نکاتی که در خرید قاشق سوپ خوری باید به یاد داشته باشید

نکاتی که در خرید قاشق سوپ خوری باید به یاد داشته باشید

از قاشق سوپ‌خوری برای خوردن انواع آش استفاده می‌شود. گرچه برخی افراد از قاشق غذاخوری به این منظور استفاده می‌کنند، ولی استفاده از این نوع قاشق به دلیل شکل خاصی که دارد می‌تواند مفید باشد. قاشق سوپ‌خوری کمی عمق بیشتری نسبت به قاشق‌های غذاخوری دارد و به همین دلیل برای خوردن سوپ و آش مناسب است. این نوع طراحی مانع سر ریز شدن آش از لبه‌های قاشق می‌شود.





جنس مناسب قاشق سوپ‌خوری

به دلیل ارتباط مداوم انواع قاشق با مایعات به خصوص قاشق سوپ‌خوری که برای خوردن غذاهای آبکی به کار می‌رود، نیاز است تا از جنسی در تولید آن استفاده شود که در برابر رطوبت مقاوم باشد. استفاده از فولاد یا استیل معمولی در طولانی مدت باعث می‌شود که قاشق زنگ بزند. به همین دلیل مقادیری از عناصر کروم و نیکل به فلز پایه اضافه می‌شود تا فولاد در برابر زنگ زدگی مقاوم شود.

معمولا اضافه کردن بیشتر از ۱۰.۵ درصد کروم به فولاد از زنگ زدگی آن جلوگیری می‌کند. در صورتی که روی قاشق اعدادی مانند ۱۸/۱۰ ببینید این عدد نشان دهنده آن است که ۱۸ درصد کروم در آن به کار رفته است. در کنار کروم نیکل نیز به این آلیاژ اضافه می‌شود تا مقاومت فلز بیشتر شود.

از جنس‌های دیگری که در مقابل رطوبت مقاوم هستند می‌توان به سرامیک و آلومینیوم اشاره کرد که در ساخت قاشق سوپ‌خوری بعضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قاشق‌ها به دلیل اینکه با ظروف دیگر آشپزخانه در ارتباط هستند، ممکن است دچار ضربه، شکستگی، خش خوردگی و خم شدن شوند، با این توصیف نیاز است از جنسی استفاده شود که سریع نشکند و خم نشود. در برخی مدل‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های حاصل از ضربه به قاشق از اضافه کردن عناصر تیتانیوم و وانادیوم به آلیاژ فولاد بهره می‌برند.



انواع طرح قاشق سوپ‌خوری

این نوع قاشق‌ها با طرح و رنگ‌های متفاوتی عرضه می‌شوند و خانم‌های خانه دار می‌توانند متناسب با سلیقه خود یکی از این طرح‌ها را انتخاب کنند. از این طرح‌ها می‌توان به انواع فانتزی آن اشاره کرد که از اشکال خاصی روی قاشق برای جذابیت بیشتر آن استفاده شده است. قاشق‌های سرامیکی سوپ‌خوری نیز وجود دارند که شکل خاص خود را دارند و معمولا برای دکور یا در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قاشق سوپ‌خوری استیل با طرح نوار طلایی که دور تا دور قاشق را فرا گرفته است از طرح‌های جدیدی است که مورد توجه خریداران قرار گرفته است.

قاشق‌های تماما طلایی نیز وجود دارند که درخشندگی بالایی دارند و امروزه زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از رنگ‌های دیگر قاشق سوپ‌خوری می‌توان به برنزی اشاره کرد که جزء طرح‌های جدید محسوب می‌شود.بیشترین رنگی در قاشق‌های موجود در بازار دیده می‌شود رنگ نقره‌ای و یا همان رنگ خود استیل است که از لایه رنگ روی آن استفاده نشده است و از قابلیت شستشوی بالایی برخوردار می‌باشد.





بسته‌بندی قاشق سوپ‌خوری

این نوع قاشق اغلب در بسته‌بندی‌های ۶ تایی در بازار وجود دارد. در ست‌های قاشق و چنگال که در بازار فروخته می‌شود نیز به تعداد‌های ۶.۱۲ و ۲۴ از این قاشق در آن اضافه می‌کنند تا برای مصارف خانگی و یا مهمانی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اگر می‌خواهید برای جهیزیه یا آشپزخانه جدید خود همه وسایل آشپزخانه را از نو خریداری کنید، بهتر است از ست‌های چند پارچه استفاده کنید تا هماهنگی بیشتری در بین اجزا ایجاد شود. در صورتی که می‌خواهید از ست‌های جداگانه به صورت محدود خریداری کنید، بهتر است در زمان خرید به ست بودن این نوع قاشق با اجزای دیگر آشپزخانه توجه داشته باشید.




قیمت قاشق سوپ‌خوری

آشنایی با عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول می‌تواند در انتخاب گزینه مناسب برای خرید کمک کننده باشد. اندازه این قاشق‌ها معمولا به صورت استاندارد ۱۸.۵ سانتی متر تولید می‌شود، ولی در صورتی که ماده اولیه بیشتری در آن به کار رفته باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود که سنجش آن می‌تواند از طریق وزن کردن یا تعیین حجم انجام شود.

جنس ماده به کار رفته در ساخت این محصول نیز در ارزش‌گذاری مهم بوده و با افزایش درصد کروم، نیکل و عناصر محافظت کننده دیگر در آن قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند. 

تعیین تعداد قاشق مورد نیاز برای خانه از عواملی است که می‌تواند به شما در محاسبه و کاهش هزینه لازم برای خرید این کالا کمک کند. در صورتی که فقط برای مصرف خانواده می‌خواهید از این محصول تهیهکنید، می‌توانید از ست ۶ تایی استفاده کنید تا هزینه زیادی برای شما نداشته باشد




نگهداری مناسب از قاشق‌ها

جهت اینکه برای مدت طولانی بتوانید از این وسایل استفاده کنید باید بعد از هر بار استفاده آن‌ها را تمیز کنید و با آب و ماده شوینده مناسب بشویید. این قاشق‌ها پس از شستشو یا باید در فضای آزاد قرار بگیرند تا سریع خشک شوند یا اینکه با پارچه نرم رطوبت آن‌ها گرفته شود.

در زمان شستشو دقت کنید تا از سیم‌های ظرف شویی زبر که ممکن است به رنگ قاشق آسیب برسانند استفاده نکنید. 

در صورتی که از قاشق‌های رنگی استفاده می‌کنید، بهتر است ماشین ظرفشویی را برای شسشتشوی آن به کار نبرید. 

قاشق‌ها را در معرض اجسام سخت قرار ندهید و از کشیده شدن آن‌ها بر روی هم جلوگیری کنید تا دچار خش نشوند و سیاه نگردند.


حجم یک قاشق سوپ‌خوری چقدر است؟ 

در برنامه‌های آشپزی و کتاب‌های مربوطه معمولا برای سنجش افزودنی‌های غذایی از معیارهایی مانند قاشق چای‌خوری و سوپ‌خوری استفاده می‌شود و دانستن مقدار دقیق این واحد می‌تواند در زمان آشپزی به پخت بهتر غذا کمک کند. 

از نظر حجمی این قاشق می‌تواند ۱۰ میلی لیتر مایعات را درون خود جای دهد ولی از نظر وزنی بسته به چگالی ماده این مقدار متغیر است. برای مثال آرد ۱۰ گرم و شکر ۱۲ گرم در یک قاشق سوپ‌خوری جای می‌گیرد.

برچسب‌ها