قاشق گلدار دسته‌سرامیکی چطور ساخته می‌شود؟

قاشق گلدار دسته‌سرامیکی چطور ساخته می‌شود؟

در زندگی روزمره از وسایل بسیاری استفاده می‌کنیم. بعضی از موادی که شاید کمتر بشناسیم، در بسیاری از وسایل اطراف ما وجود دارند.

سرامیک ماده‌ای است که امروزه در صنایع مختلف کاربرد دارد. اما ما بیشتر در وسایل تزئینی، نمای خانه‌ها یا کف آن را مستقیماً دیده‌ایم.

در ادامه می‌خواهیم شما را کمی بیشتر با این مادۀ پرکاربرد و تاریخچۀ آن آشنا کنیم.

سرامیک چیست؟

کلمۀ سرامیک ریشۀ یونانی دارد. سرامیک از «کراموس» به معنای سفال یا گل پخته‌شده گرفته شده است.

هنر سرامیک به صنعت ساخت اشیایی گفته می‌شود که شکننده هستند و مادۀ اصلی آن‌ها خاک‌هایی مانند کائولن و خاک سفال است.

 

سرامیک از کجا آمده است؟

تولید سرامیک به دوهزار و چهارصد سال قبل برمی‌گردد. اولین سرامیک‌ها در کشور چک‌اسلواکی کشف شده‌اند. مواد تشکیل‌دهندۀ این سرامیک‌ها از چربی حیوانات، پودر استخوان انسان و خاک رس ریز بوده است.

تحقیقات نشان می‌دهد طرز تهیۀ این سرامیک‌ها به این شکل بوده است که موادی را گفته شد با هم ترکیب می‌کردند؛ به شکل حیوانات، بدن انسان و تخته‌ و توپ درمی‌آوردند و در دمای 500 تا 800 درجه در کوره‌ها می‌پختند.

 

سرامیک چه کاربردهایی دارد؟

از سرامیک برای ساختن کف و نمای ساختمان استفاده می‌شود. همچنین برای تولید وسایل بهداشتی و مصالح ساختمانی به کار می‌رود. برای ساختن سفال‌های بام ساختمان، کانال فاضلاب، آجرهای تزئینی هم از سرامیک استفاده می‌شود.

از کاربردهای دیگر سرامیک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 ساخت وسایلی که در مقابل حرارت و جریان برق مقاوم باشند. فیوزهای الکتریکی، وسلیل فضایی، شمع اتومبیل، سمباده‌ها، وسایل تراشکاری دقیق، آجرهای نسوز، وسایل تصفیۀ آب، گرافیت، بدنۀ سفینه‌های فضایی، انواع سیمان، اجناس شیشه‌ای، وسایل براده‌برداری و...

 

سرامیک در ایران

قدیمی‌ترین سفال‌های ایرانی در گنج‌دره در استان کرمانشاه، به دست آمده است. قدمت این سفال‌ها به هزارۀ هشتم قبل از میلاد می‎رسد. در جنوب مازندران، قزوین، چشمه‌علی در تهران و تپه‌های سیلک در کاشان نیز سفال‌هایی قدیمی به دست آمده است.

جنس این سفال‌‌ها بافت خشن و مغز نرمی داشته‌اند که برای ایجاد چسبندگی در آن‌ها  به آب و خاک، کاه خشک، سبزیجات و... اضافه شده است.

این صنعت در تاریخ تکامل پیدا کرده است تا به این توانایی برسد که در آن ظرف‌هایی با بدنۀ محدب و کف معقر ساخته شوند که ظرافت بیشتری دارند.

چرخ سفالگری در هزارۀ چهارم میلادی ساخته می‌شود و سفال‌ها در شکل‌های متنوع‌تری تولید می‌شوند.

در ایران، اولین سرامیک‌ها تحت تأثیر کاشی‌هایی تولید شدند که از چین وارد شده بودند. کاشی‌های چینی در آسیای جنوبی، اسپانیا، اروپا و آفریقای شمالی به عنوان وسایل تزئینی استفاده می‌شدند.

