چند راه کار ساده برای خوشبو کردن فضای خانه در کمترین زمان

چند راه کار ساده برای خوشبو کردن فضای خانه در کمترین زمان

نگران خوشبو بودن خانه‌تان در اولین دیدار مهمان‌های خود هستید؟ از این راهنمای جامع می‌توانید برای خوشبو کردن فضای خانه در کمترین زمان استفاده کنید.

همه‌ی ما فکر می‌کنیم به محض این که بهترین چیدمان برای خانه خود را انتخاب کردیم، دیگر کارمان تمام شده است. دیگر باید بنشینیم و از منظره خانه لذت ببریم. حتی اگر مهمانی هم به خانه بیاید فقط به همین چیدمان منزل ما نگاه می‌کند.

اما حقیقت این است که همیشه همه‌ چیز به چیدمان خانه ختم نمی‌شود. حتی اگر بهترین چیدمان منزل را داشته باشیم، اما به بویی که فضای خانه ما را احاطه کرده توجهی نکنیم، هم خودمان اذیت می‌شویم و هم کسانی که به مهمانی خانه ما می‌آیند، حس بدی از خودمان و خانه‌مان می‌دهیم.

خوشبو کردن فضای خانه، چند قدم بسیار ساده دارد. در عین سادگی، خوشبو کردن خانه یک ضرورت است.

هیچ خانم خانه‌ای دوست ندارد، خانه‌ی بدبویی داشته باشد. از طرفی، طبق مطالعه علمی که انجام شده، اولین عطری که از یک خانه به مشام ما می‌رسد، روی عواطف و احساسات ما تاثیر مستقیم می‌گذارد.

به همین ترتیب، اگر وارد خانه خوشبویی شویم که عطر تازگی از آن سرشار شده است، احساس خوبی پیدا می‌کنیم و با لبخند وارد می‌شویم.

برعکس اگر خانه‌ای بوی ماندگی و رطوبت دهد، دلمان می‌خواهد پنجره‌ها را باز کنیم و فقط برای چند دقیقه اکسیژن تازه بگیریم.

خوشبو کردن خانه از همین لحاظ یک ضرورت برای هر خانم خانه‌ای محسوب می‌شود. در ادامه قصد دارم به شما کمک کنم تا چند راه کار ساده برای خوشبو کردن فضای خانه به شما ارائه دهم تا شما هم در خانه خوشبو با چیدمان عالی خود بدرخشید.

هرچه زودتر عامل بوی بد خانه‌تان را از بین ببرید.




1.عامل بوی بد را در خانه شناسایی کنید.
در برخی موارد ممکن است منبع بو به راحتی مشخص نشود، اما در برخی دیگر می‌توان به راحتی آن را شناسایی و پیدا کرد. اگر از منبع بو مطمئن نیستید، اطراف خانه را  خوببگردید تا آن را پیدا کنید. در خانه برخی منابع هستند که بوی بد می‌گیرند و راه‌هایی برای درست شدن آن وجود دارد.

  • برخی از محدوده‌های خانه که دارای این مشکل بدبویی می‌شوند، می‌تواند کمد لباس‌ها، کابینت‌ها، یخچال، حمام و دستشویی، سینک‌ها، رختکن و جایی که لباس‌های نشسته‌تان را قرار می‌دهید، انباری و زیرزمین خانه‌تان باشند.
  • اگر حیوان خانگی دارید، به محدوده‌هایی که به آن می‌رود سر بزنید. اگر حادثه‌ای رخ داده باشد، می‌تواند منجر به بوهای بدی شود.
  • اگر در خانه بویی شبیه به تخم مرغ فاسد حس می‌کنید، احتمالاً لوله‌کشی خانه‌تان نشتی دارد یا بالا زده است و خراب شده باشد. در برخی موارد ممکن است فاضلاب بالا زده باشد.
  • سیگار کشیدن هم می‌تواند باعث بوی بد در خانه‌تان شود. سعی کنید روی بالکن یا کنار پنجره این کار را انجام بدهید تا خانه‌تان بوی سیگار نگیرد.
  • حواستان باید به زباله‌ها هم باشد. برخی اوقات سطل زباله آشپزخانه و دستشویی بعد از مدتی بوی بدی می‌گیرد. باید سعی کنید زود به زود آن‌ها را خالی کنید.
  • در برخی موارد فقط حذف منابع بودار در خانه‌تان می‌تواند کل بوی بد و ناخوشایند را از بین ببرد و فرایند خوشبو کردن فضای خانه را برای شما آسا‌ن‌تر از پیش کند.


