معرفی کم صداترین نوع مخلوط‌کن

معرفی کم صداترین نوع مخلوط‌کن

مخلوط‌کن یکی از لوازم‌های کوچک برقی است که بیشترین استفاده را در فصل تابستان برای تهیه نوشیدنی‌هایی همچون آب میوه، اسموتی‌ها و ترکیب شیر با میوه‌ها دارد. 

در فصل گرم تابستان خوردن یک لیوان آب هندوانه علاوه براینکه رفع عطش می‌کند، آب مورد نیاز بدن را تامین کرده و پوست را شاداب نگه‌می‌دارد. 

اما نوشیدن آب‌میوه گرچه لذت‌بخش است اما صدایی که مخلوط‌کن یا آبمیوه‌گیری برای تهیه نوشیدنی‌ها از خود تولید می‌کنند، صدای مطلوبی نیست البته باید بدانید که تمام مخلوط‌کن‌ها در زمان استفاده به یک میزان از خود صدا تولید نمی‌کنند. صدای تولیدی مخلوط کن به عوامل زیادی از جمله جنس مخلوط‌کن، سطحی که مخلوط کن در آن قرار گرفته – مدت زمان استفاده از مخلوط‌کن و… بستگی دارد. 

اگر قصد خرید مخلوط‌کن را دارید پیشنهاد می‌کنم چند دقیقه‌ای با ما همراه شده و نکاتی که باید در زمان خرید مخلوط‌کن به آن توجه کرد تا بهترین و کم‌صداترین نوع مخلوط‌کن را خریداری نمایید، با هم مرور کنیم. 

مخلوط‌کن‌ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند.

  • تک کاربره: این نوع از مخلوط‌کن فقط یک پارچ و بدنه که در داخلش موتور مخلوط کن است را شامل می‌شود.
  • چند کاربره محدود: مخلوط‌کن‌هایی که علاوه بر پارچ یک یا دو آسیاب کوچک با تیغه‌های مختلف را داشته و برای آسیاب‌کردن دانه‌های فلفل، زنجبیل، زعفران یا حتی آماده‌کردن کره بادام‌زمینی و پودر سوخاری در خانه کاربرد دارند، وجود این آسیاب به همراه مخلوط‌کن باعث کاربردی‌تر شدن مخلوط‌کن می‌شود.
  • چند کاربره – ماشین آشپزخانه: مخلوط‌کن‌هایی که دارای پارچ – آسیاب با تیغه‌های مختلف و خردکن هستند به ماشین آشپزخانه یا غذاساز معروف هستند. ویژگی این نوع از مخلوط کن‌های چندکاربره دقیقا در این است با وجود کاربردهای مختلف در آشپزخانه به فضای محدودی نیاز دارند. گرچه مشکل بزرگ این نوع از مخلوط‌کن‌ها در این است که یک موتور برای تمام کاربردها باید فعالیت‌کرده و پاسخگو باشد که این مورد فشار زیادی را به موتور وسیله برقی وارد می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود از استفاده دائم و بی‌وقفه از وسایل‌برقی کوچکی همچون مخلوط‌کن اجتناب شود.

برای انتخاب هوشمندانه‌تر و خرید مخلوط کن به بررسی ویژگی‌های مخلوط‌کن می‌پردازیم.

11 ویژگی که در زمان خرید مخلوط‌کن باید به آن توجه کنید.



هر سه نوع مخلوط‌کن معرفی شده دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند، اما باید دید کدام نوع از مخلوط کن مورد نیاز شماست و هزینه‌ای که برای خرید مخلوط‌کن قصد دارید، پرداخت کنید تا چه حد است. پاسخ به همین دو مورد

  • نیاز
  • بودجه

خیلی از گزینه‌های پیش‌رو برای انتخاب مخلوط کن محدود می‌کند.

  1. توان مخلوط‌کن

توان دستگاه بر حسب وات مشخص می‌شود و نشان‌دهنده قدرت موتور است. طبیعتا توان دستگاه مخلوط‌کن ساده با ماشین آشپزخانه متفاوت است. 

قدرت موتور یا توان مخلوط‌کن در مدت زمان استفاده از دستگاه – سرعت مخلوط‌کن – برق مصرفی و… تاثیرگذار است. اگر نیاز خود را به خوبی شناسایی کرده باشید در زمان انتخاب، مخلوط کنی با توان مورد نیاز را انتخاب می‌کنید تا از هدر رفت برق جلوگیری کنید.

  1. دفعات استفاده از مخلوط‌کن

نکته مهمی که در زمان خرید مخلوط‌کن وجود دارد این است که چند نوبت در هفته و در هر نوبت به چه مدتی قصد استفاده از مخلوط‌کن را دارید. پاسخ به این سوال در زمان خرید بسیار مهم و کاربردی است چرا که فرض کنید خانواده‌ای پرجمعیت هستید و مخلوط‌کنی با ظرفیت محدود خریداری کنید، در هر بار استفاده ناچارید، چندین مرتبه از مخلوط‌کن استفاده کنید. با این کار علاوه بر اینکه عمرمفید دستگاه را کاهش می‌دهید، میزان برق مصرفی را نیز بالا برده‌اید.

  1. ظرفیت پارچ مخلوط‌کن

مورد دیگری که در زمان خرید مخلوط‌کن باید به آن توجه کرد، ظرفیت پارچ مخلوط‌کن است، ماشین‌های آشپزخانه یا مخلوط‌کن‌های چندکاره معمولا دارای دو پارچ مجزا با ظرفیت و تیغه متفاوت هستند. 

پارچ مخلوط کن، رابطه مستقیم با نیاز شما در زمان استفاده دارد. پس تشخیص نیاز، به خرید بهتر شما کمک قابل توجهی می‌کند.

  1. جنس پارچ مخلوط‌کن

جنس پارچ مخلوط‌کن معمولا یکی از دو نوع شیشه یا پلاستیک است که البته پارچ شیشه‌ای خود به دو نوع پیرکس یا شیشه معمولی تقسیم می‌شوند. 

بالطبع جنس پارچ مخلوط کن، دارای مزایا و معایبی است، مثلا پارچِ پلاستیکی سبک‌تر بوده و احتمال شکستن آن خیلی ضعیف است اما به مروز زمان و استفاده مکرر، رنگ آن به سمت زردی میل می‌کند. 

پارچ‌های شیشه‌ای اگر از نوع پیرکس باشند با تغییر ناگهانی دما نمی‌شکنند، اما اگر از نوع شیشه معمولی باشند با گرم و سرد شدن به سرعت ترک خورده و دیگر قابل استفاده نیستند. در مقابل گرچه سنگین‌تر از پارچ‌های شیشه‌ای هستند، اما پس از استفاده، تغییر رنگ نمی‌دهند. 

پارچ مخلوط‌کن از هر نوعی که باشد در دو مدل شفاف و مات به بازار عرضه می‌شود. در زمان خرید به جنس پارچ مخلوط‌کن توجه کنید. 

 با توجه به اینکه احتمال شکستن یا ترک‌خوردن در پارچ مخلوط‌کن بالاست بهتر است مطمئن شوید که در صورت خرابی یا شکستن پارچ جایگزین برای خرید وجود داشته باشد.

  1. جنس بدنه مخلوط‌کن

جنس بدنه با رنگ بدنه ارتباط مستقیم دارد پس اولین نکته‌ای که در زمان انتخاب به آن توجه می‌شود زیبایی ظاهری و همگون بودن با سایر لوازم برقی آشپزخانه است. 

جنس بدنه مخلوط‌کن پلاستیکی یا استیل است. بدنه پلاستیکی سبک‌تر از بدنه استیل است و این مورد برای لوازم‌برقی همچون مخلوط کن که برای هر بار استفاده از کابینت خارج شده و مجددا در کابینت قرار می‌گیرد، بسیار مهم است چرا که وزن بالای مخلوط‌کن جابجایی آن را دشوار کرده و برای سلامت شما مضر است. 

