید، مواد غذایی یخ‌زده زیادی نگهداری می‌کنید و دکوراسیون آشپزخانه شما لوکس است، این سبک از یخچال مناسب نیست.

  • فریزر پایین: معمولا این یخچال‌ها در اندازه‌های بزرگ‌تر از مدل‌های فریزر بالا تولید می‌شوند. ضمن این‌که فریزر در قسمت پایین و در ابعاد بزرگ‌تر و بخش نگهداری مواد غذایی تازه در بالای فریزر تعبیه شده است. درحالی که در این مدل از یخچال دسترسی به مواد غذایی تازه آسان‌ است، ولی برای برداشتن مواد غذایی یخ‌زده مجبور به خم‌شدن هستید. حتی با کمک درهای فریزر کشویی، باز هم باید خم شوید تا آنچه می‌خواهید را بردارید.

نکته: اگر می‌خواهید فضای بیشتری برای مواد غذایی منجمد داشته باشید، یخچال فریزر پایین مناسب است.

اما اگر به هر دلیلی (پیری، بیماری‌های مفصلی، آرتروز و ...)، نمی‌توانید برای برداشتن مواد غذایی منجمد خم‌ شوید، این مدل برایتان مناسب نخواهد بود.

  • ساید بای‌ ساید: یکی از مدل‌های به‌روز با تکنولوژی پیشرفته که جزو محبوب‌ترین یخچال‌ها به‌شمار می‌رود، انواع ساید بای ساید است. این محصول به‌گونه‌ای طراحی شده است که در صرفه‌جویی از فضا با ارائه امکانات اضافی تعادل ایجاد می‌کند. در واقع این دستگاه از وسط با دو در تقسیم‌بندی شده است. در سمت راست برای یخچال و در سمت چپ برای فریزر درنظر گرفته شده است.
    برخی از مدل‌های ساید بای ساید علاوه بر فناوری‌هایی مانند سیستم تهویه بالا، سیستم خنک‌کنندگی عالی، مصرف انرژی بسیار کم و... دارای بار خانوادگی، صفحه نمایش لمسی، یخ‌ساز اتوماتیک، آبسردکن و صفحه نمایش هوشمند نیز هستند.

نکته: در صورتی‌که فضای آشپزخانه بزرگ است، به تکنولوژی مدرن علاقه‌ دارید و به طور کل آشپزخانه‌ای مدرن و شیک می‌خواهید، این مدل دستگاه مناسب خواهد بود.

اگر فضای آشپزخانه کوچک است، مستاجر هستید، نیازی به استفاده از یخچالی با تکنولوژی پیشرفته ندارید، بهتر است از خرید ساید بای ساید منصرف شوید.

  • در فرانسوی: یخچال درِ فرانسوی ترکیبی از مدل‌های ساید‌ بای ساید و فریزر پایین است و تولیدکننده آن را به صورتی طراحی کرده که بتواند علاقه‌مندان به این دو سبک از یخچال را جذب کند. این مدل معمولا مجهز به پیشرفته‌ترین ویژگی‌ها مانند صفحه نمایش هوشمند، محفظه‌های ویژه برای نگهداری انواع مواد غذایی، یخ‌ساز اتوماتیک، گنجایش زیاد و... هستند.
    یکی دیگر از ویژگی‌های یخچال در فرانسوی تنوع رنگی بالای آن‌ها است، ضمن این‌که به نسبت سایر یخچال‌ها گرانتر هستند.

نکته: در صورتی‌که بودجه برایتان مهم نیست، تکنولوژی و امکانات جانبی برایتان مهم است و به دنبال تنوع رنگی زیاد هستید، یخچال در فرانسوی گزینه مناسبی است.

اما اگر بودجه کافی ندارید یا به طور کلی خرید یخچال ارزان را ترجیح می‌دهید، سراغ این مدل کالا نروید.

  1. خرید یخچال با ابعاد اشتباه


در قسمت قبل، در مورد مدل‌های مختلف گفتیم و این‌که برخی از خانواده‌ها هنگام خرید یخچال به اشتباه مدلی را انتخاب می‌کنند که خیلی مناسب زندگی آن‌ها نیست. جالب است بدانید، توجه‌نکردن به ابعاد و گنجایش یخچال دومین اشتباه بزرگی است که خریداران این کالای مهم مرتکب می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • بررسی مکان قرارگیری یخچال: ابتدا فضای قرارگیری آن را درنظر بگیرید. البته کسانی که مالک خانه هستند، بیش از سایرین باید به این نکته مهم توجه کنند، در غیر اینصورت احتمالا مجبور به تعویض کالایشان می‌شوند.
  • اندازه‌گیری عمق یخچال: توجه به عمق مدلی که انتخاب کرده‌اید، بسیار مهم است. بعضی از یخچال‌ها به دلیل پهنای زیادی که دارند، خیلی جلوتر از پیشخوان کابینت‌ها قرار می‌‌گیرند و این یک معضل جدی خواهد بود. مثلا هنگام بازکردن در کابینت‌های کناری با مشکل روبه‌رو می‌شوید. ضمن این‌که این اتفاق زمانی که بخواهید در یخچال را بازکنید نیز رخ می‌دهد.
  • توجه به ابعاد درهای ورودی: توجه به ابعاد یخچال تنها به فضای آشپزخانه محدود نمی‌شود. درهای ورودی هم در انتخاب سایز این محصول مهم هستند. به عنوان مثال درهای ورودی خانه، راهروها و ورودی آشپزخانه اگر از ابعاد یخچال کوچکتر باشد، نمی‌توانید آن را در جای خود قرار دهید. هرچند در برخی از مدل‌ مانند ساید بای ساید، امکان بازکردن درها هنگام جابه‌جایی وجود دارد، ولی این ویژگی در همه مدل‌ها نیست.