  1. اگر حیوان خانگی دارید، بوهای بد آن‌ها را در خانه از بین ببرید. برای از بین بردن بوی حیوان خانگی، استراتژی‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به چندتای آن‌ها اشاره خواهم کرد.
  • سریع‌ترین روش برای از بین بردن بوی بدی که حیوانات خانگی ایجاد کردند، استفاده از جوش شیرین روی جاهای بدبوی آن است. جوش شیرین را روی نقاط بد بوی فرش خود بریزید و بگذارید برای 15 دقیقه همانطور بماند تا تمام بوهای بد را به خود جذب کند. پس از آن می‌توانید با جارو برقی روی آن بکشید و آن‌ها را جمع کنید. کمی بعد هم با یک روغن خوشبو، همه‌جای آن اطراف را تمیز کنید.
  • کثیفی‌های خیس باید از طریق روش دیگری حل و فصل شوند.
  • تمام مایعاتی که روی زمین ریخته را با کاغذ روزنامه بپوشانید تا به آن جذب شود. اگر غرق شد، کاغذ دیگری بگذارید تا کاملا از بین برود و به رطوبت برسد.
  • آن محدوده را با آب تمیز بشویید تا کثیفی‌ها از بین برود.
  • آب اضافی را با پارچه یا طی پارچه‌دار تمیز کنید.
  • می‌توانید برای تمیز کردن اضافات حیوان‌های خانگی از مواد شیمیایی که در بازار موجود است، استفاده کنید.



  1. لوله‌هایتان را چک کنید تا گرفتگی نداشته باشند. اگر بوی تخم مرغ پوسیده احساس می‌کنید، احتمالاً یک جایی از لوله‌کشی شما گرفتگی دارد.
  • برای این که از این مورد مطمئن شوید، فقط کافیست تا یک قاشق چایخوری روغن نعناع را درون لوله بریزید. این کار نه تنها منبع مشکل در لوله‌کشی شما را نشان می‌دهد، بلکه بوی بهتری را با بوی بد آن جایگزین می‌کند. عطر روغن نعناع خیلی تند است، می‌توانید به جای آن از رزماری یا استخودوس کمک بگیرید.
  • آب گرم را باز کنید.
  • اگر بوی نعناع را در قسمت دیگری از خانه احساس کردید، پس گرفتگی لوله همانجا اتفاق افتاده یا حتی ممکن است نشتی داشته باشد.
  • بگذارید تا چند دقیقه آب گرم باز باشد و بوی بد را همانطور بشوید و ببرد. این راه‌حل برای مدت کوتاهی می‌تواند جوابگو باشد، اما برای این که کاملاً آن را حل کنید، باید فکر اساسی برای آن بکنید.