مشکلی که بدنه پلاستیکی دارد این است که با گذشت زمان (چیزی در حدود چند سال استفاده) بدنه سفید به سمت رنگ کرمی یا زردشدن تمایل پیدا کرده و زیبایی اولیه را ندارد، اما بدنه استیل با گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهد. 

از سوی دیگر بدنه استیل در برابر ضربه مقاوم‌تر از بدنه پلاستیکی عمل می‌کند. در واقع ضربه بدنه استیل را دچار تغییرات ظاهری می‌کند، ولی نمی‌شکند، اما بدنه پلاستیکی براثر ضربه می‌شکند.

  1. جنس تیغه مخلوط‌کن

اگر عادت دارید در هنگام استفاده از مخلوط‌کن از مواد سختی همچون یخ نیز استفاده کنید، به جنس تیغه مخلوط ‌کن دقت ویژه­ای نمایید.

بهترین انتخاب برای جنس تیغه مخلوط‌کن، استیل ضد زنگ است.

  1. سرعت مخلوط‌کن



برخی از دستگاه‌های مخلوط‌کن دارای یک گزینه خاموش و روشن بوده و امکان تنظیم سرعت در آن‌ها وجود دارد. در مقابل برخی دیگر قابلیت تنظیم سرعت را داشته و می‌توان بنا به موادغذایی که درون مخلوط‌کن قرار دارد، سرعت مناسبی را انتخاب کرد.

  1. طول سیم مخلوط‌کن

یکی از شرایط استفاده از مخلوط‌کن قراردادن آن بر روی سطحی صاف است. اگر فاصله سطح صاف با پریز برق در آشپزخانه شما زیاد است پس طول سیم برای شما مهم است. باید در زمان خرید به طول سیم مخلوط‌کن، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  1. سوییچ ایمنی مخلوط‌کن

برخی از انواع مخلوط‌کن‌هایی که در بازار وجود دارند، دارای سوییچ ایمنی هستند. سوییچ ایمنی به این معناست که اگر قطعات به صورت کامل بر روی دستگاه قرار نگرفته باشند و کاملا در یکدیگر محکم نشده باشند، مخلوط‌کن روشن نمی‌شود. 
این ویژگی برای امنیت شما بسیار مهم و کاربردی است.

  1. درب مخلوط‌کن

در زمان خرید مخلوط‌کن به این نکته توجه داشته باشید که مخلوط‌کنی را انتخاب نمایید که درب آن به گونه‌ای طراحی شده باشد که در زمان استفاده و روشن بودن دستگاه نیز بتوان به محتویات آن موادغذایی را اضافه کرد.

  1. سروصدا مخلوط‌کن

سر و صدای مخلوط‌کن ویژگی است که ممکن است برای برخی آزاردهنده و برای برخی قابل تحمل باشد. اگر از آن دسته از افراد هستید که به سروصدای تولید شده توسط مخلوط‌کن حساس هستید، قبل از خرید حتما آن را امتحان کنید.

 

نتیجه‌گیری

برای خرید هر وسیله‌ای بهتر است ابتدا مشخص کنید که آن وسیله باید چه نیازهایی را از شما برطرف کند و سپس بازه‌ای برای قیمت وسیله مورد نظر خود مشخص کنید. 

با این کار دامنه انتخاب‌های شما محدودتر شده و از گیج‌شدن در زمان خرید اجتناب کرده‌اید. 

پس از اینکه نیاز و بودجه خود را مشخص کردید، در خرید مخلوط‌کن به ویژگی‌های مطرح‌شده دقت کنید. به یاد داشته باشید در زمان خرید به صورت حضوری ممکن است فروشنده شما را به درستی راهنمایی نکند، اما با شناخت ویژگی‌های لازم برای مخلوط‌کن می‌توانید از میان صحبت‌های فروشنده به حقیقی بودن یا نبودن صحبت‌ها پی برده و خریدی مطمئن را تجربه نمایید.