فرق بین کولر گازی و اسپلیت

فرق بین کولر گازی و اسپلیت

در پی گرمای بی‌سابقه کره زمین تمایل به خرید تجهیزات و وسایل خنک‌کننده بالا رفته است. با پیشرفت تکنولوژی، سازندگان وسایل خنک‌کننده و سرمایشی دست به ابتکاراتی زنده‌اند و ایرادات موجود در کولرها را برطرف کرده‌اند. در واقع کمپانی‌های معتبر دنیا محصولات‌شان را طوری طراحی کرده‌اند که با مصرف کمترین انرژی بیشترین بازخورد را داشته باشند. طراحان کولرهای گازی با طراحی‌های مدرن علاوه‌بر خنک‌کنندگی به حفظ سلامت مشتری و برخورداری از هوای پاک و بدون آلاینده روی آورده‌اند. 

محصولات متنوعی در زمینه کولرهای خنک‌کننده تولید شده است. کولرهای گازی انواع مختلفی را به بازار روانه کرده‌اند. در این بین ممکن است با اصطلاحاتی مانند کولر گازی و اسپلیت برخورد کرده باشید. برخی افراد این دو را کاملاً یکسان می‌دانند. شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آیا اسپلیت همان کولر گازی است یا فرقی بین کولر گازی و اسپلیت وجود دارد؟ 

در تفاوت بین کولر گازی و اسپلیت یک توضیح کوتاه می‌توان گفت که در واقع اسپلیت زیرمجموعه‌ی کولرهای گازی است، اما بسیار هوشمندتر از کولر عمل می‌کند و علاوه‌بر خنک کردن محیط کارهای دیگری را هم مدیریت می‌کند. در این مقاله با معرفی هرکدام از این دستگاه‌ها، فرق بین کولر گازی و اسپلیت را بررسی می‌کنیم.

کولر گازی چیست؟



کولرهای گازی بخشی از دستگاه‌های تهویه مطبوع هستند که در انواع و اشکال متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. از ویژگی‌های مهم کولرها، تهویه مطبوع محیط است. در بعضی از کولرهای گازی سیستم ضدعفونی و کنترل رطوبت نیز وجود دارد. کولرهای گازی وظیفه دارند که هوای گرم داخل ساختمان را توسط تبخیر مایع داخل کولر تبدیل به هوای مطبوع و خنک کنند.

کولرهای گازی معمولاً در مدل‌هایی به‌صورت یک‌تکه یا دوتکه وجود دارند که در نصب آن‌ها باید به نکات مربوط به مدل توجه کرد. به‌منظور تبدیل هوای گرم به هوای سرد و خنک در کولرهای گازی از اجزایی استفاده می‌شود که در تمام برندهای کولر گازی یکسان است:

  • فن کولر گازی
  • کمپرسور برای سیستم سرمایشی
  • کویل کولر
  • شیر انبساط دستگاه سرمایشی
  • واحد کنترل کولر

دربیان فرق بین کولر گازی و اسپلیت، می‌توان گفت که اسپلیت در زیر مجموعه دسته کولر‌های گازی قرار دارد و از قابلیت‌های مهم این دستگاه مصرف برق پایین و تنوع امکانات است.

انواع کولر گازی:

  • کولر گازی یک‌تکه یا پنجره‌ای
  • کولر گازی دوتکه (اسپلیت)
  • کولر گازی (قابل‌حمل)
  • کولر گازی ایستاده
  • کولر گازی سقفی
  • کولر گازی داکتی یا کانالی


اسپلیت چیست؟

برای درک فرق بین کولر گازی و اسپلیت بهتر است کمی با ساختار اسپلیت آشنا شوید. کولر گازی اسپلیت یا به‌طور خلاصه اسپلیت نوعی کولر گازی است که جز جدیدترین و پیشرفته‌ترین‌های این نسل از کولرها به ­حساب می‌آید. اسپلیت در حال حاضر پرفروش‌ترین نوع کولر گازی موجود در بازار است و ساختاری دوتکه دارد. بخش خارجی اسپلیت در خارج از ساختمان نصب می‌شود و شامل کمپرسور و کندانسور است و پنل داخلی که واحد تبخیر (اپراتور) در آن جای دارد در داخل ساختمان قرار می‌گیرد.

این نوع کولرها شامل دو مدل معمولی و اینورتر هستند که مدل اینورتر این قابلیت را دارد، که تا حداکثر ۶۰ درصد (البته در شرایط ایده آل) مصرف انرژی را نسبت به مدل معمولی کاهش دهد.

پس فرق‌هایی بین کولر گازی و اسپلیت وجود دارد و یکی نیستند. با وجود سیستم مشابه گازی برای خنک کردن، اسپلیت مزایای بسیار زیادی نسبت به کولرهای گازی دارد. این مزایا باعث محبوبیت و افزایش فروش این محصول در بازار جهانی شده است.

