راهنمای سریع و آسان: انواع ماشین‌های لباسشویی

راهنمای سریع و آسان: انواع ماشین‌های لباسشویی

این روزها، همه‌ی ماشین‌های لباسشویی، رخت و لباس‌ها را به نحو احسنت می‌شویند، اصلاً کارشان همین است! اما این همه تنوع و گوناگونی مصرف‌کننده را گیج خواهد کرد.

منظورم برندهای مختلف نیست، بلکه درباره‌ی هزاران مدل ماشین لباسشویی مختلف حرف می‌زنم.

درست مثل شما یا هر خریدار دیگری، دنبال ماشین لباسشویی‌ای بودم که کارم را راه بیندازد. نیازهای هر خانواده متفاوت است و قطعا کسی نمی‌خواهد پولش را صرف ماشین لباسشویی‌ای کند که نیازهایش را برآورده‌ نمی‌کند.

به ­همین علت، در این مقاله سعی می‌کنیم که شما را با انواع ماشین لباسشویی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

  • ماشین‌های لباسشویی تاپ‌لودینگ (درب از بالا)
  • نیمه اتوماتیک
  • تمام اتوماتیک
  • ماشین‌های لباسشویی فرانت‌لودینگ (درب از جلو)
  • همراه با واشر و خشک‌کن
  • توکار یا دیواری
  • قابل اتصال
  • قابل حمل‌
  • فشرده

فهرست بالا یک مرور کلی و سریع از انواع ماشین‌های لباسشویی موجود در بازار است. اما قبل از این که از این‌ها بیشتر بدانید، بهتر است در مورد ماشین‌های لباسشویی و نحوه کارکرد آن‌ها کمی مطالعه‌ی کاربردی داشته باشید.

ماشین‌های لباسشویی چگونه کار می‌کنند؟



شاید در ابتدا به‌نظر موضوع ساده‌ای بیاید. اما برای این که این موضوع را بهتر متوجه شوید، باید از پایه روی اطلاعات خودتان کار کنید.

کار ماشین‌های لباسشویی سه مرحله دارد.

مرحله‌ی اول: شستشو

کار ماشین‌های لباسشویی، بهم زدن لباس ها است. منظور از بهم زدن، حرکت شدید لباس ها است، به طوری که مواد شوینده، لکه‌ها، گرد و غبار و کثیفی روی پارچه را شل کند و در نهایت ذرات گرد و خاک را از پارچه جدا می‌کند. شدت و مدت بهم زدن کاملا قابل تنظیم است و برعهده‌ی خود شما است. البته بیشتر اوقات خود ماشین لباسشویی به طور خودکار همه‌ی این‌ها را تنظیم می‌کند.

 مرحله‌ی دوم: آبکشی کردن

هنگامی که ذرات گرد و غبار در آب صابونی مخلوط می‌شوند، آب را کثیف می‌کنند. سپس، آب کثیف از طریق لوله فاضلاب تخلیه می‌شود. پس از تخلیه، ماشین لباسشویی، خود را با آب پاک و تازه پر می‌کند تا باقی مواد شوینده و کثیفی‌ها را بشوید و تمیز کند.

مرحله‌ی سوم: خشک کردن/ چرخش

بعد از شستن لباس‌ها، ماشین لباسشویی آب باقی‌مانده را تخلیه می‌کند. سپس به سرعت می‌چرخد تا بیشتر آب از لباس‌های خیس بیرون بریزد. اساس کار آن بر پایه‌ی نیروی سانتریفیوژ و هوای گرم است. البته این چرخیدن نمی‌تواند لباس‌ها را کاملا خشک کند، اما از چلاندن لباس با دست، آن‌ هم با فشار خیلی زیاد، خیلی بهتر است.

این سه مرحله با هم، چرخه‌ی شستشو را تشکیل می‌دهند.

 

انواع سیستم‌های شوینده‌ یا اجیتِیتورها (Agitators)

اکنون که می‌دانید که بهم زدن و چرخش کثیفی لباس‌ها را از بین می‌برد، بهتر است که در مورد عوامل چرخش لباس‌ها بیشتر بدانید تا بتوانید درک بهتری از انواع ماشین‌های لباسشویی به‌دست آورید.