  1. بوی سیگار را از بین ببرید. بوی سیگار خیلی تند است و به مدت بسیاری در خانه می‌ماند. آن را از بین ببرید.
  • کاسه‌ای از سرکه سفید یا آمونیاک را در نقاطی که بیشترین بوی سیگار در آن یافت می‌شود، بگذارید تا این بوی بد را از بین ببرید.
  • سرکه یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل خنثی‌کننده بو است. به محض این که متوجه شدید بوی بد از بین رفته و سرکه کار خودش را کرده، می‌توانید آن را دور بریزید. با این کار یک قدم مثبت در جهت خوشبو کردن فضای خانه برداشته‌اید.
  • سطوح مختلف خانه را با محلول سرکه و 5/4 آب کاملاً تمیز کنید و روی آن بکشید تا بوی بد از آن‌ها دور شود.
  • روی مبلمان یا تشک خود را جارو برقی کنید. می‌توانید آن‌ دسته از مواردی که بوی سیگار تندی می‌دهند را بیرون از خانه در آفتاب قرار دهید یا روی آن‌ها جوش شیرین بریزید تا 15 دقیقه بماند و بوی بد سیگار را به خود جذب کند. بعد از آن 15 دقیقه می‌توانید روی آن را جارو برقی بکشید.
  • سعی کنید همیشه رختخواب و ملحفه‌ها را به صورت منظم بشویید. رختخواب شما باید هفته‌ای یک بار تمیز شود و به خوبی آن‌ها را بشویید و همینطور پرده‌های خانه‌تان هر فصل باید شسته شود. البته این در شرایطی ممکن است که دستورالعمل‌های آن اجازه شستشو به شما داده باشد.
    اگر طبق دستورالعمل‌ها اجازه ندارید تا پرده‌ها را بشویید، بهتر است آن‌ها را در جایی پهن کنید، روی آن مقداری جوش شیرین پخش کنید تا بوی بد را به خود جذب کند. اجازه دهید تا مقداری این جوش شیرین روی آن باشد و پس از آن جارو برقی را روشن کنید و روی آن بکشید. علاوه بر این‌ها، از خوشبو کننده اتاق یا ملحفه برای خوشبو کردن پرده‌های خود می‌توانید استفاده کنید.
  • دیوارهای خانه خود را با تمیزکننده‌های مخصوص خودش تمیز کنید. این کار را باید هر فصل انجام دهید. بوها و گرد و خاک پس از مدتی روی دیوار جمع می‌شوند که باید آن‌ها را جمع کنید و به خوبی تمیزشان کنید تا فرایند خوشبو کردن خانه به خوبی انجام شود.
  • باید دقت کنید که حتماً زیر مبلمان و پشت جاهای مختلف خانه را جارو برقی بکشید زیرا آن‌جا هم گرد و خاک زیادی جمع می‌شود که باید آن‌ها را تمیز کنید.



چطور خانه را خوشبو کنیم؟


  1. از محصولات خوشبو کننده هوا استفاده کنید. می‌توانید برای خوشبو کردن هوای منزل خود از شمع‌ها، عود و تصفیه کننده هوا استفاده کنید تا سریعاً همه‌جا خوشبو بشود.
  • می‌توانید از شمع‌های خوشبو کننده هوا یا عود برای این کار استفاده کنید.
  • از یک تصفیه کننده هوا برای خوشبو شدن فضای خانه استفاده کنید.
  • می‌توانید اسپری تصفیه کننده هوا را در خانه بزنید تا کمی خانه شما خوشبو شود.


  1. از عود برای خوشبو کردن فضا استفاده کنید. عود بوی شدیدی دارد اما اصلاً بدبو و ناخوشایند نیست. عودها در چندین نوع مختلف با عطرهای بسیار خوشبو در بازار موجود هستند.
  • برای این که عود را روشن کنید، باید بخش بالای آن را با فندک یا کبریت آتش بزنید تا بوی خوب آن همه جا را فرا بگیرد.
  • بگذارید کمی شعله آتش روی آن را بگیرد و پس از مدتی آن را خاموش کنید.
  • پس از آن که آتش روی آن خاموش بشود، از آن دودی بلند می‌شود که حاوی عطر آن است و همه‌جا را فرا می‌گیرد.