بیشتر بخوانید: محل مناسب نصب اسپلیت

مزایای مهم اسپلیت

قبل از اشاره به فرق بین کولر گازی و اسپلیت، مزایای اسپلیت را با هم مرور می‌کنیم. اسپلیت یک دستگاه سرمایشی قوی و پرکاربرد است، به‌طوری‌که این روزها در مکان‌های بزرگ و کوچک بسیاری دیده می‌شود. از قابلیت‌های این دستگاه این است که می‌توان دمای آن را به‌دلخواه تنظیم کرد. این دستگاه نسبت به تمام انواع کولرهای گازی یک مزیت بزرگ دارد که علاوه بر قابلیت سرمایشی، قابلیت گرمایشی را نیز دارد. این یک فرق بین کولر گازی و اسپلیت است.

علاوه ­بر آن فیلتر ضد آلرژی داخل اسپلیت موجب می‌شود تا هوا به‌طور کامل تصفیه شود و درنتیجه با محیطی سالم و عاری از هرگونه آلودگی مواجهه خواهیم شد. این فیلتر به پاک‌سازی باکتری‌ها و از بین بردن تمام آن‌ها کمک می‌کند. این تنوع استفاده از آن را برای محیط‌های آلوده بالا می‌برد. فرایند پاک­سازی، به دلیل وجود ماده‌ی بی‌رنگ و بی‌بویی است که در داخل این فیلتر تعبیه شده است. میکروب‌های هوا کشته می‌شوند و می‌توان در دمای دلخواه با رطوبت استاندارد از زندگی لذت برد.

ویژگی دیگر اسپلیت‌ها این است که معمولاً حجم کانال بسیار بالاتری نسبت به کولرهای گازی دارند، این ویژگی به‌طوری است که می‌توان با استفاده از این اسپلیت اتاقی ۵۰ متری را به دمای متعادل رساند.

فرق بین کولر گازی و اسپلیت



تا حدودی با ویژگی‌های اسپلیت و کولر گازی آشنا شدیم اما اگر بخواهیم درباره فرق بین کولر گازی و اسپلیت صحبت کنیم، لازم است به نکات بیشتری توجه کنیم.

تفاوت ساختار و ظاهر:

وقتی از اسپلیت صحبت می‌کنیم منظورمان یک دستگاه با دو پنل داخلی و خارجی است که توسط یک لوله مسی این دو بخش به یکدیگر متصل می‌شوند. این لوله در واقع رابطی برای انتقال هوای گرم و تبدیل به هوای سرد است. در مقابل وقتی از کولر گازی صحبت می‌کنیم منظورمان یک دستگاه یک‌تکه است که به‌صورت پرتابل یا قابل‌حمل است.

بیشتر بخوانید: بازه زمانی مناسب جهت سرویس اسپلیت

 

تفاوت در مصرف انرژی به ویژه برق:

بزرگ‌ترین ایرادی که برای یک کولر گازی وجود دارد نحوه و حجم مصرف برق است. معمولاً کاربران از هزینه‌ای سرسام‌آور این نوع کولرها شکایت دارند. در نسل جدید کولرهای گازی اسپلیت این ایراد رفع شده است. معمولاً مصرف برق در این دستگاه متعادل‌تر است و برچسب انرژی بیشتر اسپلیت‌ها A است. این دستگاه برای هر بخش یا واحد از خانه می‌تواند به‌طور جداگانه نصب و استفاده می‌شود. اسپلیت دارای یک ریموت کنترل است که این امکان را کاربر می‌دهد تا دستگاه را از هر جایی کنترل کند.

تفاوت در فرایند نصب و راه‌اندازی:

نصب اسپلیت یک فرایند تخصصی است یعنی شما به یک نصاب ماهر و حرفه‌ای برای انجام این کار نیاز دارید. این در حالی است که یک کولر گازی پرتابل چنین تخصصی را نیاز ندارد. با توجه به وضعیت شما داشتن یک کولر گازی یا اسپلیت یک انتخاب است. اگر منزل خودتان است و نیاز به جابجایی ندارید انتخاب اسپلیت گزینه مناسب‌تری برای شما می‌باشد و در صورت مستأجر بودن شاید ماجرا عوض شود.

تفاوت در نحوه پخش هوا:

یکی دیگر از تفاوت‌های بین کولر گازی و اسپلیت نحوه پخش هوای سرد است. در اسپلیت با توجه به نصب این دستگاه در بالای دیوار هوا به‌صورت یکسان و با توزیع متعادل در تمام بخش‌های اتاق یا محیط موردنظر پخش می‌شود. در مقابل می‌دانیم که کولرگازی هوای سرد را به‌طور مستقیم بیرون می‌دهد و در صورتی‌که مانعی در محیط باشد توزیع متعادل نخواهد بود.

