نکات خیلی مهم برای خرید ماشین لباسشویی و ظرفشویی

نکات خیلی مهم برای خرید ماشین لباسشویی و ظرفشویی

اهمیت پاکیزگی و تمیزی از گذشته تا به امروز نقش به‌سزایی در زندگی ما داشته است به‌طوری که  انسان‌ همواره به دنبال راهکارهایی برای نظافت محیط اطراف خود، لباس‌هایی که به تن دارد و یا وسایل و ظروف مورد استفاده خود بوده است. امروزه رشد و توسعه تکنولوژی ما را به نقطه‌ای رسانده است که به ­سادگی و با زدن چند دکمه ساده اکثر این کارها به‌وسیله ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی انجام می‌شود.

با توجه به نقش کاربردی ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی در بین لوازم خانگی، خرید این محصولات مستلزم اطلاع دقیق و توجه لازم به نکات کلیدی درباره هر محصول می‌باشد. پس اگر به ­دنبال یک راهنمای خرید ماشین لباسشویی و ظرفشویی هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی نکات مهم برای خرید ماشین لباسشویی و ظرفشویی بپردازیم.

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

انتخاب یک ماشین لباسشویی خوب را نمی‌توان منحصر به یک برند و یا مدل مشخص کرد، چرا که عوامل بسیار متنوعی از جمله نوع ماشین، بودجه مورد نظر شما و بسیاری امکانات جانبی این محصول در انتخاب شما اثرگذار است. در ادامه عوامل مهم در انتخاب ماشین لباسشویی را بررسی می‌کنیم:

نوع ماشین لباسشویی

ماشین‌های لباسشویی به دو صورت درب از جلو و درب از بالا وجود دارد. اغلب ماشین لباسشویی های درب از بالا از مدل‌های HE است که بازدهی بیشتر دارند. قرار دادن لباس در این مدل لباسشویی برای افراد مسن ساده‌تر است اما به‌دلیل محفظه عمیقی که دارند برداشتن لباس‌ها از داخل آن سخت‌تر خواهد بود.

 

از سوی دیگر ماشین لباسشویی درب از جلو قابلیت شستشوی میزان بیشتری از لباس‌ را در یک مرحله دارد. این نوع لباسشویی‌ها نیاز به پر شدن محفظه از آب ندارد، بلکه در چند مرحله و در صورت نیاز آبگیری انجام می‌شود. پس انتخاب نوع ماشین لباسشویی بستگی به کارکرد مورد نظر شما دارد.

 

برچسب انرژی

در زمان خرید لوازم برقی یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه خریداران میزان مصرف انرژی در این محصولات است که توسط برچسب انرژی مشخص می‌شود. در رده‌بندی مصرف انرژی  A کمترین و G بیشترین مصرف انرژی را دارد. لباسشویی وسیله‌ای است که در اکثر خانه‌ها حداقل یک یا دو بار در هفته مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس بهینه بودن مصرف انرژی آن، نقش مهمی در کنترل هزینه‌های شما خواهد داشت.

ظرفیت ماشین لباسشویی


انتخاب ظرفیت ماشین لباسشویی یکی از مواردی است که می‌بایست در هنگام خرید ماشین لباسشویی لحاظ شود. ظرفیت در لباسشویی‌های اتوماتیک معمولا به ­صورت 7، 6، 5 و 8 کیلویی نمایش داده می‌شود و این عدد میزان لباس‌هایی است که در هر چرخه شستشو می‌توانید درون ماشین قرار دهید. پس برای انتخاب ظرفیت مناسب به تعداد اعضای خانواده، دفعات شستشوی لباس در طول هفته و حجم لباس‌ها در هر شستشو دقت کنید.

 

دور موتور ماشین لباسشویی

دور موتور که با نام‌هایی مانند سرعت چرخش ماشین لباسشویی و یا دور خشک‌کن نیز از آن یاد می‌شود، حداکثر سرعت چرخش موتور برای خشک کردن لباس‌ها را نشان می‌دهد. یک ماشین لباسشویی با دور موتور هزار می‌تواند با دور 800 و 600 نیز شستشو انجام دهد. سرعت بیشتر چرخش باعث ایجاد سر و صدای بیشتر، تکان خوردن ماشین و افزایش استهلاک آن می‌شود، بنابراین معمولا توصیه می‌شود که دور موتور را روی حداکثر قرار ندهید. با دور چرخش بالاتر خشک‌کن لباس‌ها را سریع تر و بهتر خشک می‌کند.