 

اجیتِیتور: یک اجیتیتور، دارای میله‌ای است که از وسطش بیرون زده است و جمع کردن لباس‌های خیس به‌هم پیچیده‌ی دورش کار بسیار سختی است.

پولساتور یا پروانه‌ی موتور: تفاوت اصلی این دو در این است که یک اجیتیتور در مرکز خود یک میله دارد، در حالی که پروانه موتور تقریبا مسطح است. سیستم پروانه‌ی موتور بسیار مدرن‌تر است. امروزه تقریبا همه‌ی ماشین‌های لباسشویی تاپ‌لودینگ موجود در بازار، قابلیت از بین بردن کثیفی‌های لباس را دارند.

 

محفظه/ مخزن/  تامبلِر

در ماشین‌های لباسشویی درب از جلو، یک سیستم محفظه/ مخزن/ تامبلِر وجود دارد که باعث چرخش لباس‌ها می‌شود. اکثر این ماشین‌ها مخزن‌های پلاستیکی دارند. اما تعداد کمی هم دارای مخزن‌های فولادی هستند.

امروزه دیگر از اجیتیتورهای میله‌ای استفاده نمی‌شود.

حالا اصلا چرا به این نکته اشاره کردیم؟ برای این که  شما حواستان باشد که اگر کسی خواست ماشین لباسشویی‌ای به شما بفروشد که اجیتیتور میله‌ای دارد، قطعا بسیار قدیمی است و بهتر است آن را نخرید!

 

خشک‌کن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

خشک‌کن یک ماشین لباسشویی حتی از قابلیت شستشوی آن نیز مهم‌تر و مفیدتر است. احتمالاً برای شما این سوال پیش آمده که چرا خشک‌کن تا این حد اهمیت دارد؟

شستن لباس‌ها با استفاده از ماشین لباسشویی کارتان را آسان‌تر می‌کند و وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرد. در صورتی که قابلیت خشک کردن همان ماشین لباسشویی، نه تنها کارتان را آسان‌تر می‌کند، بلکه زمان بسیار کم‌تری لازم دارد، درست برعکس زمانی که لباس‌هایتان را روی یک طناب خشک می‌کنید.

خب فرض کنید که در حال استراحت هستید که ناگهان یکی از دوستانتان برنامه‌‌ی بیرون رفتن می‌چیند! و تنها تی‌شرت مناسبتان در سبد لباسهای کثیف است. در این مواقع یک ماشین لباسشویی خوب به کمک شما خواهد آمد که تصور آن هم دور از ذهن نیست.

ماشین را روی چرخش شستشوی سریع تنظیم می‌کنید و از خشک‌کنش استفاده می‌کنید، و ماشین لباسشویی در مدت زمان کوتاهی، یک تی‌شرت تمیز و تقریبا خشک به شما تحویل می‌دهد. اگر به اندازه کافی در خرید ماشین لباسشویی خودتان هوشمندانه عمل کرده باشید، می‌توانید به‌راحتی کارهای خود را انجام دهید.

خب، حالا اساس کار خشکن‌کن‌ها چیست؟

محفظه‌ی داخل ماشین لباسشویی که پر از سوراخ‌های کوچک است، به قدری سریع می‌چرخد که آب را از لباس‌ها خارج می‌کند.

آب درون محفظه از همان سوراخ‌های کوچک بیرون کشیده شده و از لوله فاضلاب خارج می‌شود. بعضی از خشک‌کن‌ها با هوای گرمی که دارند، آب را از لباس‌ها تبخیر می‌کنند. این بخار آب باعث می‌شود که هوای گرم از میان منافذ ماشین بیرون برود.

البته این را باید به خاطر داشته باشید که چرخش طولانی مدت نه به طور کامل، اما تا حدود زیادی لباسها را خشک می‌کند.

