5 نکته درباره نحوه استفاده از یخچال

5 نکته درباره نحوه استفاده از یخچال

یخچال یکی از پرمصرف‌‌ترین لوازم خانگی است. با رعایت نکات گفته شده در این مطلب، نحوه استفاده از یخچال را در عالی‌ترین شکل یاد می‌گیرید.

اگر روال نحوه استفاده از یخچال شما تنها محدود به نگه‌داری از مواد غذایی است، ممکن است بخواهید در روش خود تجدید نظر کنید. یخچال یکی از معدود لوازم خانگی است که به طور مداوم کار می کند، بنابراین نحوه استفاده و نگه‌داری آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. صرف چند دقیقه برای انجام برخی کارهای ساده برای نگهداری از یخچال، علاوه بر کمک به عملکر بهتر دستگاه، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف انرژی و تعمیرات یخچال می‌شود. همچنین به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکلات یخچال جلوگیری کنید و این چنین باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. در این مطلب برخی از مراحل نحوه استفاده از یخچال را  برای شما ذکر می‌کنیم.

سیم‌پیچ‌ها را تمیز کنید



اگرچه ممکن است قادر به دیدن سیم‌پیچ‌ها نباشید، اما نگه‌داری و حفظ آن‌ها از گرد و غبار و همچنین مو و پر حیوانات، به شما کمک می‌کند تا یخچال به صورت روان و کارآمد کار کند. سیم‌پیچ‌ها معمولا در پایین و پشت دستگاه قرار دارند و ممکن است مجبور شوید یک رویه محافظتی را بردارید تا به سیم‌پیچ‌ها برسید. وجود سیم سیم‌پیچ‌ها در پشت یخچال باعث می‌شود تا برای تمیز کردن آن‌ها یخچال را جابه‌جا کنید، این امر به تمیز کردن سطح زیر یخچال هم کمک می‌کند.

برای تمیز کردن سیم‌پیچ‌ها شما می‌توانید از ابزارهای اختصاصی استفاده کنید، اما اگر تمایل به خرید ابزارهای مخصوص تمیز کردن سیم‌پیچ‌ها ندارید، استفاده از جاروبرقی یک جایگزین مناسب به شمار می‌آید. برس سخت جارو برقی را روی سیم‌پیچ‌ها کشده و گرد و غبار را از بین ببرید.

در کنار سیم‌پیچ‌ها یک فن خنک‌کننده موتور هم جود دارد که بهتر است هر چند وقت یکبار آن را هم تمیز کنید. بنابراین درصورتی که محفظه پشت یخچال را باز کردید، بهتر است علاوه بر سیم‌پیچ‌ها، فن خنک‌کننده را هم تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: 5 اشتباه که باید زمان خرید یخچال از آنها اجتناب کرد

دمای مناسب را تنظیم کنید



بررسی دمای یخچال اغلب از مهم‌ترین مراحل نحوه استفاده از یخچال است. این امر برای ایمنی غذا و همچنین کمک به کارایی موثر یخچال از اهمیت بالایی برخوردار است. در نحوه صحیح استفاده از یخچال میزان دمای مناسب محفظه دستگاه را باید حدود 37 الی 40 درجه فارانهایت تنظیم کنید.

در صورتی که از مدل‌های قدیمی یخچال استفاده می‌کنید یا از نحوه صحیح گردش هوای یخچال خود اطمینان ندارید، می‌توانید یک دماسنج یخچال تهیه کنید.

واشر درب را چک کنید



اگر واشر درب یخچال شما به خوبی آب‌بندی نشده باشد، ممکن است هوای سرد از محفظه درونی خارج شود. این امر  باعث می‌شود تا یخچال با فشار بیشتری کار کند و همچنین میزان انرژی بیشتری هم برای حفظ دمای مناسب مصرف کند.

برای حفظ مراحل نحوه استفاده از یخچال، واشر درب را مرتبا از نظر پارگی و فرسودگی بررسی کنید. اگر ترک خورده یا خراب است، برای جلوگیری از مشکلات باید آن را تعویض کنید.

به عنوان یک مرحله مهم از نحوه استفاده از یخچال، واشر را مرتبا با آب گرم و صابون بشویید تا از بروز آسیب‌ و پارگی در سطح واشر جلوگیری کرده باشید.

درب یخچال را ببندید



اغلب از مادرهایتان شنیده‌اید که درب یخچال را ببند!

این گفته درست است، بسته نگه‌داشتن درب یخچال یکی از بهترین نحوه استفاده از یخچال است که سلامت و حفظ ایمنی دستگاه را تضمین می‌کند. چراکه یخچال برای حفظ دمای مناسب محفظه درونی درصورتی که درب یخچال مداوما باز و بسته شود، باید میزان انرژی بیشتری صرف کند.

بنابراین قبل از باز کردن درب یخچال، مواردی را که به آن احتیاج دارید، بررسی کرده و یکباره درب یخچال را باز کنید. همچنین از محکم بستن درب یخچال هم خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: آیا در تابستان و زمستان دمای یخچال و فریزر باید تغییر کند؟


سطح قرارگیری یخچال را تراز کنید



اگر سطح قرارگیری یخچال شما تراز نباشد، درب‌ها به درستی بسته نمی‌شوند. همچنین موتور مجبور به تحمل فشار بالایی خواهد شد.

برای بررسی میزان تراز بودن سطح یخچال، یک ترازسنج درون قفسه یخچال قرار دهید. در صورت لزوم به تغییر زاویه قرارگیری یخچال، پایه‌های یخچال را بلند و کوتاه کنید.

حرف آخر

 

اغلب اوقات نمی‌توانید محل قرارگیری یخچال را به طور دلخواه انتخاب کنید. اما اگر چنین فرصتی نسیب‌تان شد، برای انجام هرچه بهتر نحوه استفاده از یخچال، آن را دور از اجاق گاز و منبع گرمایشی قرار دهید. چراکه در غیر این صورت یخچال برای سرد کردن مواد غذایی درون محفظه، باید فشار بیشتری را تحمل کند.

لازم به ذکر است که نحوه استفاده از یخچال تنها محدود به مواد گفته شده نمی‌شود و در صورت مشاهده مشکلاتی از قبیل موارد زیر، یخچال را به تعمیرکار بسپارید. این موارد عبارنتد از:

 

  • مواد غذایی و نوشیدنی به اندازه معمول سرد نمی‌شوند.
  • بستنی یخ نمی‌زند.
  • یخ‌ها ذوب می‌شوند.
  • مواد غذایی زودتر از حد معمول فاسد می‌شوند.
  • در انتهای محفظ داخلی یخچال، آب مشاهده می‌شود.
  • صدای غیرمعمول از موتور و فن خنک‌کننده شنید می‌شود.

 

اگر هر یک از این علائم گفته شده را مشاهده کردید، ممکن است وقت آن فرا رسیده باشد که برای کمک از یک تعمیرکار خبره یخچال استفاده کنید. همچنین درصورت عدم ابطال ضمانت‌نامه بهتر است به سراغ آن بروید و رایگان از تعمیرات یخچالتان بهره‌مند شوید.