  1. از نی عطر افشان برای خوشبو کردن فضای خانه در هر موقع استفاده کنید. بطری‌هایی هستند که در کشور چین ساخته شده‌اند و پر از عطر خوشبواند و نی‌هایی درون آن‌ها وجود دارد که این عطر را در فضا منتشر می‌کنند.
  • نی‌های منتشر کننده از چوب درخت بامبو درست شده‌اند. این نی‌ها بوی خوش را به خود جذب می‌کنند و در هوا آن را پخش می‌کند.
  • استفاده از این نی‌ها می‌تواند بوی تندی داشته باشد اما بسیار خوشایند است.
  • این نی‌های منتشر کننده بوی خوب را می‌توانید از مغازه‌های دکوری خریداری کنید و از مزایای آن در خانه استفاده کنید.
  1. از کیسه‌های خوشبو کننده هوا برای جاهای مختلف خانه استفاده کنید. این کیسه‌ها حاوی گیاهان خشک‌شده، برنج بوداده یا گیاهان عطردار هستند. خودتان هم می‌توانید کیسه‌های عطردار را درست کنید. فقط کافیست درون پاکت کاغذی مقداری از گیاهان خوشبو بریزید و آن را در هر جایی از خانه که می‌خواهید قرار دهید.
  • کیسه‌های عطردار می‌توانند گزینه خوبی برای خوشبو کردن کمد لباس شما باشند. این کیسه‌ها به لباس‌های شما که در کمد قرار دارند، بوی خوبی منتقل می‌کنند.
  • سعی کنید برگ استخودوس خشک شده را درون کیسه قرار دهید و آن را در کمد لباس خود قرار دهید تا آن جا هم بوی خوبی بگیرد.
  • برای این کار می‌توانید درون کیسه‌هایی که مخصوص عطر در نظر گرفتید، رزماری بریزید و آن را در خانه آویزان کنید.

  1. یک سینی شیرینی بپزید و از آن لذت ببرید! برای این که بوی خوشایند در خانه خود ایجاد کنید، می‌توانید از پختن شیرینی شروع کنید.
  • یک نوع کوکی یا شیرینی را برای پختن در نظر بگیرید که احساس می‌کنید عطر خوشایندی دارد.
  • شاید این ایده که برای خوشبو کردن خانه از پختن شیرینی استفاده کنید در تابستان کار درستی نباشد. چون در آن موقع هوا گرم است و نتیجه برعکس خواهد داد.
  • در حین پخته شدن کوکی‌ها حواس خود را جمع کنید تا آن‌ها را نسوزانید. در غیر این صورت، نتیجه برعکس خواهید گرفت و تلاش بیشتری برای حذف بوی بد از خانه‌تان باید انجام دهید.

  1. از بیدمشک و فلفل برای خوشبو کردن فضا استفاده کنید. یک مقدار آب در قابلمه بریزید و آن را روی گاز بگذارید. درون آن گیاه بید مشک یا فلفل بریزید و منتظر بمانید.
  • مقداری آب را به جوش بیاورید. پس از مدتی هر ادویه‌ای که بوی خوبی دارد یا گیاهی که بوی خوب دارد را در آن بریزید و شعله آن را کم کنید تا بوی خوب آن در فضای خانه و وسایل جهیزیه بپیچد.
  • از خوشبویی برگ اکالیپتوس غافل نشوید. می‌توانید برای خوشبو کردن خانه خود از برگ اکالیپتوس نیز استفاده کنید.


در و پنجره‌ها را باز کنید!

هر بار که دلم می‌گیرد یا بوی مانده بودن و نم در خانه حس می‌کنم، تمام درها و پنجره‌ها را سریعاً باز می‌کنم. بی‌شک این راه یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌های خوشبو شدن فضای خانه است.


خانه‌تان را با گل‌های رنگارنگ و خوشبو تزیین کنید.

گل‌های رنگارنگ و خوشبو، هم فال‌اند و هم تماشا. هم می‌توانید از دیدن منظره آن‌ها لذت ببرید و هم از بوی خوب آن‌ها بهره‌مند شوید. همچنین گذاشتن گل و گیاه خانگی در معرض دید حال شما را خوب می‌کند.


سخن آخر

همیشه به خاطر بسپارید که تمیز کردن خانه به صورت روزانه، می‌تواند تا حد زیادی به خوشبو شدن خانه شما کمک کند. سعی کنید هر روز زمانی را به باز کردن در و پنجره‌ها و خارج کردن سطل آشغال‌ها اختصاص دهید تا به طور کلی از شر بوهای بد خلاص شوید. می‌توانید با استفاده از نکاتی که در این مقاله نام بردم، خانه‌ای خوشبو داشته باشد و از قدم گذاشتن در آن نهایت لذت را ببرید.

 

برچسب‌ها