 

ماشین لباسشویی تسمه‌ای یا بدون تسمه

در ماشین‌های لباسشویی بدون تسمه که به آن Direct Drive  نیز می‌گویند، موتور در پشت ماشین قرار گرفته و بدون تسمه محفظه شستشو را به حرکت در می‌آورد. در این نوع ماشین‌ لباسشویی صدا و لرزش کمتری در مقایسه با ماشین لباسشویی با تسمه ایجاد می‌شود. ماشین لباسشویی بدون تسمه اگر چه در مصرف انرژی نیز بهینه‌تر است ، اما نسبت به تغییرات ولتاژ و یا ضربه بسیار حساس است.

 

از سوی دیگر ماشین لباسشویی تسمه‌ای و یا Belt Drive لرزش و صدای بیشتری ایجاد می‌کند اما حساسیت کمتری به ضربه و تغییر ولتاژ نشان می‌دهد. در واقع در ماشین لباسشویی‌های بدون تسمه به‌خاطر نزدیکی موتور به محفظه و تاثیر مخرب بالانس نبودن روی عملکرد موتور، آسیب دیدن ماشین لباسشویی احتمال بیشتری داشته و هزینه تعمیر بیشتری را نیز در پی دارد.

امکانات خاص ماشین لباسشویی

آگاهی داشتن در مورد انواع امکانات و برنامه‌های شستشو ماشین لباسشویی به شما کمک می‌کند انتخاب دقیق و بهتری داشته باشید. به‌طور مثال امکاناتی مانند اتصال وای‌فای و زمانبندی شستشو در محصولات مجهز به اینترنت اشیا به شما امکان می‌دهد حتی زمانی که در خانه نیستید برنامه شستشوی لباسشویی را از راه دور تنظیم کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های کاربردی در برخی ماشین‌های لباسشویی منطق فازی است، در این سیستم دما و میزان آب درون محفظه و همچنین مقدار مواد شوینده متناسب با مقدار و درجه کثیفی لباس‌ها تنظیم می‌شود.

گارانتی

گارانتی یکی از فاکتورهای مهم در جلب نظر مشتریان است چرا که شرکت تولیدکننده کیفیت محصولات و خدمات خود را به نوعی تضمین می‌کند. برای محصولات خانگی گارانتی‌ به‌طور معمول یک ساله و گاهی 3 تا 5 ساله نیز وجود دارد. ماشین لباسشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بهتر است در هنگام خرید به ­میزان گارانتی آن دقت کرده و با اطمینان بیشتری خرید نمایید.

 گاهی برخی از تولیدکنندگان این محصول، گارانتی را به دو صورت گارانتی موتور و گارانتی سایر بخش‌های ماشین لباسشویی تعیین می‌کنند. گارانتی موتور معمولا زمان بیشتری نسبت به گارانتی دستگاه دارد و گاهی مدت آن تا ده سال نیز می‌رسد.

 

خرید ماشین ظرفشویی



ماشین ظرفشویی نیز همانند ماشین لباسشویی در طی سال‌های اخیر به‌تدریج به یکی از اجزای ثابت آشپزخانه‌های امروزی تبدیل شده‌ است. بنابراین خرید ماشین ظرفشویی نیز مستلزم آگاهی و اطلاع از برخی نکات مهم در مورد این محصول می‌باشد.

در اولین قدم می‌بایست در مورد امکانات و قابلیت‌های ماشین ظرفشویی بیشتر بدانید. چهار بخش اصلی ماشین ظرفشویی شامل موارد زیر است:

 

  • تعداد بازوی‌های آب‌پاش
  • چرخه دمای بالا
  • گرمکن آب داخلی
  • قابلیت دفع مواد غذایی

 

به جز این چهار مورد اصلی امکانات و ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند بر حسب سلیقه و نیاز خود انتخاب کنید.

تعداد بازوی آبپاش

هر چه تعداد بازوهای آبپاش در ماشین ظرفشویی بیشتر باشد، شستشوی مناسب‌‌تری را ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال ماشین ظرفشویی‌ها در رده قیمت پایین تنها یک بازوی آبپاش دارند، در حالی‌که در مدل‌های با قیمت بالاتر دو یا سه بازوی آبپاش وجود دارد.

 

گرمکن آب داخلی

ماشین ظرفشویی نیز مانند ماشین لباسشویی به آب گرم متصل میَ‌شود، اما آبگرم خانگی به‌طور معمول دمایی بین 48 تا 55 درجه دارد. بنابراین در برخی ماشین‌های ظرفشویی برای تمیزی بهتر ظروف و پاک شدن کامل از چربی‌ها سیستم گرم‌کننده داخلی وجود دارد. بیشتر شوینده‌های ماشین ظرفشویی بهترین عملکرد خود را در دماهای بالاتر از 65 درجه نشان می‌دهند. کارشناسان در این زمینه شستشوی با دمای بالا را برای پاکیزگی ظروف توصیه می‌کنند. در مدل‌های جدید که قیمت نسبتا بالاتری دارند، ظروف با آب داغ شسته شده و با آب سرد آبکشی می‌شوند تا در مصرف برق نیز صرفه‌جویی شود.