  1. بی‌توجهی به گنجایش یخچال براساس نیاز واقعی خانواده در نگهداری مواد غذایی


میزان استفاده هر خانواده از مواد غذایی با خانواده‌ دیگر متفاوت است. قطعا یک خانواده پرجمعیت نسبت به خانواده کم‌جمعیت نیاز به ذخیره مواد غذایی کم‌تری هستند. بنابراین یخچالی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای ذخیره‌سازی شما باشد. کمی فکر کنید.

آیا تمایل دارید، مواد غذایی زیادی را برای مدت طولانی در فریزر نگهداری کنید؟ اگر پاسختان بله است، حتما دستگاهی را انتخاب کنید که فضای فریزر آن زیاد باشد. برخی از مدل‌های ساید بای ساید با ظرفیت بالا مناسب خواهد بود. اگر جوابتان منفی است، پس احتمالا مدل در فرانسوی سایز بزرگ برای نیازتان مناسب خواهد بود.

  1. نگرانی بیش از حد در مورد برند و زیبایی ظاهری در خرید یخچال

طبیعی است که هنگام خرید یخچال دنبال کالایی با کیفیت، لوکس، زیبا و تولیدشده توسط برندی مطمئن و مطرح باشید. اما اگر این مسئله به حساسیت بیش از حد تبدیل شود، نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت و احتمال آن‌که خریدی نادرست و اشتباه داشته باشید، زیاد خواهد بود. توصیه می‌کنیم، علاوه بر توجه به برند و ظاهر یخچال، به نکات زیر هم توجه کنید:

  • آیا مدل انتخابی، نیازتان را برطرف می‌کند؟ هرچند همه حق داریم در قبال هزینه‌ای که می‌پردازیم، محصولی مطمئن خریداری کنیم. ضمن این‌که مدل خریداری‌شده چیدمان آشپزخانه و خانه را زیباتر کند. اما آیا پس از انتخاب یخچالی با این خصوصیات، موفق به خرید کالایی شده‌اید که تمام ویژگی‌ها و ذخیره‌سازی مورد نیاز شما را برآورده سازد؟ یا تنها با درنظر گرفتن ظاهر زیبا و نام برند تجاری آن مدل را انتخاب کرده‌اید؟
  • واقعا پرداخت هزینه بالا، ارزشش را دارد؟ هر روز شاهد تبلیغ لوازم خانگی با تکنولوژی بالا هستیم که برخی از آن‌ها مانند یک هوش مصنوعی عمل می‌کند. امکاناتی مانند صفحه‌نمایش‌های هوشمند، وای فای، دوربین و... روی آن‌ها تعبیه شده که بسیار جذاب هستند.
    مثلا با این امکانات می‌توانید داخل یخچال را ببینید، از میزان مواد غذایی مطلع شده و حتی از زمان اتمام مواد غذایی باخبر شوید. ولی تمام این امکانات مستلزم پرداخت هزینه‌ بیشتر است. حتما به این نکته توجه کنید، تا چه میزان این فناوری‌ها‌ به‌کارتان می‌آید؟ واقعا پرداخت این همه پول ارزشش را دارد؟
  •  

  1. درنظر نگرفتن صرفه‌جویی در انرژی و هزینه برای مدت زمان طولانی

یکی دیگر از اشتباهاتی که هنگام خرید یخچال انجام می‌دهیم، درنظر نگرفتن راندمان انرژی در مدت‌ زمان طولانی است. در واقع خرید مدلی با هزینه کمتر که معمولا برای صرفه‌جویی انرژی در مدت‌زمان کوتاه تولید شده‌است، بیشتر منجر به افزایش قبض برق خواهیم شد.

احتمالا این نکته را فراموش می‌کنیم که هرچه ابعاد یخچال بزرگ‌تر باشد، مصرف انرژی آن نسبت به مدل کوچکتر بیشتر است. اما اگر مصرف انرژی برایتان اهمیت دارد، حتما هنگام خرید کالای مورد نظر از مسئول اجرایی فروشگاه در این زمینه سوال بپرسید.

حتی می‌توانید برچسب‌های مربوط به بهره‌وری انرژی را بررسی کنید. هر تولیدکننده‌ای موظف به نصب چنین برچسب‌هایی روی محصولات خود هستند. بهتر است، کاهش هزینه‌های مادام‌العمر را به جای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت درنظر بگیرید.

و اما کلام آخر...

خرید یخچال تنها یکی دو بار در طول زندگی اتفاق می‌افتد. اگر یکی از بهترین یخچال‌ها را خریداری کنید به احتمال زیاد تا سال‌ها برایتان کار می‌کند و نیازتان برطرف می‌شود. از این رو بهتر است، از اشتباهاتی هر چند ساده هنگام خرید این محصول اجتناب کنید. ما در این مطلب، به 5 مورد از رایج‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم.