سه شرط انتخاب چاقوی خوب و پر کاربرد

سه شرط انتخاب چاقوی خوب و پر کاربرد

انتخاب چاقوی خوب برای افرادی که با این ابزار هیجان‌انگیز سر و کار دارند، یک چالش بزرگ و همیشگی بوده و هست. انتخاب چاقوی خوب نیازمند دقت، دانش و تجربه بوده و می‌بایست در زمان تهیه‌ی آن، تمام جوانب موجود را در نظر گرفت. منظور ما از جوانب موجود این است که ببینید برای چه هدفی می‌خواهید چاقو بخرید.
آیا قصد سفر داشته و می‌خواهید یک چاقوی جیبی و چندکاره با خود حمل کنید؟ آیا برای قطعه‌قطعه کردن گوشت به آن لازم دارید؟ یا می‌خواهید برای مصارف آشپزخانه‌ای (اعم از بریدن سبزیجات و پوست‌کندن میوه) از آن استفاده کنید؟ هدف شما هرچه که باشد، مطالعه ادامه‌ی این مطلب برای شما مفید و پرکاربرد خواهد بود. زیرا به شما خواهد گفت شرایط انتخاب چاقوی خوب چه بوده و چگونه باید حواستان را تیز کنید تا یک تیزی به درد بخور خریداری نمایید!

 

تشخیص چاقوی خوب

«بیا ببَر به شرط چاقو!» … شاید اولین‌جایی که یک ایرانی با شعار تبلیغاتی آشنا شد، بالای وانت و با این جمله بود. شعاری که اگر برای یک خارجی ترجمه کنید، ممکن است پا به فرار بگذارد! اما از آنجایی‌که این شعار کاملا ایرانیزه بوده، تنها خودمان عمق تاثیرگذاری آن و وجهه‌ی انسان‌دوستانه‌ی آن را حس می‌کنیم! اما این شعار چه ارتباطی با تشخیص و انتخاب چاقوی خوب دارد؟ برای رسیدن به این جواب، بخش بعدی را از دست ندهید…

 

انتخاب چاقو خوب

بالای وانت بودیم که برای شما سوال پیش آمد که شعار «بیا ببَر به شرط چاقو!» چه ارتباطی با انتخاب چاقوی خوب دارد. حقیقت آن است که کسی که چنین ادعایی دارد، پیش از آنکه به محصول خودش مطمئن باشد، باید به چاقویی که در دست گرفته و با آن می‌خواهد میوه یا محصول مورد نظر را خرد کند، اطمینان لازم را داشته باشد.
تصور کنید شخص فروشنده بدون توجه به انتخاب چاقوی خوب، این شعار را توی گلویش بندازد و مدام تکرار کند. به احتمال فراوان یکی از او درخواست خواهد کرد که فلان میوه را خرد کرده و به او نشان دهد. اگر چاقویی که او می‌خواهد از آن استفاده کند قابلیت‌های لازم را نداشته باشد، با متلاشی‌شدن میوه مواجه خواهد شد! پس بی‌شک کسب‌وکارش هم متلاشی می‌شود! 

این‌ها را گفتیم تا برسیم به این موضوع که انتخاب چاقوی خوب و کارا، علاوه بر سرآشپزها و علاقه‌مندان به آشپزی، برای صاحبان کسب‌وکارها هم ضروری و لازم خواهد بود.

 

و اما چاقوی خوب چی بخرم؟



مهم­ترین سوالی که اساس این مقاله را شکل داده، همین است که چاقوی خوب چی بخرم؟ یا بهتر بگوییم چاقویی که می­خواهیم خریداری نماییم باید چه شرایطی داشته باشد؟

در ادامه با توجه به نیاز شما، شرایط انتخاب چاقوی خوب را برای شما عنوان کرده ­ایم.

 

اولین شرط انتخاب چاقوی خوب: نوع کاربری

اولین شرطی که برای انتخاب چاقوی خوب در نظر گرفته‌ایم، نوع استفاده‌ی شما از چاقو است. اینکه شما برای چه استفاده‌ای می‌خواهید این چاقو را تهیه نمایید، اولین شرطی‌ست که در زمان انتخاب چاقوی خوب باید در نظر بگیرید. دلیل این موضوع آن است که شخصی که چاقوی میوه‌خوری می‌خواهد، باید بداند نباید چاقویی که برای بریدن نان یا گوشت است تهیه کند. 

چاقوی مخصوص میوه‌خوری: این چاقو می‌بایست تیغه‌ی نسبتا کوتاه و تیزی داشته باشد. بهتر است دسته‌ی آن پلاستیکی باشد، چرا که چاقوهای میوه‌خوری بیشتر از هر چاقوی دیگری شسته می‌شوند و چنانچه دسته‌ی این چاقوها چوبی یا فولادی باشند، ممکن است به مرور زمان پوسیده یا زنگ‌زده شوند. 




در همین حین بگوییم که دسته‌های چوبی برای چاقوهایی که در آشپزخانه استفاده می‌شود، توصیه نمی‌شود. دسته‌های چوبی به‌دلیل استفاده‌های مکرر آسیب دیده و روی آن منفذ ایجاد می‌شود. این منفذها می‌تواند محلی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا باشد. لذا برای رعایت نکات بهداشتی بهتر است برای مصارف آشپزخانه‌ای، از دسته‌های پلاستیکی استفاده نمایید.

چاقوی مخصوص خردکردن گوشت: انتخاب چاقوی خوب برای خردکردن گوشت بسیار متفاوت خواهد بود با چاقویی که می‌خواهید برای بریدن نان، کیک یا میوه استفاده نمایید. اول از هرچیز، چاقویی که برای بریدن گوشت استفاده می‌کنید، وزن به مراتب بیشتری نسبت به چاقوهای دم دستی و میوه‌خوری دارد. این وزن به‌دلیل ضخامت بیشتر تیغه و بلندتربودن آن بوده که به مراتب آن، دسته هم می‌بایست بلندتر و ضخیم‌تر باشد.




علاوه‌براین، چاقویی که برای این امر استفاده می‌کنید، باید تیغه‌ی آن تا انتهای دسته ادامه داشته باشد. ممکن است بعضی از چاقوها را دیده باشید که به دسته پیچ یا جوش داده شده باشند. این چاقوها نمی‌تواند در درازمدت برای بریدن گوشت مناسب باشد، چرا که بریدن گوشت نیازمند نیروی زیاد بوده و علاوه‌براین، خود چاقو هم از وزن بالایی برخوردار است. این دو عامل سبب می‌شود تیغه‌ی چاقویی که به دسته وصل شده است، به مرور زمان کج شده یا از دسته جدا شود.

چاقوی مخصوص بریدن کیک یا نان: انتخاب چاقوی خوب برای بریدن کیک و نان باید هوشمندانه و دقیق باشد. فکر نکنید بریدن کیک و نان اهمیتی نداشته و از هر مدل چاقویی می‌توانید استفاده نمایید. چاقوهایی که تیغه‌ی دنده‌ای دارند، چاقوی مناسب این کار خواهند بود. هیچوقت سعی نکنید از چاقوهای دنده‌ای برای بریدن قطعات سفت و سخت استفاده کنید، چرا که در درازمدت باعث آسیب به دنده‌های چاقو شده و کارایی آن را از بین می‌برد.




همانطور که گفتیم انتخاب چاقوی خوب و استاندارد برای بریدن کیک و نان می‌بایست بادقت صورت بگیرد. زیرا علاوه‌براینکه باید تیغه‌ی دنده‌ای داشته باشد، باید وزن نسبتا سبک و دسته‌ی راحتی هم داشته باشد. دلیل این موضوع آن  است که کیک یا نان ظریف و نحیف بوده و برای بریدن آن نیازی به نیروی آنچنانی نیست. اگر شما چاقوی غیراستاندارد و سنگین استفاده نمایید، ممکن است به دلیل وزن زیاد بلغزد و به شما صدمه بزند. پس چه بهتر که برای بریدن هر ماده‌ی غذایی‌ای، چاقوی مختص به خودش را انتخاب نمایید. 

چاقوی مخصوص کمپینگ و سفر: انتخاب چاقوی خوب برای مسافرت آنچنان سخت نیست. تقریبا اکثر افراد می‌دانند چاقوی مناسب برای سفر و کمپینگ‌ها، چاقوی جیبی و چندکاره است. این چاقوها به دلیل فضای کمی که اشغال می‌کنند، به‌راحتی قابل حمل هستند. همچنین چاقوهای جیبی و چندکاره قابلیت باز و بسته شدن داشته که بدینوسلیه، تیغه‌ی آن می‌تواند در داخل دسته جمع شود و به راحتی داخل جیب قرار بگیرد. چاقوهای چندکاره کوچک بوده و در عین کوچکی، دارای تیغه‌های برنده و محکمی بوده که می‌تواند نیازهای اساسی شما را در زمان طبیعت‌گردی تامین نماید.


 

دومین شرط انتخاب چاقوی خوب: ایمنی



در رابطه با ایمنی و ارتباط آن با انتخاب چاقوی خوب در بخش قبل اشاراتی داشتیم، اما در این بخش بیشتر به آن خواهیم پرداخت. 

چاقو یکی از ابزاری‌ست که پیش از کارکردن با آن، باید نکات ایمنی و چگونگی استفاده از آن را به‌خوبی بشناسید. زیرا کوچکترین غفلت و عدم رعایت نکات ایمنی، می‌تواند منجر به خساراتی جبران‌ناپذیر گردد. چاقوی ایمن چاقویی‌ست که تعادل داشته باشد. یعنی چه؟ یعنی وقتی شما چاقویی را به‌دست می‌گیرید، باید وزن تیغه با وزن دسته برابر باشد. چنانچه وزن تیغه بیشتر از دسته باشد، شما می‌بایست نیروی بیشتری به خرج دهید و همین امر باعث می‌شود دسته از تیغه جدا شود و به شما صدمه بزند.
همچنین اگر وزن دسته از تیغه بیشتر باشد، ممکن است بخش برنده و تیز چاقو که تیغه‌ی آن است، به راحتی بلغزد و حرکت کند و به شما آسیب برساند. پس انتخاب چاقوی خوب و ایمن، مهم‌ترین نکته‌ایست که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید. زیرا این‌جا دیگر بحث متلاشی‌شدن میوه‌ی وانتی مطرح نیست، بلکه در اینجا ممکن است دست خودتان متلاشی شود! لذا هنگام انتخاب چاقوی خوب، آن را در دست گرفته و بسنجید.
مورد دیگری که در زمان انتخاب چاقوی خوب و ایمن باید در نظر بگیرید، تیزی و میزان برندگی آن است.  بدیهی‌ست وقتی چاقوی کندی را انتخاب نمایید، درگیری بیشتری با آن خواهید داشت تا بتوانید چیزی را ببرید. همین درگیری با چاقو می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

سومین شرط انتخاب چاقوی خوب: جنس

انتخاب چاقوی خوب رابطه‌ی مستقیمی دارد با این ضرب‌المثل که «هرچقدر پول بدی، آش می‌خوری!». دلیل این موضوع بیشتر مرتبط با جنس تیغه است. بهترین جنس برای تیغه، سرامیک باکیفیت بوده که برندگی بسیار زیادی دارد. علاوه بر سرامیک، از آلیاژ فولاد ضدزنگ با کربن بالا به عنوان یک انتخاب خوب برای چاقو یاد می‌شود. البته برای اکثر چاقوها از آلیاژ فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود اما میزان کربنی که در آن‌ها به‌کار رفته، قیمت و کیفیتشان را تعیین می‌کند.
چاقوهایی  که ارزان‌قیمت هستند، میزان کربن آن‌ها پایین بوده و لذا به‌سرعت کند شده و به‌سختی تیز می‌شوند. مورد بسیار مهمی که در زمان انتخاب چاقوی خوب باید در نظر بگیرید این است که تا می‌توانید از خریدن چاقوهای ارزان و قیمت‌پایین پرهیز نمایید. دلیلش آن است که در برخی از این چاقوها، فلز مضر و بی‌کیفیتی به نام «منگنز» استفاده می‌کنند که ذرات این فلز در اثر ارتباط با مواد غذایی، از تیغه جدا شده و وارد غذا می‌شود. لذا در زمان انتخاب چاقوی خوب، سلامتی خودتان را مد نظر قرار دهید.

و در آخر...

نخست نگاهی داشته باشیم بر مطالبی که عنوان کردیم:

  • اولین شرط انتخاب چاقوی خوب: نوع کاربری
  • دومین انتخاب چاقوی خوب: ایمنی
  • سومین شرط انتخاب چاقوی خوب: جنس

همانطور که مطالعه فرمودید، برای انتخاب چاقوی خوب لازم نیست دنبال مارک خوب چاقو باشید. دانستن یکسری نکات کلی اما مهم و دقیق، می‌تواند شما را در انتخاب چاقوی خوب و پر کاربرد یاری نماید. همچنین همانطور که گفتیم سعی کنید چاقویی تهیه نمایید که ارزان‌قیمت نباشد، زیرا ارزان‌بودن آن‌ها بی‌دلیل نبوده و ما پیرامون دلایل قیمت این دسته از چاقوها صحبت کردیم.
گرچه اکثر چاقوهایی که در بازار یافت می‌شود وارداتی بوده و از کشور دوست و یار غار یعنی چین وارد کشور می‌شود و خبری از آن چاقوهای دسته‌زنجان با اصل و نسب نیست، اما می‌توانید با حوصله به‌خرج دادن و وقت‌گذاشتن، چاقوی مناسبی در بازار تهیه نمایید.