چند روش کاربردی برای از بین رفتن بوی سوختگی از خانه

چند روش کاربردی برای از بین رفتن بوی سوختگی از خانه

از بین رفتن بوی سوختگی از خانه حاصل چندین کاری است که شما باید به صورت فوری انجام دهید. یادتان رفته است که زیر گاز را خاموش کنید یا اینکه زیر گاز را بیش از حد بالا برده‌اید و الان غذای شما سوخته است و بوی سوختگی در کل خانه پخش شده است. 
تلاش می‌کنید با باز کردن درب و پنجره‌ها بو را از خانه خارج کنید، ولی این ترفند جواب نمی‌دهد. در چنین شرایطی آشنایی با روش‌های از بین بردن و رفع بوی سوختگی از خانه می‌تواند به شما در رفع مشکل به وجود آمده کمک کند. خوشبختانه شما می‌توانید با یادگیری چند ترفند خانگی به راحتی این بوی بد را از خانه خارج کنید. 

در راه‌های رفع بوی سوختگی خانه باید منبع یا غذایی را که باعث به وجود آمدن بوی بد در منزل شده است را از خانه خارج کنید و آثار آن را تمیز کنید. در مرحله بعد باید بوی بدی را که در منزل پخش شده است را به کمک ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌شود، جذب یا از خانه خارج کند. در ادامه می‌توانید با افزودن کمی بوی خوش به محیط خانه مطمئن شوید که دیگر بوی سوختگی شما را اذیت نمی‌کند.



ماده غذایی سوخته را از خانه خارج کنید

چطوری بوی سوختگی خانه را از بین ببریم؟ تا زمانی که غذای سوخته در خانه باشد، بوی سوختگی در خانه منتشر خواهد شد و تلاش شما برای از بین بردن این بوی آزاردهنده مثمر ثمر نخواهد بود؛ بنابراین یک کیسه پلاستیک بیاورید و غذای سوخته را داخل آن بریزید و آن را در سطل آشغال خارج از خانه قرار دهید. دقت کنید که آن را در سطل آشغال داخل آشپزخانه قرار ندهید، چون همچنان بو خواهد داد. 

ظرفی را که غذای شما داخل آن سوخته است را به کمک مایع ظرفشویی مناسب شستشو دهید و هر گونه اثر سوختگی را از خانه خارج کنید. وجود حتی تکه کوچکی از مواد غذایی سوخته می‌تواند روند از بین بردن بوی بد از خانه شما را با مشکل مواجه کند.






پنجره‌ها را باز کنید

همانطور که خودتان هم می‌دانید یکی از موثرترین روش‌ها برای خارج کردن بو از خان باز کردن در و پنجره‌ها است. به این منظور شما باید همه درها و پنجره‌ها را به طور کامل باز کنید تا هوای تازه به داخل وارد شده و بوی بد موجود در اتاق خارج شود. پنجره‌های نزدیک آشپزخانه را حتما باز نگه دارید.



پنکه‌ها را روشن کنید

برای به گردش درآوردن هوا در محیط خانه لازم است تمامی فن‌های برقی را که در منزل دارید را روشن کنید. برای اینکه تاثیر این حرکت بیشتر باشد پنکه‌ها را در مقابل درب و پنجره باز قرار دهید تا هوای تازه خیلی سریع با بوی سوختگی جایگزین شود. اگر یک پنکه سقفی در آشپزخانه دارید، روشن کردن آن نیز به شما در انجام این کار کمک فراوانی خواهد کرد.



تمامی سطوح را تمیز کنید

بوی سوختگی علاوه بر اینکه در هوا پخش شده است بر روی اشیای مختلفی که در اتاق شما قرار دارد نیز نشسته است، به همین خاطر باید تمامی سطوح مانند مبلمان، میز، فرش، بخاری، کابینت، کف اتاق و … را با استفاده از ماده ضد عفونی کننده مناسب بشویید. در صورتی که بو از بین نمی‌رود، ممکن است حتی مجبور شوید دیوارها را هم شستشو دهید. از بین بردن بوی سوختگی از مبلمان خانه باید در ساعات اولیه‌ای که غذا سوخته است انجام شود.

هر چیزی را که بو می‌دهد بشویید یا دور بیندازید

بوی سوختگی در تمامی لباس‌ها و دستمال‌های پارچه ای، پرده‌ها و… که در نزدیکی‌اش بوده باشد، نفوذ می‌کند، بنابراین لازم است این موارد را با یک شوینده مناسب شستشو دهید. اگر سفید کنند به ساختار آن‌ها آسیب نمی‌زند، از آن استفاده کنید. جعبه‌های مقوایی موجود در آشپزخانه را در صورتی که بو می‌دهند، به بیرون برده و بتکانید اگر بو برطرف نشد، آن را دور بیندازید.




آب لیمو درست کنید

بعد از آنکه شما با روش‌های مختلفی تلاش کردید، بوی سوختگی را از خانه خارج کنید، حال نوبت آن است که یک بوی خوب و مطلوب را در خانه پخش کنید. مقداری آب را داخل قابلمه روی گاز بگذارید تا بجوشد. تکه‌های آبلیموی تازه را داخل آب جوش بریزید و به مدت نیم ساعت به آن فرصت بدهید تا بویش کل اتاق را احاطه کند. بوی لیمو یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توان به کمک آن به مبارزه با بوی سوختگی رفت.



تعدادی میخک در آب تفت دهید

جهت رفع بوی سوختگی از خانه میخک یک جایگزین خوب برای لیمو است که می‌توانید با تفت دادن آن در آب باعث به وجود آمدن یک بوی خوب در محیط اتاق شوید.


