دستگاه چایی ساز برقی

دستگاه چایی ساز برقی

دستگاه چایی ساز برقی یکی از لوازم برقی است که امروزه جایگزین سماورهای قدیمی داده است و طرفداران زیادی به خود جذب کرده است.
نکات لازم هنگام خرید دستگاه چای ساز

همانطور که می دانید چای جزء محبوب‌ترین نوشیدنی ها در بین ما ایرانی‌ها است. انواع مختلف سماورهای زغالی، سماورهای برقی و گازی و چای‌سازهای برقی، جزء لوزام هایی است که به وسیله ی آنها چای درست می کنیم و نوش جان می کنیم

در سال‌های اخیر، دستگاه چای‌سازهای برقی طرفداران زیادی در میان دوست‌داران چای پیدا کرده‌ است.

مهم‌ترین دلیل برای محبوبیت این چای، سرعت زیاد دستگاه چای‌سازهای برقی نسبت به سماورهای گازی برای چای درست کردن است.

به همین خاطر خرید چایی ساز برقی امروزه در بازار زیاد شده است و اکثر مردم چایی ساز برقی را جایگزین سماورهای قدیمی کرده اند و مورد استفاده قرار می دهند.


انواع چای ساز

امروزه  سه نوع دستگاه چای ساز برقی در بازار وجود دارد که مشتریان با توجه به سلیقه و کارایی آنها، آنها را انتخاب و خرید می کنند. این سه نوع دستگاه چایی ساز برقی عبارتند از:

دستگاه چای ساز ‌دم‌آور

‌در این مدل، چای‌سازهای برقی روی کتری قرار می‌گیرد و چای آرام آرام به وسیله بخار آبی که در درون کتری است دم می‌کشد.
این نوع دستگاه چای‌ ساز، نسبت به دو مدل دیگر، دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی است و مزه‌ چای دم‌کشیده در قوری این نوع دستگاه چای ساز به مزه‌ چای دم‌کشیده در قوری روی سماور، خیلی نزدیک است.

چای‌ ساز دارای استند

این مدل از دستگاه چای‌سازها که بیشترین کاربرد را در خانه‌های ایرانی دارد، از دو قسمت که کنار همدیگر هستند تشکیل شده‌اند.
کتری و قوری این نوع دستگاه چای‌ ساز، کنار همدیگر روی یک صفحه‌ نگهدارنده قرار می‌گیرند و هر دو با استفاده کردن از جریان الکتریسیته، به جوش می‌آیند.
مدل جدیدتر این دستگاه چای‌سازها، مجهز به تایمر، فیلتر قابل تخلیه‌ قوری و دکمه‌ استپ هستند. برخی از آن‌ها هم  دارای درجه‌ تنظیم حرارت آب هستند

چای ساز بدون قوری

این نوع دستگاه چای‌سازها به‌ علت گرفتنِ فضای کمتر نسبت به دو مدل بالا،  بیشتر برای زندگی مجردی و دانشجویی مناسب هستند و کمتر کسی از این مدل چای ساز استفاده می کند.
 این دستگاه چای ساز  به خاطر ظرفیت کم، کارایی نامناسب و کیفیت پایین چای کمتر توسط مشتریان خرید می شود.






ویژگی‌های دستگاه چای ساز

جنس

جنس دستگاه چای ساز یکی از مهم‌ترین دلیل برای کیفیت خوب چای دم‌کشیده و آب جوش است. مطمعنا شما هنگامی که چای می‌خورید دوست ندارید روی سطح چای، لایه‌ای از جرم و چربی باشد. این جرم سطح آب، علاوه ‌بر کیفیت آبی که داخل دستگاه چای ساز می‌ریزید، به جنس دستگاه چای‌ساز هم مرتبط است

غالبا دستگاه چای‌سازهایی که دارای جنس پلاستیکی هستند این مشکل را دارند.

داشتن جنس پلاستیکی، علاوه ‌بر داشتن مشکل جرم در برخی مواقع به آب جوشیده طعم بدی  می دهد و اگر پلاستیک به کار رفته در دستگاه کیفیت خوبی نداشته باشد مطمعنا مزه چای طعم پلاستیک به خود می گیرد.

بنابراین بهتر است از میان جنس های پلاستیکی، شیشه‌ای و فلزی، چای‌سازهای فلزی را انتخاب کنید تا مزه واقعی چای را بچشید

جنس شیشه‌ای، ظاهر خیلی خوبی دارد ولی با گذشت زمان، جرم می‌گیرد و شکل ظاهری ناخوشایندی به خود می گیرد که براق کردن آن هم کار دشواری است.

ولی جنس فلزی که غالبا از استیل ساخته می‌شود، علاوه بر اینکه جرم نمی گیرد طعم آب را هم عوض نمی‌کند. همچنین اگر ضدزنگ باشد، ظاهرش هم با گذشت زمان تغییر نمی کند

مصرف، تکنولوژی و ظرفیت چایی ساز

خرید چایی ساز برقی با توجه به میزان مصرف، تعداد اعضای خانواده و ........ بستگی دارد . ولی ظرفیت معیار مهمی برای خرید چایی ساز برقی نیست.

همه‌چیز بستگی به میزان استفاده شما از دستگاه چایی ساز دارد و گاهی این ظرفیت بالا فقط باعث مصرف بیشتر برق و سنگینی و جاگیری بیشتر آن می گردد.

 استفاده کردن از دستگاه چای ساز دم‌آور، به‌ علت ارتفاع زیاد آن، برای طراحی اکثر آشپزخانه‌های امروزی مناسب نیست و محل قرار گرفتن در آشپزخانه را دچار مشکل می کند.

بنابراین هنگام خرید چایی ساز برقی باید به اندازه ظاهری آن هم توجه کنید تا بتوانید آن را در محل مناسب قرار بدهید.

برچسب‌ها