چه جنس پارچه‌ای برای کالای خواب مناسب‌تر است

چه جنس پارچه‌ای برای کالای خواب مناسب‌تر است

وقتی در فروشگاه‌های کالای خواب قدم می‌زنید با دنیایی از رنگ و طرح مواجه می‌شوید. تنوع بالا انتخاب را برای شما مشکل‌تر خواهد کرد؛ اما مسئله این است که در خرید کالای خواب عوامل دیگری هم وجود دارند که در انتخاب بسیار اثرگذارند.

شاید وقتی صحبت از کالای خواب می‌شود، ذهن­تان سمت تخت خواب و تمام ملحقات آن برود، اما حقیقت این است که به این تعلقات سرویس خواب می‌گویند. کالای خواب شامل تمام وسایل از قبیل پتو، بالشت، روتختی و ... است. در ادامه به معرفی انواع کالای خواب و بررسی جنس پارچه های مورد استفاده در کالای خواب می پردازیم.

در این مقاله قرار است نکات مهم خرید کالای خواب را باهم بررسی کنیم. با شناخت این نکات شما می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید و محصولی را خریداری کنید که در طول زمان رضایت شمارا هم به ­همراه دارد.

کالای خواب چیست؟

کالای خواب به مجموعه عناصری گفته می‌شود که در اتاق‌خواب و برای بالا بردن کیفیت خواب تهیه می‌شوند. در زندگی ماشینی امروز و با توجه به زمان کمی که برای استراحت داریم بالا بردن سطح کیفی خواب می‌تواند تا حدی این زمان را جبران کند. در این راستا ما با معرفی بهترین جنس برای کالای خوب قصد داریم در داشتن یک خواب خوب کنار شما باشیم.

انواع کالای خواب کدم‌اند؟



  • تشک
  • روتختی
  • ملحفه روی تشک
  • پتو
  • لحاف
  • روکش لحاف
  • بالش
  • کوسن
  • بالش مخصوص نشستن
  • دامن تخت خواب


جنس کالای خواب

جنس کالای خواب، عامل مهمی است که در کنار تنوع طرح‌ها و نقش‌ها، به سردرگمی‌مان در خرید کالای خواب مناسب می‌افزاید. شاید نهایتاً بر اساس دکوراسیون اتاق‌خواب به یک نتیجه ­گیری در مورد طرح و رنگ برسید، اما در مورد جنس پارچه مورداستفاده در کالای خواب کار کمی مشکل‌تر می‌شود. وجود انواع مختلف پارچه ازجمله پنبه، فلانل، پلی‌استر و ... انتخاب را دشوار می‌کند. چراکه نمی‌دانیم جنس کدام پارچه بهتر است و اصلاً پارچه کالای خواب باید شامل چه ویژگی‌هایی باشد.



معیارهای انتخاب پارچه­ ی کالای خواب مناسب

موقع خرید پارچه در کالای خواب هر پارچه‌ای باید از چندین جنبه بررسی شود تا به انتخاب بهتری در پارچه مناسب برسیم. معیارهای انتخاب پارچه مناسب:

  • تراکم پارچه: تراکم به­ معنای نزدیکی نخ‌ها به یکدیگر است و هرچه این میزان در یک سانتی‌متر پارچه بیشتر باشد تراکم آن بالاتر می‌رود. هر چه تراکم پارچه بالاتر باشد دوام آن بیشتر است.
  • وزن پارچه: میزان سنگینی پارچه است. این معیار در کالای خواب هرچه کمتر یا سبک‌تر باشد بهتر است.
  • ضخامت پارچه: میزان هوای محبوس شده در پارچه با ضخامت آن رابطه مستقیم دارد. نگهداری هوا نقش لایه عایق حرارتی را دارد و بدن را در برابر گرما و سرما حفظ می‌کند. هرچه پارچه ضخیم‌تر هوای محبوس شده در کالای خواب هم بیشتر است.
  • آب‌رفتگی: برخی پارچه‌ها در اولین شستشو با کاهش ابعاد روبه‌رو می‌شوند، آب رفتگی عاملی در ایجاد پرز دانه و تغییر رنگ پارچه نیز هست.
  • زیردست پارچه: حسی که بعد از لمس کردن پارچه زیر انگشتان دست به ما دست می‌دهد را زیردست پارچه می‌گوییم. مثلاً این حس می‌تواند زبری، نرمی یا صافی باشد. نکته‌ای که وجود دارد این است که در مورد کالای خواب، پارچه بهتر است سفت یا به‌اصطلاح شق‌ورق نباشد. در این صورت در مقابل خم شدن مقاومت می‌کند و نمی‌چسبد.
  • چروک پذیری: واضح است که کسی پارچه‌های چروک پذیر را برای کالای خواب انتخاب نمی‌کند، به‌خصوص که این پارچه مدام در معرض فشار دست و پای فرد موقع خواب، قرار دارد. جهت تشخیص چروک پذیری می‌توانید قسمتی از پارچه را در دست خود مچاله کرده و سپس رها کنید؛ اگر خطوط و چروک­ های ایجادشده زیاد باشند و پس از چند ثانیه از بین نرود، چروک پذیری پارچه زیاد است. پارچه‌های نخی بیشتر چروک می‌شوند.
  • پرز دانه (تول افتادن): برخی پارچه‌ها به‌مرور زمان و براثر سایش الیاف آن از سطح بیرون می‌زند و به‌صورت گلوله‌های کوچک روی سطح کالای خواب پدیدار می‌شوند. پرز دانه‌ها یک عامل نازیبا در ساختار کالای خواب هستند. پارچه‌های با بافت کج‌راه بافت مقاوم‌تری دارند. در مقابل پارچه‌های تهیه‌شده از الیاف پشم، پلی‌استر، نایلون و آکریلیک مستعد ایجاد پرز دانه هستند.
  • راحتی پارچه: راحتی پارچه یکی از مهم‌ترین نکات در داشتن یک کالای خواب راحت است؛ و با بررسی سه معیار سنجیده می‌شود:

الف-لمسی: شامل حس لامسه‌ای است که در تماس پارچه با بدن ایجاد می‌شود، احساساتی نظیر زبری، نرمی، صافی، سوزن-سوزن شدن-چسبیدن به بدن براثر الکتریسیته‌ی ساکن و ...

ب-حرارتی: بخشی از حجم پارچه را هوا تشکیل می‌دهد که باعث عایق بودن آن می‌شود. هر چه فضای خالی بین پارچه بیشتر باشد، خاصیت عایق بیشتری دارد. هر چه قابلیت عبور هوا از فضای خالی میان بافت تاروپود بیشتر باشد، گرما و سرما راحت‌تر به بدن منتقل می‌شود.

پ- رطوبتی: با تعرق بدن رطوبت ایجادشده در سطح بدن از تاروپود پارچه عبور می‌کند. هرچه این فرایند سریع‌تر انجام شود، از تجمع عرق بدن و ایجاد حس و بوی نامطبوع جلوگیری می‌کند. انتخاب کالای خواب با پارچه‌ای که جذب بالا دارد، مناسب‌تر است.




بیشتر بخوانید: چگونه از کیفیت کار و شرکتی بودن سرویس خواب مطمئن شویم؟

انواع الیاف در پارچه کالای خواب

به ­یاد داشته باشید که پتو ملحفه و کلا تمام کالاهای خواب با پوست در ارتباط مستقیم هستند، پس راحتی، لطافت و تمیزی اهمیت بالایی دارد. جنس پارچه ارتباطی مستقیم با الیاف مصرف‌شده در فرآیند بافت دارد. برای نحوه تشخیص جنس خوب پارچه ملحفه دو راه‌کار وجود دارد:

 راه اول و ساده‌تر لمس پارچه است. اگر موقع لمس پارچه زیر انگشتان دستتان حس خوبی به شما دست بدهد، آگاهانه می‌توانید به‌صورت تجربی آن را تست کنید.

 راه دوم، شناخت دقیق انواع الیاف است. در ادامه با پارچه‌هایی که استفاده آن‌ها در تولید کالای خواب رایج‌تر است، آشنا می‌شوید.

پنبه: پارچه پنبه‌ای پارچه‌ای محبوب و پرطرفدار در کالای خواب است. این پارچه قیمت اقتصادی و به‌صرفه‌ای دارد. از طرفی جنسی بادوام و تنفس پذیر دارد. نگهداری آسان و مجموعه نکات دیگر گفته‌شده آن را محبوب ساخته است. این پارچه برای هر فصلی مناسب است.

ابریشم: ابریشم پارچه‌ای ظریف و درعین‌حال لطیف، لوکس و گران است. اگر کالای خواب موردنظرتان برای جهیزیه است ممکن است دست‌ودلتان بلرزد و قیمت بالای آن را نادیده بگیرید؛ اما در کنار بحث اقتصادی ابریشم کمی حساسیت‌زا است. نگهداری آن نیز به خاطر ظرافت و حساسیت نسبت پارچه‌های دیگر دشوارتر است. بااین‌حال بیشترین شکوه و جلوه در میان پارچه‌ها متعلق به پارچه ابریشم است.