حالا سه نوع خشک‌کن وجود دارد:

  • خشک‌کن‌های گازی: برای گرم کردن هوا‌ی داخل محفظه‌ی خشک‌کن از گاز استفاده می‌کنند. بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنید، استفاده‌ی دراز مدت از خشک‌کن‌های گازی می‌تواند مقرون به‌صرفه باشد. البته برای کار کردن باید مداوم آن را پر از گاز کنید.
  • خشک‌کن‌های برقی: اینجور خشک‌کن‌ها فقط از برق استفاده می‌کنند و برعکس خشک‌کن‌های گازی نیازی به پر شدن مداوم ندارند. در نتیجه مناسب‌تر، راحت‌تر، و محبوب‌تر هستند.
  • خشک‌کن‌های بی‌هواکش: این خشک‌کن‌ها می‌توانند گازی و یا برقی باشند. پس چرا به آنها بی‌هواکش می‌گویند؟ درست مثل دودکشی که دود را خارج می‌کند، هواکشی در خشک‌کن وجود دارد که هوای بسیار گرم داخل خشک‌کن را خارج می‌کند. بعضی‌ها ممکن است ماشین لباسشویی و یا خشک‌کن خود را در زیرزمین یا یک فضای بدون روزنه نگه دارند.
    در این مواقع، خشک‌کن‌های بی‌هواکش به کار می‌آیند. آن‌ها هوای گرم خشک‌کن را بدون نیاز به خارج کردنش، به جریان می‌اندازند و برای خنک کردن هوای گرم و مرطوب مکانیزم ویژه‌ای دارند، آنها بخار آب را تخلیه می‌کنند و سپس آن هوای سرد را دوباره گرم می‌کنند تا آب را هر چه بیشتر تبخیر کنند. این چرخه تا زمانی که لباسها تقریبا خشک شوند ادامه می‌یابد. به دلیل سیستم پیچیده‌ی سرد و گرم کردن، خشک‌کن‌های بی‌هواکش گران‌تر هستند.


انواع ماشین‌های لباسشویی



  • نیمه اتوماتیک درب از بالا: امروزه، تمام مدل‌های درب از بالا، نیمه اتوماتیک هستند. ماشین‌های لباسشویی نیمه خودکار دو محفظه دارند. اما نمی‌توان لباس‌ها را در عین حال شست و خشک کرد. هر دفعه، فقط یک محفظه کار می‌کند. واشر و خشک‌کن با این که در یک بدنه‌اند، از یکدیگر جدا هستند. برای همین به آنها «نیمه اتوماتیک» می‌گوییم. همانطور که قبلا گفتیم، فرآیند شستشو سه مرحله دارد: شستن، تمیز کردن، و خشک کردن.

یک سیستم نیمه خودکار باید هر دفعه به صورت دستی تنظیم شود، یعنی بعد از آن که ماشین، لباس‌ها را با آب صابونی می‌شوید، باید دستگیره‌ای را بچرخانیم تا آب کثیف تخلیه شود. بعد از مدت کمی، دوباره دستگیره را می‌چرخانیم تا برای شستشو، آب تمیز وارد آن شود. پس از اتمام شستشو، باید بار دیگر دستگیره را بچرخانیم تا آب استفاده شده تخلیه شود.

 سخت‌ترین کار این است که علاوه بر همه‌ی اینها، باید خودمان لباس‌ها را بلند کنیم و در خشک‌کن بریزیم. با این حال، این ماشین‌ها مزایایی هم دارند. این ماشین‌ها ارزان‌ترین ماشین‌های لباسشویی موجود در بازار هستند. همچنین اگر به آب شیر دسترسی ندارید، می‌توانید حتی با سطل آب نیز آن را پر کنید.

  • تمام اتوماتیک درب از بالا: اینجور ماشین‌ها علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن، برای استفاده بسیار آسان هستند و همچنین در زمان صرفه‌جویی می‌کنند. ماشین‌های اتوماتیک تمام خودکار، هم قیمت خوبی دارند و هم ویژگی‌های خوب. فقط کافی است که لباس‌های کثیفتان را در آن بریزید و روشنش کنید.

بقیه‌ی کارها بدون نیاز به حضور شما و به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند. مقدار آب مورد نیاز برای پر کردن محفظه، شستشو و حتی خشک کردن، همه به خودی خود انجام می‌شوند. فقط به یک لوله‌کشی مناسب، شیر آب و لوله تخلیه آب نیاز دارید.

