نکاتی برای خرید چاقوی میوه خوری

نکاتی برای خرید چاقوی میوه خوری

چاقوی میوه‌خوری از لوازمی است که در هر خانه‌ای وجود دارد و برای پوست کندن میوه‌ها و برش آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این وسیله در آشپزخانه برای آماده کردن غذا نیز بعضا توسط بانوان خانه دار استفاده می‌شود. به دلیل کاربردهای زیاد این نوع چاقو، درصورت استفاده ناصحیح و خرید جنس نامرغوب امکان شکستگی و زنگ زدن آن وجود دارد، در نتیجه آشنایی با روش‌های نگهداری آن و نکته‌هایی برای خرید این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.




انواع چاقوی میوه‌خوری

کاردهایی که به منظور پوست کندن و خوردن میوه طراحی شده‌اند، متناسب با جنس، طرح و شکل خود به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای افرادی که علاقه‌مند به طرح‌های ساده هستند، طرح‌های ساده بدون برجستگی و طرح خاص تولید می‌شوند. افرادی که دوست دارند طرح‌های مدرنی را در زمان پذیرایی از مهمان‌های خود به آنها ارائه دهند، می‌توانند از کارد میوه‌خوری مدل مدرن استفاده کنند. 

مدل‌هایی مانند ایکیا چاقوهایی با دسته و تیغه یک دست به بازار عرضه کرده‌اند که در نوع خود زیبا و کاربردی است. طرح‌های دسته که به صورت استوانه هستند و روی دسته از تصاویر گل و گیاه استفاده شده است نیز از انواع این محصول به شمار می‌آیند. 

در بین مدل‌های مختلف کاردهای میوه‌خوری می‌توان به مدل‌هایی با تیغه برآمده نیز اشاره کرد، در این مدل‌ها تیغ تا حدود یک انگشت از دسته بزرگتر بوده و جلوتر آمده است. مدل فونیکس چاقوی میوه‌خوری به جای افزایش اندازه تیغه اقدام به کوچک‌تر کردن دسته کرده است و دسته‌ای سیمی شکل را ارائه کرده که در نوع خود جدید است. 

جنس چاقوی میوه‌خوری

مواد اولیه‌ای که به منظور تولید این محصول به کار می‌رود اثر مستقیمی در کیفیت آن در زمان استفاده دارد. در صورت استفاده از جنس بی‌کیفیت در ساخت کارد امکان شکستن، زنگ زدن یا حتی آلوده کردن میوه در زمان برش وجود دارد. از مواد پرکاربرد در ساخت تیغه این ابزار فلز استیل است. این ماده که به صورت گسترده‌ای در صنایع چاقوسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد از مقاوت خوبی در برابر ضربه و سایش بر خوردار است. مقاومت این فلز در صورتی که زیاد در برابر رطوبت قرار نگیرد در برابر زنگ زدن نیز مناسب است. 

چاقوهایی با رنگ طلایی نیز در بازار وجود دارند و در آن‌ها از آب طلا برای زینت دادن مغزی کارد استفاده شده است. در فروشگاه‌های سلطنتی می‌توان انواعی از چاقوهای طلایی پیدا کرد که از جنس طلا ساخته شده‌اند و حالت تجملاتی دارند. 

استفاده از فولادهای آلیاژی نیز برای تولید انواع چاقوی آشپزخانه رایج است، به طور مثال می‌توان به فولاد با آلیاژ نیتروژن اشاره کرد که دارای سختی و برندگی مطلوبی بوده و در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.



جنس دسته چاقوی میوه‌خوری

همانطور که بارها دیده‌اید اغلب کاردهای مورد استفاده در خانه به خاطر شکستگی دسته غیرقابل استفاده می‌شوند. برای ساخت دسته چاقوی میوه‌خوری از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود که این مواد یکی از عوامل اصلی در تعیین عمر دسته کارد است. اغلب چاقوی مورد استفاده در خانواده‌ها از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند. کاردهای پلاستیکی با توجه به کیفیت پلاستیک مورد استفاده و طراحی که ساخته می‌شوند، طول عمر متفاوتی دارند. استفاده از پلاستیک‌های غیر بازیافتی و نو می‌تواند طول عمر این محصول را افزایش دهد. 