 

قابلیت دفع مواد غذایی

در برخی ماشین‌های ظرفشویی قابلیتی وجود دارد که می‌تواند خرده‌های مواد غذایی را همراه با آب خارج کند و نیازی به تمیز کردن تک تک ظرف‌ها پیش از قرار دادن در ماشین وجود ندارد. در این ماشین ظرفشویی یک آسیاب وجود دارد که خرده‌های غذا را آسیاب می‌کند تا همراه آب حاصل از شستشو خارج شود. پس در هنگام خرید به داشتن یا نداشتن این قابلیت توجه کنید.

 سیستم شستشوی با تاخیر

کاهش مصرف انرژی و به دنبال آن کاهش هزینه‌ها همواره یکی از دغدغه‌های خریداران است. در این زمینه سیستم شستشوی با تاخیر، امکان زمانبندی شستشو را فراهم می‌کند تا ماشین در ساعات بهینه مصرف انرژی روشن شود و فرایند شستشوی ظروف را انجام دهد.

 

عایق صوتی

در ماشین ظرفشویی نیز مانند ماشین لباسشویی میزان لرزش و ایجاد صدا ممکن است باعث بر هم زدن آرامش شما شود. پس به عایق صوتی بودن بدنه و میزان لرزش آن دقت کنید.

 

امکانات جانبی در ماشین ظرفشویی

  • امکان جابجایی قفسه‌ها و تغییر نحوه قرارگیری آنها که بیشتر در مدل‌های توکار و ایستاده به کار می‌رود. در مدل‌های رومیزی به‌خاطر اندازه کوچکی که دارند، امکان تعبیه این قابلیت وجود ندارد.
  • سیستم براق کننده ظروف که علاوه‌بر براق نمودن ظرف‌ها سرعت خشک شدن آن را بالا می‌برد.
  • امکان آبکشی اضافی
  • امکان شستشوی قابلمه و تابه در همه ماشین‌های ظرفشویی وجود ندارد، پس در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید. اگر نمی‌خواهید زمان جداگانه‌ای را صرف شستن قابلمه‌ها کنید از وجود این قابلیت در ماشین ظرفشویی اطمینان حاصل کنید.

 

نوع ماشین ظرفشویی

در هنگام خرید ماشین ظرفشویی باید بر حسب فضایی که در آشپزخانه خود برای تعبیه ماشین ظرفشویی در اختیار دارید، نوع ماشین مناسب را انتخاب کنید. ماشین های ظرفشویی در سه نوع توکار، رومیزی و ایستاده وجود دارند که از نظر فضای لازم برای قرارگیری و همچنین ظرفیت شستشو قابل انتخاب هستند.

 

جنس مخزن ماشین ظرفشویی

مخزن ماشین‌های ظرفشویی در دو جنس استیل و پلاستیکی وجود دارد. طبیعتا مدل‌های با مخزن استیل قیمت بالاتری دارند، اما به‌خاطر مقاومت آن در برابر رسوب و زنگ زدگی گزینه بهتری می‌باشد.

 

مصرف آب ماشین ظرفشویی

یکی از نکات مهم در خرید ماشین‌های ظرفشویی میزان مصرف آب است. سعی کنید مدل‌های مختلف را از نظر میزان مصرف آب مقایسه کنید. ماشین ظرفشویی که قابلیت شستشو با نصف ظرفیت را نیز دارد میزان مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

مواردی مانند برچسب انرژی و گارانتی همانگونه که در بخش ماشین لباسشویی ذکر شد، در خرید ماشین ظرفشویی نیز حائز اهمیت است.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم نکات مهم و قابل توجه در هنگام خرید ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی را مورد بررسی قرار دهیم. در کنار تمام موارد ذکر شده یکی از بهترین راه‌ها برای مقایسه مدل‌های مختلف ماشین لباسشویی و یا ماشین ظرفشویی بررسی نظرات خریداران است. برای این کار نام و مدل محصول مورد نظر خود را در اینترنت جستجو کنید و در سایت‌های مختلف تجربیات و نظرات خریداران آن را مشاهده نمایید. در پایان می‌توانید با آگاهی کامل در مورد محصول موردنظر، میزان بودجه خود و عملکرد مورد انتظارتان، خرید ماشین لباسشویی یا ظرفشویی را انجام دهید.