از چند کاسه آب پیاز استفاده کنید

چند کاسه از سرویس آشپزخانه خود بیرون بیاورید و با آب پر کنید. پیاز را خرد کنید و در کاسه‌ها بریزید. کاسه‌ها را در آشپزخانه و قسمت‌های مختلف اتاق که بو می‌دهند، قرار دهید. آب پیاز یکی از بهترین ترکیب‌ها برای جذب بوی سوختگی است. این کاسه‌های محتوی آب و پیاز را به مدت یک شب در خانه نگه دارید و اثر آن در از بین رفتن بوی سوختگی از خانه را تماشا کنید.



مخلوط نان با سرکه درست کنید

شما برای رفع بوی سوختگی از آشپزخانه ابزارهای مختلفی دارید که بعضی از آن‌ها شاید حتی به ذهنتان هم نرسد. مقداری آب در قابلمه بریزید و بگذارید روی گاز تا بجوشد. چند فنجان سرکه به آب اضافه کنید و ۱۵ دقیقه نیز فرصت دهید گاز روشن بماند. مقداری خرده نان بردارید و داخل آب و سرکه بریزید. نان‌های خیس شده را داخل چند بشقاب بریزید و در چند قسمت اتاق قرار دهید. این ترکیب باعث جذب بوی سوختگی شده و شما را از این بوی آزار دهنده نجات می‌دهد. 

سرکه گرم شده یا جوشیده یکی از روش‌هایی است به شما در رفع بوی بد آشپزخانه کمک می‌کند. سعی کنید، همیشه مقداری سرکه در خانه داشته باشید.

 

جوش شیرین و آب را مخلوط کنید

شاید برای شما جذاب باشد که بدانید جوش شیرین یکی از جاذب‌های قوی بو محسوب می‌شود و خیلی سریع می‌تواند بوی بد آشپزخانه را جمع کند. چهار اونس یا ۱۱۸.۲۹ سی سی جوش شیرین را داخل چند کاسه آب مخلوط کنید. این کاسه‌ها را در چند نقطه مختلف از آشپزخانه و اتاق قرار دهید. با این روش شما موفق خواهید شد تا بوی بوی دود و سوختگی را کم کنید.



بوی غذا در خانه ایجاد کنید

فر را روشن کرده و اجازه دهید تا تا دمای ۲۰۰ فارنهایت یا ۹۳ درجه سلسیوس داغ شود. روی صفحه پخت داخل فر مقداری شکر و دارچین بریزید. یک قاشق غذاخوری (۱۴.۷۸ میلی لیتر) کره نیز به این ترکیب اضافه کرده و فر را خاموش کنید. به مدت ۲ الی ۴ ساعت بگذارید داخل فر بماند و بوی یک غذای خوشمزه در اتاق پخش شود.

آب لیمو را اسپری کنید

به مقدار مساوی آبلیمو و آب را به هم مخلوط کرده و در داخل یک ظرف اسپری بریزید. می‌توانید از ظروف مایع شیشه پاک کن خالی برای پاشش آبلیمو به تمامی سطوح خانه استفاده کنید. پاشیدن این ماده بر روی سطوح مختلف باعث می‌شود که بوی سوختگی جذب شده و بوی طبیعی لیمو جایگزین آن می‌شود. لیمو چون ماده شیمیایی نیست، انتخاب خوبی برای اسپری شدن روی سطوح محسوب می‌شود.

یک ماده خوشبو کننده هوا درست کنید

سه چهارم یک فنجان یا ۱۷۷.۴۴ میلی لیتر آب و دو قاشق غذاخوری یا ۲۹.۵۷ میلی لیتر الکل یا عصاره وانیل را با ۱۵ الی ۲۰ قطره از روغن‌های پایه که از بو کردن آن لذت می‌برید، مخلوط کنید. این ترکیب را در یک بطری اسپری ریخته و به خوبی تکان دهید و هر جایی که نیاز است اسپری کنید.





استفاده از مواد خوشبو کننده برای از بین رفتن بوی سوختگی از خانه

اسپری‌های خوشبو کننده هوا سریع‌تر از مواد طبیعی می‌توانند بوی محیط را عوض کنند و بر بوی بد غلبه کنند. استفاده از این مواد باید با دقت باشد و نباید بیشتر از حد مجاز به فضا اسپری شوند. یک عطر یا اسپری استاندارد از برندهای معتبر خریداری کنید و در مواقع لزوم از آن برای رفع بوی آزار دهنده در خانه استفاده کنید.

بوی سوختگی چقدر در خانه می‌ماند؟

در صورتی که بلافاصله بتوانید اقدام کنید و با راهکارهایی که گفته شد، بوی بد را رفع کنید، در عرض چند ساعت می‌توانید از شر بوی سوختگی خلاص شوید. در صورتی که اقدامی برای رفع بو انجام ندهید و این بو در فضاهای متخلخل لباس ها، فرش و … نفوذ کند، به مدت چندین هفته مهمان شما خواهد بود.

قرار گرفتن در معرض دود سوختگی چه مشکلی برای شما ایجاد می‌کند؟

ریه‌ها و مجاری بینی شما را تحریک کرده و تنفس را برای شما سخت‌تر می‌کند. در صورتی که در محلی با دود فراوان هستید و تهویه مطبوعی وجود ندارد، باید هرچه سریع‌تر از آنجا خارج شوید. در چنین شرایط شما دچار سرفه و افزایش خلط و مخاط می‌شوید. تنفس دود سوختگی می‌تواند باعث ایجاد سردرد برای شما می‌شود. قرار گرفتن در معرض دود خفیف می‌تواند باعث تحریک چشم و گلوی شما شود.




برچسب‌ها