راهنمای خرید آباژور

راهنمای خرید آباژور

آباژور یکی از وسایلی است که برای دکوراسیون خانه و اتاق خواب استفاده می‌شود. آباژور علاوه بر این‌که نقش تزئینی در دکوراسیون خانه را دارد، به نورپردازی نیز کمک می‌کند. در حال حاضر آباژورهایی با طرح و انواع مختلفی در بازار وجود دارد که می‌توانید متناسب با دکوراسیون خانه یا اتاق خواب خود، تهیه کنید. بهتر است برای خرید آباژور به نکاتی که برای انتخاب آن نیاز است، توجه کنید.

آباژور چیست؟



آباژور را می‌توان نمونه‌ی کوچک‌شده‌ی یک لوستر یا چراغ‌هایی که دارای کلاهک هستند، دانست. وظیفه‌ی آباژور، هدایت‌کردن نور به سمت پایین است. آباژور از یک کلاهک، یک پایه و یک لامپ تشکیل شده است. نوری که توسط آباژور پخش می‌شود در قسمتی که کلاهک لامپ را پوشانده است، وجود دارد. کلاهک باعث می‌شود که از شدت میزان نور کاسته شود به همین دلیل می‌توانید برای زمانی که نیازمند به نور کم هستید، از آباژور استفاده کنید.

انواع آباژور

در ادامه با انواع آباژور آشنا می‌شویم.


آباژور رومیزی


ابن مدل از آباژورها پایه‌ی کوتاهی دارند و برای این‌که روی میزهای مختلف قراردهید، طراحی شده‌اند. از این آباژورها هم می‌توانید برای زیبایی خانه و هم برای روشنایی استفاده کنید.

 

آباژور ایستاده


آباژورهای ایستاده به طور معمول پایه‌های بلندی دارند و به صورت ایستاده بر روی زمین قرار می‌گیرند. به طور معمول فضایی که برای آباژورها ایستاده در نظر می‌گیرند در کنار مبلمان است؛ اما به طور کل می‌توانید از این نوع آباژورها در هر جای خانه استفاده کنید. 

رایج‌ترین نوع آباژور ایستاده‌ای که در بازار یافت می‌شود، آباژور دارای کلاهک است. این نوع آباژور به آباژور شیلد معروف است و به فراوانی در بازار یافت می‌شود. یکی دیگر از فواید استفاده از آباژور ایستاده، روشنایی آن است. آباژور ایستاده نور حاصل از چراغ را به سمت سقف هدایت می‌کند، به‌همین دلیل در هنگام استفاده از آباژورهای ایستاده، چشمان شما اذیت نخواهند شد.

بیشتر بخوانید: چیزهایی که هنوز درباره خرید آینه و شمعدان عروس نمی‌دانید

 

نکاتی که باید هنگام خرید آباژور به آن دقت کنید

به ارتفاع آباژور دقت کنید

هنگام خرید آباژور به ارتفاع پایه‌ی آن دقت کنید. سعی کنید آباژورهایی را انتخاب کنید که ارتفاع پایه‌ی آن نه کوتاه و  نه بسیار بلند باشد. آباژورهایی مناسب هستند که دو سوم از ارتفاع آباژور، مربوط به پایه باشد.

انتخاب آباژور با کلاهک مناسب

در هنگام خرید به اندازه و طرح کلاهک دقت کنید. زیبایی کلاهک از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که زیبایی آباژوری که خریداری می‌کنید، میزان زیادی به زیبایی کلاهک بستگی دارد. انتخاب اندازه‌ی کلاهک بستگی به سلیقه‌ی شخصی شما دارد. به طور کل سعی کنید کلاهکی انتخاب کنید که اندازه‌ی آن‌ها متوسط باشد یعنی نه بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد. برای اندازه‌ی کلاهک استانداری وجود ندارد؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که اندازه‌ی کلاهک نباید بزرگ‌تر از پایه باشد.

به کیفیت کلاهک آباژور دقت کنید

کیفیت کلاهک آباژور یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در حین خرید باید به آن توجه کنید. کیفیت کلاهک آباژور باید به‌گونه‌ای باشد که در حین استفاده از آباژور در اثر برخورد با لامپ، دچار سوختگی یا تغییر رنگ نشود. سعی کنید از لامپ خوب برای آباژور استفاده کنید. چرا که ممکن است لامپ به برق آباژور و کلاهک آسیب برساند.

متناسب بودن دکوراسیون با آباژور



انتخاب آباژور به عوامل مختلفی بستگی دارد. سعی کنید آباژوری را که انتخاب می‌کنید، با دکوراسیون خانه یا اتاق خواب خود متناسب باشد. اگر سبک خانه‌ی شما مدرن یا سنتی است، بر این اساس می‌توانید آباژور مدرن یا سنتی انتخاب کنید. 

اگر دکوراسیون خانه‌ی شما سنتی است می‌توانید از آباژورهایی استفاده کنید که پارچه‌ای، مخروطی و چوبی هستند. این گونه آباژورها متناسب با فضای خانه سنتی و قدیمی است. هم‌چنین اگر دکوراسیون خانه‌ی شما مدرن است، سعی کنید از آباژورهایی استفاده کنید که به شکل استوانه‌ای و بلند باشند.

 

به رنگ و مدل آباژور دقت کنید

بهتر است آباژوری که انتخاب می‌کنید از نظر هارمونی رنگی متناسب با دکوراسیون خانه یا اتاق خواب شما باشد. اگر رنگ غالب دکوراسیون خانه‌ی شما رنگ‌های تیره است، سعی کنید آباژورهایی را خریداری کنید که رنگ کلاهک آن روشن باشد. رنگ روشن کلاهک در فضای تیره خانه باعث افرایش روشنایی فضای خانه شما می‌شود. 

اگر علاقمند به فضای آرام هستید، می‌توانید آباژورهایی تهیه کنید که رنگ کلاهک‌های آن خنثی است. هم‌چنین می‌توانید از رنگ‌های ملایم برای کلاهک استفاده کنید. برای بزرگ‌تر نشان‌دادن فضای خانه می‌توانید از چندین آباژور استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های خلاقانه برای طراحی دکوراسیون خانه با شمع

 

نکات پایانی انتخاب آباژور مناسب

یکی از وسایلی که برای دکوراسیون خانه استفاده می‌شود، آباژور است. استفاده از آبژور فقط محدود به زیبایی فضای خانه نیست، شما می‌توانید از آباژور برای افزایش روشنایی خانه خود استفاده کنید. برای خرید آباژور باید به نکاتی از قبیل اندازه، نوع آباژور و رنگ و مدل آن توجه کنید. 

بهتر است آباژوری که انتخاب می‌کنید، اندازه‌ی مناسب داشته باشد. ارتفاع پایه‌ی آن نه بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد. هم‌چنین رنگی که برای کلاهک آباژور انتخاب می‌کنید، متناسب با دکوراسیون فضای خانه باشد. 

از آباژور می‌توانید در فضای خانه یا اتاق خواب استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که کدام مدل از آباژورها مناسب برای خانه یا اتاق خواب شما هستند.