هنر اسلامی در ساخت این سرامیک‌ها وارد شد و کاشی‌هایی با رنگ روشن و به شکل مرصع به دست هنرمندان ایرانی ساخته شد.

روی کاشی‌ها با لعاب پوشانده می‌شد. لعاب‌ها موادی معدنی هستند که مانند یک لایۀ شیشه روی کاشی به نظر می‌رسند.

 

لعاب سرامیک

صنعتگران در ایران کاشی‌های لعابی پررنگی می‌ساختند که به شکل ظریفی در کنار هم قرار می‌گرفتند. برای لعاب این کاشی‌ها از اکسیدهایی مانند قلع، کبالت، منیزیم، آنتیمون و مس استفاده می‌شد. این مواد لعاب کاشی را ماندگارتر و شفاف‌تر می‌کردند.

لعاب کاشی و سرامیک به این دلیل استفاده می‌شود که خاصیت ضدآب و ضد تغییرات شیمیایی دارد. همچنین امکان ایجاد طرح و نقش را بر روی ظروف فراهم می‌کند.

در سال‌های گذشته کارخانه‌های بسیاری برای تولید کاشی و سرامیک راه‌اندازی شده‌اند. این صنعت در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت وسایل بهداشتی تا ظروف آشپزخانه پیشرفت کرده است.

 

سرامیک در وسایل آشپزخانه

یکی از صنایعی که امروزه در آن از سرامیک استفاده می‌شود، صنعت توالید لوازم آشپزخانه است. حتماً با ظرف‌های سرامیکی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف آشنا هستید.

همچنین با چاقوهایی که تیغۀ سرامیک دارند. در دستۀ سرویس‌های قاشق و چنگال هم از سرامیک استفاده می‌شود. بعصی از دسته‌های قاشق گلدار یا چنگال گلدار که در بازار وجود دارد، از سرامیک ساخته می‌شوند.

چاقوی سرامیک

شاید باورتان نشود اما چاقوی سرامیکی از چاقوی فولادی سخت‌تر است. تقریباً در میزان سختی با الماس برابری می‌کند. استفاده از سرامیک از آخرین تکنولوژی‌ها در تولید چاقو است.

چاقوی سرامیکی ضد ضربه و ضد زنگ است. مواد غذایی بر ترکیب شیمیایی آن اثری نمی‌گذارند. تمیزکردن آن‌ آسان است و بو نمی‌گیرد.

چاقوی سرامیکی برای ایجاد برش‌های نازک بسیار مناسب است. اما نباید با آن به تخته ضربه زد یا آن را در موقعیتی قرار داد که خم شود.

 

قاشق گلدار دسته‌سرامیکی

یکی از انواع پرطرفدار و جدید سرویس‌های قاشق و چنگال، قاشق گلدار، چنگال گلدار و هر وسیلۀ آشپزخانۀ دیگری است که با طرح گل به بازار عرضه می‌‎شوند.

قاشق گلدار دسته سرامیکی یکی از بهترین گزینه‌ها برای جهیزیه عروس است. چون شادابی و زیبایی خاصی به ترکیب وسایل آشپزخانه و سفره‌ها و میزهای غذا می‌دهد.

سرویس قاشق گلدار از جهت دیگری هم برای خریداران ایرانی مورد توجه است. طرح گل یکی از طرح‌های قدیمی استفاده‌شده در ظروف و وسایل خانۀ قدیمی ایرانیان است.

قاشق گلدار در طرح‌های سنتی و مدرن با انواع دکوراسیون خانه و آشپزخانه هماهنگ می‌شود.

سرامیک به عنوان ماده‌ای که در صننعت نقش چشم‌گیری دارد در دکوراسیون خانه هم به خوبی دیده می‌شود. از طراحی داخلی گرفته تا وسایل کوچک آشپزخانه.

انتخاب چاقوی گلدار دسته سرامیکی یا چاقوی سرامیکی در واقع انتخاب ظرافت، زیبایی و نوستالژی است.




 

 

 



 

برچسب‌ها