 این نوع از ماشین‌ها حداقل دوازده برنامه‌ی شستشوی متنوع دارند. مثلا: شستشوی سریع، شستشوی رخت و لباس‌های سنگین، شستشوی لباسهای حساس، شستشوی پشم و غیره. این برنامه‌ها که به آن‌ها چرخه‌ی شستشو می‌گویند، خود را با زمان و نوع بافت لباس تنطیم می‌کنند. یکی از این برنامه‌ها، برنامه‌ی اتوماتیک است که خودش بهترین تنظیمات را برایتان انتخاب می‌کند.

  • درب از جلو/ همراه با واشر و خشک‌کن: این مدل از ماشین‌های لباسشویی در آمریکا بسیار محبوب هستند. مثل مورد قبلی، آن‌ها پر از برنامه‌های شستشوی متفاوت و خشک‌کن‌های تمام اتوماتیک متفاوت هستند.

 میانگین هزینه ماشین‌های لباسشویی درب از جلو، بیشتر از ماشین‌های درب از بالا است. اما در دراز مدت، ماشین‌های لباسشویی با درب از جلو از نظر مصرف آب و برق مقرون‌به‌صرفه‌‌تر هستند. با این حال،  نکات منفی‌ در مورد آن هم وجود دارد.

 مثلا شما نمی‌توانید هنگام چرخش ماشین، لباسی را به آن اضافه کنید، چون با باز کردن درب جلویی، آب داخل ماشین به بیرون می‌ریزد. علاوه بر این، اگر کسی که معمولا در خانواده‌تان از این دستگاه استفاده می‌کند، نمی‌تواند برای مدتی طولانی خم شود تا لباس‌ها را به ماشین اضافه کند یا از آن خارج کند، بهتر است اینگونه ماشین‌های لباسشویی را نخرد.

ماشین‌های لباسشویی درب از جلو ممکن است برای صرفه‌جویی در فضای اشغالی به هم متصل شوند و روی یکدیگر قرار بگیرند. همچنین می‌توانند برای پنهان شدن و صرفه جویی در فضا درون کابینت‌ها جا شوند. اگر نزدیک دستگاه خود هواکش ندارید، مدل‌های خاصی از این نوع ماشین‌‌ها می‌توانند برای شما مفید باشد. درکل، این مدل‌ها می‌توانند در فضای اشغالی به شدت صرفه جویی کنند.

  • درب از جلو/ قابل اتصال با واشر و خشک‌کن جداگانه: ممکن است بپرسید چرا وقتی می‌توانیم بدون خرج اضافه از ماشین‌های ترکیبی استفاده کنیم، به واشر و خشک‌کن مجزا نیاز داشته باشیم؟ به دلیل سرعت.

با این کار می‌توانید به صورت هم‌زمان لباس‌های خشک و تر خود را بشویید و وقت خود را هدر ندهید. به خصوص وقتی که بخواهید لباسهای خود را در دسته‌های مختلف بشویید. وقتی که دسته‌ی اول لباس ها شسته شد، می‌توانید همزمان آن‌ها را در خشک‌کن بریزید و دسته‌ی دیگری از لباسها را بشویید.

 عیب کار فضای اشغالی بیش از حد واشر و خشک‌کن جداگانه است. اما اگر خانواده‌ی پرجمعیتی دارید و باید رخت و لباسهای زیادی را بشویید، این ماشین‌های لباسشویی برای شما بهترین گزینه هستند. علاوه بر این، اگر یک خشک‌کن جدا می‌خواهید، یک واشر و خشک‌کن دیگر هم بخرید و آنها را به هم متصل کنید. به این ترتیب می‌توانید لباسهای زیادی را بدون نیاز به انتقال لباس ها از واشر به خشک‌کن، با هم بشویید.

  • توکار یا دیواری: ماشین‌های لباسشویی توکار یا دیواری یک قدم از بقیه ماشین‌ها جلوتر هستند. اینگونه ماشین‌ها، در فضای اشغالی صرفه جویی می‌کنند، ظاهر جذابی دارند، و با این که در چشم نیستند، هنگام نیاز کار خود را تمام و کمال انجام می‌دهند. آن‌ها کاملا در کابینت جا می‌گیرند و شما می‌توانید هر زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید، کابینت را ببندید. اما خب، تنظیم کردن‌شان کمی دشوار است.

خوشبختانه، ابعاد همه‌ی برندها و ظرفیت‌ها به طور جهانی استاندارد است. اینگونه، هرگاه ماشین لباسشویی‌تان دیگر به درد نمی‌خورد، می‌توانید آن را تعویض کنید. به دلیل اندازه استاندارد همه برندها، نیازی نیست که دکوراسیون همه‌ی خانه‌ی خود را به هم بریزید تا یک ماشین جدید را در کابینت خود جای دهید. ابعاد استاندارد برای ماشین‌های شستشوی دیواری حدودا ۸۲۵  × ۵۹۵  ×  ۵۴۰ میلی‌متر(۳۲.۵ × ۲۳.۵ × ۲۱.۳ اینچ)  است.

تنها چیزی که برای استفاده از این ماشین لباسشویی جذاب نیاز دارید، مبلمان و لوله‌کشی است. اگر پول اضافه داشته باشید و بتوانید ماشین لباسشویی خود را تنظیم کنید، ماشین‌ لباسشویی دیواری بهترین گزینه‌ی شما است. این ماشین‌های لباسشویی، رخت‌ها را کاملا اتوماتیک و بی‌دردسر می‌شویند.

  • ماشین‌های لباسشویی فشرده یا قابل حمل‌: مدل‌های کمی از ماشین‌های لباسشویی، مانند این ماشین‌ها، کوچک و قابل‌حمل هستند. اگر دو خانه دارید و یا همواره در حال نقل مکان هستید، این نوع ماشین لباسشویی برایتان بسیار مناسب است.

البته، این نوع از ماشین‌ها به دلیل کوچک بودن، نمی‌توانند همزمان لباس های بسیاری را بشویند، اما برای دانشجویانی که در خوابگاه اقامت دارند یا مهمان هستند، افرادی که در کمپ هستند، از وسایل نقلیه‌ی تفریحی استفاده می‌کنند، یا حتی برای استفاده در موتورخانه مناسب هستند.

 در کمال تعجب، برخی از این ماشین‌ها قابلیت خشک‌کن هم دارند. املاک و مستغلات در چند شهر مهم دنیا، و همه‌ی شهرهای مهم هند بسیار پر هزینه هستند، اما یک ماشین لباس‌شویی همراه با خشک‌کن می‌تواند در اشغال فضای خانه صرفه‌جویی کند.

خلاصه‌ای از  مطالب بالا

نیمه اتوماتیک:

  • دارای محفظه‌های جداگانه برای شستن و خشک کردن در یک بدنه است.
  • خودکار نیست.
  • هزینه ارزان است.
  • می‌توانید لباس‌ها را بشویید و خشک کنید.
  • بدون آب شیر کار می‌کند.
  • استفاده از آن کمی دشوار است.
  • از آب و مواد شوینده بیشتری استفاده می‌کند.
  • دو ماشین نمی‌توانند به هم متصل شوند چون این ماشین از بالا باز می‌شود و دکمه‌ها در بالا قرار دارند.
  • نیاز به تنظیم دستی بعد از هر مرحله شستشو (شستن، تمیز کردن و خشک کردن).


درب از بالا:

  • بخش شستشو و خشک کردن از بالا باز می‌شود.
  • تنها یک محفظه برای شستن و خشک کردن دارد.
  • عملیات کاملا خودکار است.
  • ارزش هزینه‌ای که بابتش می‌پردازیم را دارد و هزینه‌اش تقریبا چیزی بین ماشین‌های لباسشویی درب از جلو و نیمه اتوماتیک است.
  • نیازی نیست که بعد از ریختن لباس‌ها به داخل ماشین، نزدیکش باشید. همه‌ی کارها اتوماتیک انجام می‌شود.
  • ظاهری بسیار زیبا دارد.
  • به آب و مواد شوینده بیشتری نیاز دارد.
  • دو ماشین نمی‌توانند برای ذخیره فضا به هم متصل شوند، چون از بالا باز می‌شود و دکمه‌ها در بالا قرار دارند.