از مواد دیگری که در ساخت این دسته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به سرامیک اشاره کرد. دسته‌های سرامیکی از مقاومت بالایی در برابر فشار دست برخوردار هستند و دسته‌هایی نسوز محسوب می‌شوند. این دسته‌ها ممکن است نرمی موجود در برخی از دسته‌های پلاستیکی را نداشته باشند، ولی در طرح‌های زیبایی ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. 

استفاده از دسته‌های چوبی نیز در کاردهای میوه‌خوری دیده می‌شود. دسته‌های چوبی به دلیل احتمال جمع کردن میکروب و مشکل بودن شستشو در امر ساخت دسته این نوع از چاقوها زیاد رایج نیستند، ولی کارخانه‌های سازنده با استفاده از طرح‌های خاص تلاش کرده‌اند مشکلات موجود در این زمینه را حل کنند و چاقوهای چوبی خوش دستی را ارائه دهند. در بازار چاقوهای استیلی نیز وجود دارند که تیغه و دسته یک دست بوده و جنس یکسانی دارند.



ویژگی‌های چاقوی میوه‌خوری مناسب

زیبایی و مطابق سلیقه بودن این محصول از نکات مهمی است که در خرید آن مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به همین نکته برندهای سازنده لوازم آشپزخانه تلاش می‌کنند محصولاتی را تولید کنند که حس زیبایی پسندی افراد را برانگیزد. در این رابطه ست بودن کارد با بشقاب و چنگال میوه‌خوری نیز مهم است و در زمان خرید می‌تواند مورد توجه افراد قرار گیرد. 

از ویژگی‌های مهم دیگری که شاید در زمان خرید مورد توجه شما نباشد قابلیت شستشوی کارد است. کاردها ممکن است دارای گوشه‌هایی باشند که شستن آنجا سخت باشد و باعث جمع شده زائده میوه‌ها در آن نقطه گردد. 

نکته مهم دیگری که در زمان خرید مورد توجه افراد قرار می‌گیرد تناسب چاقو با ارگونومی دست است. چاقوهایی که خوش دست باشند و به خوبی در دست قرار بگیرند، برای خرید مناسب هستند. 

تیزی کارد و اینکه در زمان بریدن یا پوست کندن میوه باعث له شدن میوه نشود و فشار زیادی را به دست وارد نکند از ویژگی‌های چاقوی مناسب است. نکته مرتبط با همین موضوع سختی آن است، چاقویی که بدنه سخت و محکمی داشته باشد، امکان پوست کندن میوه را بهتر میسر می‌کند.

قیمت چاقوی میوه‌خوری

قیمت این محصول از مسائلی است که افراد در زمان خرید وسایل آشپزخانه مورد توجه قرار می‌دهند و به همین دلیل آشنایی با عوامل موثر در قیمت آن اهمیت بالایی دارد. جنس دسته و تیغه از عوامل اصلی است که قیمت چاقو بر اساس آن تعیین می‌شود. 

طرح و شکل چاقو نیز در بسیاری از موارد روی قیمت این ابزار تاثیر گذار بوده و طرح‌های کاربردی‌تر و محبوب‌تر قیمت بالایی نیز دارند. 

حجم ماده اولیه مورد استفاده در تولید این محصول نیز در قیمت تمام شده آن موثر است و به همین دلیل است که در برخی از کاردها دسته به صورت توخالی ساخته می‌شود.


 

نکاتی برای نگهداری چاقوی میوه‌خوری

یادگیری روش‌های صحیح نگهداری لوازم مورد استفاده در خانه علاوه بر اینکه از خرابی زود هنگام آن جلوگیری می‌کند، در تامین سلامت خانواده نیز موثر است. 

شستشوی مرتب این وسیله بعد از استفاده نقش مهمی در سالم ماندن آن دارد. بعد از شستشو این نوع وسیله برشی را باید در اسرع وقت خشک کرده و از قرار گرفتن آن در کنار وسایل مرطوب جلوگیری کنید. 

چاقوی میوه‌خوری باید در محلی قرار بگیرد که در دسترس کودکان نباشد تا باعث به خطر افتادن جان کودکانتان نشود.

 

برچسب‌ها