ایمن‌سازی منزل برای کودکان

ایمن‌سازی منزل برای کودکان

هنگامی که کودکان رشد می‌کنند و یاد می‌گیرند از جایی بالا بروند یا در چیزهایی را باز کنند، خطرات جدی آنها را تهدید می‌کند که شما باید از آنها آگاه باشید و محیط خانه را ایمن سازی کنید تا مطمئن شوید، خانه مکانی امن و خلاقانه برای بازی کودکان است. در این مقاله سعی داریم به شما نکاتی را برای ایمن سازی منزل معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

نحوه شناسایی نقاط خطر



شما باید نقاط خط را پیدا کنید، برای این کار سعی کنید از اتاقی به اتاق دیگر بروید و خطرات احتمالی را شناسایی کنید، سپس تصمیم بگیرید که چگونه می‌توانید این خطرات را برطرف کنید. سعی کنید خطرات را از بین ببرید یا اگر این امکان وجود ندارد و برای مدتی آنها را از خانه خارج کنید و یا در محلی امن که کودک شما به آن دسترسی ندارد، نگهداری کنید. بهترین راه این است که هنگامی که کودک از شما فاصله گرفته است، او را تماشا کنید و رفتارهای او را زیر نظر بگیرید تا متوجه شوید که کدام رفتارهای او خطرناک است تا در سریع‌ترین زمان تغییرات لازم را برای ایمنی کودک انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: چیدمان صحیح اتاق خواب کودک


سقوط کودکان در خانه

برای جلوگیری از سقوط کودکان در بالکن و پله‌ها نرده‌های محافظ بزنید و همیشه با وجود نرده‌های محافظ هم مواظب کودکان خود، در بالکن و روی پله‌ها باشید.

محافظ پنجره

پنجره‌ها را قفل کنید، به خصوص پنجره‌های طبقات بالا و سپس  نرده‌های حفاظ مخصوص پنجره نصب کنید تا از افتادن کودک از پنجره جلوگیری شود.

نصب چراغ‌های کم نور

داخل اتاق چراغ‌های کم نور نصب کنید و شب‌ها برای اطمینان از ایمنی کودک به او سر بزنید. یکی از چراغ‌های سالن منزل را روشن بگذارید تا کودکان بزرگتر، بدون این که پایشان به چیزی بخورد و آسیب ببینند راحت به دستشویی بروند.

 

ایمن سازی در برابر سوختگی



بیشترین علت سوختگی در کودکان به دلیل سوختن با آب جوش است. برای جلوگیری از سوختگی کودکان را از آتش و سطوح داغ دور نگه دارید. حواستان به کودک باشد و هنگامی که او نزدیک جایی که ممکن است حادثه‌ای اتفاق رخ دهد به ویژه در اطراف اجاق گاز، مایکروویو ، بخاری و سایر تجهیزات گرمایشی چشم از او برندارید.

نوشیدنی‌های داغ می‌تواند سبب سوختگی نوزاد و کودک شود برای جلوگیری از این خطرات و حفظ ایمنی کودک، نوشیدنی‌های داغ را دور از دسترس کودکان نگهدارید.

اگر در خانه کودک دارید، چای ساز و قهوه ساز را از دسترس کودکان دور نگه دارید. مواظب باشید تا سیم برق چایی‌ساز شما در دست کودکان باشد تا کودک بتواند آن را بگیرد و بکشد.

لیوان‌های چای را لبه میز یا روی زمین در محلی که کودک در حال بازی است، قرار ندهید.

هنگامی که آشپزی می‌کنید، دسته ماهی تابه را به سمت بیرون گاز نگذارید، مواظب باشید کودک‌تان به اجاق گاز نزدیک نشود، زیرا آنها عاشق بازی با دسته ماهی تابه و همچنین کلیدهای اجاق گاز هستند.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین لوازم کودک که نباید دست‌دوم آن‌ها را بخرید


پیشگیری از خفگی کودک

در بسیاری از خانه‌ها وسایلی وجود دارد که ممکن است در گلوی کودک گیر کند یا دور گردن آنها پیچیده شود و آنها را خفه کند. از این وسایل می‌توان به اسباب بازی‌های نرم، ملافه، طناب و کیسه پلاستیک اشاره کرد. طناب‌های پرده‌ها را دور گیره‌های متصل به دیوار که حداقل یک و نیم متر از زمین فاصله دارند بپیچید، سعی کنید وسایل ریز و کوچک مانند توپ‌های کوچک، پاک‌کن و اشیای ریز را از دست اطفال دور نگه دارید.

 

محافظ برای تجهیزات الکتریکی خانه

برای اطمینان از تجهیزات الکتریکی خانه، از یک برقکار ماهر و دارای مجوز بخواهید تا کلیدهای برق ایمنی را نصب یا بررسی کند. سپس پریزهای برق را با درپوش مناسب بپوشانید، کودکان به دلیل کنجکاوی خیلی زیاد دوست دارند دست خود را داخل سوراخ‌های کوچک به ویژه پریز برق فرو کنند، پس بنابراین برای پریزهای خانه از درپوش مخصوص استفاده کنید.به دلیل علاقه کودک به سیم، سیم چراغ خواب یا تلویزیون را از دسترس کودکان دور نگه دارید زیرا ممکن است سیم را بکشد و تلویزیون یا چراغ خواب بر روی کودک بیفتد

 جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به شما نکاتی را برای ایمن سازی بهتر منزل برای کودکان‌تان معرفی کنیم. اگر شما نکاتی را مد نظر دارید می‌توانید در قسمت درج نظرات و دیدگاه ارزشمند خود را برای ما ارسال کنید.