درب از جلو:

  • بخش شستشو و خشک کردن از جلو باز می‌شود.
  • تنها یک محفظه برای شستن و خشک کردن دارد.
  • عملیات کاملا خودکار است.
  • می‌تواند به هم متصل شود تا فضای کمتری اشغال کند.
  • نیازی نیست که بعد از ریختن لباس‌ها به درون ماشین، نزدیکش باشید. همه‌ی کارها اتوماتیک انجام می‌شود.
  • آب کمتری مصرف می‌کند.
  • مواد شوینده کمتری مصرف می‌کند.
  • می‌تواند در یک کابینت جای بگیرد اما به اندازه خود ماشین فصا نیاز دارد. (ابعاد اندازه ماشین لباس‌شویی استاندارد نیستند)
  • فردی که از ماشین لباسشویی استفاده می‌کند باید برای گذاشتن و برداشتن لباس ها به داخل آن خم شود، چون درش از جلو باز می‌شود.


قابل اتصال:

  • قسمت شستشو و خشک کردن از جلو باز می‌شود.
  • تنها یک محفظه برای شستن و خشک کردن دارد.
  • عملیات کاملا خودکار است.
  • می‌تواند به هم متصل شود تا فضای کمتری اشغال کند.
  • لباسها را هرچه سریع‌تر می‌شوید، چون دو ماشین می‌توانند همزمان باهم کار کنند.
  • نیازی نیست که بعد از ریختن لباس‌ها به درون ماشین، نزدیکش باشید. همه‌ی عملیات اتوماتیک است.
  • نمی‌توان آن را یک کابینت استاندارد جا داد. به کابینت بلندی نیاز دارد، چون متصل شدن ارتفاع ماشین را دو برابر می‌کند.
  • فردی که از ماشین لباسشویی استفاده می‌کند باید برای گذاشتن و برداشتن لباسها به داخل آن خم شود، چون درش از جلو باز می‌شود.


دیواری:

  • قسمت شستشو و خشک کردن از جلو باز می‌شود.
  • تنها یک محفظه برای شستن و خشک کردن دارد.
  • عملیات کاملا خودکار است.
  • می‌تواند برای زیبایی بیشتر در یک کابینت جا شود. ابعاد ماشین‌های لباسشویی دیواری استاندارد است.
  • نیازی نیست که بعد از ریختن لباس‌ها به درون ماشین، نزدیکش باشید. همه‌ی عملیات اتوماتیک است.
  • دو ماشین لباسشویی را نمی‌توان برای صرفه‌جویی در فضای اشغالی کمتر، به هم متصل کرد.
  • فردی که از ماشین لباسشویی استفاده می‌کند، باید برای گذاشتن و برداشتن لباسها به داخل آن خم شود، چون درش از جلو باز می‌شود.

فشرده:

  • قسمت شستشو و خشک کردن از بالا باز می‌شود.
  • تنها یک محفظه برای شستن و خشک کردن لباس‌ها دارد.
  • عملیات شستشو کاملا خودکار انجام می‌شود.
  • جمع و جور و قابل حمل‌و‌نقل است.
  • نیازی نیست که بعد از ریختن لباس‌ها به داخل ماشین، نزدیک آن باشید. همه‌ی عملیات اتوماتیک انجام می‌شود.
  • میزان لباسهایی که می‌تواند همزمان بشوید، به دلیل اندازه‌ی کوچکش بسیار کم است.
  • قابلیت‌های آن به دلیل اندازه‌ی کوچکش بسیار ابتدایی هستند. ممکن است از بین بردن کثیفی‌ها به خوبی واشر‌های بزرگ نباشد.

 

جمع‌بندی

در مورد انواع ماشین‌های لباسشویی، اطلاعات کاملی در این مطلب برای شما ارائه شد تا بتوانید به راحتی خرید ماشین لباسشویی مناسب خودتان را انجام دهید.

کدام یک از این مدل‌های لباسشویی برای شما مناسب‌اند؟