پلی‌استر: این پارچه همان‌طور که از نامش هم پیداست از پلیمر تهیه می‌شود و واضح است این جنس پارچه زبر و بدون لطافت است. به همین دلیل با پنبه به‌صورت ترکیبی به کار می‌رود، نام این محصول میکرو فایبر است. لطافت زیادی دارد اما به‌اندازه پنبه امکان تنفس نمی‌دهد. درنتیجه اصلاً برای فضای گرم مناسب نیست. در مقابل این پارچه طول عمر و مقاومت بالایی در مقابل لکه‌ها دارد. برخی‌ها معتقدند این پارچه مناسب‌ترین گزینه برای کالای خواب اتاق کودک است.

بامبو: بامبو خود پارچه‌ای سخت و زبر است اما در فرایند ترکیب با الیاف دیگر مانند پنبه بسیار لطیف، ابریشم مانند و مستحکم می‌شود. پارچه بامبو به‌خوبی پارچه پنبه‌ای هوا را از خود عبور می‌دهد و وقتی روی پوست قرار می‌گیرد، حس خوبی به آدم می‌دهد.

ترکیبی: وقتی صحبت از پارچه‌های ترکیبی می‌کنیم یعنی ترکیب پنبه با الیاف دیگر. رایج‌ترین ترکیب‌ها در میان پارچه‌ها پنبه/پلی‌استر است اما پنبه/بامبو و پنبه/ ریون هم کاربرد زیادی دارند. ترکیبی‌ها ازنظر اقتصادی به‌صرفه‌اند و در کنار آن خاصیت‌های محبوبی مثل ماندگاری بالا و ضد چروک بودن را دارا هستند. درعین‌حال نرم هستند. این پارچه‌ها انتخاب خوبی باری کالای خواب کودک هستند. بهترین ترکیب ۱۰ درصد پلی‌استر در برابر ۹۰ درصد پنبه است

تنسل: تنسل پارچه‌ای لطیف با ماندگاری بالا است. این برند پارچه از درخت اکالیپتوس گرفته‌شده است و ضد باکتری و دوستدار محیط‌زیست است. تنسل حس خوبی به شما می‌دهد و ویژگی‌های مثبت قابل‌توجهی دارد، اما به‌خوبی پنبه هوا را از خود عبور نمی‌دهد و ممکن است به شما احساس نم‌زدگی یا چسبندگی بدهد.

کتان: پارچه‌ای مناسب برای فصل های گرم سال است زیرا گرمای بدن را جذب و آزاد می‌کند. حواستان باشد، روتختی و ملحفه‌های رویی که در معرض دید هستند، از جنس کتان نباشند. این پارچه به‌سادگی چروک می‌شود و مدام باید اتو به ‌دست آن را صاف کنید، مگر اینکه از نمای پارچه چروک خوشتان بیاید!

فلانل: با زدن پنبه یا پشم کرکی الیافی کرکی ایجاد می‌شود و پارچه فلانل تولید می‌شود. فلانل پارچه‌ای لطیف با لایه‌ای پرز است که بدن را گرم نگه می‌دارد و در نتیجه برای تولید پتو مناسب است.

کدام جنس پارچه برای کالای خواب مناسب است؟



الیاف موجود در کالای خواب مورداستفاده، اهمیت بالایی دارد؛ زیرا الیاف موجود در ملحفه تأثیر به سزایی روی پوست انسان دارد. جنس تاروپود ملحفه باید به صورتی باشد که از تعرق بالا جلوگیری کند و هوا آزادانه میان آن‌ها حرکت کند. از طرفی کالای خواب باید نرم باشد و زبری آن نباید پوست را آزار دهد.

پارچه ­ای که انتخاب می کنید را به دقت بررسی کنید، که از کدام الیاف تهیه شده است. با بررسی این نکات می توانید پارچه­ ای مناسب با توجه به نیازتان تهیه کنید. قابلیت تعرق، نرمی،خشک و زبر نبودن و تمام موارد دیگر نهایتا یک انتخاب خوب را برای شما به همراه خواهد داشت.



سخن نهایی در انتخاب جنس پارچه‌ای که برای کالای خواب مناسب‌تر است؟

ما انسان‌ها یک‌سوم عمر خود را در خواب می‌گذرانیم و طبق تحقیقات مشخص‌شده است که کیفیت این خواب بر سلامت روح و کارایی انسان در طول شبانه‌روز بسیار اثرگذار است. در پی این موضوع اهمیت جنس پارچه در کالای خواب مشخص می‌شود.

در این مقاله الیاف مورداستفاده در کالای خواب را بررسی کردیم. عواملی که علاوه بر رنگ و طرح و قیمت در خرید کالای خواب مؤثر هستند؛ اما مانند هر خرید دیگر باید بدانید که، تمام این عوامل را بر اساس اولویت‌هایتان طبقه‌بندی کنید. با تعیین این عوامل به‌راحتی می‌توانید تعیین کنید که کدام جنس کالای خواب برای شما مناسب‌تر است.