نکات دکوراسیون خانه کوچک

نکات دکوراسیون خانه کوچک

انتخاب دکوراسیون خانه‌های کوچک همیشه سخت‌تر از خانه‌های بزرگ بوده، چون فضای خانه کم است و بعد از انتخاب وسایل دیگر امکان اضافه کردن وسایل جدید یا تغییر مکان وسایل قدیمی وجود ندارد. در این مطلب نکاتی را می‌گوییم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خانه کوچک‌تان را به بهترین نحو ممکن دکور کنید.

از رنگ‌های روشن برای دیوارها استفاده کنید

انتخاب رنگ‌های روشن به‌خصوص رنگ سفید، تاثیر زیادی در بزرگتر نشان دادن فضا دارد. به همین دلیل استفاده از رنگ‌های تیره برای دیوار خانه‌های کوچک اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در رابطه با دکوراسیون منزل


وسایل را متقارن بچینید

قرینه چیدن وسایل، راهی برای گول زدن ذهن است که باعث می‌شود فضای خانه شما منظم‌تر و بزرگتر دیده شود. برای این کار کافیست که مبلمان یا میزهای کوچک پذیرایی را روبه‌روی هم قرار دهید.

از آینه استفاده کنید

آینه، فضای داخل خانه شما را منعکس می‌کند که این موضوع تاثیر زیادی در بزرگتر شدن فضا دارد. یک نمونه از کاربرد آینه می‌توان به نصب آینه قدی در انتهای راهروها اشاره کرد.

در انتخاب رنگ و نوع پرده دقت کنید



قانون استفاده از رنگ‌های روشن در انتخاب پرده هم صدق می‌کند. مخصوصا در قسمت پذیرایی خانه‌های کوچک، باید رنگ و نوع پرده را طوری انتخاب کنید که محیط را دلباز نشان دهند. 

بهترین نوع پرده، پرده‌هایی هستند که نزدیک سقف نصب می‌شوند چون هرچه پرده بالاتر نصب شود، سقف خانه بلندتر دیده می‌شود.

 

از لوازم دکوری که در کف خانه قرار می‌گیرند دوری کنید

در محیطی که وسایل اصلی خانه به زحمت در آن قرار گرفته‌اند، استفاده از لوازم دکوری فقط فضای خانه را کوچکتر می‌کنند و هیچ منظره زیبایی ندارند. 

اما اگر علاقه زیادی به لوازم تزئینی دارید، می‌توانید از دیوار برای اینکار استفاده کنید. قسمتی از دیوار خالی خانه‌تان که بیشتر در معرض دید است را درنظر بگیرید و با استفاده از قفسه، قاب عکس یا دکورهای دیواری آن را تزئین کنید.

وسایل هوشمند تهیه کنید

وسایلی که هوشمندانه طراحی شده‌اند به شما کمک می‌کنند که مصرف بهینه‌ای از فضا داشته باشید. برای مثال تخت خواب‌هایی که در قسمت زیرین آن‌ها کشوهای عمیق تعبیه شده‌اند.

از میزهای گرد استفاده کنید

استفاده از میز غذاخوری یا میز پذیرایی گرد، دسترسی بهتری ایجاد می‌کند و از آنجایی که پایه آن‌ها در وسط قرار گرفته‌اند فضای کمتری از کف را اشغال می‌کنند. 

اگر از این نوع میزها استقبال نمی‌کنید و همچنان اصرار دارید که میز مستطیل شکل بخرید، میزی پیدا کنید کشوهای زیادی داشته باشد تا در فضای خانه شما صرفه‌جویی شود.

 

از مبلمان یک تکه استفاده کنید

مبلمان یکی از اصلی‌ترین اجزای اتاق پذیرایی است. بهترین حالت برای خانه‌های کوچک این است که به‌جای استفاده از تعداد زیاد مبلمان یک نفره و دونفره، چند عدد مبل یک تکه و بزرگ تهیه کنید. با استفاده از این تکنیک، فضای خانه شلوغ دیده نمی‌شود، همچنین افراد بیشتری می‌توانند بر روی مبلمان بنشینند.

از تنوع رنگی غیرضروری دوری کنید

برای دکوراسیون خانه‌های کوچک بهتر است که تمام وسایل را در یک طیف رنگی مشخص انتخاب کنید. هرچه رنگ وسایل و دیوارها ملایم‌تر باشند، فضای خانه بزرگتر دیده می‌شود. همچنین سعی کنید که از طرح‌های ساده برای پرده یا پارچه مبلمان استفاده کنید تا یکپارچگی در فضای خانه به‌وجود بیاید.

از فضاهای دور از دسترس نهایت استفاده را داشته باشید

این یکی از مهم‌ترین نکات در دکوراسیون خانه‌های کوچک است که شما باید از گوشه و کنارها یا مناطق دور از دسترس خانه‌تان استفاده مفید داشته باشید. 

برای مثال اگر در آشپزخانه کابینت کافی برای نگهداری لوازم آشپزخانه ندارید، می‌توانید از قسمت بالای کابینت‌ها استفاده کنید. 

یا اگر به گل و گیاه علاقه دارید ولی کمبود فضا به شما اجازه نمی‌دهد که گل‌های زیادی داشته باشید، می‌توانید در کنج‌های بلا استفاده خانه‌تان گل‌های آپارتمانی بزرگ نگهداری کنید.

جمع‌بندی

خانه‌های کوچک اگر به‌طور اصولی دکور شوند، خانه‌های بسیار باصفا و دلبازی خواهند بود. شما می‌توانید با رعایت نکاتی که در این مطلب گفتیم، یک خانه کوچک با دکوراسیونی ایده‌آل و فضایی مناسب برای خود داشته باشید.