بازه زمانی مناسب جهت سرویس اسپلیت

بازه زمانی مناسب جهت سرویس اسپلیت

با افزایش دمای هوا و گرم شدن کره زمین تمایل به سمت کولرهای خنک کننده هوا بسیار افزایش یافته است. یکی از انواع کولرها، کولر گازی است که در انواع برندها و مدل‌ها ساخته می‌شوند و روز به روز نیز در کیفیت‌ها، نوع و شکل‌های مختلف تغییر می‌یابند. در میان کولرهای گازی نوع اسپلیت نسبت به انواع دیگر کولر، مانند کولرهای آبی و کولرهای قابل حمل و… طرفدار بیشتری دارد. برای اطلاع از ویژگی‌های کولرهای گازی نوع  اسپلیت این مقاله را مطالعه کنید.

کولرهای گازی هم مانند وسایل الکترونیکی دیگر نیاز به سرویس دارند. اما زمان مناسب برای سرویس کردن کولر گازی دقیقا کِی است؟ دانستن نکاتی این چنینی کمک می‌کند تا وسایل برقی عمر طولانی‌تری داشته باشند. در غیر این‌صورت باید به‌دنبال تعمیر دستگاه باشیم. اما در مورد زمان سرویس کولر گازی نکات خاصی وجود دارد که مختص کولرهای گازی است. در این مقاله قصد داریم این نکات را توضیح دهیم.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در انتخاب کولر گازی در ایران


زمان سرویس اسپلیت

بهترین زمان برای سرویس اسپلیت، درست قبل از شروع به کار آن است. در اکثر مناطق ایران زمین، از عید نوروز به بعد هوا رو به گرم شدن م ی­رود. تعطیلات عید بهترین زمان برای سرویس اسپلیت است. بعد از آن که هوا رو به گرمی می‌رود کولرها شروع به کار می‌کنند، نیاز به تعمیر بالاتر می‌رود.

بنابراین بهترین زمان برای سرویس اسپلیت و کولرهای گازی هنگام راه اندازی آن­ها است.



لزوم سرویس اسپلیت به ­صورت سالانه

خرید و نصب اسپلیت برای راه‌اندازی این دستگاه خنک کننده کافی نیست. بهتر است بدانید که کولرها جزء وسایلی هستند که نیاز به سرویس دارند. بنابراین با آمدن فصل گرما، قبل از استفاده، بهتر است نسبت به سرویس اسپلیت اقدام کنید تا دچار مشکل و خرابی کولر نشوید. 

برای سرویس اسپلیت در قدم اول به این توجه کنید که اگر به‌تازگی دستگاه‌تان را خریداری کرده‌اید می‌توانید از خدمات پس از فروش رایگان و سرویس برخوردار شوید. در غیر این‌صورت می‌توانید نسبت به سفارش سرویس در سایت‌های مربوطه اقدام کنید.

شرایطی که سرویس اسپلیت ضروری می‌شود


گاهی کولرهای گازی دچار ایراداتی می‌شوند تا سرویس اسپیلت را به ما یادآوری کنند. اگر کولر گازی شما دچار هر کدام از مشکلات و ایرادات زیر شده است، در سریع‌ترین زمان ممکن  اقدام کنید:

  • یونیت یا بخش پنل داخلی اسپلیت دچار ریزش آب شده است.
  • پنل خارجی اسپلیت با سرعت آب را به بیرون پرتاب می‌کند.
  • پنل داخلی با لرزش غیر عادی کار می‌کند.
  • پنل داخلی با صدای ناهنجاری مانند قژ قژ کار می‌کند.
  • پرتاب باد از داخل پنل اسپلیت کم شده یا سرما را به‌خوبی احساس نمی‌کنید.
  • پنل داخلی صدای شبیه صدای برخورد باد به شیشه و ورود آن به منزل را از خود تولید می‌کند.
  • بازه زمانی سرما در مقابل زمان استراحت خیلی کم است مثلا 30 دقیقه گرما و یک ساعت گرما دارد
  • دستگاه باد خنک را پخش می کند اما محیط همچنان گرم است.

سرویس اسپلیت شامل چه بخش‌هایی می‌شود:

سرویس اسپلیت شاید در نگاه اول ساده به نظر بیاید. اما با توجه به ساختار متفاوت و تقسیم شدن ساختار آن به دو بخش پنل درونی و پنل بیرونی سرویس کردنشان کمی مشکل‌تر و حساس‌تر است. با شناخت بخش‌های یک اسپلیت و سرویس آن‌ها سلامت و کارکرد اسپلیت تضمین شده است. بخش‌هایی که باید سرویس شوند شامل:

شستشوی بخش‌های داخلی مانند فین و کویل در پنل داخلی اسپلیت: این بخش باید به‌صورت دوره‌های کوتاه مدت انجام شود. و البته می‌توان به‌صورت دستی ولی با احتیاط نسبت به انجام آن اقدام کرد.