تفاوت در سروصدای محیط:

اسپلیت‌ها دو بخشی هستند و پنل خارجی با جاسازی کمپرسور در خود و حضور در محیط خارج از خانه به‌شدت صداها را کاهش داده است. در حالی‌که در کولرهای گازی این عیب همچنان به قوت پابرجاست، چرا که کمپرسور در خود کولر تعبیه شده است.

تفاوت در میزان خنک کنندگی:

یکی از مزایای اسپلیت تنوع در عرضه و ظرفیت آن است. این تنوع یک مزیت بزرگ است که قابلیت‌های آن را برای استفاده در محیط‌های متفاوت بالا برده است؛ یعنی اگر شما محیط بزرگی داشته باشید اسپلیتی با ظرفیت بزرگ‌تر را تهیه می‌کنید و برای اتاقی کوچک اسپلیتی با ظرفیت کمتر. این در حالی است که کولرهای گازی به‌صورت یک‌تکه و با توان محدود طراحی شده‌اند.

نکته: واحد اندازه‌گیری میزان سرمادهی در اسپلیت بی تی تو (BTU) است. هر چه این عدد بالاتر باشد میزان سرمادهی (میزان سرمایی که وارد محیط می‌شود) در واحد زمان بیشتر است. این اندازه از 9000BTU شروع و تا 96000 ادامه دارد.

نکته 1: پرفروش‌ترین بی تی یو 18000 است كه هم استاندارد است و هم مناسب یک خانه با متراژ 100 متر می‌باشد.

نکته 2: مدل 9000 و 12000 برای شرکت‌ها و فضاهای بزرگ‌تر کاربرد دارند.

تفاوت در اندازه دستگاه خنک‌کننده:

اگر شما هم جز افرادی هستید که فضای خانه کوچکی دارید و برای هر بخش از خانه‌تان برنامه‌ریزی کرده‌اید، اسپلیت پیشنهاد مناسبی برای شما است. اسپلیت با توجه به اینکه کمپرسور آن در پنل بیرونی تعبیه شده است باعث شده تا اندازه کوچک‌تری در طراحی این دستگاه لحاظ شود. زیبایی و طراحی ظریف آن باعث می‌شود تا فضای کمتری را در خانه شما اشغال کند.

تفاوت در امکانات جانبی پیشرفته:

با افزایش رقابت در بازار کولرهای گازی و به‌ویژه اسپلیت‌ها آپشن‌های جدید و جالبی به این دستگاه خنک‌کننده افزوده شده است. امکاناتی که فرق بین کولر گازی و اسپلیت را بیشتر کرده‌اند. مواردی نظیر اینکه:

  • تنظیم دمای محیط را به وقت خواب و بالا آوردن آن تا صبح به‌راحتی از تختخواب بلند شوید.
  • وجود فیلترهای حذف گرد و غبار و باكتری از محیط (با افزودن ازن) و افزایش طراوت هوای داخل اتاق
  • لامپ‌های LED زیبا كه حتی به‌عنوان چراغ خواب هم می‌‌توان از آن‌ها استفاده كرد
  • افزودن قابلیت موزیکال در مدل‌های جدید و پخش موزیک با استفاده از فلش‌ مموری‌ها

 

«انتخاب خوب شایسته آنانی است که می‌دانند»

موقع خرید و قبل از انتخاب هرکدام از این دستگاه‌ها تحقیق کنید. اطلاعات کاملی از کولر گازی انتخابی‌تان را داشته باشید. اطلاعات مهمی نظیر پنل (در كولرهای اسپیلت) توان گرمایش و سرمایش هر پنل، نوع كمپرسور، برق مصرفی برحسب آمپر، توان مصرفی كل برحسب وات، ابعاد اسپیلت وزن خالص دستگاه، رده انرژی، میزان صدای دستگاه در هنگام كار و ...

 

سخن نهایی برای خریداران اسپلیت

پیش از خرید هرگونه وسایل سرمایشی و گرمایشی لازم است بدانید که فرق بین کولر گازی و اسپلیت بسیار است و نمی‌توان این دو دستگاه را یکسان دانست. در این مقاله سعی داشتیم تا فرق بین کولر گازی و اسپلیت را به شما نشان دهیم؛ اما یک نکته مهم نیز وجود دارد. قبل از خرید هر اسپلیتی از هر برندی حتماً بررسی کنید که اسپلیت تحت حمایت یک شرکت ایرانی باشد وگرنه به احتمال 80 درصد خرید یک اسپلیت فیک شما را تهدید می‌کند. در این بخش لیستی از اسپلیت‌های پرفروش وجود دارد که می‌توانید با مطالعه آپشن‌های هر کدام خرید هوشمندانه‌ای داشته باشید.

منبع: لیروفا