شستشوی پنل بیرونی: سرویس اسپلیت در بخش پنل خارجی اهمیت بالایی دارد و لازم است به ­صورت دوره ­های کوتاه توسط متخصص چک شود.

بررسی آمپر دستگاه در دو بخش  پنل داخلی و خارجی: بررسی و آزمایش آمپر دستگاه هم جزو مواردی است که در سرویس دوره­ای کولر گازی و اسپیلت ضروری است.

بررسی گاز دستگاه اسپلیت و کولر گازی: آزمایش مقدار گاز دستگاه و در صورت نیاز شارژ گاز دستگاه به بهبود عملکرد دستگاه کمک می‌کند. علاوه‌بر این از آسیب‌های جدی به بخش‌های درونی دستگاه جلوگیری می‌کنند. با مشخص شدن کاهش میزان گاز درون دستگاه، می‌توان در کمترین زمان نسبت به شارژ مجدد آن اقدام نمود.

نکاتی مهم در موقع سرویس اسپلیت در منزل

"مهمترین بخش در سرویس اسپلیت و کولرهای گازی، تمیز کردن بخش فین ها و کویل گازی است"

سرویس کردن اسپلیت یک نیاز اساسی در فرایند استفاده از این دستگاه است. انجام این کار را می‌توانید به دست خبرگان این کار بسپارید. اما در کنار آن می‌توانید با رعایت یکسری نکات و انجام نکات ساده به افزایش طول عمر این دستگاه خنک کننده اضافه کنید. برای سرویس اسپلیت در منزل رعایت اقدامات زیر می‌تواند به شما کمک کند:

رعایت ایمنی

برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خطرات بعدی در مرحله اول برق کولر گازی و اسپلیت خود را قطع کنید.

باز کردن قاب جلویی پنل


موقع سرویس اسپلیت هدف ما تمیز کردن فیلترهای هوا در داخل آن است، پس قاب جلویی پنل داخلی را باز کنید. با احتیاط و بدون عجله فیلترها را از دستگاه خارج کنید. در این مرحله با استفاده از فشار آب و با آرامی فیلترها را شستشو دهید تا هرگونه گرد و غباری از روی فبلترها کاملا شسته شود.

شست‌و‌شوی پنل داخلی اسپلیت

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، کویل‌ها و فین‌ها در داخل کولر گازی یا اسپلیت مهمترین قسمت هستند و وظیفه خنک‌کنندگی و تهویه هوا بر عهده این بخش است. در این گام می‌توانید با استفاده از یک مایع مخصوص رفع چربی مانند گاز پاکن‌ها برای تمیز کردن چربی‌ها استفاده کنید. به این‌صورت که مایع را روی بخش کویل بپاشید و بعد از یک ساعت که چربی‌ها در آن حل شدند با یک برس نرم یا مسواک ذرات چربی و گرد غبار را تمیز کنید.

نکته مهم: این نوع شستشو در سرویس اسپلیت یک کار تخصصی است و باید توسط فرد متخصص انجام شود. ولی در نهایت اگر تمایل به انجام این نوع سرویس اسپلیت هستید باید در نهایت دقت و ظرافت این کار را انجام دهید.

نکته تکمیلی: مجموعه نکاتی که در ادامه برای سرویس اسپلیت در داخل منزل به آن اشاره شد، در مورد دستگاه یا پنل داخلی است. در حالی که یک سرویس کامل، سرویس پنل خارجی را هم پوشش می­دهد. موارد تخصصی در سرویس پنل شامل خازن، میزان گاز، شدت جریان مصرفی دستگاه می­شود و فرد متخصص باید تمام این موارد را چک کند حتی ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر یک قطعه باشد تا از ایجاد هزینه­ های بعدی جلوگیری شود.

سخن نهایی برای صاحبان اسپلیت گازی

سرویس اسپلیت یکی از مراحل ضروری در طول عمر یک اسپلیت است. این مرحله مانند غذارسانی و احیا برای یک موجود زنده است. اگر به‌درستی تغذیه نشود نیاز به تعمیر و تعویض قطعات اسپلیت ضروری می‌شود. در این مقاله ما زمان مناسب برای سرویس اسپلیت و تمام نکات مربوط به سرویس اسپلیت را بررسی کرده‌ایم. نظر ما این است پیشگیری بهتر از درمان است. پس با سرویس به موقع مراقب اسپلیت‌های خود باشید.

منبع: بلاگ لیروفا